Broedende vogels.


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

01-06-2007 13:43

leuke foto
:wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

01-06-2007 17:04

Persoonlijk blijf ik van iedere vogel (incl. nest) af.. Ik vis zelf wel eens bij zwanen (incl. nest) en verscheidende koeten met hun nesten etc.

Ik verplaats "mijn stek" gewoon een aantal meters, en als de vogels dat niet toelaten, zelfs compleet ergens anders.

Wij zijn de "vreemde eenden" in dat geval, dus de vogels die daar broeden zijn gastheer/vrouw. Zij bepalen waar ze hun wiegje maken en wij hebben daar gewoon uit de buurt te blijven..

Plaag of geen plaag.. Wij hebben er vanaf te blijven.

Gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Karel Schipper

02-06-2007 00:26

bart grandia schreef:En als het van die grote meeuwen zijn?
Daar ga je niet 1 of 2 meter naast zitten,die vallen je echt aan met die grote haak snavels.
De mogelijkheid om iets verder gaan te zitten is op die plaats niet,dus eerlijk gezegd ben ik van plan om ze tacktisch te verwijderen.
Is hier in de stad toch al behoorlijk een plaag die meeuwen,zelfs de gemeente verwijderd alle nesten die door gegeven worden.


:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

03-06-2007 11:47

Kenny Willems schreef:Afbeelding

Dit is ook een stek waar ik wel eens vis, maar zit nu eens nest lekker laten zo.
dan maar ergens anders vissen, mensen die nesten vernielen zijn gewoon gek en horen niet aan water thuis.


Amen!!!!! Verders niks aan toe te voegen.
Mark van der Zouw
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-05-2007 12:39
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

03-06-2007 13:29

Hoe dan ook.... JE MOET VAN BROEDENDE VOGELS AFBLIJVEN!!!
Een beetje visser heeft daar respect voor! Ook al is het op een prive stukje waar je alleen daar kan vissen. Als je het nest verplaatst komen ze er niet op terug. Die beesten zijn al het hele jaar bezig om een geschikte plek te vinden om te broeden. En het broedseizoen is bijna afgelopen dus je kan waarschijnlijk weer snel vissen op je stekje.

En Kees!!!Als je echt zo denkt ben je een LOOSER en het niet waard om met je hengels langs de waterkant te zitten. Heb respect voor de vogels en andere dieren die leven rondom het water.

De Aalscholver is al eeuwenlang door de vissers achtervolgd. Ook is deze in de zestiger jaren bijna uitgestorven geweest. Daarna werd deze vogel ook WETTELIJK BESCHERMD en dat IS NOG STEEDS ZO! Begin 21 ste eeuw zijn er pas weer meerdere kolonies waargenomen in diverse natuurgebieden. De groei van de populatie aalscholvers is mede te danken aan de vervuiling van het water door fosfaten. Dit veroorzaakt een explosie aan voedsel voor deze beesten. Het schoner worden van het milieu heeft nu al invloed op dit voedsel. En zal uiteindelijk ook invloed hebben op de populatie van deze zwarte vogel.

Deze vogel is voor mij een echte jager en een stukje natuur tijdens het vissen. Op nieuwkoop zie ik er soms wel meer dan 300 tegelijk jagen op vis. Ik kan je vertellen dat het echt een amusement is om te zien hoe slim deze beesten wel niet zijn. Volgens mij zijn deze vogels ook niet blij met de vissers die langs de waterkant zitten. Weer een stuk visdraad of een onderlijntje waar ze mee te maken krijgen onder water.
Surf ook eens naar http://www.markvanderzouw.com
Fotojournalist.
Prachtige vangsten en sfeerfoto's te bekijken.
Nieuwkoopse plassen en andere wateren. Klik door naar Extra.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 13:39

Mark met je eens alleen denk ik dat de beschermde status er wel af kan de populatie is zo groot dat er wel weer iets vanaf kan.
Het begint toch echt een plaag te worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mark van der Zouw
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-05-2007 12:39
Locatie: ijsselstein
Contacteer:

03-06-2007 14:38

Ja daar kan ik ook niks aan doen. Betekent dat ze het naar hun zin hebben. Laat ze dan ook maar!

Mensen zijn er ook al genoeg! Alleen zorgen zij ervoor dat ze elkaar afmaken zodat de populatie in stand blijft. Laten we het daar bij houden.

Als er teveel aalscholvers komen breekt er vanzelf een virus uit onder die beestjes. Dan zwakt de populatie af en kunnen ze weer opnieuw beginnen. Heb geduld.

Anders krijg je weer teveel vis en das ook niet goed.
Surf ook eens naar http://www.markvanderzouw.com
Fotojournalist.
Prachtige vangsten en sfeerfoto's te bekijken.
Nieuwkoopse plassen en andere wateren. Klik door naar Extra.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

03-06-2007 20:19

Dat de natuur zichzelf reguleert is waar, alleen aalscholvers reguleren zich op een dermate groot niveau dat er heel veel wateren leeg gevreten kunnen worden voordat deze regulering begint te werken.
Vrijwel alle afgesloten, redelijk ondiepe wateren ondervinden een behoorlijke invloed van aalscholverpredatie. Dit uit zich door het ontbreken van de lengteklassen tussen ca 15 cm en 45 cm. Gevolg is dat er geen aanwas meer is van grotere vissen. Deze zorgen voor de meeste nakomelingen. Grote vissen sterven aan ouderdom, en wat blijft er dan over....
Nu is het niet overal helemaal hard te maken dat het komt door de aalscholvers, maar het lijkt er wel sterk op. Schrikbarend zijn de onderzoeksresultaten van diverse instanties op afgesloten wateren. Op heel veel wateren ontbreekt de lengtecategorie 15 cm tot 45 cm, dit is wel zorgwekkend.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 20:28

Frank volkomen mee eens, aalscholverpredatie zie je bij iedere monitoring steeds duidelijker en vaker zeker op de wateren die jij zegt.
De kenmerkende schade - beet aan beide zijden - zie je bij heel veel vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

03-06-2007 23:43

Dat "natuurlijk reguleren" is er toch allemaal allang uit... Waar is nu nog een populatie dieren in nederland, die niet zo gevormd is door mensen?
Is er teveel, wordt er afgeschoten, is er te weinig, worden ze beschermt, is toch met alles zo? échte natuur is het allang niet meer, maargoed.

Of ik het nestje zou verwijderen? Geen idee, ik heb het nog nooit gedaan, en ik denk dat ik het ook niet zou doen. Maar als de eitjes elders in de stad gewoon geschud worden, (daar gaan we weer met de "natuurlijke regulatie") dan neig ik meer naar de kant van de gemeente.. een handje helpen kan geen kwaad toch... 8)

p.s. in princiepe ben ik ook tegen het ingrijpen in de natuur, maar dat stadium zijn we in nederland allang voorbij. we lopen constant achter de feiten aan, constant onze eigen fouten aan het wegwissen door weer af te schieten enz. je moet dingen wel in het juiste perspectief blijven zien.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.