Het fenomeen "nachtwater"


Plaats reactie
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

09-09-2007 10:07

Wat mij bezig houd is waarom op veel wateren alleen nog maar 's nachts karper te vangen is. Hoe kijken jullie aan tegen de volgende veronderstellingen:

1. Van nature (onbevist water) azen karpers vooral overdag.

2. Door hengeldruk overdag "durven" karpers overdag niet meer te azen.

3. Op wateren waar ook veel 's nachts gevist wordt zouden karpers dan echter overdag even goed (of slecht) vangbaar zijn dan 's nachts.

4. 's Zomers bij hoge temperaturen moeten karpers om de paar uur azen vanwege de hoge verteringssnelheid, ze kúnnen niet "vasten". De dagen zijn immers lang en de nachten kort....

5. Karpers azen ook in dressuurwater gewoon overdag, ze laten alleen onnatuurlijk voedsel volledig voor wat het is.

6. Omdat karpers overdag ook zien wat ze pakken is de kans groot dat ze de aasboilie laten liggen maar de rest gewoon wegvreten. Onze aasaanbieding is gewoonweg te opzichtig. 's Nachts moeten ze het doen met alleen reuk en tast en zijn ze dus kwetsbaarder. Dat is de belangrijkste reden voor het ontstaan van nachtwaters.

Ben benieuwd...!
Eric

[/b]
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-09-2007 11:20

Het is geen fenomeen, karpers zijn van nature kant- en schemerazers.
Daarom vang je vrijwel altijd de vissen in de heel vroege ochtend of in namiddag en de late avond.
Vissen is een hobby, geen religie!
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

09-09-2007 11:24

hallo Eric,

dat laatste puntje vind ik zelf belangrijk.
Heb meerdere keren de korda dvd's gekeken(korda 5)en kwam ook tot de conclusie dat de karpers gewoon de hele aasplek leeg vreten behalve jou bijgevoerde ronde boilies(dus ze vreten wel bijv:kleine pellets of insectjes maar de boilies laten ze vrijwel liggen.(maar bijv.snachts pakken ze de boilies wel)

Ook is het belangrijk hoe je presentatie erbij ligt,hoe vaak krijg je niet losse piepjes of swinger tegen hengel en weer terug naar begintpunt,ik zelf denk dat dit heel vaak het optillen van de lijn is.
(korda brengt de sinking tube uit,maar wat blijkt,hij gaat gewoon krom staan onderwater)
S'nachts denk ik dat karper inderdaad op reuk afgaat(of gewoon op alles wat voor de bek ligt) :lol: daarom zie je vaak mensen snachts vis vangen die overdag geen beet krijgen omdat ze met een opvallende presentatie vissen. Daarom vind ik het ook leuk als ik vis vang overdag,dan weet ik teminste dat mijn presentatie en alles eromheen klopt.

Groeten Ricardo 8)

PS:toch wel fijn he die onderwater dvd's :lol: 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-09-2007 11:31

Om je vragen te geantwoorden zet ik ze onder de vraag.

Eric Adamse schreef:Wat mij bezig houd is waarom op veel wateren alleen nog maar 's nachts karper te vangen is. Hoe kijken jullie aan tegen de volgende veronderstellingen:

1. Van nature (onbevist water) azen karpers vooral overdag.

van nature is de vis een schemerazer stelling is in mijn opinie niet juist in ieder geval niet helemaal juist.

2. Door hengeldruk overdag "durven" karpers overdag niet meer te azen.

Door negatieve conditionering KAN een karper BEPAALDE gebieden gaan mijden, stelling klopt volgens mij dus niet.

3. Op wateren waar ook veel 's nachts gevist wordt zouden karpers dan echter overdag even goed (of slecht) vangbaar zijn dan 's nachts.

Stelling is volgens mij ook onjuist omdat het dier van nature een schemerazer is, je zult daarom in die perioden altijd meer vangen dan ovrdag.

4. 's Zomers bij hoge temperaturen moeten karpers om de paar uur azen vanwege de hoge verteringssnelheid, ze kúnnen niet "vasten". De dagen zijn immers lang en de nachten kort....

Vasten doen ze nooit met opzet, omdat de vertering in warm water hoger is zullen de dieren ook meer moeten eten, stelling klopt deels.

5. Karpers azen ook in dressuurwater gewoon overdag, ze laten alleen onnatuurlijk voedsel volledig voor wat het is.

Stelling klopt niet, het dier kan geen onderscheid maken tussen natuurlijk en onnatuurlijk voedsel bovendien zou hij het dan ook moeten herinneren en combineren met gevaar, GELUKKIG kan het dier dat niet anders zouden wij allang geen karper meer vangen.

6. Omdat karpers overdag ook zien wat ze pakken is de kans groot dat ze de aasboilie laten liggen maar de rest gewoon wegvreten. Onze aasaanbieding is gewoonweg te opzichtig. 's Nachts moeten ze het doen met alleen reuk en tast en zijn ze dus kwetsbaarder. Dat is de belangrijkste reden voor het ontstaan van nachtwaters.

Reuk niet, tast wel, smaak in hoge mate, zien tot op een bepaalde afstand dan is de vis door de stand van de ogen het doel kwijt, het is ook afhankelijk van de dikte van het water, dagdeel en omstandigheden.
Ze zijn in het donker ABSOLUUT niet kwetsbaarder.

Ben benieuwd...!
Eric

[/b]
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2007 11:31

Douwe Bijlsma schreef:Het is geen fenomeen, karpers zijn van nature kant- en schemerazers.
Daarom vang je vrijwel altijd de vissen in de heel vroege ochtend of in namiddag en de late avond.


Helemaal waar. Dit is de natuurlijke situatie. Eric jouw 6 veronderstellingen komen voort uit een verkeerde aanname. Ik kan er dus niet zoveel mee. Aangezien het meest actief gevist wordt gedurende die schemer uurtjes is de vraag waarom de karper zijn aas periodes niet verlegd heeft naar overdag als de minste karpervissers opletten/actief zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

09-09-2007 13:50

Het fenomeen "nachtwater"

Ik ben ze nog niet tegengekomen, wateren waar
je alleen nog maar 's nachts karper kan vangen.
Ik ben het eens met Douwe dat de karper rond
de schemer actiever is, met het zoeken naar
voedsel.
Maar dat wil niet zeggen dat karpers overdag
niet of moeilijk te vangen zijn.

Als er op wateren alleen nog maar s' nachts
wordt gevangen, zegt dat meer over de vissers
dan over de vissen.
Het is meer een kwestie van de wateren en de
karpers die daar verblijven te leren kennen.

Ik kom ze ook wel tegen hoor wateren waarvan
men zegt dat het echte nachtwateren zijn.
Vaak zie ik daar alleen maar statische vissers
zitten, die elkaar allemaal na-apen en constant
de zelfde stekken bevissen, met hetzelfde aas.
Ze snappen niet waarom ze eerst wel vingen
en nu niet meer.
Weten ze waarom ze eerst wel vingen dan ???

Lopen ze allemaal te klagen dat er overdag geen
schubje meer te vangen is, en dat de nachtvissers
het voor hun verpesten.
Als ik dit soort uitspraken hoor, kan ik mijn lach
bijna niet inhouden. :lol:
Ga ik er zelf zitten, krijg ik het meestal voor elkaar
om overdag meerdere karpers te vangen.
Vervolgens krijg je de verwijten dat je een super-aasje
hebt die je niet met de rest wil delen. :roll:

De vissers die er last van hebben dat ze overdag
niks meer vangen zou ik deze tips mee willen geven.

Breng eens wat meer tijd door, rond het water zonder
hengels, of met je penhengel.
Zit je met lood te vissen, houd je ogen goed open en
probeer uit te vinden waar ze rondhangen.
(soms zijn dit plekken waar je ze niet verwacht)
Verleg je hengel wat vaker, of verkas naar een andere stek.
Verander regelmatig van aasaanbieding. (vooral niet te veel voeren)
Je zal al snel zien dat je weldegelijk aanbeten gaat
krijgen, ook op hete zomerdagen terwijl je op de bodem vist.

Zelfs karpers die op het eerste gezicht niet echt actief lijken,
zijn vaak niet al te moeilijk, te verlijden.
Karpers hebben namelijk een groot probleem, ze zijn verslaafd
aan eten, vooral als het lekkernijen zijn . :wink:

Met rond-struinende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Plaats reactie