welk loodsysteem
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
welke loodsystemen gebruiken jullie
ik gebruik de helicopter omdat ik meestal op stekken zit wara je ver moet werpen.
en of op modderige bodems vis.
Deze rig wordt ingezet als men ver moet werpen, een fabeltje dat soms wordt rondverteld is dat het “roterend” effect je rig verder brengt. Men kan verder werpen met deze rig, gewoon omdat het loodgewicht het onderste van het gehele systeem is, verwacht nu niet dat je met dit systeem tientallen meters verder werpt, enkele meters zijn wel mogelijk.
Bij modderige bodems is een helikopterrig vaak het best in te zetten. Het loodgewicht zakt weg in deze “prutbodems” en trekt je rig met haakaas mee de dieperik in. Bij het gebruik van een helicopterrig, kan men je rig zodanig zetten,(op bv 30cm van het loodgewicht ) dat bij het wegzakken van het loodgewicht, je aas hiervan vrijwaard is. Men kan met een korte rig blijven vissen, waar andere systemen een noodzaak hebben aan een langere rig.
ik gebruik de helicopter omdat ik meestal op stekken zit wara je ver moet werpen.
en of op modderige bodems vis.
Deze rig wordt ingezet als men ver moet werpen, een fabeltje dat soms wordt rondverteld is dat het “roterend” effect je rig verder brengt. Men kan verder werpen met deze rig, gewoon omdat het loodgewicht het onderste van het gehele systeem is, verwacht nu niet dat je met dit systeem tientallen meters verder werpt, enkele meters zijn wel mogelijk.
Bij modderige bodems is een helikopterrig vaak het best in te zetten. Het loodgewicht zakt weg in deze “prutbodems” en trekt je rig met haakaas mee de dieperik in. Bij het gebruik van een helicopterrig, kan men je rig zodanig zetten,(op bv 30cm van het loodgewicht ) dat bij het wegzakken van het loodgewicht, je aas hiervan vrijwaard is. Men kan met een korte rig blijven vissen, waar andere systemen een noodzaak hebben aan een langere rig.
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
- Peter kuipers
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
- Locatie: Dokkum
En de aller belangrijkste vergeet je.
Safety systeem
Safety systeem
vr gr peter
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
jah ik weet het en vast lood systeem sorry
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
- Peter kuipers
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
- Locatie: Dokkum
jan van susteren schreef:jah ik weet het en vast lood systeem sorry
Je kunt het nog wijzigen hoor
mijn voorkeur gaat dus uit naar het safety system.
Omdat het lekker veilig voor de vis is. Het schiet bijna de modder niet in en je kan snel van lood verwisselen.
vr gr peter
- remco de koster
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 03-04-2006 11:11
peter wrom is safty clip de allerbelangrijkste?
Ik vis met bijde maar vind inline lekkerder vissen.En de prik is die rekter.
Remco
Ik vis met bijde maar vind inline lekkerder vissen.En de prik is die rekter.
Remco
- Peter kuipers
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
- Locatie: Dokkum
remco de koster schreef:peter wrom is safty clip de allerbelangrijkste?
Ik vis met bijde maar vind inline lekkerder vissen.En de prik is die rekter.
Remco
persoonlijke mening!
vr gr peter
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
peter hoe kan ik dan nog wijzigen??
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
- Peter kuipers
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
- Locatie: Dokkum
als het goed is staat bij je post wijzig naast qoute rechts boven bij je post
vr gr peter
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
jan van susteren schreef:welke loodsystemen gebruiken jullie
ik gebruik de helicopter omdat ik meestal op stekken zit wara je ver moet werpen.
en of op modderige bodems vis.
Deze rig wordt ingezet als men ver moet werpen, een fabeltje dat soms wordt rondverteld is dat het “roterend” effect je rig verder brengt. Men kan verder werpen met deze rig, gewoon omdat het loodgewicht het onderste van het gehele systeem is, verwacht nu niet dat je met dit systeem tientallen meters verder werpt, enkele meters zijn wel mogelijk.
Bij modderige bodems is een helikopterrig vaak het best in te zetten. Het loodgewicht zakt weg in deze “prutbodems” en trekt je rig met haakaas mee de dieperik in. Bij het gebruik van een helicopterrig, kan men je rig zodanig zetten,(op bv 30cm van het loodgewicht ) dat bij het wegzakken van het loodgewicht, je aas hiervan vrijwaard is. Men kan met een korte rig blijven vissen, waar andere systemen een noodzaak hebben aan een langere rig.vast loodsysteem
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
peter ik heb het geprobeerd maar het lukt me niet
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
- Michiel de Vries
- Berichten: 1359
- Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
- Locatie: Leiden
je hebt knopje quote gebruikt, maar je moet het knopje ernaast gebruiken "wijzig"
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
nu is alles weer bijgewerkt door een stom foutje van mij
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
-
- Berichten: 246
- Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
- Locatie: horn
- Contacteer:
waarom legt niemand uit juist waarom hij voor dat loodsysteem kiest?
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
- Rick Boerboom
- Berichten: 3459
- Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
- Locatie: Doetinchem
Ik kies voor safety system. Al vind ik de benaming niet volledig. Andere systemen moeten ook safe zijn. Maar met safety system bedoel ik dus wartellood aan loodclip.
In de meeste gevallen mijn eerste keus omdat:
- wartellood minder bungelt tijdens het drillen, dus de kans op losschieters is kleiner dan bij inline lood.
- wartellood voor transport verwijderd kan worden zodat het je hengel niet beschadigd. Bovendien kun je van loodgewicht en vorm verwisselen any time.
- je weet lang niet altijd of je op een zachte bodem, bladeren of wier zit te vissen. Elke vierkante cm bodem kan verschillend zijn. Bij wartellood heb je minder risico dat je onderlijn in de blubber zinkt of raar komt te liggen. Bijvoorbeeld half omhoog steekt.
- bij obstakelvisserij kan het echt net het verschil maken tussen een vastgezwommen vis en een vis die je weer keurig onder de takken vandaan drilt als je het lood verliest. Niet dat ik de intentie heb om altijd maar het lood te verliezen maar soms kan het je redding zijn als een vis erg wild het wier in duikt of onder takken knalt.
Enige nadeel van wartellood (safety system) is dat de inhaking iets vertraagt is ten opzichte van inline lood. Waarbij de karper het lood direct bij het zwaartste gewicht oppakt en sneller weerstand krijgt. Dit kan op sommige gedresseerde wateren een voordeel zijn, in combinatie met bepaalde rigs. Ik vind het verschil in mijn situaties eigenlijk meestal wel te verwaarlozen.
In de meeste gevallen mijn eerste keus omdat:
- wartellood minder bungelt tijdens het drillen, dus de kans op losschieters is kleiner dan bij inline lood.
- wartellood voor transport verwijderd kan worden zodat het je hengel niet beschadigd. Bovendien kun je van loodgewicht en vorm verwisselen any time.
- je weet lang niet altijd of je op een zachte bodem, bladeren of wier zit te vissen. Elke vierkante cm bodem kan verschillend zijn. Bij wartellood heb je minder risico dat je onderlijn in de blubber zinkt of raar komt te liggen. Bijvoorbeeld half omhoog steekt.
- bij obstakelvisserij kan het echt net het verschil maken tussen een vastgezwommen vis en een vis die je weer keurig onder de takken vandaan drilt als je het lood verliest. Niet dat ik de intentie heb om altijd maar het lood te verliezen maar soms kan het je redding zijn als een vis erg wild het wier in duikt of onder takken knalt.
Enige nadeel van wartellood (safety system) is dat de inhaking iets vertraagt is ten opzichte van inline lood. Waarbij de karper het lood direct bij het zwaartste gewicht oppakt en sneller weerstand krijgt. Dit kan op sommige gedresseerde wateren een voordeel zijn, in combinatie met bepaalde rigs. Ik vind het verschil in mijn situaties eigenlijk meestal wel te verwaarlozen.
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 14-02-2007 18:51
doe mij maar inline, op welke bodem dan ook.... Meestal pas ik dan gewoon mn lood aan. Zwaar lood bij een keiharde bodem en een stuk lichter bij een blubber bodem.
Ik vis op het moment met korda en fox lood. Het geeft mij wel een fijn gevoel dat het lood meteen van de wartel af vliegt na het inhaken. Als dan je lijn breekt is de karper meteen het lood kwijt. Bij een savety systeem zal het lood eerst ergerns vast moeten komen te zitten wil het uit de savety clip springen. Aangezien ik op hele schone bodems vis lijkt mij dat niet zo'n goed idee...
Ook heb ik het idee dat de boel bij inline minder snel in de war vliegt...
Ik vis op het moment met korda en fox lood. Het geeft mij wel een fijn gevoel dat het lood meteen van de wartel af vliegt na het inhaken. Als dan je lijn breekt is de karper meteen het lood kwijt. Bij een savety systeem zal het lood eerst ergerns vast moeten komen te zitten wil het uit de savety clip springen. Aangezien ik op hele schone bodems vis lijkt mij dat niet zo'n goed idee...
Ook heb ik het idee dat de boel bij inline minder snel in de war vliegt...
- janieck spithoff
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
- Locatie: leeuwarden
- Contacteer:
bij mij gleid de safety dinges ook standard van de lijn af hoor, als ik er weer eens een stevige jonge aan heb hangen
Mvg, Janieck
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 14-02-2007 18:51
janieck,
Het tail rubbertje wat ook het lood op zijn plaats houdt?
Dan kost het je een hoop lood.
Als juist de wartel uit zijn houdertje wordt getrokken is het ook niet goed. Het safety systeem is eigenlijk ontwikkeld om bij obstakels te kunnen vissen zonder dat je lood aan iets blijft hangen. dus achter stronken of tussen stenen.
Het tail rubbertje wat ook het lood op zijn plaats houdt?
Dan kost het je een hoop lood.
Als juist de wartel uit zijn houdertje wordt getrokken is het ook niet goed. Het safety systeem is eigenlijk ontwikkeld om bij obstakels te kunnen vissen zonder dat je lood aan iets blijft hangen. dus achter stronken of tussen stenen.
- Eus Molewijk
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
- Contacteer:
Bij stiffrig altijd een leadclip, bij een gevlochten onderlijntje liever een inline lood.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
- tobie derksen
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: 11-02-2005 09:44
Inline lood van FOX. Ziet er goed uit en schiet makkelijk los ALS je een vis verspeeld!
- Danny Groote
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
- Locatie: Drenthe
Eus Molewijk schreef:Bij stiffrig altijd een leadclip, bij een gevlochten onderlijntje liever een inline lood.
Kun je mij uitleggen waarom Eus ? Ben wel benieuwd.
- Dirkx Smits
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
- Locatie: De KSN vrije zone
De helikopterrig.
Misschien niet de beste rig op vangtechnisch-gebied
Maar met een paar kleine aanpassingen wel de
veiligste.
Mocht de lijn een keer breken, ben ik er zeker van
dat de vis enkel de onderlijn met zich meesleept.
Bij alle systemen waarbij de onderlijn aan de hoofdlijn
bevestigd wordt, loop je het risico dat de vis meters
lijn met zich meesleept, en soms ook nog het lood.
Met alle gevolgen van dien.
Ik vang liever een paar vissen minder, dan dat ik
een verminkte of zelfs dode vis op mijn geweten heb.
(heb nog niet gemerkt dat ik minder vang)
Met visveilige groet.
Dirk
Misschien niet de beste rig op vangtechnisch-gebied
Maar met een paar kleine aanpassingen wel de
veiligste.
Mocht de lijn een keer breken, ben ik er zeker van
dat de vis enkel de onderlijn met zich meesleept.
Bij alle systemen waarbij de onderlijn aan de hoofdlijn
bevestigd wordt, loop je het risico dat de vis meters
lijn met zich meesleept, en soms ook nog het lood.
Met alle gevolgen van dien.
Ik vang liever een paar vissen minder, dan dat ik
een verminkte of zelfs dode vis op mijn geweten heb.
(heb nog niet gemerkt dat ik minder vang)
Met visveilige groet.
Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
- Tim Belshof
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
- Locatie: twente
- Contacteer:
waarom zou je op de helicopter minder vangen ? het word zoals je aan de poll ziet niet veel gebruikt...misschien wel een voordeel? en het is idd het veiligste systeem!
- Dirkx Smits
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
- Locatie: De KSN vrije zone
Tim.
Heb al veel mensen gesproken die met argumenten
kwamen dat de helikopterrig slechter inhaakt, en
de kans op losschieters verhoogd, door de hoek
waarin de onderlijn komt te staan ten opzichte van
de hoofdlijn.
Heb hier zelf nog weinig van gemerkt.
Ik hou me niet zo bezig, met de inhaakwerking
van het loodsysteem, behalve het minimum gewicht
bij een vastlood montage.
De manier waarop je boilie ten opzichte van de haak
hangt lijkt mij veel belangrijker.
Met naar het werk fietsende groet.
Dirk
Heb al veel mensen gesproken die met argumenten
kwamen dat de helikopterrig slechter inhaakt, en
de kans op losschieters verhoogd, door de hoek
waarin de onderlijn komt te staan ten opzichte van
de hoofdlijn.
Heb hier zelf nog weinig van gemerkt.
Ik hou me niet zo bezig, met de inhaakwerking
van het loodsysteem, behalve het minimum gewicht
bij een vastlood montage.
De manier waarop je boilie ten opzichte van de haak
hangt lijkt mij veel belangrijker.
Met naar het werk fietsende groet.
Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
- Eus Molewijk
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
- Contacteer:
Danny Groote schreef:Eus Molewijk schreef:Bij stiffrig altijd een leadclip, bij een gevlochten onderlijntje liever een inline lood.
Kun je mij uitleggen waarom Eus ? Ben wel benieuwd.
Een (inline) lood landt altijd met het zwaarste gedeelte op/in de bodem.
Bij een inline lood zit in dit zwaarste gedeelte precies de wartel, wat er dus gebeurd is dat de wartel zich min of meer in de bodem boort en je de vrijheid van beweging voor het lusje dat je zo hard nodig hebt bij een (echte) stiffrig dus kwijt bent.
Een gevlochten onderlijntje heb ik liever aan een inline lood omdat ten eerste dit beter tangleproof is, het onderlijntje kan niet om de wartel van het lood slaan en ten tweede omdat de "dreun" van het lood bij inline wat directer is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
- Locatie: Hoog-blokland
he eus.
ik snap dat van dat zwaarste punt bij inline lood ff niet
en wat is eigenlijk het voordeel van een savety systeem??
bij mij kan het lood heeeel moeilijk los.
en bij andere clips zit hij weer veel te los. >>>>>>net was janniek al zei.
maar inline lood kan er tog ook van af.
als het tuig breekt schuift hij er zo van af.
alleen ff de wartel er uit trekken.
VIS ZELF ALTIJD MET SAVETY SYSTEEM.
en 1 op de 10 worpen zit hij in de knoop.
maar dat verwaarloos ik maar
ik snap dat van dat zwaarste punt bij inline lood ff niet
en wat is eigenlijk het voordeel van een savety systeem??
bij mij kan het lood heeeel moeilijk los.
en bij andere clips zit hij weer veel te los. >>>>>>net was janniek al zei.
maar inline lood kan er tog ook van af.
als het tuig breekt schuift hij er zo van af.
alleen ff de wartel er uit trekken.
VIS ZELF ALTIJD MET SAVETY SYSTEEM.
en 1 op de 10 worpen zit hij in de knoop.
maar dat verwaarloos ik maar