Nachtvissen vs Dagvissen.


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

01-09-2007 21:15

Ik had vanavond een discussie met een die-hard nachtvisser. terwijl ik de laatste maanden steeds meer en dagvisser word.

Nou was ik benieuwd waarom mensen nachtvissen en waarom mensen dagvissen. en dan ook goed de reden uitleggen.

ik zal hieronder mijn mening reden geven.

Ik vis voornamelijk dagsessies (s'ochtends en s'avonds) omdat dit de tijden zijn dat de vis aast op mijn water en zo optimaal rendement te behalen valt. ook ben ik veel flexibeler. nachtjes moet ik vaak echt enkele dagen van te voren plannen. en korte sessies kan ik makkelijker plannen omdat ik vaker een paar uurtjes niets te doen heb en dan kan vissen. nachtjes kan ik vanwege het werk alleen maar in het weekend en mogt er iets tussenkomen dan moet het vaak 1 a 2 weken uitgesteld worden en met korte dagsessies kan ik het 1 of 2 dagen verplaatsen en kan ik weer sneller vissen en dus meer vis vangen.

Het moeten wel goede redenen zijn en niet bv. ik vis alleen maar overdag omdat ik van mijn ouders niet snachts mag vissen.
Dus als je niet mag nachtvissen kun je niet echt je mening geven. het gaat mij erom waarom mensen bewust kiezen voor dagvissen of nachtvissen.

ik zal later nog een posting toevoegen om dit topic een bepaalde kant op te sturen.
tot die tijd zou ik graag redenen willen zien waarom men bewust kiest om s'nachts of overdag te vissen.
mogt je het allebei doen kies dan 1 van de 2 wat je het meest doet.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

01-09-2007 21:23

ik heb nu 1 keer een nachtsessie gemaakt met een maatje.
maar dit vond ik niet helemaal geweldig en dat komt omdat ik heeel heel heeeeel diep slaap.
mn maat had beet en die stond in mn oor te gillen maar ik werd niet wakker.
dus zou ik dan ook veel te veel aanbeten missen, en daarom houd ik het maar bij dagjes vissen.
plus komt er nog eens bij dat je overdag alles kunt zien waar gaat de vis heen waar zijn ze aan het azen. dat soort zaken.
terwijl snachts moet je het vooral van je andere zintuigen hebben.
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

01-09-2007 21:32

Hallo,

Ik heb dit jaar misschien nog maar 1a2 keer overdag gevist de rest 's nachts en dat zijn al heel wat. Waarom ik bijna áltijd nachtvis? ; je pakt een avondje,nacht&ochtend dus 3x meer kans als een korte sessie van een paar uurtjes en ook omdat ik zelf geen rijbewijs heb wordt ik gebracht en dan willen mn ouders mij niet om een uurtje of 2 's nachts ophalen. Ik ben ook heel relaxed als ik een nachtje hebt gemaakt geen gezeik aan mn hoofd o.i.d. voor mij een en al voordelen.

Mvg,

Ensar
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

01-09-2007 22:45

Vroeger viste ik ook veel s'nachts, tegenwoordig niet zoveel meer.
Vindt het teveel gedoe om iedere keer zoveel zooi aan tenten, kookstel slaapzak enz mee te slepen, ook merk ik dat ik de meeste aanbeten of s'ochtends vroeg krijg of s'avonds als het donker begint te worden, dus waarom een nacht wakker liggen als ik thuis lekker kan slapen :lol: ook ivm werk, ik heb alleen de zondag vrij en als ik dan zaterdag op zondag ga nachtvissen, ben ik maandag op mijn werk gebroken, vind me baas niet echt leuk :lol:
Tegenwoordig ga ik steeds meer korte sessie's vissen, en bevalt me eigenlijk prima.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

01-09-2007 23:03

ik vis voornamelijk nachtjes omdat ik meestal geen zin heb om al me spullen mee te nemen voor 2 uurtjes vissen, en de wateren waar ik momenteel vis heb ik 2 karpes over dag gevangen en grote hoeveelheid allemaal snachts tussen 11 en 6 uur sochtends.
en ik heb ook niet altijd een auto tot me beschikking,
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-09-2007 23:45

[veel mensen vinden overdag niks ik wel je ziet alles mooi gebeuren de dril bv maar s nachts is vissen ook weer lekker lig je lekker te ronken en dan een onvervalste giller heerlijk s winters vis ik alleen overdag als je op een bepaald water vist kan je soms de klok zetten voor een run uit eerdere sessies maar eigenlijk kan je op elk moment van de dag een run krijgen zolang je aas maar in het water ligt gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-09-2007 00:00

Vis steeds meer overdag i.p.v de nachten
Voordelen:
# Obstakelvisserij is dan te doen...al vis ik niet vaak bij obstakels.
# Probeer eerst de vissen op zicht te lokaliseren..wat vaak wel lukt
Eenmaal gevonden is het halve werk al gedaan en weet ik meestal vrij vlot wel een karper te landen...soms voer ik een hoeveelheid als ik ze wel verwacht en niet kan zien, en kom ik gewoon een uurtje later terug.
# Je kunt een redelijke inschatting maken van de hoeveelheid azende vis en hierop je voerhoeveelheid aanpassen, evenals verspreid voeren of compact op een strategische plek
# vis dan meestal met 1 hengel, of de systeemhengel of de pen/oppervlakte hengel (1 van deze hengel blijft dan in de auto liggen)
# kan dan meestal zeer snel aan de slag als er al een goede vis ligt te wachten.
# Ben op deze manier met de auto uiterst mobiel (moet toch eens gaan fietsen 8) )
# Stoelen-stretchers zeul ik allang niet meer mee.
Als het ietsje langer dreigt te duren ga ik wel op een emmer zitten. Al bevalt het staan verscholen achter een bosje en het bestuderen van de aasopnames mij uitstekend want het is en blijft nog steeds een machtig mooi gezicht. Het vele gesjouw met visspullen gaat me ook steeds meer tegenstaan.
# Je ziet dan ook direct wat er scheelt aan eventuele montages/rigs.
# # Geen onrust voor diefstal van je visspullen tijdens het nachtvissen
# Het drillen bij daglicht vindt ik prettiger dan een dril in de nacht.
# Vang gemiddeld in 3/4 uurtjes vissen 1 tot 3 vissen per keer en heb tot nu toe niet het idee dat ik hiermee slechter scoor als ik s'nachts vist.
Slaap vaak uit en start pas met het vissen om 8 of 9 uur..of zelfs gewoon midden op de dag :D

Nadelen overdag vissen:
# Een stek is eerder verstoort, dus na 1 vangst is het meestal verplicht verkassen. (Dit hangt wel van de stek af, het verloop van de dril (kan ik de vis makkelijke en rustig laten wegzwemmen vanaf de voerplek)..lukt bij mij niet altijd, en de hoeveelheid azende karpers op dat moment
# Een dril overdag levert meer "kijkers" op van passanten...dat hoeft voor mij niet zo nodig (vis dan ook graag op de vroege zondagochtend of op de vrije maandagen als iedereen aan het werk is).
# Meer last van gevogeltes ...met name de ganzen en nog erger de zwanen kunnen een ware plaag zijn overdag en laten zich niet makkelijk wegjagen.(Maar soms kun je er ook handig op inspelen door ze te voeren en met een bodemmontage met een zinkende broodvlok die ene karper vangen die je allang hebt gespot :D ) als het gevogelte uitgegeten is...die karpers blijven nog wel een tijdje hangen
als ik nog meer weet te verzinnen , meld ik het wel :D
# Het drillen in de nacht bij volle maan heeft ook wel zo zijn charmes..maar dan moet ik niet slaapdronken zijn en de ene na de andere brasem of winde haken :lol:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

02-09-2007 09:51

Dagvissen is voor mij haast geen optie.
Ik vis namelijk gewoon te ver weg om voor een dag mijn hele hebben en houden mee te slepen.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

02-09-2007 20:20

Ik vis meestal overdag doodeenvoudig omdat ik mijn nachtrust niet meer wenst te onderbreken. De laatste jaren deed ik het nog wel maar na twee of drie runs 's nachts was mijn dag helemaal om zeep omwille van te weinig slaap. Dus ........
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-09-2007 20:55

Liefst pik ik de meest actieve avond en ochtenduurtjes mee. Houdt dus in dat ik in de namiddag begin en ergens de volgende ochtend inpak. Om die vroege ochtenduurtjes mee te pakken zou ik anders om een uurtje of 3 op moeten staan.

In de winter weer meest overdag. Dan zorg ik er vóór twaalf uur te zijn en probeer zo lang mogelijk tijdens de donkere avonduurtjers te blijven. Dat laatste valt niet altijd mee.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Lars de kleine karper ?

02-09-2007 21:31

Ik zit toch zeker het liefste een nachtje want dan heb je geen vroeg opstaan zoals bij een ochtendje vissen, en toch zit je er 's ochtends. Bovendien je zult ook eerder een karper in de nacht vangen dan overdag. Maar boven alles zit je lekker in de rust dat vind ik wel belangrijk. En ik had eerst ook het probleem dat ik zo vast sliep dat ik de piepers niet hoorde daarom heb ik onlangs een draadloos piepersetje gehaald met sounderbox dus. En dat heeft gewerkt want ik heb gister namelijk een persoonlijk record eruit gehaald met dit setje een schubkarper van 26 pond, en dat in mijn eerste jaar als echt serieuze karpervisser.

hier is die dan :
Afbeelding

een beetje met een versufd hoofd :lol:
maar het gaat ten slotte om de karper :P
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

02-09-2007 22:19

ligt er aan op wat voor wateren ik ga vissen en welk jaargetijde...op sommige wateren kan ik prima overdag een visje pakken...dan zou ik er ook snachts niet snel gaan zitten, op andere wateren waar je veel uren moet maken voor een visje ga ik liever een nachtje zitten...in de tijd dat je je ogen dicht doet maak je dus al uren..makkelijker kan het niet toch?..bijkomend voordeel is dat op sommige wateren je vaak vissen snachts vangt. Voor mij is het dus verschillend.

swinters vis ik liever overdag omdat het snachts te koud is en omdat ik overdag meer vis vang dan snachts...(weet niet natuurlijk niet of dat op ieder water zo is dus het word deze winter nog maar even uit viegelieren:D)

ohja de meeste sessies zijn van rond een uur of 9 s'avonds tot een uur of 9/10 sochtends:d
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

03-09-2007 00:02

ik zeg s´nachts.. puur omdat de adrenaline van een run je uit je slaapzak knalt..
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

03-09-2007 01:00

Ik zit liever overdag Ochtend, s'avond en middags

Maar vis ook veel snachts omdat ik op wateren vis die mij te ver zijn om even te gaan vissen.
En owjah dat biertje savonds en de wel bekende 4 bakken koffie s'ochtends zijn toch wel belangrijk heerlijk aan het water beetje rond kijken..
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

03-09-2007 01:25

Ik zit graag vóór de avondschemering klaar, en blijf liefst tot de zon weer hoog aan de hemel staat bij mijn hengels zitten.
Grootste voordeel is, zoals Kees ook al vertelde, dat je de aasperiodes in de avond en ochtend meepakt.

Daarnaast is het fantastisch om de vroege ochtenden mee te maken op de meeste wateren.

Vangen daarentegen doe ik het liefste overdag, bij daglicht, zodat je de vangst mooi kunt bewonderen. Maar het meest vang ik 's nachts.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2007 10:17

I vis enkel en alleen snachts.

Om dezelfde reden dat mensen overdag vissen Ik heb in de nacht het meeste tijd! IOverdag heb je werk sport je sociale leven partner etc etc snachts lig je toch te knorren in je bed. Daarnaast zijn bij mij de vangsten vele malen beter in de nachtelijke uren dan overdag

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

03-09-2007 10:31

Op dit moment vis ik voornamelijk ‘s nachts maar als het schikt wil ik ook wel eens een avond of ochtend mee pakken (liever een avond!).

Ik vis ’s nachts om een aantal redenen: wanneer de vis alleen ’s nachts aast op bepaalde stekken van het water, om een water te leren kennen (uren maken) en als er te weinig tijd is om andere dagen te vissen.

Wanneer de aastijden van de vis ’s avonds of ’s morgens liggen (bijvoorbeeld: “geleerd uit de nachtsessies”) pak ik uiteraard wel eens een avondje, maar ook dan blijf ik wel eens een nacht zitten om direct de ochtend mee te pakken.

Het is maar net waar ik zin in heb en wat loont.
Gebruikersavatar
roderik franken
Berichten: 333
Lid geworden op: 20-06-2006 19:49
Locatie: zuid nederland

03-09-2007 14:21

Nachtvissen is TTB!
satesaus? sambal bij?
if you feed them, they will come....
in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

03-09-2007 20:41

Nacht vissen vind ik het leukst gewoon onder de plu vlak voor de hengels
en je maakt veel goeie uren mee sochtens en savonds
soms ga ik wel alleen maar dat vind ik niet egt pretig zijn er nog meer mensen die dat ook vinden of wen je er opeen gegeven moment wel aan alleen vissen

Dag vissen vind ik wel leuk alleen dan pak ik liever een makkelijker water om wat meer kans te maken om wat tevangen maar meestal is een iets makkelijker water bijna een uur fietsen en dat is wel weer zonde van de vistijden dan ga er meestal om 5 uur uit als je dan pas om 7 pas de hengels in hebt liggen ben ik weer 2 uur vedder en dan ben ik de volgende dag bijna te moe om weer te vissen en nachtvissen naar ben ik niet zo moe en wil daar na wel een nachtje of een dagje vissen

dus ik vind nachtvissen het leukst
:)
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

03-09-2007 21:12

Ik vis als ik tijd heb,dat kan zowel overdag of s,nachts zijn.
Als het ver weg is pak ik een avond tm de volgende ochtend.

groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Jan Peter Teerling

04-09-2007 12:13

Wil je nu weten of er liever overdag of s'nachts gevist wordt om de vangsten of om het aan de waterkant te vertoeven,om lekker te vissen en één met de natuur te zijn,en de 'rest' (even) de rest te laten..?

Bij het 1e zijn er veel variabelen,bij het 2e geen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-09-2007 12:53

ik zal even wat duidelijkheid verschaffen voor het doel van dit topic:

We zijn binnen de vereniging al geruime tijd bezig met het nachtvissen op een bepaald water.

en vanuit het bestuur en gemeente zijn toen argumenten gekomen zoals:

- Als men nachtvist is er geregeld overlast met geluid en zwerfvuil
- Mensen houden zich niet aan de regels zoals gebruik tenten en aantal hengels
- De Gemeente geeft aan dat overdag net zo goed een visje te vangen is als s'nachts dus waarom nachtvissen legaliseren?
- en zo nog een paar argumenten waar ze op dwars liggen.

Daarom was ik benieuwd naar de beweegredenen om te nachtvissen en te dagvissen.

Aantal beweegredenen wat ik hier zoal zie voor nachtvissen is:

- Gemakzucht, men geeft aan dat de avonden en ochtenden in veel gevallen het meest effectief zijn en de nacht doorvissen om zo 2 effectieve tijden in 1 sessie mee te pakken. en men hoeft niet vroeg op te staan of laat in te pakken

- Afstand, De afstand is te groot om korte sessies te vissen want anders zijn ze bijna net zoveel tijd kwijt met reistijd als dat ze kunnen vissen

- Voor de Fun, Gewoon omdat men het leuk, spannend, gezellig vind en zo ook nog een paar visjes mee pakken.

- Tijdgebrek, men heeft eigenlijk alleen maar tijd in de late avond, nacht en vroege ochtend en om zo toch uren te maken zijn ze genoodzaakt om snachts te vissen.


Wat mij vaak opvalt en dan vooral bij de jongeren is dat ze vaak niet alleen gaan nachtvissen vanwege veiligheid en gezelligheid. vooral dat laatste ligt er soms vaak te dik op. Vaak komen er nog wat kameraadjes buurten en word het geluid steeds luider. wat resulteerd dat er geluids overlast kan onstaan. zeker als er woonhuizen vlak in de buurt zijn.

helaas heeft de Gemeente dit beeld ook. Ook omdat ze via de politie de laatste jaren geregeld informatie hebben gekregen wat er zoal afspeelde langs de waterkant waar de politie bij betrokken is geweest.

Ook de overlast van zwerfvuil was ze een doorn in het oog. Zeker bij nachtvissers die na het opruimen soms bergen afval hebben en het niet altijd netjes opruimen of meenemen.

Nou wil ik niet iedereen over 1 kam scheren maar de gemeente doet dit helaas wel. De goeden lijden onder de kwaden.

Daarom was ik op zoek naar goede redenen voor nachtvissen tov dagvissen. Maar er zjin maar een paar kleine puntjes waar ik helaas iets mee kan. want de meeste van bovenstaande punten worden helaas zo onder tafel geveegd door de gemeente.

Dus als iemand nog echt goede beweegredenen heeft waarom men moet nachtvissen zou ik het graag willen horen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-09-2007 13:04

Remko,

Zo maar wat punten die mij al lezend direct te binnen schieten zonder jouw specifieke situatie te kennen.

Uren maken bij karpervissen om succesvol te zijn is de meest plausibele reden. En daarom doen wij het ook. Als ik op een paar uurtjes in de middag net zo veel kans zou maken ging ik echt niet dat hele circus van stal halen. Pak de brochure van Sportvisserij Nederland erbij! Daar worden zo wat redenen en argumenten genoemd.

Tegenargument is dat bij alleen dagvissen de nadelen blijven gelden. Dat is echt niet exclusief verbonden aan nachtvissen. Enige kans is dat het water minder aantrekkelijk wordt en de vissers ergens anders naartoe gaan. Verplaatsen van het probleem dus.

Mijn inschatting is dat je met een plan tot aanpak van de bijkomende problemen het verst komt. Argumenten blijven anders over en weer gaan en zijn allemaal dooddoeners.

Anderzins moet je bij jezelf afvragen of het water van jouw keuze, dat kennelijk binnen gemeentegrenzen en mogelijk bij een woonwijk ligt, wel een goede keus is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

04-09-2007 15:07

Dagvissen vindt ikzelf het leukst.

Je ziet tenminste wat er gebeurt. Ik heb dit jaar in Frankrijk alleen maar overdag gevist.

Helaas is dit op mijn thuiswater door de "'plezier" scheepvaart onmogelijk, dus ben ik daar aangwezen op het nachtvissen, maar doe dat dan ook met veel plezier.

Groet,

Hans
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-09-2007 19:01

Remco, het is nu wel iets duidelijker :D

zoals Kees meld, pak de nachtvisbrochure van de ksn/sportvisserij nederland er eens bij.
Er is namelijk onlangs een nieuwe up to date brochure op de markt gekomen. Alles hierin is perfect verwoord en kan je zo mee aan de slag richting gemeente
mvg
Hans