hoe snel weet je of er iets zit?


Johnny Blommers
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-04-2007 09:59
Locatie: heeswijk

11-04-2007 14:30

ik heb gisteren een water uit gepeild waar al 30 jaar niet meer gevist mag worden. omdat het water door ons weiland liep was ik wezen vragen bij het kasteel(waar het water van is) of ik toestemming kon krijgen om daar te vissen op eigengrond als ik alles netjes achter liet. tijdje later krijg ik bericht dat ik toestemming had. ik heb nu een bocht gevoinden waar het dieper is als op andere plekken overal is het 75cm diep en daar 2 meter. het is moeilijk bevisbaar door bomen die erin liggen. ik weet zeker dat er zeelt zit want die heb ik zien zwemmen maar karper weet ik niet zeker, hoe zouden jullie dit uittesten? lang voorvoeren en dan bevissen? ik weet dus niet hoe de vissen zullen reageren dus zouden jullie me kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

11-04-2007 15:29

Komende dagen (als de temperatuur boven de 20 graden uitkomt) overdag goed observeren. Het water is ondiep en er liggen bomen in het water. Goed tussen de takken kijken en als er karper zit moet je ze toch echt zien! Misschien kan je in een boom klimmen om zodoende beter uitzicht te hebben.

Succes!
Bas
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-04-2007 15:30

Als het water slecht's 75 cm diep is zou je op warme zonnige dagen de karpers moeten kunnen waarnemen. Probeer anders gewoon een paar keer, dan weet je het snel genoeg! :wink:

Gr. Lesley
©
Johnny Blommers
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-04-2007 09:59
Locatie: heeswijk

11-04-2007 15:56

ja maar het water is op het breedste stuk 15 meter breed en op de andere ondiepe plekken 10 meter het is meer een stilstaande sloot
Johnny Blommers
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-04-2007 09:59
Locatie: heeswijk

11-04-2007 15:58

en waarmee zouden jullie voeren en vissen?
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

11-04-2007 16:04

Gewoon met boilies.

Gr. Lesley
©
ruben mellema
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-03-2007 15:38
Locatie: hoogeveen

11-04-2007 16:26

ik zou niet voeren als er al 30 jaar niet gevist wordt zou je makkelijk wat moet kunnen vangen op een dagje just give it a try
tjah stoere verhalen... vang ze maar eens
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

11-04-2007 16:26

of met partikels cker als het wat warmer is
Johnny Blommers
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-04-2007 09:59
Locatie: heeswijk

11-04-2007 16:41

hmm dat niet voeren twijfel ik echt over en ook tussen boilies en partikels
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

11-04-2007 16:43

ruben mellema schreef:ik zou niet voeren als er al 30 jaar niet gevist wordt zou je makkelijk wat moet kunnen vangen op een dagje just give it a try


Of ze 'kennen' het aas juist niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 16:46

Niet met boilies gaan vissen dat kan altijd nog wanneer je zeker weet dat er karper zwemt.
Maak een partikelmix; hennep, tarwe, maïs enz. doe er ook kleine pellets door, als drager van de partikels kun je gewoon een plonsvoer gebruiken.
Het is privéwater dus kap er ook behoorlijk wat geknipte worm door.

Ga met de pen of freelinend, eventueel met een 10 gram schuiflood, vissen met blikmaïs, of combi worm maïs.

Ga gewoon een paar dagen achter elkaar voeren, maak meerdere voerplekken en vis die actief af.

Nogmaals laat de boilies maar achterwege.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

12-04-2007 01:03

Ik ben het met Douwe eens. Voor ze die boilies als aas herkennen, ben je mogelijk een paar weken verder.
ff v==
K. van den Herik

12-04-2007 08:14

zegt wie?

Dus eigenlijk is een bol een inferieur aassoort.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-04-2007 09:20

Niks niet inferieur, alleen niet de verlossing in de aashemel die het al geruime tijd heeft.

Onbevist water jij met een boilie en ik met de partikels en natuurlijke aassoorten wil ik wel eens zien wie het eerst contact krijgt met een karper.
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-04-2007 09:24

Johnny,

Ga eerst eens goed het water observeren. Kijk in het voorjaar eens op de
ondiepe plekken. En kijk dan of je Karper ziet...

Een andere methode die ik de "omgekeerde observeer methode" noem
is: Zoek een plaats waar je de bodem goed kunt zien b.v. vanaf een ho-
ger gelegen plaats en strooi hier eens met gekookte hennep. Voer eerst
eens een paar dagen voor, en observeer dan de plek of er ook Karper op
af komt. Neem hier wel de tijd voor!

Wat aas keuze betreft, ben ik het wel met Bert en Douwe eens, dat parti-
kels en/of lokvoeders instant meer respons geven. Vooral als je gewoon
lekker aantallen wilt vangen, is er met die partikels helemaal niets mis. Er
is ECHTER één MAAR: Ga je voor de eventuele toplaag die er eventueel
huist, dan kun je beter voor boilies gaan en flink voorvoeren. Liefst zoete,
grote en koolhydraatrijke boilies. Dit soort bollen zijn namelijk wat instan-
ter, dan hun eiwit broeders. Kleinere boilies zullen wellicht instanter zijn,
maar ik wil dan persoonlijk een beetje selectief vissen, dus komen boilies
van 25 a 30mm in aanmerking. Dit alleen wanneer je voor de eventuele
toplaag gaat!

Ik zou eerst gewoon eens lekker voor aantallen gaan! O ja, en op de
meeste wateren zit wel Karper... :wink:

groetjes Benny
Johnny Blommers
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-04-2007 09:59
Locatie: heeswijk

12-04-2007 09:30

ja ik weet dat er ooit grasparper heeft gezeten maar dus niet of het er nu nog zit. ik wil zaterdag gaan voeren op ondiepe plek en kijken of het word opgegeten en door wie. een koolhydraat rijke boilie zeg jij he ik had gezocht maar kon niet echt een basis vinden miss hulp?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-04-2007 09:37

Johnny,

Deze b.v.:

200gr roggemeel
200gr tarwegriesmeel
200gr polentabloem
150gr rijstebloem
100gr koekjesmeel
100gr kanariezaad (ongemalen of grof gemalen)
50gr fructose

De roggemeel, tarwegriesmeel, polentabloem en de rijstebloem vormen
de basis in dit geheel.

Maar ga eerst eens lekker met partikels aan de gang, en dan ook met
partikels vissen als haakaas!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

12-04-2007 09:47

K. van den Herik schreef:zegt wie?

Dus eigenlijk is een bol een inferieur aassoort.

MVG

Klaas


Integendeel, Klaas. Het is superaas in mijn ogen (afhankelijk van wat je er in stopt)!

Ik was er niet bij toen die bollen geintroduceerd werden, maar ik heb vaak gehoord en gelezen dat het zeker in het begin van het bollentijdperk nog wel eens tijd wilde kosten om ze 'er op' te krijgen. Als op dit water dertig jaar niet is gevist, is de kans groot dat geen enkele karper - zo die er al zwemmen - ooit een boilie heeft geproefd.

En als de topicstarter snel wil weten wat hij in de sloot heeft, zijn er genoeg alternatieven. :D

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

12-04-2007 13:18

Deze keer helemaal met douwe eens.
Als er nooit gevist is absoluut met een particle gaan vissen,"maagdelijk"water geeft het snelste resultaat met particles(dat is tenminste mijn ervaring.)
In jouw situatie zou ik dus met bv mais gaan vissen en evt wat gekruimelde boilie's bij voeren.
om zo de karper langzaam maar zeker ook aan de boilies te laten wennen,wat weer handig is met het oog op overmatig veel last van witvis.

succes bij kasteeltje heeswijk
Mzzl Bart
K. van den Herik

12-04-2007 18:34

Eerst side hooking en daarna met de hair vissen zeker?

any time, any day, anywhere. Ik 100 kilo bollen tegen 100 kilo mais. Beide voeren en vissen.


Ik win.

Maar... bollen zijn "ontdekt" uit arremoei. Als wapen tegen de witvis zeg maar. Bollen hadden 2 dingen mee: de hair methode en voeren en wel met voer wat een paar uur bleef liggen. ( Een blik zoete mais haalde hier de bodem niet eens)

... om het aas witvisbestendiger te maken, worden de balletjes soms enkele seconden tot een halve minuut in kokend water gedompeld...) Vrij naar 1 van de eerste nederlandstalige artikelen over bollen. Ik denk uit voor en door de visser waarschijnlijk '83.

Nu: koken we een minuut of veel meer en heeft ons aas geen schilletje, maar schiet je er een winkelruit mee door. Vangen "we"minder?

Voor mij zijn en blijven bollen een aas die gebruikt wordt omdat het een soort van compromis is.

Echter... wil ik proberen een echte big te verschalken dan...


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

12-04-2007 18:39

voer met partikels en ga vissen zo kom je er 8ter neem dat maar van me aan
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

12-04-2007 21:14

met mais en de pen. Gewoon iedere avond een rond voeren wat stekjes maken en die wat afvissen. Zo kom je veel te weten over de bodem structuur en waar de vis zich ophoud. begin niet met te zwaar voeren gewoon 2 handjes per stek en observeer komend weekend goed. Als je geluk hebt zie je wat vissen zonnen.

suc6
groet`n ramon
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

12-04-2007 23:44

K. van den Herik schreef:Eerst side hooking en daarna met de hair vissen zeker?

any time, any day, anywhere. Ik 100 kilo bollen tegen 100 kilo mais. Beide voeren en vissen.


Ik win.




MVG

Klaas




Beste klaas.

Persoonlijk heb ik niks tegen boilie's,vis zelf ook 90% met boilie's.
Alleen de situatie zoals de topic starter hem hier schetst,lijkt het me persoonlijk beter om met mais te starten.
Om de simpele reden dat die jongen gewoon snel bewijs wil dat er karper zit.
Aangezien ik zelf heel vaak op "maagdelijk water" heb geprobeerd of er karper zat,en daar toch echt met mais sneller succesvol was dan met mn eigen betrouwbare boilie,s.
Je praat over zoete zachte mais uit blikjes,die gebruik ik niet.
Gewoon mais weken en koken en gewoon een aantal op de hair,no problem.

En dan nog iets,jij beweerd dus keihard dat je overal,altijd meer vangt met boilie's dan met mais???
Zou kunnen,ik geloof er niet in,maar dat zal mijn eigewijzigheid of bekrompenheid zijn.
Mzzl Bart
K. van den Herik

13-04-2007 07:51

ja
Proberen Bart?

Maar wil nog steeds niet zeggen dat het als aassoort beter is dan andere aassoorten.

Wel effectiever.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-04-2007 08:43

Bert Vooijs schreef:
K. van den Herik schreef:zegt wie?

Dus eigenlijk is een bol een inferieur aassoort.

MVG

Klaas


Integendeel, Klaas. Het is superaas in mijn ogen (afhankelijk van wat je er in stopt)!

Ik was er niet bij toen die bollen geintroduceerd werden, maar ik heb vaak gehoord en gelezen dat het zeker in het begin van het bollentijdperk nog wel eens tijd wilde kosten om ze 'er op' te krijgen. Als op dit water dertig jaar niet is gevist, is de kans groot dat geen enkele karper - zo die er al zwemmen - ooit een boilie heeft geproefd.

En als de topicstarter snel wil weten wat hij in de sloot heeft, zijn er genoeg alternatieven. :D

Groeten van Bert.


Ach, alle begin is moeilijk. De gewenning kwam meer van de karpervissers in die tijd dan van de karper. Karper en brasem vreet bijna alles. Ook "maagdelijke" karper.

De boilie is gewoon superaas. Al is er wel het één en ander verbeterd aan de receptuur en viswijze sinds de introductie. In tegenstelling tot alles wat er tot dan toe in gebruik was kon er veel selectiever en langduriger mee op karper gevist worden. Dat dit ook inhoudt dat je er in zekere zin minder vis mee vangt en het dus niet het beste aas is als het om even proberen en hoeveelheden vis gaat lijkt moeilijk te begrijpen. Anderzins profiteert iedereen zonder zich dat te realiseren van het voordeel van die grotere selectiviteit van de boilie en dat je het haakaas gerust een nachtje in het water kan houden.

Als er al 30 jaar niet gevist wordt, is het vangen van een karpertje geen enkel probleem. Niet te moeilijk maken dus.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======