Waarschuwing (Karper)vissers!


Gebruikersavatar
KlaasJan Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 07-05-2007 12:47
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

08-05-2007 11:02

WET OPENLUCHT RECREATIE

Tent en bivvy
Veel vissers, met name karpervissers verblijven lang aan de waterkant. Sommigen een weekend, anderen een hele week. Om het langere verblijf langs de waterkant überhaupt mogelijk te maken en om dat verblijf comfortabel te maken, worden er tenten (ook wel een bivvy genaamd) langs de waterkant opgezet.
Ook bestaat de mogelijkheid soms om een overwrap aan een paraplu te bevestigen waardoor er een soort tentje ontstaat.

Door controlerende opsporingsambtenaren werd hier nimmer moeilijk over gedaan. Echter sinds kort is daar verandering in gekomen. Veel vissers worden bekeurd of krijgen een waarschuwing op grond van de Wet op de Openluchtrecreatie

De wet
We hebben hier te maken met de Wet op de Openluchtrecreatie.
De wet op de Openluchtrecreatie verbiedt het overnachten in open lucht, tenzij dat daarvoor ontheffing is verleend.
Het is overbodig te vermelden dat deze wet ook voor de sportvisser geldt. Concreet houdt het in dat de sportvisser in de nacht tussen zonsondergang en zonsopgang niet in een tent mag verblijven (artikel 15 WOR).
Let op dat deze termijn anders is geformuleerd dan in de Visserijwet. Daar spreekt men immers over nachtvissen tussen twee uur na zonsondergang en vanaf een uur voor zonsopgang.


Door het groeiend aantal klachten over nachtvissen in woongebieden door met name jongelui, is men steeds strenger gaan optreden tegen overtreders van die kampeerwet. Een ander handvat had men immers niet of nauwelijks.

Een bivvy wordt gelijkgesteld met een tent, evenals een afsluitbare paraplu (paraplu met overwrap).

Het grondzeil verwijderen omdat het dan geen tent meer zou zijn, of onder een paraplu op een stretcher gaan liggen, omdat dat geen kamperen zou zijn, is helaas allemaal bakerpraat. Wat dat betreft kan de kampeerwet zeer ruim worden geïnterpreteerd en is het maar net hoe op dat moment de pet van de politieagent staat.

http://www.degeilekarper.nl
Ik heb de grooste.. wat?
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2007 11:10

Kga emigreren, je mag hier niks meer.

Ja dit is een impulsreactie
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Jan Peter Teerling

08-05-2007 11:28

Toch vreemd Klaas-Jan Jansen dat jouw naam niet op de site van 'de geile karper' voorkomt..Of kan het zijn dat je voor de 2e keer met een valse naam inlogt?

(Ps die petjes met 'de geile karper' zijn echt TTB :roll: )
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2007 12:04

Lijkt meer op een camping daar trouwens, bier camping, oh ja en nog wat
hengels erbij. :evil:

Sorry mijn eerste indruk.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-05-2007 12:14

tja, 'k heb geen tent nodig om een visje te kunnen vangen. Dus eigenlijk zal het me allemaal worst zijn.. :)
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

08-05-2007 12:22

Hier in deze buurt werd daar al bijna 10 jaar geleden op gecontroleerd. In het begin deden ze zelfs moeilijk over zijflappen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-05-2007 12:26

Oud nieuws, maar er kan niet vaak genoeg op gewezen worden.

Op dit forum kan je al jaren terugvinden hoe die WOR in elkaar steekt.

Zoek maar eens op de woorden " enig ander onderkomen " ( stukje letterlijke wettekst ! )

Op jullie site zie ik dat die waarschuwing van een Hengelsportvereniging afkomstig is. Heeft die HSV al contact met de gemeente gezocht over hoe e.e.a. geregeld gaat worden na 01-01-2008 ? Dan wordt de WOR namelijk opgeheven.

Tips over hoe en wat ?

http://www.karperstudiegroep.nl/wetgevi ... schop.html

Succes ermee.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2007 12:44

Rotary Letter 17, visserijwetgeving Nederland, staat ook genoeg in.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
K. van den Herik

08-05-2007 12:54

ff geleend...

Direkte link werkt niet.

Uitfasering WOR

Sinds 1985 is in de Visserijwet een vrijstelling van het verbod op nachtvissen opgenomen voor de maanden juni, juli en augustus, uitgezonderd van een aantal nader genoemde gebieden. De afgelopen jaren is het aantal sportvissers die nachtvissen beduidend toegenomen. Momenteel vist bijna de helft van de sportvissers wel eens 's nachts en het lijkt een redelijke aanname dat wij karpervissers hierin een voornaam aandeel hebben. Bij onze visserij geldt dat succes meestal afhangt van de tijd die in het vissen wordt geïnvesteerd en daarom brengen wij met regelmaat lange tijd door aan de waterkant. Dit gebeurt in weer en wind zodat een beschermend onderkomen in de vorm van een paraplu of vistentje, een stretcher en kookgerei standaard uitrustingstukken zijn geworden. Op deze manier lijkt het voor de buitenwacht alsof vissen gecombineerd wordt met kamperen. Hierin is niet voorzien in de visserijwet. Het is mogelijk dat een hengelsportvereniging of federatie ontheffing aanvraagt van het verbod op nachtvissen in de maanden september tot en met mei, zodat we het hele jaar door kunnen vissen. Maar daarmee is het verblijf aan de waterkant in een tentje nog niet geregeld. Dit valt onder kamperen en is opgenomen in de Wet op de Openlucht Recreatie (WOR). De WOR staat geheel los van de visserijwet.

Letterlijk verbiedt de WOR plaatsing van kampeermiddelen ten behoeve van recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen waarvoor een vergunning, vrijstelling of ontheffing geldt. Zoals menigeen onterecht veronderstelt zijn er onder kampeermiddelen geen uitzonderingen opgenomen voor een paraplu met of zonder overwrap en tentjes die aan één kant open zijn en/of geen grondzeil hebben. In principe is ieder geplaatste schuilplaats een kampeermiddel en daarom niet toegestaan. Ontheffing is slechts te verkrijgen als de gemeente een terrein inricht dat voorzieningen biedt om te kamperen. Dit lijkt teveel beperkingen te geven en er zijn geen voorbeelden van gemeenten die het nachtvissen in tentjes op deze wijze toestaan. Ons eigenlijke doel is echter het vangen van vis en strikt genomen is dat geen kamperen. Hierom wordt de plaatsing van een tentje vaak wel door de overheid gedoogd. Bij enig overlast gaat men echter zonder aarzelen over tot beperkingen en uiteindelijk met de WOR in de hand tot het verbieden van het verblijf in tentjes of zelfs onder een paraplu. Hiervan zijn tegenwoordig helaas al meerdere voorbeelden.

Er gaat evenwel het één en ander veranderen. In hun streven de regelgeving terug te dringen en verantwoordelijkheden te decentraliseren is de regering sinds 1 november 2005 begonnen met het gefaseerd intrekken van de WOR. Per 1 januari 2008 wordt als laatste het vergunningstelsel voor het kamperen ingetrokken en houdt de WOR op te bestaan. De gevolgen hiervan zijn:

- het wettelijk onderscheid tussen verschillende kampeervormen verdwijnt
- het vergunningen en ontheffingen stelsel vervalt
- het verbod op het kamperen buiten kampeerterreinen vervalt.

Het wordt vervolgens aan de lokale overheden overgelaten om zelf een regeling te treffen voor het kamperen buiten kampeerterreinen. De gemeenten hebben nu de gelegenheid zich voor te bereiden op een eigen beleid. Door de decentralisatie zullen hengelsportverenigingen en federaties op gemeentelijk niveau actie moeten nemen om binnen het beleid van de gemeente het gebruik van tentjes bij het nachtvissen toe te staan. De huidige periode van beleidsvorming is dé kans voor ons karpervissers om het nachtvissen met een tegen het weer beschermend onderkomen zoals een vistentje aan te dragen bij de vereniging of federatie.

Regelen van gebruik van een tentje:
Het is niet zinvol om als individuele karpervisser naar de gemeente te stappen om het nachtvissen met een tentje even te regelen. Hengelsportverenigingen (HSV) en federaties vertegenwoordigen in de regel de sportvisserij op lokaal en regionaal niveau. Het is in elk geval van belang de vergunningverlenende organisatie(s) hierin te betrekken zodat een verzoek naar de gemeente namens hun wordt ingediend. Over de uitfasering van de WOR heeft de KSN landelijk de hengelsportverenigingen aangeschreven. Maar verwacht niet dat nu alles als vanzelf geregeld gaat worden. Het verzoek zal ook aangedragen moeten worden door de leden. En net als bij andere organisaties geldt dat je eerder als groep gehoor vindt dan als eenling. Zoek dus contact met andere karpervissers die ook lid zijn en maak gezamenlijk een plan om bij de vereniging of federatie in te dienen. Karpervissers in je omgeving vind je natuurlijk langs de waterkant, maar bijvoorbeeld ook aan de koffietafel in de hengelsportwinkel, op een opendag van de HSV of op regiobijeenkomsten van de KSN. Ook kun je een oproep plaatsen in de hengelsportwinkel, in het verenigingsblad of op één van de internetforums. Wellicht moet je enige schroom onderdrukken, maar de mogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig. De uiteindelijke beloning kan zijn dat je straks volkomen legaal de nacht karpervissend met tentje kunt doorbrengen. Leg evenwel de lat om te beginnen niet al te hoog. Op het regionale niveau van de federatie een regeling treffen is prima, maar in het gebied van de federatie zijn vele gemeenten en visverenigingen. Begin bij je visvereniging. Heel goed mogelijk dat het vervolgens uitbreidt naar de federatie.

Hoewel nachtvissen en nachtvissen in een tentje twee verschillende zaken zijn gaat dit voor karpervissers doorgaans samen. Overweeg ook een aanvraag bij LNV voor ontheffing van het nachtvisverbod in de periode september tot en met mei als dit nog niet gerealiseerd is. Een voorbeeldaanvraag is te vinden op de web site van de KSN. In sommige gevallen zal het nodig zijn om tegelijk met de aanvraag voor het toestaan van een tentje ook regelingen te treffen die problemen bij het nachtvissen zullen voorkomen. Begin daarom met het inwinnen van informatie en het inventariseren van de lokale mogelijkheden voor het nachtvissen op karper. Wellicht is het nodig wateren of delen daarvan te selecteren waar nachtvissen geen problemen opleveren voor de omgeving. Sportvisserij Nederland heeft in de brochure 'Nachtvissen, sportvissen bij nacht en ontij' het nachtvissen tot in alle details beschreven. Inclusief aanvullende regelingen om het nachtvissen zonder problemen plaats te laten vinden. Deze brochure is praktisch verplichte kost en kan worden besteld via de web site van Sportvisserij Nederland, maar is ook te vinden op de web site van de KSN. De brochure kan heel goed dienen als voorlichtingsmateriaal bij het voorstel naar de vereniging en de uiteindelijke aanvraag bij de gemeente. Besef echter dat de vertrouwde kleine en grote visakte zijn vervallen met de invoering van het vispasje in 2007.

Het overzicht 'Wetswijzigingen betreffende de WOR' dat te vinden is op de website van de KSN beschrijft de op stapel staande wetsveranderingen aangaande kamperen. Dit overzicht geeft ook een aantal voorbeeldregels die de vereniging of federatie in de vergunning kan opnemen. Essentieel zijn tenminste beperkende regels voor het vistentje of de visparaplu. Aanvullende regels kunnen afhankelijk van de lokale situatie wenselijk zijn. Maak het echter niet te ingewikkeld. De overheid streeft juist naar vermindering van regelgeving. Laat de regels dus vooral doelmatig zijn en probeer niet gelijk zaken die ter plekke geen probleem op leveren te regelen.

De stappen nog even samengevat:

- Zoek contact met andere karpervissende leden van de HSV/federatie.
- Neem contact op met de HSV en vertel van de oprichting van een groep van karpervissers en wat jullie van plan zijn. Maak nuttig gebruik de reacties.
- Inventariseer de wateren die geschikt zijn voor het nachtvissen.
- Overweeg een aanvraag bij LNV voor vrijstelling van het nachtvisverbod.
- Beoordeel de noodzaak van extra regelingen die problemen bij het nachtvissen voorkomen en weeg af welke zinvol zijn.
- Stel beperkende regels op met betrekking tot het vistentje.
- Schrijf een plan en kaart het aan bij de HSV of federatie.
- Dien na goedkeuring van de HSV of federatie namens hen een aanvraag in bij de gemeente.

De aanvraag bij de gemeente Uiteindelijk zal namens de vereniging of federatie een aanvraag bij de gemeent worden ingediend. Beschrijf in de aanvraag de wateren waarop deze betrekking heeft met de aldaar geldende regels betreffende het nachtvissen. Geef voldoende achtergrondinformatie over het nachtvissen die voor buitenstaanders te begrijpen is. Met het bijsluiten van de brochure 'Nachtvissen, sportvissen bij nacht en ontij' wordt dit makkelijk gemaakt. Beschrijf de extra regelgeving die het vissen in tentjes in goede banen zal gaan leiden. Om jullie hierbij op weg te helpen is een voorbeeldaanvraag gegeven op de volgende bladzijden. Deze kan natuurlijk naar behoefte van de lokale situatie verder ingevuld veranderd worden.

Een voorbeeldaanvraag kun je hier bekijken en hier in PDF formaat downloaden

Succes.
De KSN commissie belangenbehartiging (CBB)

Informatiebronnen
Website LNV (http://www9.minlnv.nl)
Onderwerpen - Openluchtrecreatie -- Informatie betreffende de WOR
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... a=PORTAL30


Website Sportvisserij Nederland - (http://www.sportvisserijnederland.nl/)

Website KSN (http://www.karperstudiegroep.nl/)

- Brochure Nachtvissen, Sportvissen bij nacht en ontij:
(http://www.karperstudiegroep.nl/images/ ... vissen.pdf)

- Aanvraag ontheffing nachtvisverbod:
(http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... verbod.pdf)

- Komende Wetswijzigingen:
(http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... %20WOR.pdf)
Gebruikersavatar
KlaasJan Jansen
Berichten: 12
Lid geworden op: 07-05-2007 12:47
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

08-05-2007 13:35

Jan Peter Teerling schreef:Toch vreemd Klaas-Jan Jansen dat jouw naam niet op de site van 'de geile karper' voorkomt..Of kan het zijn dat je voor de 2e keer met een valse naam inlogt?

(Ps die petjes met 'de geile karper' zijn echt TTB :roll: )


Ja dat is het was me passwoord kwijd
Ik heb de grooste.. wat?
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2007 14:07

KlaasJan Jansen schreef:
Ja dat is het was me passwoord kwijd


kwijt
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

08-05-2007 14:13

Herman Esveld schreef:
KlaasJan Jansen schreef:
Ja dat is het was me passwoord kwijd


kwijt


Het is ,: "Kwijt" . :-?

je had leraar moeten worden kan je de hele dag mensen op hun voudten weisen!
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

08-05-2007 15:42

Maar het is niet iedereen die overlast bezorgd, paar van die lijers moeten het natuurlijk weer verpesten...
Hier wordt er niet moeilijk gedaan, hoop ook niet dat ze dat zullen gaan doen.

mvg
K. van den Herik

08-05-2007 18:00

Marco,

Nog vervelender is, dat maar 1 of 2 leiders de kar moeten trekken...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-05-2007 18:06

Ach maak je niet druk die wet komt over een paar maanden te vervallen.
Richt je energie liever op de ALV van je HSV daar kunnen ze NU nog er iets aan gaan doen.
Anders is het straks helemaal over en uit.
Bovendien is het ook overdag verboden een slaapgelegenheid op te richten of opgericht te hebben.

Doe je nu niets dan blijft de wet onverminderd van kracht ZONDER het tolereren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

08-05-2007 18:57

michel Tja schreef:
Herman Esveld schreef:
KlaasJan Jansen schreef:
Ja dat is het was me passwoord kwijd


kwijt


Het is ,: "Kwijt" . :-?

je had leraar moeten worden kan je de hele dag mensen op hun voudten weisen!


:lol:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Jelle Willeboer
Berichten: 121
Lid geworden op: 28-03-2007 23:14
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

08-05-2007 20:33

Hier doen ze er echt niet moeilijk over hoor..
Waneer Geven W-ij De Strijd Op?
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

08-05-2007 20:36

Geen idee of ze er hier nog moeilijk over doen. De laaste keer dat ik ben wezen vissen was vorig jaar.

En toevallig kreeg ik wel een bekeuring voor nachtvissen! Maar heb ze verder niet over buiten recreatie gehoord.
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

14-05-2007 08:50

Oh nee Jelle,

Ook in Lichtenvoorde wordt deze ontheffing aangevraagd door de Rietvoorn. Tenminste dit is op de afgelopen vergadering besproken,
dus inderdaad waarschijnlijk geen problemen.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 09:01

Heren

Wij leveren hier al twee jaar strijd met de gemeente aangaande alles wat er de afgelopen paar jaar allemaal is misgegaan tijdens baggerwerkzaamheden..
CristenUnie en CDA maken hier al jaren de dienst uit.
Normen en Waarden tav de zoetwatervissen kennen zij echter niet.
Dat zij fouten hebben gemaakt dat is reeds bekend.
Langzaam maar zeker komt er hier schot in de zaak, en wat betreft de WOR maak ik me geen zorgen.
Een paparplu of shelter voldoet voor mij........

met vissende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

14-05-2007 10:09

De WOR komt toch in 2008 te vervallen? dan mogen gemeente zelf beslissen wat ze gaan doen met deze wet. Aan de ene kant kan het positief uitpakken maar uiteraard ook negatief.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-05-2007 10:12

Alex

Volgens mij hebben wij het allemaal zelf in de hand, waarin wij in de toekomst mogen vertoeven aan de waterkant.
Men moet echter wel wat ondernemen richting de gemeente.
Het op zijn beloop laten kan wel eens verkeerd uitpakken.

met 'besturende' groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-05-2007 11:33

Hans-Peter van Ee schreef:Heren


Langzaam maar zeker komt er hier schot in de zaak, en wat betreft de WOR maak ik me geen zorgen.
Een paparplu of shelter voldoet voor mij........

met vissende groet

HPE


Hans-Peter, volgens mij weet jij wel dat een paraplu of shelter ook onder de term nachtelijk onderkomen valt als je eronder gaat liggen pitten.

En "voldoet voor mij" valt me ook wat tegen van je, volgens mij ben jij toch ook iemand die verder kijkt dan het eigen belang, als ik me niet vergis!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

15-05-2007 08:59

Kees

Jij heb gelijk, gisteren zat ik in een reclame-folder te kijken.
In deze folder adverteerde een groot-grutter met een strandshelter/vistent, het stond zo echt omschreven.

Als ik in het algeheel belang denk, dan voldoet een shelter en/of paraplu voor elke karpervisser.
Waarom al die tentenkampen langs de wateren?

Natuurlijk vertoef ik ook wel eens met een 'dome' aan de waterlijn, maar het betreft dan vaak lange sessie's en de tent zet ik altijd zoveel mogelijk uit het zicht.
Ik ben tijdens het vissen op mijn rust gesteld, onbekende bezoekers zijn bij mij altijd ongewenst.

met schuilende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

15-05-2007 10:56

Hans-Peter,

Dit is nu precies wat mij mateloos stoort. Of het nu dierenwinkels, grutters of hengelsportwinkeliers zijn.

Ze hebben van alles in de verkoop:
tenten, stretchers, 3 hengelsetjes, 4 hengelsetjes, noem het en het is er.

De meeste 70%? zijn te bedonderd om mee te helpen om karpervissen uberhaupt mogelijk te houden. Laat staan 's nachts en of met meer dan 2 hengels.

Gelukkig een paar hele positieve uitzonderingen.

MVG

Klaas


PB Products Amsterdam
Martin SB Amsterdam
Rix Hengelsport Lutten
Glaudemans Hengelsport ‘s-Hertogenbosch
Hengelsportreus Drempt
Hengelsport Rijssen Rijssen
Hengelsport Meijvogel Katwijk
Hengelsportcentrum Arnold Heerenveen
Sander’s Hengelsport Maarssen
Hengelsport van Aarle Erp
Van Ginkel Hengelsport Diepenveen
De Sportvisser Hengelsport Den Haag
De Karperbootshop Leeuwarden