Mode term Dressuur


Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-06-2007 00:44

Hallo iedereen...

Nou het volgende ik vind dat dressuur en mode term geworden is, dit omdat ik voornamelijk jeugd van een jaar of 15 al zeer snel roep wij hebben een dressuur put.
Maar als ik sommige vangsten zie denk ik werkelijk, is dit nu dressuur ??

Ik weet niet hoe jullie er over denken maar ik vind het erg overdreven.

True or not true that the question.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
van Gorp Sjors
Berichten: 638
Lid geworden op: 31-10-2005 11:55
Locatie: Oever zuid-willems huisnr.(stek) 4.....
Contacteer:

29-06-2007 08:02

@Kenny:

Ik denk dat het eerder met de definitie van het woord te maken heeft...
Als er ergens veel gevist wordt maar de vissen zijn nog altijd makkelijk te vangen, zie ik er geen dressuur in... Maar neem een water als een KK daar heb je door de drukte een dusdanige situatie gecrieerd (dressuur) dat de vissen zich heel moeilijk laten vangen, dit is in mijn ogen een zwaar dressuur water....

Gr. v. Gorp.
Life is wonderfull, but catching one makes it even more beautiful!..

http://www.aasvoorkarpers.nl
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 09:07

Kenny,

Ik vind conditionering beter op zijn plaats...
Karpers kun je niet dresseren... ( het leren door een hoepeltje te springen )

con·di·ti·o·ne·ren (ov.ww.)
1 [psych.] (een persoon of een dier) aanleren zeker gedrag te vertonen als reactie op externe prikkels
2 bedingen, als voorwaarde stellen
3 het vochtgehalte van hygroscopische vezelstoffen bepalen

Dit komt beter in de richting.... schrikreactie van een hoopje aas... aanleren kun je het niet... wel het herkennen zeg maar.

Een paar keer niets vangen, betekend niet meteen dat de vissen geconditioneerd zijn..., karpervissen en altijd veel vangen zit er niet altijd in... er zijn meerdere omstandigheden waardoor er niet of lastig gevangen kan worden, neem een weer omslag... stijgende of dalende luchtdruk... maar er is nog veel meer te bedenken...
Toch zijn er druk beviste wateren waar wel degelijk geconditioneerde vissen rond zwemmen... maar ook lang niet allemaal, wellicht kunnen ze een pavlov reactie hebben... dus zelfde reactie als de andere vissen, ondanks dat ze niet geconditioneerd zijn... ofwel het gedrag overnemen dat de andere vissen hebben...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2007 09:31

Op een parkvijver waar nooit gevist wordt en moeders met kinderen de eenden voeren duiken de karpers zonder schroom op het brood van de eendjes. Ander voorbeeld is de vijver van de Efteling. Bezoekers kunnen de karpers met de hand voeren en zelfs aanraken. Zodra er echter op de parkvijver of op de vijver van de Efteling gevist gaat worden is dit spontane gedrag over.

Dit zijn allemaal vormen van conditionering. Feitelijk voortoont karper altijd geconditoneerd gedrag en is er alleen sprake van positieve of negatieve conditionering. Er zijn experimenten die aantonen dat de negatieve conditionering door bevissing niet even te doorbreken is met een ander aasje of iets dergelijks. Alleen een rustperiode helpt voor een korte tijd. Veel van wat er beweerd wordt omtrent dressuur en het doorbreken daarvan is dus gewoon flauwekul en berust op toeval, commercie, onkunde, etc.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 09:37

Je slaat de spijker op zijn kop Marco!

Dat is precies wat ik dus ook bedoel.
Maar ook dat er al heel gauw geroepen wordt dat het geconditioneerd gedrag is... er zijn dus meer omstandigheden waarom er niet gevangen wordt.

Groet,

Edward
Laatst gewijzigd door Edward van Berkum op 29-06-2007 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

29-06-2007 09:38

Tijd dus voor een lange strenge winter.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 09:45

Volgens mij is de definitie "hongerput" vaker een toepasselijkere dan "dressuurput"...
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 09:53

Rick,

Omschrijf de hongerput eens? bedoel je dan iets in de trent van.... veel vis, niet extreem groot water, weinig natuurlijk voedsel... en vissen eten vooral boilies?

Groet,

Edward
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

29-06-2007 10:02

als je niet kan vissen of niks vangt een keer is het een dressuurput....zat vorige week ook weer op zoeen extreem hard circuit water dat stijf van de dressuur stond 8)
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

29-06-2007 10:07

ik denk dat die jongens gewoon hun eigen beleving hebben op hun water en zien dat als een van de karperwateren laat ze lekker in die beleving zo heeft iedereen zijn eigen beleving
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 10:08

Zoiets ja Edward. En daarbij nog als factor dat er veel gevist wordt. Door weinig natuurlijk voedsel "moeten" ze de boilies wel eten. Veel dezelfde vissen blijf je maar vangen. De vissen kennen de klappen van de zweep onderhand wel (conditionering/dressuur) maar hebben wel honger...
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 10:12

En ze moeten eten om in leven te blijven... veel concurentie tussen de vissen...
tokkie vissers vangen er ook hun vissen en door onkunde veel vissen met verotte bekken...

Ken ook wel zo'n water inderdaad....

Groet,

Edward
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

29-06-2007 10:50

De gevallen waarin (bij vangsten op datum) wordt gesproken over dressuur water, zijn naar mijn mening zeer zeker waters waarin negatief geconditioneerde vissen zwemmen.

Overbezetting en het daardoor veroorzaakte voedsel tekort, maakt de vissen er niet extreem moeilijk vangbaar, in tegen deel zelfs, maar nog steeds blijven die vissen negatief geconditioneerd.

Negatieve conditionering wordt pas een probleempje als er weinig vissen zwemmen en ook nog eens genoeg voedsel is.

Honger naar, of vertrouwen in het eten is het beste middel tegen sneaky vissen.

En hoe sneaky ze ook zijn, in de door jullie bedoelde putjes, zwemmen heel erg hongerige, negatief geconditioneerde vissen.

Vind ik.8)
8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 11:20

negatief geconditioneerde hongerputvissen dus 8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

29-06-2007 11:21

ja :)
8)
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

29-06-2007 11:22

vergeet ook niet dat karper ook hele grote periodes niet of slecht aast!!!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

29-06-2007 11:29

En dat ook het voorvoeren dat we doen (vooral) positieve conditionering is.
Of positieve - als zodanig bedoelde - dressuur; hoe je het noemen wilt.

:wink:
ff v==
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

29-06-2007 11:51

conditioneren is eigenlijk ook het bewust uitlokken van een bepaald gedrag. De vraag is of we dat doen met vissen, ja wellicht het gedrag om te gaan eten, maar dat bedoelen we hier niet.

Misschien is associatie gedrag beter. De karpers associeren voer (of andere zaken als lijnen, lood etc) met negatieve ervaringen en vertonen vluchtgedrag.

Als de karper dus een maiskorrel met negatieve ervaringen associeert (vangst of vangst van een andere karper) dan zal hij/zij wegzwemmen en vang je niets.

Dit negatief associeren moet dan wel veelvuldig gebeuren. Hoe veelvuldig is niet geheel duidelijk.
K. van den Herik

29-06-2007 12:00

Conditionering
Wat Pavlov bij de honden opwekte is een geconditioneerde reflex, en het door Pavlov ontdekte verschijnsel heet klassieke conditionering. Wanneer een prikkel A (het signaal) herhaaldelijk voorafgaat aan prikkel B (het voeren) dat een bepaald gedrag (kwijlen) oplevert, dan zal op den duur prikkel A reeds dat gedrag opleveren, ook zonder prikkel B.


De reflex die ervoor zorgt dat een hond kwijlt bij het krijgen van voedsel is een aangeboren instinct en heet een onvoorwaardelijke reflex. Het kwijlen dat volgt op het signaal is een aangeleerde reflex en wordt een voorwaardelijke reflex genoemd.


Associëren

Als je associeert, leg je een verbandtussen nieuwe informatie en iets dat je al weet. Bijvoorbeeld een naam bij een gezicht. Door het verband kun je de nieuwe informatie beter onthouden. (waarom?)



Nu heb ik er geen verstand van maar een karper mist toch iets om te kunnen associeren. hoop ik tenminste.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-06-2007 12:38

Is herkenning associatie?
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

29-06-2007 12:48

Kheb toevallig op school een proef aasconditionering bij goudvissen gedaan.

Leren best snel die beestjes 8)

Al werden ze niet geconditioneerd op het aas, wel op andere dingen.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

29-06-2007 13:24

3 keer kloppen op je aquarium en dan voeren. De 4e keer alleen kloppen. Alle vissen komen dan toch boven.

as·so·ci·ë·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 in gedachten dingen met elkaar in verband brengen

her·ken·nen (ov.ww.)
1 zich herinneren doordat men (iem. of iets) weer ziet of hoort => kennen


Een karper zou een bepaald aas herkennen, maar om dat dan bewust te verbinden aan gevaar?

in·stinct (het ~, ~en)
1 ingeschapen, inwendig gevoel dat tot handelen aanspoort => natuurdrift
2 vermogen tot aanvoelen => intuïtie

in·stinc·tief (bn.)
1 volgens instinct handelend, uit instinct voortkomend => instinctmatig


Als het bewust zou zijn, betekent dit m.i. een stap in de evolutie is.

Dat zou betekenen dat je kan kloppen met een voerbakje in hand en dat dan je vissen wel boven komen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-06-2007 13:38

Associatie is geen goede term in dit geval, de karper mist net wat Klaas zegt een belangrijk gegeven.
Hij kan niet associeren, zou hij het wel kunnen dan vingen wij helemaal geen vis meer op zwaar of regelmatig bevist water.

Bewust is ook niet helemaal van toepassing de vis kan heel goed onbewust geconditioneerd worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

29-06-2007 13:55

Associeren is de voorgaande stap van herkenning dunkt me.

Om iets te kunnen onderscheiding zul je moeten associeren en eventueel herkennen.

Rest mij de vraag of een karper onthouden kan.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2007 14:00

Die goudvis volgens de wetenschap een paar seconde.

Na een paar maanden zijn de effecten van negatieve conditionering door bevissing van een viswater weer weg. Dus langer dan dat kan een karper niks onthouden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======