Dieren-welzijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-08-2007 22:45

en hup "the same old story" met dezelfde koppies, gewoonweg humor en boardvervuiling :D

Ga eens lekker vissen, je kunt prima vangen hoor met de vlok/pen of iets in die geest. Succes met de kruistocht.

met zeer vriendelijke en vissende groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

09-08-2007 23:11

Beste Douwe,

Waarom nu weer proberen om iets op te lossen met een sneer?

Nix geen emmer gehoord. Dusseh ,la maar.

Inderdaag ben ik bezig geweest met bezettingsgraden. Gek genoeg als ik iets niet weet vraag ik erom. Zo kwam ik ook op die 3 ton. Ben alleen de boodschapper he.

Hans Peter,

Daarom ging ik dus op onderzoek uit. Ik kwam op het tegengestelde.

Er is nog nooit onderzoek gedaan naar karper en welzijn. Wel naar karper en opbrengst per ha.

3 Ton is best veel niet. 50 kilo is best weinig. Zelf denk ik dat de waarheid best ergens in de midden ligt.

Streven zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de karper in elk geval niet alleen afhankelijk is van ons aas.

Heb je een draagkracht van mijn part 700 kilo de ha zou er best 600 kilo karper rond kunnen zwemmen.

Gelukkig heb ik de wijsheid niet in pacht en ben ik ook niet bang om te vragen. Sommige denken alles te weten.

Gelukkig zijn er mensen die mij blij kunnen maken Hans Peter. Robert is er 1 van. Lullige is dat jij een deel uit een verhaal met een deel uit een reactie koppelt. Dus dit deel suks zou Robert zeggen

Ik heb nog een blik met wortels bij me, en twijfel tussen karper met wortels of gewoon laten uitdrogen. En op dat moment krijg ik een visioen van ene K. die boven het slootje verschijnt. Om me vervolgens lang en hard uit te lachen… Ik laat het visje toch maar vrij, en lach mee…




Douwe zou zeggen: je denkt voor een ander...

Mag ik een vraag stellen?

Wat is volle wasdom?

MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 10-08-2007 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

09-08-2007 23:12

Afbeelding
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 10-08-2007 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

10-08-2007 09:47

Hoeveel kilo vis een water dragen kan ?
Dit ligt vooral af van het type water.
Maar integenstelling tot wat er tot een 2 3 tal jaren terug werd gedacht,
kan een water inderdaad makkelijk 700 kg. per hectare dragen.
Hoeveel precies hier zijn de kenners het nog over oneens maar 700 kilo word als geen probleem bestempeld.
In verschillende landen zijn hier onderzoeken naar gehouden, deze worden echter zo goed als geheim gehouden doordat de kennis zit bij de vis kwekers. Je kunt je voorstellen dat het hun brood is en zij hun kennis niet zomaar delen. En wat is welzijn vinden jullie het normaal dat er zoveel mensen op een kluitje wonen in de randstad?
Is hier daardoor minder welzijn?

HPE denk jij werkelijk dat een vis gelukkiger is omdat hij uitgroeid naar een dik varken ?

Dat jij tegen uitzettingen bent hebben we kunnen lezen want jij bent al tevreden als je 1 vis per seizoen vangt, het gaat jouw om de beleving.
Ik vind het fantastisch dat er ook zulke kampeerders aan de waterkant
zitten.

Dit is niet mijn ding maar goed stel ik vis op hetzelfde water en hier zwemmen 30 karpers dan kun je ervan uitgaan dat er ongeveer 90 vangsten per jaar zijn. 1 voor HPE dan maak ik toch nog een goede kans op 1 van die andere 89 beten ?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-08-2007 10:05

Streven zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de karper in elk geval niet alleen afhankelijk is van ons aas.


Streven zou moeten zijn dat de karper helemaal niet afhankelijk is van "ons" voer, streven zou moeten zijn hoeveel vis kan een water dragen zonder enige toevoeging van buitenaf.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2007 10:06

De viskweker weet als geen ander dat de draagkracht wordt bepaald door voedselaanbod en zuiveringscapaciteit van het water. Deze info is ruimschoots voorhanden hoor. Niks geheim. Alleen de methodiek van de (onnatuurlijke) meest economische waterzuivering van een kweekvijver houden sommige liever voor zich. Dat is namelijk van invloed op de winst en de kwaliteit van het product.

Die 700 kg als min of meer natuurlijke draagkracht op voedselrijk water is al door de OVB vastgesteld en onderdeel van de cursus. Niks nieuws dus. Aangezien je ruimte voor groei wil behouden moet je daar ruimschoots onder blijven.

Het antwoord van Klaas op 3000 kg per hectare is eenvoudig nee, mits er een heel uitzonderlijke combinatie is van voedselaanbod en waterzuivering. Dan gaat met zijn allen in een tonnetje prima. Kijk naar de aquaria in Wageningen. Flauwekul dus voor het gros van de natuurlijke wateren. Ook in Frankrijk.

Gezondheid van het bestand zegt iets over de grens, maar welzijn is niet echt objectief aan te geven. Zeker niet door karpervissers die de wens hebben de karper tijdelijk uit zijn natuurlijke situatie te halen en daar allemaal emotionele belevingen aan toevoegen. Hoe je er ook mee omgaat, het beest is er niet voor gemaakt. Over een compromis kun je eindeloos discussiëren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-08-2007 12:21

HPE,

Mag niemand dan weten dat jij een bakkie komt doen op Zeumeren ?
Beetje sneu m.i. :)

En sinds wanneer ben ik 'de KSN'. Ik heb ook een eigen idee en mening, en ja, ook ik ben van vlees en bloed.


tot volgende week,

gr. Frank
K. van den Herik

10-08-2007 12:36

BTW:

Door waterkwaliteitverbetering loopt de visstand in grote watersystemen hard achteruit.

In visionair een aardig artikel van Tim Pelsma over KWR en visstandmonitoring. Goed te lezen, dat er toch een rol is voor HVR.

Wat ik typisch vind, is dat op grote watersystemen, zoals rivieren in sommige gevallen karper in absurde dichtheden voorkomen.

Zo heb ik al eens een paar duizend karpers op de oude maas zien zwemmen. Ook Lexus en Michel weten daar wel meer van.

Ook raar: Artikel Peter van Eijk in een stuwmeer in Spanje. 1000-en karpers. Niet 1 groter dan 2 kilo.

Idem weet ik van een meer in Portugal en een riviertje in Italië.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

10-08-2007 13:01

Klaas

Natuurlijk mag jij een vraag stellen.
Alhoewel ik wel vermoed (is niet hetzelfde als denken), dat jij wel weet wat het is om tot volle wasdom te komen.

Misschien maar een voorbeeldje geven.

Bij mij om de hoek ligt een vijver.
Een aantal vissen van dit bestand ken ik al meer dan vijftien jaar.
Deze karpers overschreiden al jaren de negentig cm makkelijk.
De meeste van deze vissen hebben nog nooit de vijftien kilo grens overschreden.
Ik ben er van overtuigd dat als deze vissen binnen een schaarser bestand hadden geleefd op een water met betere omstandigheden, zij veel zwaarder waren geweest, ook zonder het bijvoeren van boillies.
Want die krijgen ze op het huidige water voldoende.
Maar toch worden ze amper zwaarder.

Volle wasdom hoeft trouwens niet met het gewicht van doen te hebben.
De vis moet zich lichamelijk gewoon goed kunnen ontwikkelen.
Ook de verwilderde topedo's waar Peter het over heeft, zijn tot volle wasdom gekomen.
Van te voren hebben de genen echter bepaald, dat deze vissen gewoon niet echt zwaar kunnen worden.

Bein

Het is absoluut waar dat wij karpervissers het gewicht kunnen opschroeven van bepaalde vissen.
Dat dit niet allemaal gezonde vissen zijn, is mij wel duidelijk.
Deze vissen zijn gewoon vraatzuchtig, weet het beest veel dat het wel eens haar/zijn dood kan zijn.
Een karper gaat ooit dood, maar het visje weet dat zelf echt niet, bij leven en welzijn.

Wat dat betreft is de 'Big Girl' van Rainbow-lake een goed voorbeeld.
Deze vis heeft de veertig kilo overschreden, maar is slechts twintig jaar oud geworden.
De weerstand van deze vis zal wel niet echt best meer zijn geweest.
Heeft dus ook niets met welzijn te maken, dat zware voeren.

En inderdaad ik ben tegen vis uitzetten, en dat is zeer persoonlijk.
Omdat ik geen bioloog of de Almachtige ben, maar een karpervisser.
Al-wetend ben ik al helemaal niet, debateren doe ik vanuit mijn praktijk ervaring aan de waterkant.
Voor een karpervisser ligt daar de sleutel, leren en blijven leren.

Ik heb geen moeite met blanken, dat klopt, volgens velen leert men daar niets van.
Of dat waar is weet ik niet, langdurig kunnen blanken geeft wel aan dat men uit het goede hout is gesneden.
En niet iedereen kan even goed omgaan met dit soms voorkomende fenomeen.

met blankende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2007 13:53

K. van den Herik schreef:BTW:

Door waterkwaliteitverbetering loopt de visstand in grote watersystemen hard achteruit.

In visionair een aardig artikel van Tim Pelsma over KWR en visstandmonitoring. Goed te lezen, dat er toch een rol is voor HVR.

Wat ik typisch vind, is dat op grote watersystemen, zoals rivieren in sommige gevallen karper in absurde dichtheden voorkomen.

Zo heb ik al eens een paar duizend karpers op de oude maas zien zwemmen. Ook Lexus en Michel weten daar wel meer van.

Ook raar: Artikel Peter van Eijk in een stuwmeer in Spanje. 1000-en karpers. Niet 1 groter dan 2 kilo.

Idem weet ik van een meer in Portugal en een riviertje in Italië.

MVG

Klaas


Omdat het samengaat met een afname van het natuurlijk voedselaanbod voor dat type water waar jij op doelt! Dat speelt al helemaal geen rol in de visteelt Klaas. Maakt jouw 3000 kg per hectare voor natuurlijk water zonder bijvoeding alleen maar nog onwaarschijnlijker. De zuiveringscapaciteit is echter de voorwaarde om een groot voedselaanbod toe te kunnen staan. Wil niet zeggen dat die er dan ook vanzelf is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

10-08-2007 14:10

Hallooow Kees nix MIJN. Israelisch eigenlijk.

Hans Peter,

De vissen van Peter hadden geen concurentie van predatoren en hebben een redelijke foklust. Hierdoor zwommen er heeeel veel. Waarschijnlijk nix meer qua sec gewicht dan elders.

Gekke is dat jaren geleden op een water hier in de buurt met een toen zeer lage bezetting het gemiddelde gewicht van de karpers niet boven de 9 kilo kwam.

Niet voor nix kon men hier haast de 25 ponders van Rini niet bevatten.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-08-2007 14:18

Okay Klaas.

Ander deel van de wereld dus met andere klimatologische omstandigheden. Dat ze daar dan nog karpers hebben na al die ellende met KHV.

Hans Peter erfelijke aanleg heeft er wel iets mee van doen, maar in dat water zwemmen een heleboel vissen die genen hebben van Valkenswaarders en toch slank zijn. Die blijken daar jaren terug te zijn uitgezet.

Karper in Nederland zal genetisch gezien inmiddels één grote smeltkroes zijn. Bij gebrek aan DNA metingen blijft het speculeren over lokaal veronderstelde groeipotenties.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

10-08-2007 20:59

Klaas

Geplaatst: 28-06-2007 16:49

Op een 1,5 meter na heb ik de vis kunnen aaien.

Soms wordt ik nog zwetend wakker.

Toch maar erop gesprongen?

Neuh.

Volle wasdom ?

Kees

Op dit gebied durf ik wel een stukje met jou mee te lopen.

Klaas heeft het over het ontbreken van predatoren.
Vorige maand is er twee maal enorme zuurstof-nood ontstaan op het Vallei-kanaal.
Oorzaak en gevolg zijn bekend.

Een zelfde situatie geldt voor veel cultuur-water(tjes) in Ede.
De karpers planten zich hier ook gemakkelijk voort.
En dat is niet sinds gisteren, dat is al zo, sinds het ontstaan van deze put(jes).
Regelmatig laat men bij hevige regen-val het overvloedige water, recht-streeks uit het riool, zo deze vijvers in-stromen.

Veel karpers weten deze 'zuurstof-schaarste' vaak te overleven.
De roof- en wit-vis stand niet
Een aantal van deze 'over-levers' red het, door 'plotseling' op te duiken op een ander water.

En voordat deze 'over-levers' wederom de 'grote-verdwijn-truc' doen (het nieuwe huis bleek bij nader inzien te klein), paaien ze nog wel even af.
Ze was onverwacht vermaak, voor het slanke 'jong-broed', die in niets meer leken op hun 'vol-slanke voorvaderen'.
Nu liggen ze elke dag dromerig voor zich uit te staren, komt ze ooit terug ?

De 'Lange Spiegel' van de RVS is bijna 90 cm, twee maanden geleden was ze zwaarder dan ooit, drieeën-twintig hele ponden.
In alles een Valkenswaarder, maar geen orginele.

Kortom hier zwemt dan ook van alles, maar vooral te veel,
ondans een recente Afbaggering/Uitvisserij :lol: :lol:
Het welzijn van deze karpers is echter 'een stuk beter', dan een aantal maanden terug.
De hengeldruk is bijn gereduceerd tot nul.
Het verschijnsel overlast door (karper)vissers is momenteel afwezig.
Sommige dingen werken schijn-baar wel.

met geheim-zinnige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

10-08-2007 22:13

@Kees,

Ik ben bij de grootste kweker van de wereld op bezoek geweest,hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik een kenner ben,maar wel geintresseerd.
Deze beste man liet karpers groeien van 6 tot 12 kilo in 4 maand, en ook nog van november tot maart.
Waar het echter om gaat is dat ze karpers kweken deze mixen ze om de optimale soort te krijgen, ze worden niet gekweekt om oud te worden maar om snel te groeien vooral voor konsumptie. 2 a 3 pond spiegels gaan naar het oostblok en 6 a 8 pond naar roemenie.

Door stijgende prijzen voor grotere vissen zijn ze hier ook mee aan het experimenteren, de kennis die ze hier mee op doen worden in eigen huis gehouden volgens de kweker. Hij geeft aan dit jammer te vinden omdat ze met hun gemeenschappelijke kennis en eigen "rassen"in samenwerking meer kunnen bereiken.

Van hem heb ik dan ook de getallen, toch leuk dat er in Nederland exact de zelfde gewichten naar voren komen.
K. van den Herik

10-08-2007 22:28

wereldrecord heet dat Hans Peter. Dat betekent 1 op de wereld. Toevallig 2 of 3 heel kort bijelkaar. Niet toevallig een geforceerd milieu. Genk en allerlei chemische fabrieken.

Daarnaast werd de vis door jou nog verketterd toch?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-08-2007 23:27

Denk dat wat welzijn van karperbestanden aangaat we een aantal zaken moeten scheiden.

Op een water met grote hoeveelheden verwilderde karpertjes die niet boven de paar pond komen past de draagkracht zich aan de omstandigheden. Hoeveelheid voedsel, temperatuur, waterkwaliteit en zuurstofgehalte. Dit water komt wat welzijn aangaat op een normaalniveau. Immers de natuur reguleert aan de hand van natuurlijke omstandigheden de draagkracht. En kan er van overbezetting dan ook geen spraken zijn.

Op een water waar van men de draagkracht nooit helemaal goed kan inschatten en vol gooit met karper treden schreven verhoudingen op. Die schreven verhoudingen kunnen tot uiting komen door sterfte onder het oude karperbestand. Immers door uitzetting is de kans aanwezig dat ziekte toeslaat daar waar het huidige bestand geen afweer opgebouwd heeft. Ook kan karper die van verschillend water afkomstig is, voor sterfte zorgen onder elkaar.
Van een redelijk natuurlijk en evenwichtig voedsel aanbod is hier nimmer spraken. De grotere uitgezette vissen vallen terug in gewicht over langere perioden. Waardoor deze vissen zeker in het voorjaar bevattelijk zijn voor ziekte. De kleinere zullen het moeten doen wat ze voorgeschoteld krijgen aan aasvoer en mogelijk een hoeveelheid pellets die beheerders voeren.

Hengeldruk op het eerste type water is over het algemeen laag. Karpervissers missen hier de foto’s met de dikke buiken en vette nekken. Vergeten is dat met goed aangepast materiaal en de nodige kennis er wel topsport bedreven wordt.. Wat meer inhoud dan menige karper van een exorbitant gewicht. Maar ja die foto’s spreken collega karpervissers nu eenmaal meer aan.

Op water met onnatuurlijke overbezetting waarbij ook nog gevoerd en bijgevoerd wordt. Zijn grote schommelingen mogelijk van waterkwaliteit dat weer aanleiding kunnen zijn van verminderden voedselopnamen wat samen allerlei kwalijke neven effecten kan geven. Ook zal de aangroei van de sliblaag op termijn kwalijke gevolgen kunnen hebben op het aanwezige bestand. Dat dit type viswater mijn voorkeur niet heeft mag duidelijk zijn.

Op water waarvan bekend is dat er een lage bezetting graad is aan karper en vis in het algemeen. Zal men zeer voorzichtig moeten zijn met hernieuwde uitzetting, Bart heeft dit al eerder aangehaald. Zeker als het gaat om een afgesloten water waar al in geen jaren karper is uitgezet. Is het open water zal een goede inventarisatie van het bestand aangeven wat de mogelijkheden zijn om te komen tot (her)uitzetting. Ook zal de tijd meegenomen kunnen worden hoelang men gemiddeld doet om er een karper te vangen. Dat men wat uitzetting op een afgesloten water of op open waterstromen aangaat elk een apart beleid moeten voren mag duidelijk zijn.

Mijn voorkeur om te karperen voor een bepaalde periode gaat uit van een put met een lage bezettingsgraad. Of nog meer op kanalen en grote openwaterstromen. Waar vissen geen naam hebben, en records mede in belang van het welzijn niet belangrijk zijn.


Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2007 10:19

Peter,

Wat mij betreft hebben visrechthebbende de plicht om het visbestand te onderhouden. Hoe de overbezetting ontstaat maakt niet uit. Bij een eenzijdige overbezetting zullen er maatregelen genomen moeten worden om het bestand weer in een echt natuurlijk evenwicht terug te brengen.

Ik ken trouwens geen `natuurlijke´ wateren bij ons waar het bestand zichzelf onderhoud en de karpers een paar pond blijven. Ze blijven op deze wateren slank, maar een pondje of tien redden ze wel. Ik denk dat je doelt op karperputten. Er was een tijd dat dit een vies woord was. Zelf vind ik dit nog steeds dubieus. Een karperput is niet natuurlijk en vergt onderhoud. Eens zul je wat moeten doen. Als je een bescheiden bestand hebt van goed groeiende karpers dien je dat natuurlijk te behouden. Maar karpers hebben niet het eeuwige leven.

Bein,

Het probleem van deze kweker is de groei te bewerkstelligen met grote hoeveelheden voer. Daar is op zich niks aan. Probleem is de overbemesting die onstaat. Ik ben zeker geen voorstander van het gewicht pushen op deze manier voor karpers die uitgezet worden en dus een hoge levensverwachting zouden moeten hebben. Maar ik besef wel dat het elke kweker zijn wens is karpertjes zo kort mogelijk in de vijver te hebben. Wat mij betreft laat de kweker ze nog een jaartje langer in een vijver met een wat lagere bezettinggraad om vooral mooie gezonde vissen te leveren. Zolang ze op een snoekveilig gewicht worden afgeleverd is het prima. Groter groeien doen ze daarna zelf wel in afhankelijkheid van het voedselaanbod. In de koi kweek vindt ook nog een stevige selectie plaats waarbij ongezonde en afwijkende koi in een vroeg stadium verwijderd worden. Een steviger selectie zou ook wel plaats mogen vinden bij karperkweek voor de uitzet. Maakt wel dat we er meer voor moeten gaan betalen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

11-08-2007 13:48

Klaas

Voor de goede orde, geen wereld-record maar Benelux-record.
'De Breed-rug' daar schreef/schrijf ik over.
Een geforceerd milieu, zou kunnen, 'k heb geen rapporten van de waterkwaliteit in mijn bezit, U blijkbaar wel.
En er zwemmen daar geen andere behoorlijk grote karpers ?

Daarbij dit soort grote vissen, op dit type water, zijn vaak solitaire vissen.
Toevallig (?) twee of drie 'kneiters' bij-elkaar, tijdens en rond de paaitijd misschien.
Jouw broeder in het 'noodzakelijke-stuk-staal-kwaad', Robert, vindt het zelfs een zeer brute vis.
Grotendeels groot en zwaar geworden op natuurlijke voeding.

En de vis heb ik niet verketterd (jouw woorden).
Wel de man (tussen aanhalingstekens :lol: ) die deze vis wist te netten.
Zijn drijfveer om deze vis in 'the picture' te zetten, weiger ik te begrijpen.

Peter

Eén van de verbeter-punten die aangedragen werd- t.a.v. het beperken van schade aan de karper-bek- is het gebruik van weerhaak-loze haken.
Het grote probleem bij het haken van karpers is het visje zelf.

De manier waarop de karper aast is een 'factor', waar wij als karpervissers weinig invloed op uit kunnen oefenen.
Niemand haakt altijd op precies dezelfde plek in, hoe men ook haar/zijn best doet.
Te diep haken in zachte stukken vlees met een weerhaak-loze haak, en de bek wordt echt wel 'ge-fileerd'.
Een weerhaak snijdt stukken moeilijker, wordt er daarbij normaal gedrild, dan is schade heel gering.

Trouwens wij , karpervissers, mogen karpers zakken in bewaarzakken.
Volgens een aantal boaders moet men daar niet over zeuren.
Wij trekken de karpers toch al een stuk staal in de bek.
Dat er dan geen weerhaak aan mag zitten, valt dan niet te rijmen.

Bein en Kees

Op karper-kwekerijen ben ik nooit geweest, kan dus geen vergelijking trekken met de stads-watertje's hier.
Ons verenigings-water gaat afgevist worden.
De andere water(tjes) zal een zaak zijn van het VBC en het Waterschap.
Witvissers binnen onze gemeente vangen momenteel zeer veel mini-karpertjes.
De karpers hebben dit jaar meerdere malen gepaaid.
Sommige putje's zijn vergeven van de mini-karpertjes.
Misschien maar afvoeren naar de Neder-rijn... :lol:

met grieperige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-08-2007 15:22

Iedere vergelijking met een kwekerij gaat mank, het maakt die bioindustrie geen zak uit of de vis lang of kort genoeg leeft om verkocht te worden.
Anders wordt het als de vis speciaal besteld wordt om uitgezet te worden.
Biomassa op een water relateren aan natuurlijk voedsel en niet op eventueel bijvoederen of wat een visser er in dondert.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-08-2007 16:33

Overbezetting op natuurlijk viswater, daarvan kan geen spraken zijn.Overbezetting op verenigingswater en b.v. de put in Nijnsel is een erg hekel onderwerp. Kan verenigingswater waar jaarlijks een grote sterfte plaats vindt aan witvis. Sportvisserij Nederland heeft er aan de hand van een afvissing een rapport over geschreven. Of er iets mee gebeurd op het betreffende water is op zijn zacht gezegd hoogst twijfelachtig. Mis de stok achter de deur, de kaderrichtlijn water kan hier mogelijk uitkomst bieden.

Kees,

De watertjes waar ik over spreek zijn uit de tijd van Napoleon. In een omgeving met zeer weinig viswater. Om de zoveel jaren pompt men er leeg daar het water troebel wordt. En waterplanten weinig kans meer krijgen. De grote hoeveelheden verwilderde karpertjes worden dan verwijderd. Zouden het vogels zijn gebeurd dan ligt het heeeel anders.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-08-2007 19:09

Geef dan eerst maar een definitie van een natuurlijk water Peter. Volgens mij bestaat zoiets niet meer hier. Al eeuwen niet hoor. En dan voor een niet oorspronkelijke vis als de kweekkarper? En hoe kan het dat een overbezetting door voortplanting in het water zelf geen overbezetting is, maar weer wel als de karper van elders uitgezet wordt. Een overbezetting van zich lustig voortplantende karpers is ergens anders op deze wereld een plaag. Overbezettng vraagt om maatregelen die een bestendiger ecosysteem geven met een grotere soortenrijkdom en meer van de oorspronkelijk soorten. Onafhankelijk van hoe die overbezetting er is gekomen.

Ik zou geen kweekvijver nastreven als viswater Douwe. Maar dat staat ook nergens. Je kunt er wel iets van leren. Als dat niet kan, kunnen we onderzoek in Wageningen ook wel opzijschuiven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-08-2007 12:53

Ben ik niet geheel met je eens Kees, ik zie toch enkele rekenvoorbeelden voorbij komen.
Klaas: tenminste als de vis niet geheel afhankelijk is van ons aas bv.
Plus nog wat voorbeelden van wat een kweker met de vis doet.
Al deze voorbeelden zouden geen onderdeel mogen uitmaken van de bezettingsgraad.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-08-2007 12:19

Klaas

Jij schreef: 'ik kan niet zo goed typen. Daarnaast ben ik zeer visueel ingesteld en zoals een wijs man al eens zei: 1 beeld zegt soms meer dan 1000 woorden'.

Geen reactie zegt (mij) meer dan één beeld.

met reagerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2007 14:09

Hans-Peter, 'de andere watertjes' bij jullie zijn geen zaak voor de VBC, de VBC is 'alleen maar' een overlegorgaan (tussen de visrechthebbenden en water- en natuurbeheerders) dus geen visrechthebbende. En wettelijk is de eigenaar van de ondergrond van die watertjes de visrechthebbende, mits de visrechten niet verhuurd zijn, dus wellicht toch de gemeente Ede?
Als die watertjes onderdeel vormen van een stroomgebied (dus geen afgesloten watertjes zijn) heeft in dit geval het Waterschap ook verantwoordelijkheid t.a.v. visbestanden in het kader van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW), op alle Rijkswateren is dat Rijkswaterstaat, en zullen de visbestanden op die watertjes normaliter 1x per 3 jaar gemonitord gaan worden. Sinds vorig jaar laten een groot deel van de 27 Waterschappen al visstandbemonsteringen uitvoeren op diverse wateren in hun gebied. Bij Rijkswaterstaat was dit al veel langer het geval t.o.v. de Rijkswateren. Hierdoor zullen binnen enkele jaren ook veel meer gegevens bekend worden op een groot aantal wateren (geldt nogmaals niet voor afgesloten putjes) omtrent visbestanden, aantal vissoorten en visbiomassa's, zowel per soort als in totaal.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-08-2007 14:53

Aart

Het schijnt de bedoeling te zijn dat een groot deel van de niet verpachte wateren (nu dus gemeente) ondergebracht worden in de POS-vergunning.
Niets staat echter vast, omdat de HSV'en onderling met elkaar overhoop liggen.
De overige HSV'en eisen, dat het door het VOP gepachte water (waar jij vorig jaar Dirk en mij sprak) ook in de POS-vergunning wordt opgenomen.

met ongepachte groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!