Dieren-welzijn


Plaats reactie
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

09-08-2007 00:36

Ik zit deze discussie echt al een tijd te volgen.
Soms zelfs met openvallende mond door de reactie,s.

HPE vind ik eigelijk altijd erg overdreven uit de hoek komen.
Maar het geen wat hij aankaart klopt in eerste instantie wel qua wangedrag van sommige figuren die zich vissers noemen.

De laatste reactie van Dirkx vond ik er zowaar één waar zeker veel waarde inzit.
Ik ben ook controleur geweest en heb ook te maken gehad met wangedrag aan de water kant.
Het liefst had ik deze figuren zelf even een kleine heropvoeding gegeven op een wat geweldadigere manier.
Maar dat had dan weer een heel verkeerd licht op de controleurs gegeven.
Want als je dan in de krant leest viscontroleur mishandels zielige vissers is dat niet echt promotie van je sport.

Helaas moet ik zeggen dat bijstand van de politie in dit geval ook zeer onder nivo waren waardoor de heren gewoon daarna weer doorgingen waar ze mee bezig waren.
En ja..na de eerst volgende leden vergadering waren de heren geroyeerd en nee ze waren niet verdwenen aan de waterkant.

Ook ik hoop daarom dat er door mensen kunnen komen met meer VEEL meer bevoegdheden dan de gemiddelde controleur nu heeft.

Dan moet je daar wat aan doen Mos hoor ik jullie nu al denken in de vorm van taken op je nemen in de vereniging.
Nou dan kan ik je melden dat ik in het bestuur ben getreden.
En met heel wat voorstellen ben gekomen ter behoeven voor de karpervisserij.
Maar als die voorstellen dan met de kogel door de kerk gejast moesten worden waaren de klagende vissers van de waterkant weer eens niet op de leden vergadering te vinden.
Met als gevolg dat de witvissers de plannen wegstemden met wel 16 man..

De KSN doet een hoop.
Ik zelf ben geen lid van de KSN omdat ik persoonlijk er niets voor voel.
En me dus ook niet geroepen voel om daar lid van te worden.
Ook al ken ik een hoop mensen nu die daar wel lid van zijn en zeker goede dingen doen voor de karpervisserij.
Dat wil niet zeggen dat ik geen goed persoon ben voor de karpervisserij.
Het andere idee voor het behartigen van de karpervisserij juigden ik ook hard toe en heb ook een donatie aan hun gedaan om ze financieel mogelijkheden te geven om wat te kunnen gaan betekenen.
Helaas hebben niet veel mensen daar vertrouwen in want er wordt helaas niet veel meer gedoneerd.

Al met al denk ik dat er dus weinig gebeurd voor onze mooie hobby.

Ik hoop echter nog op een wonder.
Maar zelf zie ik de toekomst niet rooskleurig in.

Oplossingen:

Dat is het laatste puntje eigenlijk van aandacht.
We kijken vaak met veel gelach naar onze duitse buren.
Maar het moeten behalen van een visdiploma is denk ik wellicht een goede stap naar een beter toekomst.
Mischien bied een samenscholings verbod van meer dan 3 mensen aan de waterkant ook een oplossing.
En als er dan ergens voor geschreven wordt door een overtreding dat er standaard bijhoord dat je gelijk je spullen in moet pakken lijkt me ook niet verkeerd.

Dan weet ik wel dat er mensen gaan reageren met slapen is een overtreding aan de waterkant of zelfs het bij je hebben van kampeerartikelen kunnen lijden tot een proces verbaal.

Maar daar is z,n groot verschil in per controlerende agent in ze eigen gedoogbeleid dat ik daar geen peil op kan trekken.

Het besturen heb ik voor gezien gehouden en ben nu dus alleen nog maar een niets doende stomme visser die ze volledige tijd aan het vissen spendeerd.
Helaas maar bij mij is alle inspiratie om op te komen voor verandering aardig weg geebt.

Vrijdag met me zoon lekker een lang weekend naar Frankrijk.
En als ik terug ben me maar weer storten op het zeebaarsen en het snoeken.
Het karperen komt wel weer als het mooie weer over is.
Dan keert de rust en de pracht van het karpervissen weer in me terug hier in nederland.
Want op dit moment lijkt het wel een uitgegroeide camping die per tent ze eigen discotheek en koffiehuis blijkt te zijn aan de water kant.

lang verhaal.
Weinig nut ben ik bang voor.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

09-08-2007 03:02

KSN heeft vrijwel geen invloed op het gedrag van duizenden Karpervissers. Helaas............... :cry:

En dan mag/moet je geen personen afbranden die dit ook vinden.

En ik ben het eens met HPVE. Is niet mijn taak om op te voeden.
In die schaarse momenten dat ik door omstandigheden kan vissen, ga ik me daar niet mee bezig houden.

Rommel? Die ruim ik wel op, zelfs als ik niet vis.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
K. van den Herik

09-08-2007 08:40

Heeft nix met opvoeden te maken, ben je veel te laat voor. Je kan wel laten zien hoe het hoort.

Dus als ik het goed begrijp, dan wordt alle dierenleed, milieuvervuiling en wat al niet meer veroorzaakt door karpervissers.

Op 1 of 2 na dan.

Jan,

Mensen met de grond gelijk maken die er wel zin in hebben om uit te leggen hoe het zo goed mogelijk hoort. Dat helpt.

Marcel,

Wanhoop niet, men doet zijn stinkende best en (edit, ik weet officieel nog van niets)

Enne, het zorgen dat er karpervissers op een ALV zijn vind ik dus wel een taak van de KSN. Staat ook zo in de beleidsnota.

Dirkxs,


Hoe zou de KSN iets moeten doen aan wantoestanden?

Zoals al gezegd, de KSN is buitengewoon lid van Sportvisserij Nederland en die bal wordt daar uitgespeeld.

Blijft education: en dat was ook al niet goed. Maar dat zal toch gebeuren.

De rotte appels? Snijden, maar dat mag niet. Ik wil wel in de ballotagecommissie.



MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2007 08:46

Ja, ja, iedereen ruimt de eigen rommel op. Maar niet heus. Elke dag loop ik langs een parkeerterrein naar de bus. Het is een gewoonte daar de auto te parkeren om te eten. Vervolgens worden resten en verpakkingen onder de auto geschoven. Gisteren is er een ploeg van de gemeente bezig geweest de boel schoon te maken. Vanochtend lag de troep weer overal. De troep van gewone mensen.

Wat de problemen betreft, zoals rommel, het lak hebben aan regels en agressief gedrag zijn er veel meer dan duizenden karpervissers. Veel meer dan tienduizenden Nederlanders. Met andere woorden deze problemen zijn niet uitsluitend van karpervissers, dan wel sportvissers. Dat zijn problemen van heel Nederland. Dat is wat Peter bedoelt met maatschappelijke problemen.

Het is een illusie te denken dat een KSN dit even oplost en de karpervissers model burgers van Nederland laat worden. Anderszins is het ook niet zo dat dit onopgemerkt aan de overheid voorbij gaat. Niet in de laatste plaats omdat ze aangesproken worden door een SN, een KSN, etc. Er worden meer en meer maatregelen getroffen. Dan word je wel als karpervisser aangesproken op je gedrag. Moet je weer zien hoeveel commentaar dit hier op het board oplevert. Men houdt niet zo van terechtwijzingen. Men doet namelijk nooit en te nimmer zelf iets verkeerd.

Maatschappelijke verbeteringen kosten veel tijd. Het gaat namelijk over gedragsveranderingen. Ons gedrag! Niettemin, de situatie is lang niet zo wanhopig als hier nu geschetst wordt. Er is zat water in Nederland buiten de drukke bewoningsgebieden met zijn randgroepjongeren. En er zijn nog heel wat rustige plekken waar je van de karpervisserij kunt genieten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

09-08-2007 08:59

Die rustige plekken hou ik voor mezelf :P

Afbeelding


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2007 10:14

Uiteraard is de persoonlijke mening van leden geen officiële mening van de KSN als organisatie.
Toch maken sommigen, bestuur- of ex bestuurslid, het wel erg moeilijk voor de lezer.
Zij strooien met KSN standpunten en uitspraken die gedaan zijn in een vergadering.
Verwijzingen zonder eigen inbreng werken ook niet bepaald verhelderend wat er nu bedoeld wordt.
Nu kun je zeggen wat je wilt maar zodra je met een KSN standpunt aankomt het dan ook zo benaderd wordt.
Wanneer die personen, vaak maar één, daarmee stopt wordt het in een discussie wel gemakkelijker.

Ik weet heel goed dat een (ex)bestuurslid op moet passen in een discussie voor hij het weet is het geen persoonlijk standpunt meer.

Gebruik een standpunt van de KSN dan ook alleen maar zodra het iets toevoegt of omdat het een vraag is.

Kees ik weet dat die KSN niet meer bestaat. misschien jammer misschien ook niet, de naam en de bedoeling daarachter heeft daarmee ook zijn doel verloren.
Dit soort meningen heeft al eens tot grote beroering gezorgt volgens mij.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

09-08-2007 10:29

Douwe,

Zou ik dat zijn? Persoonlijk weet ik van nix. Ik vind wat ik vind en dat wou ik zo houden. zolang dat met een andere partij samen loopt prima. zodra mijn idee anders is of wordt, zal ik afscheid nemen.

Ben trouwens nog nix tegen gekomen wat ooit al eens besproken is, het zij op een ledenvergadering het zij in De Karper het zij op de site van de KSN.

Het is natuurlijk vrij gemakkelijk om iemand proberen monddood te maken door te verwijzen naar een bestuursfunctie of ex functie.

Enne al mijn standpunten zijn persoonlijk, altijd al geweest trouwens, ik hoef niet voor, of een ander namens mij te praten.


En dit wellis - nietes spelltje is voor mij klaar. Hoe een jeuk ik ook krijg...

Een olifant heeft toch de grootste.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2007 10:57

Weet je wat het leuke van het woord sommigen is? iedereen die op die manier bezig kan zich aangesproken voelen.
Indien jij denkt dat jij dat bent prima.
Is het woord sommigen dan opzet? JA.
Monddood maken met dat argument zal ik niet doen ik ken de beperking zelf maar al te goed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

09-08-2007 12:59

Peter

Inderdaad is 'onze' hobby heel populair geworden, en de populairiteit ervan neemt maar niet af.
Sterker nog het hoogtepunt is nog lang niet voorbij.
De commercië vaart hier wel bij, en het dieren-welzijn de dupe.
Een oplossing is niet zo simpel, van de commercië zal ik niet teveel verwachten.
Ja, de ondergang van het karpervissen.

Volgens mij is het niet eens zo'n verkeerd idee om eens met de P v/d D om de tafel te gaan zitten.
Ze zullen in eerste instantie misschien verbaasd zijn dat wij, vissers, begaan zijn met het lot van onze 'buit'.
Het siert ons wel, volgens mij.
Dieren hebben geen rechten in Nederland, zeker zoetwater-vissen niet.
De P v/d D vecht daar wel voor.

Want laten we wel zijn, wat er zich sinds vorige week op de Maas afspeelt, dat boeit de overheid blijkbaar maar weinig.
Ze zouden de hengelsport op zijn minst financieel tegemoet kunnen komen, om de vis-stand weer op peil te brengen.

Gefrustreerd ben ik niet, absoluut niet.
De wateren waar ik vis, daar is het enigste probleem, het afval van deze consumptie-maatschappij.
Dat betekent echter niet dat men blind moet zijn, voor wat er zich afspeelt op bepaalde wateren.
Feiten zijn feiten.

Vier, vijf zinnen is me niet gelukt.
Dat heeft te maken met het feit dat dit soort problemen zeer moeilijk op te lossen zijn.

K v/d Herik

Een tijdje geleden haakte jij af.
Jij wilde geen antwoord geven op de vraag: Hoeveel karpers uitzetten per hectare?
Verschillende boarders vroegen daarom, maar een antwoord heb jij nooit gegeven.
Waarom geen antwoord gegeven, toch belangen-verstrengeling ?
Of geen persoonlijke mening ?

met benieuwde groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

09-08-2007 14:40

Hans-Peter van Ee schreef:Inderdaad is 'onze' hobby heel populair geworden, en de populairiteit ervan neemt maar niet af.
Sterker nog het hoogtepunt is nog lang niet voorbij.
De commercië vaart hier wel bij, en het dieren-welzijn de dupe.
Een oplossing is niet zo simpel, van de commercië zal ik niet teveel verwachten.
Ja, de ondergang van het karpervissen.


Dit is inderdaad een goed punt wat je hier maakt. Iedere hengelsportzaak heeft tegenwoordig de keuze uit meerdere ( zeer ) goedkope starterssets. Iedereen met een budget van rond de 100 euro koopt een, op het oog, comlpleet setje en ploft neer aan de waterkant. Met alle info die op het net te vinden is en met wat beginnersgeluk komen al snel de eerste vissen op de kant. Maakt dit de gebruikers van deze spullen ook daadwerkelijk vissers ? Nee, zeker niet. De drempel om te beginnen is echter zo laag, dat werkelijk iedereen een karper op de kant kan krijgen, is niks moeilijks aan.

Probleem waar we nu echter met zijn allen tegenaan lopen, is dat veel van deze nieuwkomers ( bewust of onbewust, dat laten we maar even in het midden ), het verkloten voor de oude garde die al langer met karpervissen bezig is.

Want vele van deze nieuwe gezichten aan het water hebben nu eenmaal niet de kennis om goed om te gaan met de vis. Vissen vaak met ondeugdelijk materiaal, of missen gewoon de helft ( wat te denken van bijvoorbeeld onthaakmat e.d ).

Door de diverse bladen met dikke vissen op de covers worden ze al helemaal gek gemaakt. Vreemd genoeg vind je in dit soort bladen verdomd weinig info terug om beginnende vissers wegwijs te maken in het wereldje. Dus eigenlijk gaat het vanaf de start al mis. Iedere winkelier die een beginsetje verkoopt, zonder daarbij enig advies te geven, is al een beetje bezig onze hobby de nek om te draaien.

De rotte appels die er een *^%&$*zooi van maken laat ik nu voor het gemak maar even buiten beschouwing, dit vergt natuurlijk een compleet andere aanpak.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2007 15:14

Niels sommige stellingen brengen mij direct bij een wedervraag.
Iedere verkoper die geen voorlichting geeft maakt zich een beetje schuldig aan de ondergang van onze hobby.
Ik krijg altijd een beetje een rare smaak van dat soort stellingen, tegenwoordig lijkt het wel dat niemand meer voor zichzelf hoeft te zorgen.
Alles moet voorgekauwd worden en als er iets verkeert gaat ligt de schuld bij een ander.
Volgens mij is dat de wereld omdraaien, de verantwoording ligt niet bij een ander maar altijd bij jezelf.

Mijn stelling is dan: koop iets en ga vragen als je iets niet begrijpt, krijg je geen antwoord ga dan naar een ander die het antwoord wel weet.
Neem je eigen verantwoording en leven in eigen hand.
Dit lijkt sterk overdreven toch is jou stelling een begin van afstand nemen van eigen verantwoording en creatief denken.

Hoe zijn wij aan de informatie gekomen? toen was er echt niks buiten je eigen toen nog kleine wereldje.
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

09-08-2007 15:27

Waarom zou ik me nu sterk gemaakt hebben om de SBBK? Juist omdat de handel zich dood lacht en ik vind dat ze best iets mogen doen.


Nieuwkomers: ze zijn er anders hadden ze een andere naam. als kaders stelt wat wel en niet kan, kan een nieuwkomer zich niet verschuilen dat ie het nicht gewusst hat.

PvdD en DB: toevallig zijn er pogingen gedaan om in gesprek te komen. Helaas kreeg o.a. de NVVS geen poot aan de grond.

Karperbezetting: 2 antwoorden kunnen vinden. Belang heb ik niet. Wel ben ik geschrokken van de mogelijkheden. Tot 3 ton per ha karperoogsten en nog steeds een acceptabele groeisnelheid/voertoevoeging. Er is genoeg onderzoek gedaan naar de karperkweek. De karper is in elk geval bij uitstek geschikt voor zware bezetting. Zelfs de Lucius karpertjes zijn wel klein maar hebben daarom niet meer of minder welzijn dan vis in een andere put.
Voor wat het waard is: bij zeer regelmatig 8 of negen vissen per nacht heb ik het gehad. Is niet mijn ding. Karpervissen is voor mij iets anders dan voorntjes tikken.

Dieren hebben wel rechten. Helaas de voorvechters van dierenrechten hebben sommige :wink: andere ideeen en beginnen te schiten.

Helaas is een visstand geen bezit dus bij een schadeclaim is het vervangen van de visstand door de vervuiler meestal alleen een gebaar van goede wil. Zie Twente en Akzo.

De populariteit neemt wel af. Er haken er steeds meer af.

Omgaan met vis: invoeren die vispas MET examen

Nachtvissen: landelijke pas met echte sancties bij overtreding. Of afschaffen. Maar wel met echte boetes. eur 12.500 of zo.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2007 15:34

Klaas ik ben het wel met jou en anderen eens dat de handel best wel iets meer mag doen aan deskundigheidsbevordering ook bij zichzelf.
Maar ook jij maakt de fout door voor een ander te gaan denken.
Ik blijf er bij dat het de primaire verantwoording van de mens zelf is.
De gemakzuchtige patatgeneratie die lacht zich rot ik hoef niks meer er wordt voor mij gedacht.

WIE MOET ER STRAKS DENKEN??????????????????????

Om maar in stijl af te sluiten:

"Zelfs de Lucius karpertjes zijn wel klein maar hebben daarom niet meer of minder welzijn dan vis in een andere put. "

Dit vind ik weer een scheitredenering, omdat ik leef leef ik in welzijn.
Het tart iedere redenering van welzijn van wat voorgehouden wordt in de cursussen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

09-08-2007 15:47

Douwe Bijlsma schreef:tegenwoordig lijkt het wel dat niemand meer voor zichzelf hoeft te zorgen.
Alles moet voorgekauwd worden en als er iets verkeert gaat ligt de schuld bij een ander.
Volgens mij is dat de wereld omdraaien, de verantwoording ligt niet bij een ander maar altijd bij jezelf.


Helemaal mee eens Douwe, de verantwoording ligt ten alle tijden bij jezelf. Toen ik begon met karpervissen had ik het geluk dat ik een vismaat had, met tientallen jaren ervaring op dit gebied. Dit in combinatie met mijn eigen leergierigheid, hebben ervoor gezorgd dat ik van meet af aan een goede basis aan de waterkant had. Tegenwoordig zie je dit helaas een stuk minder.

Ik spreek vaak jonge jongens aan, die net zijn begonnen met het vissen op karper. Veelal nog nooit eerder gevist en meteen in het diepe gesprongen. Beginnerssetje, kant en klare onderlijntjes, zakje boilies en vangen maar. Het komt bij dit soort jongens totaal niet op, dat er nog zo vreselijk veel meer bij komt kijken. Kun je ze vaak niet eens kwalijk nemen, aangezien ze door bijvoorbeeld een winkelier, totaal niet geinformeerd worden. Of het schaamte of complete desintresse is, dat denk ik niet, het wordt gewoon te gemakkelijk voorgespiegeld.

Neem een willekeurige ''Karper'' of ''Karperwereld''. De ene 40-er na de andere vliegt om je oren. Moraal van veel van deze succesverhalen, veel voer storten en de biggen komen vanzelf. Leuk voor de boilie producenten, maar een beginnende visser leert hier geen reet van en wordt min of meer op een dwaalspoor gezet.

Mijn stelling is dan: koop iets en ga vragen als je iets niet begrijpt, krijg je geen antwoord ga dan naar een ander die het antwoord wel weet.
Neem je eigen verantwoording en leven in eigen hand.


Zo zou het natuurlijk wel moeten zijn Douwe, is ook zeker mijn instelling. De praktijk leert echter dat het helaas niet zo werkt. Met de groeiende populariteit van het karpervissen zal ook zeker de voorlichting een belangrijke(re) rol gaan spelen. Dit zal zeker potentiele vissers afschrikken, maar so be it.
K. van den Herik

09-08-2007 16:04

Maar ook jij maakt de fout door voor een ander te gaan denken.
Huh

Druk zat met mezelf.

Definieer welzijn dan maar. Ik verzin het niet he. Ik dacht iets uit te dokteren en kwam op het tegengestelde. 3 ton is veel he?


MVG

klaas
K. van den Herik

09-08-2007 16:06

Niels,

Alles kan gekocht worden, daarmee ben je gelukkig nog geen karpervisser, helaas soms wel vanger en nog goed ook.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-08-2007 16:12

Tipje van de sluier dan maar optillen :

Aan de voorlichting via de hengelsportwinkelier wordt hard, heel hard aan gewerkt.

Let maar op eind van deze winter.

Niet geheel onbelangrijk is hierbij dat zowel de commercie, ( de 3 karperbladen, een deel van de groot-, midden- en kleinhandel ) alsmede Sportvisserij Nederland, de SBBK en de KSN (o.a. financieel ) de handen ineengeslagen hebben om die voorlichting via de winkelier van de grond te tillen.

Overige info volgt t.z.t. via de 3 karperbladen en http://www.SBBK.net
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-08-2007 16:48

Klaas jij hebt ooit een discussie proberen uit te lokken omtrent wat verantwoordt uitzetten is, hoeveel vis per ha. enz.
Daarop zijn diverse antwoorden gekomen jij kwam steeds met een wedervraag.
Nu kom je met de vraag geef een definitie van welzijn.
Laat ik het nu eens omdraaien kom jij nu eindelijk eens met een antwoordt ipv het steeds te ontwijken, laat eens zien dat je in plaats van vragen ook antwoorden hebt.

Jij hebt het druk met jezelf?
Vreemd je postings komen wel met een grote regelmaat zo druk heb je het nu ook weer niet.
Of is het eigen ik zo klein dat je tijd over hebt.

Michel leuk initiatief, blijft een vraag wie verzorgt en betaald de kennisvergroting bij het winkelpersoneel?
Is hard nodig geloof mij maar als ik soms hoor hoe een 14 15 jarige verkoper soms adviseert lopen bij mij de tranen over de wangen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-08-2007 17:00

Douwe Bijlsma schreef:Michel leuk initiatief, blijft een vraag wie verzorgt en betaald de kennisvergroting bij het winkelpersoneel?
Is hard nodig geloof mij maar als ik soms hoor hoe een 14 15 jarige verkoper soms adviseert lopen bij mij de tranen over de wangen.


Dat was ons ook opgevallen.

Geloof me, als die gassies hun ogen en oren open houden, gaat dat ook een stuk beter.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-08-2007 17:18

K. van den Herik schreef:Karperbezetting: 2 antwoorden kunnen vinden. Belang heb ik niet. Wel ben ik geschrokken van de mogelijkheden. Tot 3 ton per ha karperoogsten en nog steeds een acceptabele groeisnelheid/voertoevoeging. Er is genoeg onderzoek gedaan naar de karperkweek. De karper is in elk geval bij uitstek geschikt voor zware bezetting. Zelfs de Lucius karpertjes zijn wel klein maar hebben daarom niet meer of minder welzijn dan vis in een andere put.

klaas


Klaas,

De kans is ruimschoots aanwezig dat op overbezette karperputjes zoals bij onze vriend in Nijnsel Buikwaterzucht (Spring Viraemia of Carp) (SVC) uitbreekt. Het virus is immers latent aanwezig op elk oppervlakke water zo is mij verzekerd. Zijn de omstandigheden goed kan je het schudden ruimt wel lekker op als het er uitbreekt :oops: Of het met goed visstandbeheer te maken heeft is hoogt twijfelachtig in mijn opinie.

Dat er bij kwekers (opkwekers) regelmatig sterfte optreed wil ik toch wel even vermelden.

Peter
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

09-08-2007 18:22

Michel Hollaar schreef:Aan de voorlichting via de hengelsportwinkelier wordt hard, heel hard aan gewerkt.


Zeer goed om te horen, helaas is dit in de huidige maatschappij hard nodig. Met een gedegen voorlichting is het beslist mogelijk enig kaf van het koren te onderscheiden.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

09-08-2007 18:39

Denk je nu echt dat een winkelier voorlichting gaat geven als het hem geld kan kosten.
Die probeert gewoon zoveel mogelijk door iemands strot te duwen.
Want laten we wel wezen, als hij het niet verkoopt gaan ze wel naar een ander.

Ik ga wel vissen nu het nog mag... :-?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

09-08-2007 19:25

Hoeft niet perse zo te zijn. Iedere ( goede ) winkelier weet, dat het geven van goede service en het juiste advies zich op termijn altijd terug verdient. Uiteraard zijn er ook de slechte ondernemers die voor een paar grijpstuivers op de korte termijn gaan. De praktijk leert echter dat deze het op lange termijn niet redden.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

09-08-2007 20:29

Klaas

Een bezetting van drie ton karper per hectare, heeft niets te maken met dieren-welzijn.
Het is algemeen bekend dat de karper een sterk dier is.
In feite zijn het overlevings-kunsternaars in zeer moeilijke omstandigheden.

Binnen Nederland bestaan heel wat wateren, met een zeer goede bezetting aan karper.
Overbezette wateren zijn er ook voldoende.
Als dit soort wateren onder zware hengeldruk komen, dan wordt het welzijn van dit soort vissen ineens een stuk minder.
Karpers zijn dan zeer makkelijk te vangen, voorntjes tikken dus.

Peter geeft tevens aan dat de kans op ziekte's zeer groot is.
Leven met een grote kans op een ziekte, lijkt met heel iets anders dan het spreekwoordelijke: Bij leven en welzijn...

Karpers die vertoeven binnen een schaars bestand, kunnen tenminste tot volle wasdom komen.
Wat er daar gebeurd op die Lucius-put, is niets anders dan de karpers veroordelen tot dwerg-groei.
Volgens mij in strijd met het welzijn van het diertje.

Bij de vangsten van de maand Augustus, zag ik een blijde reactie van jouw staan.
Robert de Jong had een verschikkelijke drang gekregen om een stuk staal in een karper-bek te slaan.
Het maakte jouw dag zelfs goed.
Met dit feit slaat de DB de hengelsport al jaren om de oren.
Terwijl dat het welzijn van karpers, in de juiste omstandigheden amper aan-tast.

Frank

Wij hadden geloof ik al iets afgesproken ?
Vind het niet zo leuk dat jij er hier over begint.
Deze openheid ben ik niet gewend van de KSN.

De leden-administrateur heeft het zelfs over, een tipje van de sluier oplichten.
Geheimzinnigheid alom dus, maar dat wij samen koffie gaan drinken, wordt dan wel weer wereld-kundig gemaakt.
Af en toe zakt mijn broek ook af.

met broek-op-hijsende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-08-2007 20:49

Hans-Peter van Ee schreef:
Karpers die vertoeven binnen een schaars bestand, kunnen tenminste tot volle wasdom komen.
Wat er daar gebeurd op die Lucius-put, is niets anders dan de karpers veroordelen tot dwerg-groei.
Volgens mij in strijd met het welzijn van het diertje.

HPE


Was het allemaal maar zo makkelijk HP. Er komen in ons land een aantal wateren voor waar van nature een groot eenzijdig bestand aan kleine karper voorkomt. En dat zonder ingrijpen van de mens. Deze karpers lange torpedo’s zitten gemiddeld rond de vier, vijf pond.

Peter