welk loodsysteem


welke loodsystemen gebruiken jullie en waarom

Helicopter loodmontage
2
2%
Inline loodsysteem
47
39%
Run rigsysteem
3
2%
Chod(Rig) Systeem
2
2%
Safety Systeem
67
55%
 
Totaal aantal stemmen: 121
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-09-2007 17:46

Inline is 1 brok lood met daar aan vast doormiddel van wartel de onderlijn.
Daardoor is de haking direct van het lood.
Nadeel van inlinelood kun je eigenlijk niet gebruiken bij een modderige bodem en eigenlijk stifrigs al doe ik het wel omdat ik dat een pva wokkel op me haak doe waardoor ik nog net even snel het lood iets los kan trekken zo dat mijn onderlijn dan strak ligt.

Voordeel een safety systeem, lood kun je makelijk snel wissel, lood zakt alleen weg in een modderlaagje veilig door dat je doormiddel van hat conisch rubbertje de strakheid van het lood kan instellen (hoe verder die van de clip zit hoe sneller het lood eraf schiet.)
Nadeel is de speling die je hebt met het lood en de clip dit is wel weer voor een gedeelte optelossen doormiddel van een silicone slang die je over de wartel van het lood schuift zo dat de speling minder word.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-09-2007 19:29

Matthijs,

Laat een lood maar eens vallen in de modder en kijk maar hoe hij terecht komt, altijd met het dikste (dus zwaarste) gedeelte naar beneden.

1 op 10 worpen in de knoop is voor mij niet acceptabel, hij mag gewoon nooit in de knoop liggen, zeker niet met het geringe aantal kansen die ik per jaar krijg.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-09-2007 21:34

Is eigenlijk een open deur inschoppen als verdeler maar ik meld het toch;
Kijk eens naar de carp 'r' us loodclip. Is dus net zo veilig als een helicoptersysteem. Bij lijnbreuk heeft de vis alleen de onderlijn in zijn bek.
Kenny;
ps, voor minder speling bij wartellood; waarom siliconenslang over de wartel schuiven? Wartel wegknippen is toch veel makkelijker?
groet,
edwin
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

13-09-2007 02:08

Edwin.

Ik ken de carp 'r' us loodclip niet.

Vertel.

Is dit een systeem waarbij de hoofdlijn niet
aan de onderlijn bevestigd wordt ???

Ps. Een helikopter gooi je nooit in de knoop :wink:

Met vragende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

13-09-2007 13:46

Mannen,

En als het lood bij een leadclip (carp are us bijvoorbeeld) nu eerder loskomt? Dan sleept de vis toch ?? mtr. 15 lbs hoofdlijn in het rond?

En als je een voorslag (mossels) of leadcore gebruikt? Juist, werkt het ook niet, niet één loodclip trouwens!

Enig idee wat er dan kan gebeuren als een karper die het lood kwijt raakt, maar met zeg met zo'n 10 mtr. 15 lbs of nog erger met 30 lbs voorslag rondzwemt??????

Ik zie vaak aan de waterkant dat beiden regelmatig (is wel water afhankelijk) worden ingezet.

Een helicopter systeem waar goed over nagedacht is (grote kralen die WEL over knopen gaan) en het inline lood systeem waar Piet over heeft geschreven zijn de enige systemen waarbij met enige zekerheid de vis alleen met de onderlijn blijft rondzwemmen en dat is al erg genoeg!

Met visveilige groet,

Jan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 13:58

Jan van Edwin heb ik gezien dat de vis ook alleen met de onderlijn verder zwemt, maar hij laat het systeem zelf wel weten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

13-09-2007 14:25

Douwe,

Alleen maar positief bedoeld en wil die specifieke clip absoluut niet afkraken, maar alleen als het lood blijft zitten zal de vis met de onderlijn blijven rondzwemmen en dat was ook zo bedacht. Overigens is dit ook exact zo toe te passen met inline lood (Piet zijn verhaal).

Ik ben alleen bang dat de clip van carp are us (misschien ook wel bij die van Fox?) te snel het lood los zal laten. Alleen bij clips waar je de tailrubber heel stevig vast kan drukken en ook de wartel heel gemakkelijk loskomt zal het goed werken. En dan vraag ik me af waarom nog een safety clip gebruiken? Alleen nog vanwege het gemakkelijk verwijderen van het lood zodat de hengel niet beschadigd of snel gewichten te wisselen? Oké, zou kunnen......

Vr. Gr.

Jan
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

13-09-2007 17:48

ik vis zelf ook met helicopter systeem.
maar ik tuig altijd gewoon alles af en dan als ik weer een nieuwe sessie begin alles er weer opnieuw aan knoppen paar minuten werk. 8) :wink:
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-09-2007 18:18

Ik tuig de hengels niet altijd af maar leg wel altijd voor een sessie en na een run/vangst nieuwe knopen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-09-2007 19:27

Beste;
Ten eerste bestaat de safety clip van carp 'r' us uit twee safety zones. Het eerste (waar nu ook anderen zich over buigen om dit zelfde systeem bijvoorbeeld op inline lood te copieren) is dat als de vis het lood (of de clip; denk aan stenen en takken) vastzwemt dat de lijn uit de clip wordt getrokken en door de wartel schuift tot alleen de onderlijn en de wartel nog in de bek hangen. De hoofdlijn wordt namenlijk niet aan de wartel geknoopt maar door de wartel gelust (denk dat er wel een voorbeeldje staat op http://www.carprus.com of vraag anders bij je plaatselijke winkelier).
Dus zoals Jan keurig opmerkt, er moet wel kracht op de clip staan dmv het lood of het vastzitten van de clip tussen obstakels. Dit is natuurlijk ook weer "af te stellen" dmv de wartel vaster of mindervast in de clip te trekken (heb ik nog wel wat tips maar gaat hier nu te ver).
Ten tweede kan je bij de carp 'r' us clip bepalen hoe snel JIJ wil dat je lood vrij komt. Veel obstakels (als bijvoorbeeld wier) en wil je de vis snel omhoog hebben dan stel je de clip af middels 3 standen op los. Snel je lood weg. Weinig maar stevige obstakels dan zorg je dat je lood vaster blijft zitten maar je wartel sneller los komt. Dit alles aan te passen aan je eigen inzicht en inschattingsvermogen.
Tot slot, Jan, beter een systeem dat de mogenlijkheden bied maar mischien niet honderd op de honderd keren zal werken dat de (andere) systemen die de mogenlijkheid sowiezo (zolang ze het nog niet gecopieerd hebben) niet bieden, Toch?
Met visvriendelijke groet,
edwin
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-09-2007 19:40

ps,
Jan Pouwe,
(positief bedoeld) ken je de clip van carp 'r' us? Want de kracht waarmee het lood hierbij lost stel je niet af met het tailrubber. Verder zit er een stukje siliconen bij om de kracht van het te lossen lood nog zwaarder te maken.
En waarom je een clip gebruikt?
Zou kunnen omdat de meeste inline systemen je voorslagknoop niet doorlaten?
Om makkelijker van systeem en gewicht te wisselen?
Om in zachte bodems je lood de bodem te laten ingaan terwijl je rig er meer bovenop blijft liggen?
Uit luiheid zodat je inderdaad met opruimen geen lood tegen je hengels aan laat kloppen?
Als je ziet hoeveel clips er op jaarbasis worden verkocht (van alle merken samen) denk ik dat er zeker moet worden gekeken naar een visveilige clip (van wie dan ook). Zeker zolang het inline systeem nog niet gecopieerd, getest en in productie is gebracht.
groet,
edwin
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

13-09-2007 21:48

Edwin je hebt me nieuwschierig gemaakt, daarom ga ik ze ook testen ik heb ze net gekocht aangezien ik in een zeer wierrijk water vis.

Tevens heb ik me verrijkt met de mouth snagger aangezien deze hetzelfde werkt als een lign alligner en veel sneller te maken is en minimaal zo goed draait volgens mij haken ze gegarandeert ben dan ook benieuwd naar de resultaten.

Verder misschien nog een tip mijn rig lijn is dunner als mijn hoofdlijn,
het nadeel is wel dat je af en toe een vis verspeeld maar tot noch toe kon ik dan de lijn binnen draaien met het lood er nogaan dus de karper heeft slechts maximaal 15 cm lijn aan de haak is zijn bek zitten.
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

14-09-2007 13:47

Edwin,

Om te beginnen, we staan aan de dezelfde kant hoor! Hoe veiligere systemen worden bedacht hoe beter!

Ja ik ken de carp are us clip en weet dat deze anders werkt dan de conventionele clips. Dit is de eerste die ook ontworpen is(?) om de onderlijn te lossen. Een hele goede ontwikkeling. In het artikel van Piet in Spiegel is duidelijk beschreven (jammer geen plaatje erbij) dat alle andere clips (bijna allemaal) ook zo kunnen worden toegepast. Die tailrubbers slaan natuurlijk op alle andere clips. Ik vind alleen dat de kans op het eerst lossen van het lood nog veel te groot is, met welke clip dan ook. Heeft geen nut te gaan discussieren welke nu net wel of net niet eerder lost. Is ook situatie afhankelijk.

Een vette knoop met inline lood hoeft geen enkel probleem te zijn als je de insert maar vergant door een stukje silicone of zo'n schockaplug (?? goed engels??). Deze houd alleen de wartel vast en daardoor is het centrale gat meer dan groot genoeg om een vette knoop zo door te laten. Helaas blijven wel nog wel zitten met die leader / voorslag etc.

Veel veiliger is dan Piet zijn speciaal hiervoor bedacht inline lood. Hierbij zal het lood NOOIT te vroeg lossen. Nu nog zoiets voor wartellood.

Wie o wie heeft een goed idee?

Bein,

Mee eens, beter zo dan zo vaak andersom wordt toegepast. Toch zal de bek van een vis die zich na hoofdlijnbreuk vastzwemt ook met een 12 of 15 lbs onderlijn het nog erg slecht hebben met die sterkte. Beter zou zijn helemaal geen lang stuk hoofdlijn rondslepen. Kans dat die 15 cm onderlijn vast komt te zitten is veel en veel kleiner.

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Rob Stam
Berichten: 31
Lid geworden op: 23-10-2006 15:12
Locatie: oud-beijerland

14-09-2007 13:59

Heren,

ik heb niet echt een voorkeur, welk systeem is afhankelijk van de omstandigheden (afstand, bodemsoort, obstakels, wier etc.)
Wat ik ook gebruik, ik gebruik wel altijd een safety-system en zorg ervoor dat knopen van voorslagen etc. geen risico vormen bij lijnbreuk.


Groeten,

Rob
Hoe groter het wonder, hoe kleiner het publiek.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

14-09-2007 18:32

Jan Pouwe,
als ik terug ben uit engeland zetten we dit nog even door. Ik ga het leuk vinden. Als je me laat weten waar je woont zal ik je LATEN zien en voelen hoe zwaar het llod ervanaf kan komen. Hen nu teveel haast.
Tot volgende week.
groet,
edwin
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

14-09-2007 20:09

Edwin,

Zeker zo zwaar als met een zeer strak zittende tailrubber bij andere clips!

Je hebt trouwens een PB.

Vr.Gr.

Jan
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

14-09-2007 20:14

Edwin.

Ik vraag me wel af of de doorlaat van de clips wel groot genoeg zijn om een vette voorslagknoop (0,60 aan 0,35 hoofdlijn) kunnen doorlaten. Hoe zit dat trouwens bij de Carp are Us clips?

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

17-09-2007 16:02

Ik mis er één..........................
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

17-09-2007 16:03

welke..... :oops: ?
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-09-2007 16:13

Edwin Wouters schreef:Kenny;
ps, voor minder speling bij wartellood; waarom siliconenslang over de wartel schuiven? Wartel wegknippen is toch veel makkelijker?
groet,
edwin


Zal je wel denken idd, maar die water kan draaien zo kan je leadclip/lood dus platter liggen (lastig uit te leggen eigenlijk) daardoor ligt het geheel nog even iets beter op de bodem.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

18-09-2007 19:33

dvd 6 van korda niet gezien?

hij werkt echt goed!!!!
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

29-10-2007 20:40

Beste heren,
Ik lees de reacties op dit onderwerp en naar mijn mening zijn er een paar zaken niet helemaal duidelijk.
Edwin praat over de carp 'r' us loodclip en legt hier wat over uit. Er is discussie over het loskomen van het lood en er worden nog meer vragen gesteld.
Even een paar zaken op een rij:
Als de kans op een lijnbreuk niet of bijna niet aanwezig is, zou er niet voor de clip van carp 'r'us gekozen hoeven worden. Een clip waar de wartel dan gewoon in vast zit ( zoals die van Armaled) werkt dan prima. Het besproken systeem heeft namelijk waarde als er een echte kans op lijnbreuk bestaat. Het is bij een dergelijk systeem enorm belangrijk dat het lood slechts in een uiterst geval kan loskomen. Het lood moet dus zeer goed vast zitten om de tegendruk te verzorgen, die nodig is om de wartel uit de clip te laten komen. Het is een misvertand dat er nog van een andere tegendruk sprake moet zijn (Het lood hoeft dus niet vast te komen zitten) De vis moet na een lijnbreuk, middels het schudden van zijn kop, de wartel uit de clip kunnen slaan. Vervolgens kan de vis de lijn, leader enz kwijtraken. De op zich goed uitgedachte clip van Carp 'r'us heeft een paar zwakke punten. Ten eerste komt het lood te makkelijk los (ook in de zwaarste stand!), en ten tweede past een behoorlijke knoop inderdaad niet door de bovenkant van de clip. Jrc zal binnenkort met zowel een volledig veilige loodclip als een veilig inline loodsysteem op de markt komen. Deze systemen zijn overigens niet gecopieerd hoor Edwin, maar gewoon zelf bedacht. Als je veel vist en altijd met technische zaken bezig bent, kun je namelijk zeer ver komen.
Carp 'r'us was Piet en mij voor met hun loodclip, die een heel eind in de goede richting zit. Het gaat er voor mij vooral om dat de veiligheid van de vis in het oog gehouden wordt. Als er een ander merk met een goede clip zou komen zou ik daar ook gewoon positief over schrijven.
Gebruikersavatar
Mark Uitenhoven
Berichten: 359
Lid geworden op: 29-10-2006 14:26
Locatie: Helmond

31-10-2007 17:25

Ik vis nu enkele seizoenen met safetyclips, en volgend seizoen wil ik toch met 1 hengel inline gaan vissen!
Losers are allways whining about their best, winners go home and f.uck the promqueen!
Gebruikersavatar
joris van Oyen
Berichten: 361
Lid geworden op: 08-07-2007 22:37
Locatie: beneden- leeuwen

11-11-2007 20:24

ik vis met safety clips en leadcore werkt goed! :D
beter 1 vis op de mat dan 10 in het water!!

PR: 22,9 kg