Inhakingen


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-03-2003 14:01

Beste dressuurwatervissers,

Zoals jullie allen weten, is vriend karper inmiddels – gelukkig – prima in staat om op de meeste wateren de prik vakkundig te ontwijken. Ik denk persoonlijk dat bij iedereen bekend is dat variabelen zoals onderlijnlengte, loodgewicht, haakmaat en scherpte en positie van opzuigen bepalend is voor de prik.

Nu aan jullie de vraag, in hoeverre is volgens jullie de lengte van de onderlijn en de opnamepositie van de vis bepalend voor het al dan niet kunnen opzuigen van een haakaasje en voor het al dan niet schrikken van een karper?

Verder nog de vraag hoe vaak dat jullie denken dat een karper het haakaas klemt en in hoeverre dit bepalend is voor het detecteren van onraad bij bijv het strakzwemmen?

Dan nog de vraag in welke positie de vis volgens jullie meestal aast op ons aas. Horizontaal of verticaal? De meningen zijn hier nogal over verdeeld, maar het speelt wel enorm mee bij de inhakingen….


Alle reacties welkom!

Groet, Laurens
Jeroen Leuven

17-03-2003 14:43

Laurens,

Ik denk dat de lengte van de onderlijn niet echt belangrijk is (waar ik vis).
Na meerdere malen uit proberen ben ik daar achter gekomen.
Ik vang ze net zo goed met een onderlijn van 8 cm als een onderlijn van 30 cm.

Wat mij wel opviel is de mate van aasgedrag/voedselopname.
Elke keer als ik een run krijg onstaat er boven mijn plek een vette kolk, na uitvoerige observatie ben ik er achter gekomen dat het geen staartvin is/was.
Conclusie: de vis benaderd het haakaas horizontaal en na het prikken schiet hij als een raket naar het wateroppervlak om vervolgens de haak proberen te lossen.
Dit is alleen het geval als ik op de bodem vis (dus geen pop-up)
Nog een leuke bijkomstigheid is dat de haak altijd in de onderlip ter hoogte van de hoek van de bek zit.

Over het al dan niet klemmen van het aas ben ik nog niet uit, ik denk dat het in het water waar ik vis in een soepele beweging gaat (zuigen en haken).
Zodra de karper iets van staal of draad voelt (tijdens het aanzuigen) spuugt hij deze direct weer uit.

Natuurlijk zijn er andere theorieen mogelijk maar, als ik er wat langer over nadenk is het bovenstaande een logisch gevolg.


Gr.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 15:05

ff snel een reactie over de positie van de vis. Ik denk dat dit veel te maken heeft met het bodemverloop op je stek.

schuine bodem ===> vis blijft rechtstandig

Vlakke bodem ===> vis gaat kopstandig.

Ook heb ik weleens vissen gevangen die schijnbaar de bek aan de onderkant van de kop hebben zitten, de opening van de bek is in een lijn met de onderkant van de kop. het lijkt mij dat deze vissen ook op een vlakke bodem niet kopstandig hoeven.

Zo dit was ff een eerste vlugge reactie, ben nu ff twee uurtjes vrij van me werk om van het weer te genieten en zal mss er nog later op terug komen.

Gr. Kiron
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-03-2003 17:09

Bij kopstandig (verticaal) azen met een korte onderlijn zal de onderlijn zich strekken tijdens het moment dat de vis weer recht (horizontaal) gaat zwemmen. Hij haakt dus in de onderlip. Gebruik je een langere onderlijn dan zal ie haken op het moment dat de vis wegzwemt (dus na het horizontaal gaan) en dus grote kans op inhaking in de hoek. De hoek lijkt mij een zwakkere plek, een groter gevaar voor uitscheuren.

Tis maar een theorie, ben benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

17-03-2003 17:31

Op 2003-03-17 17:09, schreef Kiron Zaal:
Gebruik je een langere onderlijn dan zal ie haken op het moment dat de vis wegzwemt (dus na het horizontaal gaan)


Daar heb je helemaal gelijk in. Maar is het niet zo dat "gedresseerde" karper, dit wegzwemmen zal nalaten? Hij zal eerst het geheel inspecteren, en dan waarschijnlijk het hele zaakje uitspuwen (met een 50-50 kans dat je hem alsnog haakt)?

Conclusie: op dressuurwater met een korte onderlijn vissen (wat is eigenlijk kort?). Maar waarom worden de vangsten met een dergelijke onderlijn dan na verloop van tijd weer minder?

Mzzzzz.......

Met vragen oproepende groet,

Tinoes
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-03-2003 18:22

Hoi Laurens

De lengte van de onderlijn maakt naar mijn mening slechts het verschil in de tijd van het inhaken. Wanneer de onderlijn kort is, zal het niet lang duren voor de onderlijn strakt is gelopen, en de haak + boilie naar voren komen rollen om daar te prikken.

Ik denk dat ieder aasje ergens achterin geklemd wordt. Als dit zo is, dan zou een karper al snel onraad kunnen bespeuren, namelijk wanneer de onderlijn strak loopt, en er dus een bepaalde druk op het geklemde aas komt te staan.

Dan de laatste. Ik heb al een aantal verschillende dingen gezien. In mijn aquarium hingen de karper(tjes) een tijdje ondersteboven om zo meerdere aasjes weg te werken...af en toe even tussendoor horizontaal, om vervolgens weer een poosje ondersteboven verder te azen. Wanneer ik groter voer voerde, welk dus ook verder uit elkaar lag, zwommen de karpers van aasje naar aasje, om bij ieder aasje even 45 graden te hangen om het op te pikken, en meteen erna weer horizontaal naar het volgende aasje. In de praktijk niets anders. (Bruggetje Rijzenwiel) Wanneer daar fijn spul zoals hennep of witvisvoer overboord ging, dan zag je staarten aan het oppervlak. Wanneer er echter enkel boilies gevoerd werden, dan werden ze al zwemmend, horizontaal opgepikt.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-03-2003 18:47

Jeroen, ik denk ook dat het net zoals jij aangeeft weinig uitmaakt op relatioef weinig bevist water. Ik denk echter dat naarmate het water echt zwaarbevist wordt (vandaar de aanhef) dat de lengte enorm belangrijk wordt!

Met klemmen bedoel ik trouwens ACHTERIN de bek... klemmen tussen de lip geloof ik niet in, al sluit ik niet uit, dat het onbewust eens gebeurt...

Kiron, die eerste posting van jou klinkt aannemelijk, ware het niet dat ik MAerikaanse karpers tegen rotswanden werkelijk verticaal heb zien azen. Het zal wel grotendeels van de voedselbron afhangen.

Deze discussie is gericht op karpergedrag en rigs op zwaarbevist water. Ik denk dat een gemiddelde vis op vissers aas zoals Chris aangeeft vaak ongeveer in een hoek van 45 graden zal hangen... en naarmate de bevissing toeneemt ook steeds vaker in deze houding zal blijven hangen!

Maar jouw theorie over kopstandig azen Kiron... jij gaat dan toch uit van het klemmen van het aas? Anders kan het losliggende aasje toch naar beneden kukelen?

Valt er wat te zeggen voor het gebruik van Pop ups qua inhaking? (allemaal speculatie trouwens dit) Een Pop up drijft immers. Ik denk dat er weinig vissers zijn die nadenken over wat de haak exact doet wanneer het aas drijft... of niemand schrijft hierover :smile:

Chris, een open duer, maar ligt daar nu net niet de clou wat betreft het haken van een zwaar gedresseerde vis?

Tweede alinea... helemaal mee eens Chris... dat is volgens mij ook de reden waarom vissen zo vaak wegkomen met een aasopname!!!

Buiten het feit dat ze al veel minder snel bolten voelen ze dus onraad en kunnen zelfs zonder prikken het lood verslepen (en dit gebeurt).

Zou het zo zijn dat het al dan niet klemmen (en/of het vermogen om dit aan te leren) bepalend is voor de vangbaarheid van een vaak belaagde vis??

Groeten Laurens
HansPeter van Ee

17-03-2003 19:07

Heren

Vooral blijven denken dat het aanpassen van een onderlijn de sleutel tot succes is op dressuur-water.
Elke onderlijn is een variatie op hetzelfde thema.
Zelfs de lengte zal geen doorslag geven bij de manier van azen.
Wel het vertrouwen of het wantrouwen bij de vis.
Het lijkt me duidelijk dat men hier teveel in schrijfsels van zogenaamde grootheden geloofd.

met relativerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-03-2003 19:18

Ik zou het eerder zien als een element wat zeker wel van toegevoegde waarde kan zijn. Er zijn namelijk zeker situaties te bedenken waarin een rig zeker het verschil kan maken! Laten dit er nu minder zijn dan situaties waarin voeren een meerwaarde heeft, maar het is aan de visser om deze toevalligheden te ontdekken in de juiste situaties.

Terugkomend op de lengte van de onderlijn... ik denk juist dat hier soms een keyfactor ligt. Zelf meegemaakt, maar ook hier succes van korte duur.

En dat opmerking dat men in schrijfsels van grootheden gelooft Hans Peter... als een vis constant met rigs geconfronteerd wordt... denk jij dan dat het opnieuw gevangen worden van de vissen werkelijk geen verband heeft met de gebruikte rig? Ik denk het wel, maar niet in alle gevallen.

Groeten van een voerder
harry bos
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-06-2002 02:00

17-03-2003 19:46

Laurens ik denk dat een variatie in onderlijn in somige gevallen wel degelijk uit maakt.
voorbeeld. bij ons in een parkvijver zwaar bevist,niemand die nog veel vangt,rekkerrig gebruikt bijna alle vissen uit die vijver gevongen??


vrg Harry.
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

17-03-2003 20:21

Zou het niet afhankelijk kunnen zijn wat voor bouw een vis heeft, bij het azen. Een korte dikke vis zal in een ander hoek het aas opnemen als een een lange en smalle karper. De diepte van water zal denk ik eerder een rol spelen als een schuin bodemverloop (een vis zal niet op 60 cm water verticaal azen, daarintegen op 5 meter misschien eerder) natuurlijk is dit laatste maar een idee want je kan het meestal niet zien.
Ik denk verder dat een pop up sneller dieper in de bek zal bevinden als bodemaas en dan kan je met een kortere onderlijn vissen, dat zal immers snelle inhaking zeker bevorderen.
Je hoort wel eens dat mensen met extreem lange hairs vissen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik ben zelf namelijk nog zo ouderwets dat ik mijn aas liefst een halve tot een hele centimeter onder de haakbocht heb hangen. Wat is het nut van een lange hair, in mijn ogen komt de haak dan alleen maar later in de bek. Draai effecten krijg je echt niet meer met een nog langere hair in mijn ogen. Iemand die hier toch goede ervaringen mee heeft moet dat toch even uitleggen.
Ja, en waar "klemt" de vis het aas, als ie dat al doet. Ik denk tussen zijn lippen niet in zijn "keel"want dan waren de lippen al dicht geweest, en de haak al geprikt. Heel frustrerend is dat, fluiters krijgen en aanslaan op niks. Op gedresseerd water gebeurd dit toch wel vaak denk ik. Verder denk ik ook dat een vis het aas eerst zorgvuldig zal testen op natuurlijke gedraging dmv bijvoorbeeld blazen of iets dergelijks.
Wie van jullie kent trouwens het eerste bolt-systeem uit begin jaren tachtig. Men neme de hoofdlijn, daarop een 40 grams schuiflood, dan een stevige stopper, dan een centimeter of 8 daaronder een klein haakje(8-10) met bv een korreltje sweetcorn op de haak. Dat is natuurlijk meteen raak als een vis het aas pakt.
Bovenstaande zijn natuurlijk allemaal maar gissingen en ideeen en waarschijnlijk alleen het geval op wat drukker beviste wateren.

mvg william,
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-03-2003 20:55

Harry,

Zeg ik dan dat de gebruikte onderlijn NIET uitmaakt?

William,
Met jouw theorie over de aasstand kan ik het wel eens zijn ja. Vervolgens een ding waar jij overheen kijkt, o.a. in je redenatie over pop ups... een karper zuigt doorgaans al het eetbare in één keer door naar achteren, waar zijn keeltanden en die maalplaat, het palataal orgaan zitten. Daar plet en kauwt hij het voer. Azend op natuurlijk voedsel filtert hij het voer door eetbare deeltjes te klemmen en de rotzooi weg te spoelen. Klemmen van vissersaas doen ze wel degelijk William! En echt niet tussen de lippen!

Ten eerste een pop up is dus net zo snel achterin de bek als een bodem aasje! Het verschil wat ik wilde aangeven is hoe de pop up zich gedraagt als hij al rui in de bek zit.

Verder heb ik toevallig (goede) ervaringen met lange hairs!

Buiten het feit dat ik altijd minsten 2cm tussen aas en haakbocht laat ben ik rigsgewijs gaan experimenteren met extreem lange hairs. Hairs met ongeveer 8 tot 12 centimeter tussen aas en haak.

De redenatie was dat het aas zich nog achterin de bek bevond en al in prikte lang voordat de op een standaard systeem geconditioneerde karper het doorheeft. Dit bleek te kloppen en de montage, alhoewel nog steeds experimenteel, is al gepromoveerd tot een heel waardevolle. Als jou aasja naar voren schuift in de bek, dan zit de haak immers nog achterin.

Verder je laatste betoog.... waarom zou het dan meteen raak zijn als een vis het aas pakt.. mijn ervaringen gebaseerd op geschriften en met name observaties gaan altijd de richting op dat de vis met grote zuigkracht het geheel tot ACHTERIN de bek opzuigt (daar ga ik heel deze discussie al van uit). Die montage heeft hierin dus helemaal geen meerwaarde wat snel prikken betreft.

Wij hebben als visser gewoon geluk dat een karper gemiddeld in Nederland zich al lam schrikt na het bemerken van de geringste weerstand.

De karpers in deze discussie doen dit niet meer. Als het bovenstaande niet enigzins op waarheid berust, dan ben ik al lang heel verkeerd bezig...

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

17-03-2003 21:40

Nou snap ik nog niet echt dat verhaal van lange hairs mbt inhaking. Je zegt hij zuigt het geheel naar binnen, totdat hij het uitspuigt waarna de haak zeg maar achterblijft in de bek. Zeg maar hetzelfde principe als de zogenaamde blow out onderlijn met dat ringetje op de hair (in mijn ogen pure onzin want er wordt gesugereerd dat als een karper dan uitspuigt, de bollie naar buiten vliegt maar de haak niet).
Ik zie het als volgt met bv een hele lange hair. Lood, +- 20 cm daarna de haak, +- 8 cm daarna de bollie. De vis "zuigt" de bollie op, en dan na 8 cm komt pas de haak. In mijn ogen zit de bollie dan zeg maar tussen zijn keeltanden, en de haak eigenlijk nog bijna buiten (of als je geluk hebt net in de bek). De karper merkt onraad spuugt, en is alles kwijt. Daarom geloof ik niet in lange hairs.
Ik geloof ook niet dat een argwanende karper "hele zaakjes" (rigs) naar binnen zuigt. Hij zal het eerst onderzoeken en dan voorzichtig aftasten en beetpakken tussen zijn bek (in ieder geval voorin). Dit is mijn idee hierover, en dan begrijp je ook wat ik bedoelde met dat ouderwetse bolt-systeem want vanuit mijn gedachte is dat perfect voor schuw aasgedrag.
Het is maar goed dat iedereen eigen gedachtens heeft hierover. en mensen die nog steeds denken dat het niks uitmaakt wat ze als "belangrijkste atribuut" van hun uitrusting eraan knopen mogen dat gerust, maar dat is wel erg kortzichtig. Aan de andere kant is het mischien wel beter als we ons er niet te druk om maken, ik vindt het in ieder geval wel interesant en wat mij betreft zijn er de laaste jaren toch weer wat goede ontwikkelingen gekomen met name die waar je veel sileconeslang en krimpkous voor nodig hebt om te maken..
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-03-2003 21:59

William,

Ik heb het niet over spuwen. Voordat ie dat doet, moet hij al licht geprikt zijn en dus gaan bolten (wegvluchten).

Karpers op een normaal systeem worden gevangen als de onderlijn strakloopt en de boillies naar voren 'wandelt' in de bek. In mijn visie kan dit langzaam gaan, dus vaak zonder dat de vis dit doorheeft, of door een onmiddelijke schrikreactie bij de vis na het bemerken van weerstand.

Jij beseft volgens mij nog steeds niet William, dat het aas bij een opname van de gemiddelde karper al een centimeter of tien - afhankelijk van de afmeting van de karper - in de bek gaat, vandaar de lange hairs.

Dat bensuffelen van een aasje, en met name voorin de bek William, daar klopt echt geen bal van!

Een karper kan ten eerste niet zien wat er recht voor zijn bek ligt. Om iets te inspecteren, moet het dus de bek in en dit gaat altijd via een flinke zuig doordat de vis een vacuum creert in de mondholte. Je kan mij echt niet vertellen dat een vis het aas voorin de bek opneemt, echt niet...

Het gaat er meteen diep in. Dat is de plaats waar hij bepaalt of iets eetbaar is. Op basis van die criteria bepaalt hij ook of iets gevaarlijk is. Een oneetbare onderlijn of haak bemerkt hij, en het zooitje vliegt er net zo makkelijk van achter weer uit door een blaasbeweging van de vis. Ik hoop dat je zo wat meer inzicht in het aasgedrag van de karper heb.

gr. Laurens
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

17-03-2003 22:06

Laurens, volgens mij hebben we een hele ander kijk, en mening over het aasgedrag van een karper. Daar ik ook wel es pleeg te vissen met een pen geloof ik echt niet dat een vis het aas altijd diep opzuigt om het te inspecteren. Maar goed, is wel weer genoeg zware praat voor vandaag. Laten we ook wat aan de fantasie, en toeval overlaten.
mvg william,


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: William Crommentuijn op 2003-03-17 22:10 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-03-2003 22:32

Hoi Laurens

Over die popups, ja...daar denk ik regelmatig over na. (nachten heb ik er van wakker gelegen :grin: ) Een popup die omhoog wil, ook in de bek van een karper, zal ervoor kunnen zorgen (afhankelijk van waar de haak precies gaat prikken) dat de haakpunt met een grote hoek in het vlees prikt. Een kortstelig haakje met een popup zou naar mijn mening meer losschieters kunnen veroorzaken, omdat de kans bestaat dat de haak in een bijna rechte hoek in het vlees komt.

Over het tijdstip van inhaken (korte tijdsduur met korte onderlijn, en lange tijdsduur tussen opname en prikken met een lange onderlijn) Het zou kunnen dat daar inderdaad een clou in zit m.b.t. zwaar beviste wateren. Ik zeg het voorzichtig, omdat ik er niet helemaal van overtuigd ben. Een onderlijntje zo kort dat hij er voor zorgt dat de haak al prikt wanneer de karper ook maar een krimp geeft met zijn kop zou dressuurdoorbrekend kunnen zijn, ware het niet dat je wel rekening met houden met of enerzijds een normale hair, dus een boilie die niet reageerd zoals ie hoort te doen (Door de korte onderlijn kan het aas niet naar achteren, waar het naartoe zou moeten na het zuigen = spugen!) of anderzijds dat je de hair flink lang maakt, hetgeen wel een vreemd gezicht is,zo'n eind hair op zulk een kort onderlijntje, en waarbij er naar mijn mening ook wel het e.e.a. fout kan gaan tijdens de aasopname. Een onderlijn die een eind stuk de andere richting op is...langer dus, daarvan is het feit dat het moment van prikken veel later komt, dus mischien onverwacht...maar ik durf hier weinig uitspraken over te doen.

Laurens, die druk die op een aasje komt te staan tijdens het straklopen tegen het lood, wanneer dit aasje ergens achterin geklemd zou worden, het zou heel goed mogelijk zijn dat dit 1 van de hoofdoorzaken is van uitspugen. Natuurlijk een dijk van een "aanknopingspunt" voor een karper (eerdere nare ervaringen met dit fenomeen) maar ook absoluut onnatuurlijk, wat een karper op maagdelijk water zelfs zou kunnen bewegen om de zooi uit te spugen.

Nog even iets over je laatste zin, (het vermogen het klemmen aan te leren) Ik denk dat een karper dit niet aanleerd, maar dit gewoon altijd al doet. Ze moeten om bepaalde redenen ook wel, en die hebben niets met hengeldruk te maken.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2003 23:24

Heren,

Even over het snuffelen aan aas. De karper heeft zeer gevoelige chemoreceptoren die het miniemste deeltje in het water kunnen waarnemen. Deze chemoreceptoren zitten zelfs buiten op het lichaam. Tussen zijn lippen nemen is helemaal niet nodig om het aas op zijn eetbaarheid in te schatten. Wel kan een karper het gedrag van het aas testen door er tegen te blazen. Althans we nemen aan dat dit testen is. Je weet natuurlijk nooit wat de karper beweegt om zoiets te doen. Dat blazen nemen we in ieder geval waar in sommige gevallen.

Dan over het spuwen. Een karper kan zeer krachtig zaken die hem niet bevallen uitspuwen. Of de karper gericht spuwt op de haak of op de boilie doet helemaal niet er zake. De vorm van de bolie overheerst veruit de vorm van haak. De kracht van het uitspuwen zal dus altijd groter zijn op de boilie dan op de haak. De karper kan nou eenmaal niet gericht alleen de haak uitspuwen. Als de karper spuwt, wordt de boilie dus ten alle tijden met grote kracht uitgespuwd. Een goed geconstrueerde rig zal dan inhaken. Men neemt dan aan dat de haak overal in de bek gehaakt kan zijn. Volgens mij wordt de inhakingspositie grotendeels beinvloed door de constructie van de rig. Opvallend is in ieder geval dat er verschillen zijn in inhaking met verschillende rig constructies. Hier reken ik ook de vorm van de haak bij. Er zijn rigs die doorgaans in de onderlip haken en rigs die vaker op andere plaatsen inhaken.

Wat betreft de diepte van aasopname in de bek. De karper zuigt het aas krachtig diep naar binnen direct richting keeltanden. Zou de karper dan rustig wegzwemmen en pas bij gestrekte onderlijn op het lood inhaken, dan is bij een lange rig de boilie reeds vermalen en zou de karper diep in keel gehaakt worden. Ik heb zeer veel met lange onderlijnen gevist (40 a 50 cm) en dit bijna nooit waargenomen. Steevast is de karper voor in de bek gehaakt en is de boilie nog heel.

De conclusie zou dan kunnen zijn dat de karper wegzwemt met het aas in de bek. Tussen de lippen is onwaarschijnlijk omdat de haak dan afhankelijk van de lengte van de hair veelal buiten de bek blijft hangen. Lange hairs haken net zo goed zoals Laurens al beweerde. Dus tenminste diep in de bek, ander zou je met lange hairs weinig haken. Het in de bek houden van aas lijkt echter weinig natuurlijk bij karpers. Waarom zou die dat dan alleen met onze boilies doen en niet met natuurlijk aas? Een andere optie is dat de karper altijd haak en onderlijn waarneemt en deze vaker dan we veronderstellen uitspuwt. Bij dit uitspuwen gaat de boilie voorop vanwege zijn veel grotere omvang en volgt de haak. De haak wordt dan in een veel vroeger stadium dan we denken geprikt door de kracht waarmee de boilie uitgespuwt wordt.

Bovenstaande is maar een veronderstelling, maar wellicht iets om over na te denken bij de constructie van je rigs en je haakkeuze.

De positie van de karper bij het eten hangt van verschillende factoren af. De karper kan tot zo een 20 cm diep in de bodem azen. Daarbij moet hij wel redelijk verticaal. Een boven de bodem zwevend aasje zal hij ook wel redelijk rechtstandig kunnen opnemen. Even afgezien van drijvend aas is dat zo een beetje de variatie die je hebt. Wat het er tot doet. Maakt niet zo veel uit, zo lang het maar jouw aas is aan een geschikte rig. De hoek maakt vooral uit bij extreem korte stijve rigs. Dan zij er hoeken mogelijk dat de vis helemaal het aas niet of met maar moeite kan opnemen. Ik vis nu met 30 cm lange combi-rigs die voor het overgrote deel perfect midden in de onderlip haken. Je maakt mij niet wijs dat de karper deze altijd onder dezelfe hoek pakt. Weer een aanwijzing overigens dat karper wel eens eerder geprikt zou kunnen zijn dan alleen na het strakzwemmen op het lood. Anders zou deze veel vaker in de zijkant van de bek gehaakt worden.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-03-17 23:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2003 09:54

We hebben het hier over zwaar beviste karpers, voor de duidelijkheid…..

Ha Chris,

Ik heb zelfwel altijd kortstelige drennan haakjes gebruikt bij het vissen met pop ups. Ik heb dan ook sterk de indruk dat het inhaken pas plaatsvind al de pop up al buiten de bek gaat en de haak zich om de lip ‘vouwt’ en inhaakt. Wel vind ik het grappig dat mensen het altijd hebben over de vlotte inhaking op een pop up, terwijl ze daar vaak geen verklaring voor lijken te hebben.

Enige relativering is wel op zijn plaats bij lengteverhaal en het tijdstip van inhaking. Op zwaarbevist water heb ik soms de indruk dat het aantal azende vissen op de stek en dus de voedselconcurrentie bepalend is voor het al dan niet haken van de gedresseerde vissen.

Verder denk ik dat de hair niet te lang moet zijn met korte onderlijnen.

Wat ook van grote invloed is op het lengteverhaal is het al dan niet terug keren naar de horizontale stand na de opname van een hap vissersvoedsel. Of het al dan niet meteen wegzwemmen na het nemen van een hap. Hoe meer de vis geneigd is niet van positie te veranderen, hoe lastiger hij vangbaar wordt.

Chris, het straklopen bij het klemmen is inderdaad de oorzaak. En ook maagdelijke karpers komen inderdaad zo weg! Omdat dit niet altijd gebeurt heb ik dus de indruk dat er niet altijd geklemd wordt na opname of het aas in ieder geval kans krijgt zich naar voor in de bek te bewegen (al dan niet door het meteen schrikken en bolten van de vis). Op mijn huidige water heb ik in praktisch maagdelijke situatie ook al kaalgevreten plekken gezien Chris… ook in het nieuwe KSN blad staat daar een vermelding over in het artikel ‘een moeilijke ontmaagding’ … maagdelijke vissen die alles weggrazen!

Hoi Kees,

Ik heb absoluut niet de illusie dat een rig inhaakt wanneer er gespuugd wordt (en dus op tijd onraad bemerkt is!). Dit komt ook niet overeen met mijn observaties. Ik denk dat de verschillende inhakingen puur te maken hebben met het aasgedrag van de vis en de opnamepositie!

We zijn het eens dat ie het diep opzuigt. De voornaamste reden Kees, dat een vis dan met intacte boillie voorin gehaakt wordt, is volgens mij omdat de vis door het bemerken van weerstand (en die kan heel gering zijn, of al puur door het bemerken van iest vreemds als de onderlijn) bolt en het aas met grote snelheid vlees pakt wanneer het voor in de bek komt.

Het lang in de bek houden lijkt weinig natuurlijk bij karpers Kees…? Dat aas is ok niet natuurlijk… Azen op vissersvoedsel gaat ook vaak met veel heen en weer zwemmen van de vis op de stek gepaard! Spuwen doen ze net zoals jij zegt ongetwijfeld vaak. Maar ik denk niet dat dit ooit tot vlees pakken zal leiden bij een standaard geknoopte hair. De haak vliegt dan achter het aas aan, met de haakbocht voorop. Valt er hier wat te zeggen voor sliding hairs op een ringetje op de haaksteel of een D rig met zo’n bocht?

Verder denk ik dat de inhaakpositie in de lip niet altijd wat zegt over de manier hoe en wanneer de haakpunt vlees heeft gepakt.

gr. laurens
HansPeter van Ee

18-03-2003 18:05

Laurens

Zover ik had begrepen vis jij niet zo heel vaak op dressuur-water, grote plannen in de toekomst ?

Nu een verdere toelichting op mijn eerdere posting.

Zwaar gedresseerde karpers mijden op een gegeven moment bepaalde plaatsen, rigdressuur gaat meestal samen met stekdressuur.
Luc de Beats was geloof ik de eerste die deze ondervinding aan het papier toevertrouwde.

De afgelopen jaren heb ik verschillende onderlijnen uitgetest op diverse wateren, van zo goed als maagdelijk tot zwaar onder hengeldruk staande wateren.
De beste scorende onderlijn was de onderlijn die voor mij geldt als mijn standaard onderlijn.

Deze onderlijn onderscheidt zich door zijn uitstekende inhakende vermogen.
En daar zit hem voor mij de kneep.
Die variatie's beinvloeden mij teveel het inhakend vermogen.

Zelf zou ik absoluut niet weten welke onderlijn de doorslag zou moeten geven bij het vangen van een karper.
Jij hoeft het van mij absoluut niet te geloven maar heel veel artikelen aangaande onderlijnen die ik heb gelezen zijn allemaal bezijden de waarheid.

Het blijft beter om het in het aas te zoeken, en is het toch zo dat men de aasaanbieding wil veranderen dan lijkt het mij verstandiger om over te gaan op heel zwaar- of licht lood.
Probeer maar eens in de situatie te geraken dat je een gedresseerde karper kan observeren.
Dan zul je bemerken dat wanneer de karper een stukje aas opneemt, de vis vaak 'checkt' of er weerstand optreedt.

met observerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-03-2003 19:05

HPE,

Ik vis inderdad niet vaak op gedresseerde wateren. Dit doe ik eigenlijk alleen in de wintermaanden. Dit houdt niet in dat ik geen gedresseerde vissen observeer of er over nadenk, maar dat snap je wel.

Ik ga heel ver met je mee in je posting, absoluut. Goed voeren op de juiste plaats is beter dan aanpassingen in de rig.

Maar onder het mom van perfectionisme toch deze discussie. Buiten dit blijft het enorm interessante stof... velen (inclusief ik) weten niet hoe een vis zich nu exact haakt en wat hier vaak aan vooraf gaat. Denk jij trouwens dat er helemaal geen situatie bestaat waarin een rig het verschil maakt?

De laatste tijd heb ik situaties meegemakt waarin de rig echt het verschil maakt.

Ook ben ik op een verzinsel gekomen (bestond al lang, maar door weinigen toegepast volgens mij) dat zeker een situatie veroorzaakt op riggebied die de vis absoluut niet gewend is.

Het checken van de weerstand is inderdaad het fenomeen wat ik beschrijf als het niet meer bolten, maar rustig de onraad bespeuren en de zaak weer uitspuwen.

Verder zou ik jouw mening wel eens willen horen over maagdelijke vissen die stekken leegvreten en wat hier aan te doen valt.

En over het verschil in de 'haaktheorie' tussen mij een Kees... prikt een haak bij het uitspuwen, of het straklopen?

Groeten Laurens

Ps; zo zie je dat normale discussie nog zeer goed mogelijk zijn :smile:
HansPeter van Ee

18-03-2003 20:47

Laurens

Nu wil ik niet zeggen dat ik een ervaren dressuur-bestrijder ben, maar de inhakingen(de topic)) vinden altijd op dezelfde plek plaats bij de karpers die ik zelf mag onthaken. Op zowel dressuur als maagdelijk water.
In de zijkant van de lip of onder in de bek.
Boven in de bek heb ik nimmer mogen meemaken.
Niet met zelfhaaksystemen tenminste.

De stek is een eiland, niet zomaar een eiland maar een door de midden gezogen landtong.
De doorgang is een trekroute van zonneminnende karpers die via deze weg in ondiepe baaien terecht komen.
Het water is helder, helder als heineken maar dan zonder schuimkraag :smile:
Observeren is hier makkelijk en na elke run peddel ik met mijn bootje naar de plek waar ik de vis haakte.
Soms dan kan ik zelf via een spoor aan modderwolken nog zien waar de karper precies heen wilde nadat deze merkte dat er iets niet in de haak scheen te zijn.

Op het moment dat een karper bemerkt dat deze ergens aan vast zit dan schiet de vis als door een wesp gestoken op volle zwemkracht door het water.
Het moment van haken, en het waarom, lijkt me hier duidelijk en een goede standaard onderlijn (dus een simpele, betrouwbare zelfgeknoopte onderlijn) is hier de beste oplossing.

Maar wat als de karper niet bolt maar spuwt ?
Als je dat op het moment supreme niet door heb, dan werkt geen enkele onderlijn in mijn ogen.
De oplossing ligt in de manier van vissen op gedresseerde karpers.
Nadenken over hoe en wat het beste werkt zodat er meer dan 1 vis jouw kant op komt.
En wedden dat jij dan uitkomt bij voertaktieken of alternatief aas.
Ik geloof er niet in dat een onderlijn zo het verschil kan maken dat deze een flinke serie vissen opbrengt.
Doorslaggevend bij het vangen van een moeilijk vangbare vis ?
Zou dat wel eens willen zien met eigen ogen.

Is het straklopen van de onderlijn of het uitspuwen van de haak verantwoordelijk voor het haken van de vis ?
In een normale situatie is de vis daar zelf verantwoordelijk voor, lijkt me.
Bij dressuur is de ervaring van de visser in kwestie eerder verantwoordelijk.
Misschien begrijp ik deze vraag verkeerd maar zo op voorhand zeg ik dus geen van beide.
Ik heb in ieder geval binnen deze discussie niet iets kunnen terug vinden waarvan ik zeg dat zou wel eens enig effect kunnen sorteren.

Voerplekken leegschransen op maagdelijk water en dan geen karper weten te vangen ?
Ik deel die ervaring niet.
Zowel in de zomer als de winter goed gevangen op maagdelijk water, instant en na een voercampagne.
Wanneer maagdelijk vissen moeilijk vangbaar zijn dan is er vaak maar 1 oorzaak.
een goed en gevarieerd voedselaanbod.
De oplossing ligt voor de hand :smile:

Zijn er dan geen onderlijnen waar wij niets mee kunnen ?
Natuurlijk wel.
De wonderlijn van Sven Hoebeecke is daar een goed voorbeeld van.
Alleen heb ik het gevoel dat veel mensen niet begrijpen dat deze rig alleen op bepaalde plekken onderwater een meerwaarde heeft.
Dat het uitrekken van het elastiek extra vissen haakt is een verhaaltje wat ik gaarne schaar onder de noemer; theoretische onzin.

Ik hoop dat je er wat mee kan...

met instant-vissende groet

HPE

p.s Waar staat dan een abnormale discussie ?
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

18-03-2003 22:47

Ik zat nog eens te denken maar de baarddraden van een karper, wat doen die eigenlijk. Zou hij hiermee ook niet onderzoeken of iets eetbaars is of iets dergelijks. Of hebben deze een hele andere functie?
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

19-03-2003 09:23

HPE,

Denk jij dat karpers op gedresseerd water de bekende stekken mijden? Die indruk heb ik namelijk zelf absoluut niet. Ik denk dat de vissen die stekken met hoge frequentie blijven bezoeken (er valt namelijk vaak iets te halen), maar op die stekken wel veel voorzichtiger azen (stekdressuur).

Wel ben ik het helemaal eens met het feit dat de onderlijn die het beste inhaakt (dus een vrij standaard rig) in de meeste gevallen de beste keuze is. Maar sommige aanpassingen aan je onderlijn kunnen zeker op de dressuurwaters (instant) soms echt het verschil maken tussen vangen en niet vangen (dun draadje, klein haakje!).

Door voor te voeren neemt het vertrouwen van de vissen in je aas toe, iets wat op termijn veel meer vis zal opleveren dan een "superrig".

Met altijd bijlerende groet,

Tinuz
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-03-2003 14:25

HPE, er zijn plenty wateren waar een beetje voeren al nauwelijks extra effect meer sorteert. Dat de beste vissers hier hun tactiek op alle fronten voor elkaar hebben mag navenant zijn. De rig gaat hier echter een steeds grotere en grotere rol spelen. Ik ken enkele wateren waar het zelfs na flink voeren van groot belang is om een hele goede rig (die afwijkt van een standaard onderlijn van 20 – 25 centimeter van soepel materiaal) te hebben liggen. Ook in de Engelse situatie komt dit veelvuldig voor! OP dermate zwaar beviste wateren zijn de vissen zo clever dat elke situatie ba stevige bevoering alsnog zeer omzichtig benaderd wordt. De keren dat je ze dan op een hele standaard onderlijn niet vangt overtreffen de keren dat je ze op iets WERKEND aparts niet zou vangen. Wel wil ik hierbij vermelden dat ik niet geloof in een heel scala aan verzonnen bullshit onderlijnen en het over enkele zeer doordachte bedenkingen heb. Bovendien nogmaals de aanstipping dat het hier gaat over echt zwaar beviste jongens.

Groeten laurens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-03-2003 23:25

Heren,

Nog even terugkomend op wat reacties na de mijne.

Wat er gebeurt tussen het moment dat de karper het aas heeft gevonden en het vangen vind ik zelf toch niet geheel oninteressant. Feitelijk tasten we hier een beetje in het duister. Ik zal het toelichten.

Karpervissen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Om te beginnen moet je gewoon op een stek vissen waar de karpers komen. Waarom sommigen daar problemen mee hebben is omdat ze er te weinig tijd in stoppen. Het is namelijk veel werk om een water goed te observeren en vermoedelijke plekken waar karpers komen te lokaliseren. Bovendien, zonder dat je daarbij daadwerkelijk een hengel aanraakt. De neiging om maar meteen op een water te gaan vissen op de geëigende plekken is derhalve lastig te onderdrukken.

Daarna op de gevonden plek of plekken gaan voeren en afhankelijk van de omstandigheden eerst wat vertrouwen opbouwen door er niet direct te gaan vissen. Wat betreft aas zijn er genoeg mogelijkheden en theorieën om uit te keizen. Het belangrijkste wat ontbreekt is vaak vertrouwen. Daardoor is men geneigd om teveel te variëren waarbij men zich het vaak moeilijker maakt dan het is.

Na het moment van inhaken is het slechts een kwestie van het juiste materiaal en ervaring. Problemen genoeg, maar die zijn te overkomen.

Maar wat er precies gebeurd op de stek is meestal gissen. Doorgaans hebben we daar geen zicht op. Nou werken de meest simpele rigs ook wel, maar de vraag blijft bij mij toch hangen of het niet effectiever kan. Deze rigs zijn gebaseerd op bepaalde veronderstelling. De vraag is of deze veronderstellingen wat aangescherpt kunnen worden. Een deel zal wel in orde zijn denk ik, want vangen doen we toch al jaren met uiteenlopende systemen. Maar inderdaad er zijn een groeiend aantal aan kapers met haakervaringen en ik vis tegenwoordig ook vaker op dressuurwater. :wink:

Dat een vis zich prikt omdat hij schrikt ligt voor de hand Laurens. Wat ik dan niet helemaal kan plaatsen is dat de vis ook voor in de bek gehaakt wordt als ik met lange soepele onderlijnen vis. De tijd die de karper dan heeft moet voldoende zijn om de haak verder dan 10 cm in de bek te hebben. Heel wat vlees dus om te prikken en dan toch alleen onderkant of zijkant voor in de bek? Mijn haken zijn vlijmscherp hoor. Eerder bemerken dan? Soepele onderlijnen van verschillende diktes in mono of gevlochten geeft nauwelijks verschil in de inhaking.

Rig en stek dressuur zijn niet het eerste beschreven door Luc, Hans-Peter. De Engelsen zijn hier heer en grootmeester. :oops: Wat onderzoek door de OVB opleverde is haakdressuur. Eenmaal gehaakt is een karper gewoon een tijd niet te vangen, domme hongerige vissen daargelaten. Dat kun je maar lastig doorbreken. Op putjes in Engeland komen er vissen eenmaal in de 1 a 2 jaar of nog minder op de kant. Kennelijk gewoon een kwestie van op het juiste moment op de juiste plaats aanwezig zijn, gekoppeld aan de normale voorwaarden om karper te vangen. Dat ze de stekken niet meer opzoeken denk ik net als Martijn niet. Stekken worden vaak weggevreten zonder dat er karper gevangen wordt. Hoe ze dat doen is een raadsel, maar ze doen het. Vaak worden deze vissen toch eens gevangen omdat er na waarnemingen zeer gericht op gevist wordt.

Elders beschrijf je Hans-Peter dat een karper bemerkt dat deze ergens aan vast zit en schiet dan op volle kracht weg. Hij zit dus ergens aan vast! De haak misschien? Dan heeft deze toch vlees gepakt en zal het wegzwemmen de haak slechts verder zetten. Sluit nog niets uit over de wijze van de eerste inhaking. Of zie ik dat verkeerd?

Wat rigs betreft ben ik niet zo wispelturig. In de laatste 10 jaar heb ik voornamelijk met drie verschillende rigs. Elke verandering had een praktische reden, maar eenvoud voorop. Dat een karper zich wel eens eerder zou kunnen prikken dan het standaard verhaal over strak zwemmen op het lood is slechts een hypothese ontstaan uit de waarneming dat karpers nooit diep in de keel gehaakt worden. Ik heb daar nog geen afdoende verklaring voor gehoord, anders dan dat de vis vroegtijdig bemerkt dat er een probleem is en zich zelf bij het ontdoen van dat probleem (uitspuwen of whatever) haakt. Of daarvan de consequentie zal zijn dat ik mijn rig verander valt nog te bezien. Die werkt best wel goed. Inderdaad blow out principe met ringetje. :lol:

Groeten, Kees