:(


Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

18-04-2007 17:25

en toch als het verboden wed kan het me nisk schelen!!!

is veel veiliger en is niet noodzakelijk

kunnen ze ook gelijk een onthaakmat verplichten

:oops: :lol:
Gebruikersavatar
Luc belterman
Berichten: 310
Lid geworden op: 26-02-2007 22:57

18-04-2007 18:03

dit mag niet gebeuren zoiets ..
Laatst gewijzigd door Luc belterman op 18-04-2007 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ie-j mot neet sprekken ie-j mot visken.
K. van den Herik

18-04-2007 18:20

Joh. 8:7
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

18-04-2007 18:29

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen (Johannes 8:7) :-?

gr. Rene
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

18-04-2007 18:36

michel Tja schreef:KAN IEMAND MIJ IETS UITLEGGEN ?

in wat voor situatie kan het echt niet anders dat je een vis zou moeten zakken ?



Hoi Michel. Als verklaard tegenstander van zakken heb ik vorig jaar een topic over dit onderwerp geopend. Wat ik daar uit heb geleerd, is dat zich met name voor riviervissers situaties kunnen voordoen waarbij zakken aan te raden is boven direct weer laten zwemmen. Verder zou ik het niet weten.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-04-2007 18:47

De hoeveelste (eindeloze) discussie over bewaarzakken is dit?
mark van de laar
Berichten: 242
Lid geworden op: 03-05-2005 10:15
Locatie: almere

18-04-2007 19:06

schijnbaar willen mensen toch hun ei kwijt over dit onderwerp.
kun je natuurlijk wel een dooddoener in de strijd gooien over de hoeveelste discussie het is of gewoon niet reageren.
dit is immers de discussie hoek.

over het welzijn van de vis kun je volgens mij nooit lang genoeg discusseren
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-04-2007 19:13

Rick Boerboom schreef:De hoeveelste (eindeloze) discussie over bewaarzakken is dit?


blijkbaar nog niet genoeg dus.....

kunnen nog veel meer discussies bij naar mijn mening ,desnoods tot die dingen niet meer te verkrijgen zijn in de hengelsport zaken.

Bert Vooijs,

ik vis ook wel eens op een rivier,maar ik snap dan nog niet waarvoor dat nodig zou zijn.de rivier waar ik op vis stroomt totaal niet hard overigens.

Klaas,

als je vist is het ook niet visvriendelijk nee,maar als je 2 weken lang de vissen voert en vervolgens een paar vangt die 2 weken later geen beschadiging in de lip meer hebben , vind ik niet te vergelijken met een vis in een zak stoppen voor een fototje.met het risico dat je misschien wel een top vis om zeep helpt uit eigenbelang

PS,sorry voor iedereen als ik een beetje boos reageerde in mn vorige posts , maar van dit soort plaatjes wordt ik niet bepaald vrolijk van.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

18-04-2007 20:19

michel Tja schreef:
Rick Boerboom schreef:De hoeveelste (eindeloze) discussie over bewaarzakken is dit?


blijkbaar nog niet genoeg dus.....

kunnen nog veel meer discussies bij naar mijn mening ,desnoods tot die dingen niet meer te verkrijgen zijn in de hengelsport zaken.

PS,sorry voor iedereen als ik een beetje boos reageerde in mn vorige posts , maar van dit soort plaatjes wordt ik niet bepaald vrolijk van.


Michel, ik denk niemand op dit forum vrolijk wordt van dit soort plaatjes, maar daar gaat de discussie in mijn ogen ook niet over.

Maar in de meeste posts lees ik een hoog "moraalridder-gehalte". Iedereen gebruikt(e) een bewaarzak en mits verantwoord gebruikt is daar niet zo heel veel mis mee. Maar het beste is idd meteen na de vangst fotograferen en terugzetten. Maar er zijn altijd situaties waarin dit niet mogelijk is, zoals geen fotograaf of camera voorhanden. Zoals Martijn in zijn post ook al aangaf, is op basis van deze foto niet te concluderen wat er hier precies gebeurt is. Daarom lijkt het mij niet meer dan fair om de "dader" of beter gezegd "verdachte" van de moordpartij, want dat is het natuurlijk wel, niet te veroordelen voordat bewezen is wie hier echt schuldig aan is.

Het verbod op bewaarzakken gaat mij ook te ver, dat lost niets op. Dan kun je meteen leefnetten gaan verbieden. Die zijn honderd keer slechter dan een bewaarzak. Wat omgang met vissen op het droge betreft, zijn karpervisser toch wel de koplopers in het visserswereldje!

Jorn
Red is the color!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

18-04-2007 20:31

oke het is niet zo tof dat dit gebeurd maar ik vind dat hier een te groot drama van wordt gemaakt..
als er een voorntje dood gaat in een leefnet dan hoor je er niemand over maar nu er een karper in zit (denk ik) klaagt iedereen steen en been dit vind ik een beetje overdreven...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-04-2007 21:33

michel Tja schreef:
Rick Boerboom schreef:De hoeveelste (eindeloze) discussie over bewaarzakken is dit?


blijkbaar nog niet genoeg dus.....

kunnen nog veel meer discussies bij naar mijn mening ,desnoods tot die dingen niet meer te verkrijgen zijn in de hengelsport zaken.


Dat is alleen jouw mening. Zo heeft iedereen een mening. En het recht op een mening. En zo loopt elk topic waarin een bewaarzak ter sprake komt uit op dezelfde eindeloze discussie over het gebruik ervan. Loopt altijd op hetzelfde uit...

Natuurlijk is het triest voor die vis. Het is de schuld van de visser, niet de bewaarzak. Ik heb laatst wat vissen voor mn aquarium gekocht. Ging ook een visje dood in de zak. Wat een schande he?
K. van den Herik

18-04-2007 23:33

Voila Martijn.

MVG
Klaas
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

19-04-2007 09:48

Rick Boerboom schreef:Natuurlijk is het triest voor die vis. Het is de schuld van de visser, niet de bewaarzak. Ik heb laatst wat vissen voor mn aquarium gekocht. Ging ook een visje dood in de zak. Wat een schande he?


naar mijn idee is het de schuld van de zak en niet de visser ,want zonder zak kan de visser ook niet zoiets voor elkaar krijgen.

blijkbaar intresseert het je niks aan je reacties te zien,vooral die laatste vind ik nogal triest...

wat zou jij ervan vinden als jij ff een rondje om je thuiswater heen loopt en je ziet een gevulde zak drijven ? ach ja ,visje dood in de zak lekker belangrijk toch >?
:-?

ik vis in ieder geval met 3 mensen al nooit meer omdat ze het nodig achtten elke vis in een zak te stoppen zodat ze nog ff lekker kunnen slapen.dan heb ik zoiets van slapen doe je lekker thuis maar.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

19-04-2007 10:58

Michel,

ik kan je boosheid begrijpen, maar je draaft nu echt te ver door om de zak de schuld te geven ipv de visser! Bij mijn weten heeft een zak niets zoiets als een verantwoordelijkheids- of schuldgevoel.

Morgen schiet ik iemand een kogel door zn kop....tsja dat is dan de schuld van het pistool he, want zonder dat pistool krijg ik die kogel niet door iemand zn hoofd...

Nee, het is de 'schuld' van de visser, maar ik zou het liever de verantwoordelijkheid van de visser willen noemen. De verantwoordelijkheid om netjes en zorgvuldig met het welzijn van karpers om te gaan.

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

19-04-2007 11:22

wel niet zakken niet zakken... de een doet het wel de ander niet, de een doet het regelmatig de ander zelden... de een vist met 30/100ste de andere 35.

discuseren over wel of niet zakken is nutteloos (al kan het wel op luchten) maar waarom weer zo'n welles nietes duscissie?
Waarom niet denken aan oplossingen om dit te voorkomen?

Jacob van Wensveen had het over een marker! Goed idee vind ik mocht ie dan op de een of andere manier toch los gaan kan je um makkelijk terug vinden Maar dit kan ook met een lege fles cola o.i.d...
ipv 1x verankeren in de grond 2x nis mis mee!

ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat niet zakken zowiezo beter is. dus ipv je energie daarin steken steek het in de discussie verantwoord zakken:).

Groeten Barry
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-04-2007 16:22

Kijk, natuurlijk is het zonde voor die vis. Wat mij het meest interesseert bij zo'n geval is dat de vis een lange lijdensweg is doorgaan. Vissen kunnen erg lang zonder eten dus dood is ie ook niet gelijk. Dat is wel treurig. Maar er wordt altijd zo dramatisch gedaan omdat het een karper is! Als er een dooie brasem in de zak werd gevonden betwijfel ik of er zoveel bombarie om zou ontstaan. Karper werden (en worden) ook gewoon "vermoord" om opgegeten te worden. Erg spijtig als het een vis van uitzonderlijk formaat is of je targetvis of whatever, maar er wordt naar mijn mening soms teveel emotionele waarde toegekend aan karpers. Slaat een beetje door. En dat leidt, mijns inziens, tot een beetje extreme ideeen en opvattingen over het welzijn van karpers. Heeft niet veel meer met gezond verstand te maken. En laten we wel wezen... wij zijn degene die karpers belagen! Dat wil niet zeggen dat alles geoorloofd is, en natuurlijk is het vanzelfsprekend dat er zo goed mogelijk om wordt gegaan met gevangen vis. Je praat tenslotte over levende dieren, maar vissen is vissen en haken zijn haken!
En inderdaad discussieren over welles nietes bewaarzakgebruik is zinloos want er zijn altijd mensen die een andere mening delen. Of niet zakken sowieso beter is, is volgens mij ook nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Als dat wel zo is hoor ik het graag.
Dat de bewaarzak de schuld is en niet de visser is in mijn ogen complete onzin. Met een broodmes kun je ook iemand vermoorden.
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

19-04-2007 21:18

ik zou zelf geen bewaarzak gebruiken, ik vis voornamelijk met de pen maar toch een vis langere tijd in je bezit hebben kan toch nooit 100% goed voor de vis zijn en een foto op het tijdstip van de vangst is veel realistischer, zo kun je later zien als je bijvoorbeeld in de stromende regen stond met de vis, deze platen zijn ook leuk, omdat ze net effe anders zijn.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-04-2007 22:00

Er is maar 1 woord nodig en dat is verstand!

Een bewaarzak kan zelf geen karper doden, dat doet de persoon die hem gebruikt....

Iemand die een vis zakt moet hiervoor zijn verantwoordelijkheid nemen en realiseren dat hij/zij omgaat met een levend dier.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-04-2007 09:26

Frank bosman schreef:Er is maar 1 woord nodig en dat is verstand!

Een bewaarzak kan zelf geen karper doden, dat doet de persoon die hem gebruikt....

Iemand die een vis zakt moet hiervoor zijn verantwoordelijkheid nemen en realiseren dat hij/zij omgaat met een levend dier.


Helemaal gelijk in!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-04-2007 16:19

Wat een eeuwig gezeik is dat toch altijd over bewaarzakken!
Natuurlijk is het zonde dat zo'n vis dood is, maar dat komt niet door de bewaarzak maar door de mongool die hem (niet) vastknoopt.
Dat een hoop mensen hier geen zakken gebruiken vind ik prima, maar verwacht niet dat iedereen dan maar stopt met zakken.
Ik heb alle respect voor Cees Ringelenstein, maar toen ik mijn 50er ving midden in de nacht ging ie wel degelijk de zak in.
Ik wil namelijk wel graag foto's van mijn vissen. Bovendien gaat het in kaart brengen van een bestand vissen moeilijk als de foto's onscherp of overbelicht en te donker zijn.
Naar mijn mening is het stuntelen met een enorme vis voor de zelfontspanner een stuk gevaarlijker voor die vis dan hem even in de zak schuiven, zodat je er even twee of drie man bij kan halen.
Onzorgvuldig zakken valt op geen enkele manier goed te praten, maar zolang je zorgvuldig met de vis omgaat, goed nadenkt en als dat nodig is netjes zakt is daar echt niks mis mee.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
peter andrae

23-04-2007 17:14

Ik vind het onzin om een karper in een bewaarzak te stoppen terwijl je met de hededaagse fotoapparatuur de mooiste foto,s kan maken in de nachtelijke uurtje,s.

En stuntelen met grote vissen voor de zelfontspanner onzin,goed toestel kopen kan je terwijl je voor de camera zit met je vis al van tevoren zien wat voor foto het gaat worden.


De vis nat houden tijdens de fotosessie werkt ook wel mee en voor de vis en de fotoo,s.

En als je dan toch je vis wilt weghangen doe het dan alstjeblieft goed beter gevoel voor jou en voor de karper.


Vind dit soort discussie,s altijd goed er komen altijd weer nieuwe vissers bij en niet iedereen komt op het idee om de zoekfunctie te gebruiken.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

23-04-2007 18:07

Ik stop zelf ook wel eens af en toe een karper in een bewaarzak maar heb hier nog nooit problemen mee ondervonden. Het is niks engs en als je gewoon je gezonde verstand gebruikt is er niks aan de hand. Ik heb dan ook nog nooit een beschadigde vis in de bewaarzak gehad.

Ik vis regelmatig vanaf de boot op karper en daar hebben we gewoonweg niet genoeg ruimte om foto's te schieten. Het kan wel hoor maar ik vind het zelf een gestuntel plus dat als de vis dan gaat spartelen en je zou het perongeluk een keer hebben dat die uit je handen schiet dan ben je verder van huis. (overigens nog nooit gebeurd hoor). Maar beter voorkomen dan genezen.

Kortom mijn mening is dat het geen probleem hoeft te zijn om een bewaarzak te gebruiken mits je gewoon je gezonde verstand gebruikt.


Het is uiteraard wel een beetje dom dat deze karper op zo'n stomme manier gestorven is. Daarnaast zijn er ook hier zat die met 10+ meter voorslag vissen. Dat vind ik persoonlijk iets veel ernstigers.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-04-2007 22:50

Er sterven nog altijd meer karpers door n koekepan dan door n bewaarzak.

Dus niet zn punt van maken.


Gr :wink:

ps;
Zag in mn vergunning staan wie hier t schubvis recht heeft , maar dat maakt weer niemand wat uit.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-04-2007 13:04

De karpers die sterven door een bewaarzak hoeven ook niet te sterven.

Nog steeds is de enige reden om de vis op te zakken een heel egoïstische, ik blijf het de fotogeilheid van een visser vinden, wat een ander ook van die term mag vinden.

Geen reden zoeken dat er meer vissen opgevreten worden dan onnodig sterven door een bewaarzak, de vis is in feite gekweekt en uitgezet om opgevreten te worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

24-04-2007 14:05

Maar Douwe, waar basseer jij het op dat karpers dood gaan in een bewaarzak? Bij gewoon gebruik is er niks aan de hand hoor :wink: