Nummer 55 van Dé Karperwereld


Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

12-08-2007 17:23

pj otte schreef:Het standpunt van de redactie is bekend. Zat er een redactie van een ander blad was het zeker een veelfout van dergelijke waters. Uitgaande dat het beleid nog het zelfde is als een paar jaar geleden.

Karperbladen zouden hier ook hun nek uit kunnen steken. Ben je aan de ene kant niet vies om extra inkomsten aan reclame te genereren. Zou je ook BTW kunnen beoordelen op een groot aantal zaken.

Peter


geachte heer Otte,

hier een reactie van de redactie van een ander blad.

welke redactie van een ander blad bedoel je?

groet Mark
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-08-2007 18:52

Beste Mark,

Slaat zeker niet op jullie Spiegel magazine zover ik ze gelezen heb, blijft er nog een over. Goed dat jullie als redactie dit volgen, mag ik van de rest van mijn topic ook nog een positieve reactie verwachten?

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

12-08-2007 19:31

uiteraard...

of het een positieve is zal blijken, maar een reactie zal ik geven... :lol:

betaalwateren...ik denk een eeuwige discussie. er zijn voorstanders en tegenstanders, er zijn 'goede' B-wateren en er zijn 'slechte'.

wat is goed en wat is slecht? als ik de reactie's van sommige mensen lees, dan zijn er helemaal geen goede!

nou ja, dan mijn eigen mening maar; ik heb zelf nooit op een (fout) B-water gevist. enkel op de Snoekbaars in belgie, maar dat is geen betaalwater volgens de KSN, dus die tellen we niet mee. ik heb ook geen plannen om naar een betaalwater te gaan. het trekt me niet, met meerdere personen op een (klein) water, ik wil mijn eigen ding doen, en het liefst alleen!

gestolen vissen op een betaalwater? tja, bewijs het eens... indien duidelijk is dat er gestolen vissen op een water zwemmen zou het water direct gesloten moeten worden! maar hoe bewijs je dat? Oke, met foto's van de vis toen hij nog op een openbaar water zwom! ondanks dat ik 100% zeker weet dat er (veel) wateren zijn waar gestolen vis zwemt heb ik nog nooit dergelijk bewijs gezien.

goede wateren? die zijn er ook! niet al te veel stekken en vissen van het originele bestand die aan zijn gevuld met vissen in de 20ponds catagorie. (soms (een beetje) overbezet... de visser wil vis vangen en zeg nou zelf...elke plaats in NL heeft toch ergens zo'n verenigings putje. dus als het overbezette zo'n bezwaar is voor sommige, begin dan je kruistocht eerst in eigen land!) verder betaal je een 'normale' prijs en het sanitair is ook ok, evenals de begeleiding van de beheerder.

moeten wij als bladen onze nek uitsteken? hmm, denk het niet! waarom niet?
moeten wij uit gaan maken welk water goed is en slecht? wie betaald dat...:-)

wij kunnen enkel artikelen publiceren van wateren waarvan wij denken dat het oke is...
wij kunnen enkel artikelen NIET publiceren waarvan wij denken dat het NIET oke is...

indien je een ander goed idee hebt, staan wij er altijd voor open.

wie moet het dan doen? ik denk KSN, VBK, CAMOU in samenwerking, onafhankelijke verenigingen die het beste met de sport voor hebben...hoe hun het moeten doen en wie het betaald? geen idee...

kortom, een heel verhaal...maar wederom geen echte oplossing!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-08-2007 20:03

Beste Mark,

Dank voor je reactie en mening waar ik me goed in kan vinden. Toch nog een paar kanttekeningen als je me toestaat. Wat B water aangaat zitten helaas volgens mij, KSN, VBK en CAMOU niet op een lijn. Een vuist maken is op dit moment dan ook niet mogelijk.

Moet toch mogelijk zijn wat (oudere) personen op stap te sturen om zo al bepaalde wateren te laten beoordelen op een aantal kern vragen. Mits eigenaar, beheerder open staat voor een dergelijke enquête en onderzoek wat gepubliceerd gaat worden. Ga er van uit dat jullie contacten genoeg hebben. Is in het belang van B water zo lijkt me om positief naar buiten te komen in een gerenommeerd als Spiegel magazine. Als zij overtuigd zijn van een goed visstandbeheer. Of Engelse B waters in Frankrijk er belang bij hebben is hoogst twijfelachtig zo schat ik het in. Wat de kosten aangaat ken er die in het voor en najaar langere tijd richting zon gaan. Tegen minimale kosten moet het te regelen zijn.

Met vriendelijke groet,

Peter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

12-08-2007 20:23

Peter,

zo'n antwoord had ik al verwacht!

oke, we laten een paar mensen een controle uitvoeren. stellen wat punten op en voila...
indien er zo'n lijst wordt gemaakt zouden we de wateren die positief zijn beoordeeld om een kleine vergoeding kunnen vragen, het is immers in hun voordeel.

echter...een week na 'ons' bezoek komt er een nieuwe eigenaar op, die maakt er 4 stekken bij, besteld bij een kweker een ton vis en zet er 10 gejatte 20kg+ op... wij schrijven vervolgens dat dit water oke is... aaaiiii, daar gaan we.

andersom...een controleur heeft een kutdag en wordt niet vriendelijk behandeld. hij maakt een negatief rapport op basis van dingen die eigenlijk wel oke zijn....aaaaiiii daar gaan we weer...

Nee, wij gaan daar onze handen niet aan branden. wij krijgen regelmatig de vraag of we ook een franse water pagina willen maken waarin de betaalwateren worden behandeld...is een zelfde idee. dit zijn er 4 per keer, we twijfelen nog...

ik heb het al eens eerder gezegd; laat de B-wateren zelf eens een keurmerk in het leven roepen! laat ze zelf een lijst/folder maken van goede wateren...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-08-2007 21:19

Juist Mark, en zo zijn er nogal wat meer redenen waarom dit zo goed als onmogelijk is. En neem van mij aan dat B-wateren nooit zelf onderling een soort keurmerk gaan instellen.
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

12-08-2007 22:25

nee Aart, maar het zou wel DE oplossing zijn (in mijn ogen).

ach ja, wie weet dat we de oplossing ooit nog mee gaan maken ;-)
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

13-08-2007 00:00

DE OPLOSSING, NIET NAAR BETAALWATER GAAN.

ALTIJD GOED.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2007 00:52

Oké Mark,

Ook ik van mijn kant had een dergelijk antwoord verwacht. Is goed dergelijke (vakbroeders) niet dood te zwijgen maar ook dat jullie te erkennen dat er een probleem ligt. Door het regelmatig in de schijnwerpers te zetten op een manier die mensen aanspreekt. Hoop je begrip te krijgen dat karpervissen veel meer kan zijn dan een foto boek vol met vissen van een dergelijk water. Blijf wel zoeken naar mogelijkheden die het kaf van het koren scheid.

Veel succes met Spiegel magazine,

Peter
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

13-08-2007 01:43

Ben in het verre verleden veel naar een NL BTW geweest zonder me
eigenlijk af te vragen wat er daar mis kon zijn.

Ben daar later anders over gaan denken.

Nu echter, kan ik nauwelijks lopen, en snak naar een water, desnoods BTW, waar ik mijn auto op zo'n 10 meter van de visplek kan parkeren en enige kans heb op karper.

Ben ik nu ook zondig?
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2007 09:15

Beste Jan,

Natuurlijk niet zeker in jou situatie moet het mogelijk zijn er je hobby te beoefenen.Waar ik hoofdzakelijk tegen ageer zijn personen die het gezicht bepalen in de kaperwereld. En daarbij zonder de nodige kanttekeningen te plaatsen B waters in het zonnetje zetten. Bekijk ik een dergelijk water bedrijfmatig dan ben je wel verplicht o.a. om te zorgen voor wat pronkstukken om je water aan te prijzen. Ideële overwegingen verdwijnen dan snel.

Wens je ondanks je handicap nog veel vis plezier op wat voor water dan ook.

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2007 10:53

jan van kranenburg schreef:Ben in het verre verleden veel naar een NL BTW geweest zonder me
eigenlijk af te vragen wat er daar mis kon zijn.

Ben daar later anders over gaan denken.

Nu echter, kan ik nauwelijks lopen, en snak naar een water, desnoods BTW, waar ik mijn auto op zo'n 10 meter van de visplek kan parkeren en enige kans heb op karper.

Ben ik nu ook zondig?


Jan, bij de BTW enquette viel het mij indertijd op dat er nauwelijks voorzieningen zijn voor gehandicapten. Is kennelijk niet persé een doelgroep van deze wateren. Maar er zullen er vast wel zijn waarbij je in elk geval met de auto tot op de stek kunt komen om je spullen uit te laden en waar de stek niet al te lastig begaanbaar is. Een heleboel wateren zullen echter niet voldoen. Denk bijvoorbeeld ook aan spekgladde wankele steigertjes, tent op enige afstand van de waterkant, drassige oevers en waden om de karper te drillen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-08-2007 12:10

Mark

In de laatste Spiegel, stond een artikel van Wilco Voulon.
Het meertje bij de Wilgen.
Persoonlijk vind ik dat het bestand van dit water wel een flinke smak 'top-vissen' heeft voort gebracht.
Nu ben ik niet bekend met dit water, maar wat deze visser in korte tijd op de mat 'legt' doet mij vermoeden, dat er heel wat zware vissen zwemmen op dit kleine bestand.

Dit 'fenomeen' komt niet zo vaak voor, maar bij twijfel geniet goed-keuring de voorkeur ?

met spiegelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

13-08-2007 12:15

Beste Hans-Peter,

een hele korte reactie, ik ben vannacht vader geworden dus heb geen tijd/zin in lange reacties ;-)

bij twijfel geniet goedkeuring NIET de voorkeur.

bij het artikel van Wilco was er geen twijfel. het bestand op dat water is erg goed, echter ook niet zo heel bijzonder! er ligt hier in de buurt een water met een vergelijkbaar bestand.

ik zal je binnenkort een mailtje sturen met meer details...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

13-08-2007 12:22

Mark

Dank-je-wel, voor jouw reactie.
En van harte gefeliciteerd met het vader worden.

met feliciterende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2007 12:58

Mark,

Ook van mijn kant van harte gefeliciteerd met je zoon of dochter?

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2007 13:31

Mark, van harte gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

13-08-2007 13:37

Proficiat Mark(en je vrouw/vriendin natuurlijk ook)
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-08-2007 02:09

Mark zoals iedereen van harte gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst in je familie.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

16-08-2007 23:20

Hans-Peter van Ee schreef:Mark

In de laatste Spiegel, stond een artikel van Wilco Voulon.
Het meertje bij de Wilgen.
Persoonlijk vind ik dat het bestand van dit water wel een flinke smak 'top-vissen' heeft voort gebracht.
Nu ben ik niet bekend met dit water, maar wat deze visser in korte tijd op de mat 'legt' doet mij vermoeden, dat er heel wat zware vissen zwemmen op dit kleine bestand.

Dit 'fenomeen' komt niet zo vaak voor, maar bij twijfel geniet goed-keuring de voorkeur ?

met spiegelende groet

HPE


Een watertje waar je de overkant bijna gooit, volgegooid met tig gestolen vissen die allemaal 20 kilo of zwaarder zijn.........of denk je nou werkelijk dat dat bestand er van nature zwemt? hahahahahahahha wat een mop.
Ik ken beide vissers persoonlijk. Het is niet voor nix een betaalwater
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-08-2007 14:02

Tja, dat was ook wat mij meteen de wenkbrauwen deed fronsen. Al je gevangen vissen veertigers klinkt nou niet als een natuurlijk bestand en dan ook nog zo'n prutputje. Zwaar verdacht is de mildste typering die ik daar aan kan meegeven...

Wat mij betreft moet Mark (overigens van harte gefeliciteerd met de kleine!) daar ook geen krampachtige pogingen bij doen om dit water "wit" te wassen danwel de keuze om dit artikel te plaatsen te rechtvaardigen. Leuke story's met dikke vissen is nog steeds een gewild item bij de lezers en dan moet je niet teveel scrupules hebben.

Persoonlijk vond ik het een verhaal zum kotzen en dat niet uit jaloezie ofzo. Nog een paar keer zo en m'n "abbelement" is weer verleden tijd.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

17-08-2007 15:10

Sebastiaan en Kees,

uiteraard hadden we dergelijke reacties verwacht.

Sebastiaan, graag ontvang ik van jouw meer info betreffende de gestolen vissen! aangezien jij weet dat ze gejat zijn wil ik daar wel meer over weten, in een aankomend nummer zullen we daar aandacht aan besteden.

Kees, zo bijzonder putje is het niet hoor. hier in de buurt is een vergelijkbaar water, waar zelfs 2 vissen boven de 25kg zwemmen (die zwommen er in frankrijk niet eens) Wilco had meteen de toplaag te pakken.

de informatie die ik kreeg betreffende de vissen was dat ze inderdaad niet allemaal van het originele bestand zijn. zijn ze dan gejat? nee dat hoeft niet. Wilco was verteld dat ze van een prive domein afkomen waar een vijver werd gedempt voor bebouwing. de grote vissen zijn toen naar dit water verhuisd. ik ken iemand die er enkele jaren geleden al is geweest, enkele vissen die Wilco had, had hij toen een paar pond lichter. de vis groeit dus.
we hebben best wat mailtjes gehad van jongens die blij waren dat we aandacht aan de betaalwateren besteden!

Arjen en ik zijn afgelopen jaar naar frankrijk geweest om eens te gaan kijken bij kwekers, tijdens een Vidange (afvissing). deze kweker had diverse (omheinde) wateren, het water welke afgevist werd was 5 jaar geleden vis uitgezet, de top waren enkele vissen rond de 15kg. deze werden opnieuw uitgezet in een ander meer om groter te kunnen worden. (dus een grote vis, hoeft niet perse gejat te zijn)(ik ontken niet dat er vissen worden gejat!!!!)
wij hebben navraag over het water gedaan bij o.a. iemand die erg bekend is in het betaalwaterwereldje, bij Aart Lokhorst, Wilco zelf en nog enkele anderen.

Kees, net als jou, zal de b-water visserij niks voor mij zijn!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-08-2007 23:45

OK Mark, duidelijk. We zijn het ook fundamenteel niet oneens denk ik.

Verder heb ik, nu ik vanavond de nieuwe Spiegelmagazine deels heb gelezen, alweer spijt van m'n laatste zin. Wat een geweldig goed en interessant nummer weer. Echt super.

Ik hoop inderdaad dat jullie kritisch blijven kijken naar die betaalwateren, maar ik begrijp dat het ondoenlijk is om alles te checken. Dat het jou en mijn avontuur niet is wil inderdaad niet zeggen dat er geen publiek voor is. Ik hoop wel dat er bij dit (wellicht grote) lezerspubliek wel aan wat bewustwording kan worden gewerkt. Niemand (behalve de eigenaar dan) is er tenslotte bij gebaat als er echt gestolen vissen in een aantal van die wateren zwemmen.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

18-08-2007 02:46

Kees Ouwehand schreef:
jan van kranenburg schreef:Ben in het verre verleden veel naar een NL BTW geweest zonder me
eigenlijk af te vragen wat er daar mis kon zijn.

Ben daar later anders over gaan denken.

Nu echter, kan ik nauwelijks lopen, en snak naar een water, desnoods BTW, waar ik mijn auto op zo'n 10 meter van de visplek kan parkeren en enige kans heb op karper.

Ben ik nu ook zondig?


Jan, bij de BTW enquette viel het mij indertijd op dat er nauwelijks voorzieningen zijn voor gehandicapten. Is kennelijk niet persé een doelgroep van deze wateren. Maar er zullen er vast wel zijn waarbij je in elk geval met de auto tot op de stek kunt komen om je spullen uit te laden en waar de stek niet al te lastig begaanbaar is. Een heleboel wateren zullen echter niet voldoen. Denk bijvoorbeeld ook aan spekgladde wankele steigertjes, tent op enige afstand van de waterkant, drassige oevers en waden om de karper te drillen.

Groet, Kees


Heb ze nog niet kunnen vinden :cry:
Alleen het Plashuis, maar ook ik weet de grenzen.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

19-08-2007 17:45

Dat kleine plasje was voorheen eigendom van JRC, en de origine van de vissen is idd op zijn minst zeer twijfelachtig.... Verdachte slag vis die maar op 1 meer voorkomt(inmiddels kun je zeggen kwam :x )...Der :-? !!! Meer kan ik helaas niet zeggen :wink: