wat is wijsheid???


Jeroen van wijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 22-09-2006 02:52

11-04-2007 02:00

Graag hoor ik jullie mening over het volgende:

Op mijn favoriete karperstek zag ik een week geleden, een jongeman mais voeren, en ik vond dit nogal interesant, omdat bij ons in de buurt weinig op karper wordt gevist.
Ik ben een gesrpekje aangegaan met deze jongeman, maar hij voerde rauwe mais, van die gedroogde harde mais die ze in 10 kg verpakkingen hebben liggen bij Raven in Lelystad.
ZIjn motivatie hierbij was dat het toch wel weekte (welde) in het water waardoor het zacht wordt.
Maar dit is de grootste onzin, want ik heb een testje gedaan en die mais is na een 5 dagen wellen nog zo hard als beton, omdat je het simpelweg moet koken.

Wat is wijsheid? Zal ik gewoon op die plek gaan vissen, of juist niet, omdat daar van die harde mais ligt, omdat ik hoofdzakelijk ook met mais vis en voer
Want welke vis eet nu harde rauwe mais?, dan moet dat toch nog op de bodem liggen daar, of zou dat weg gespoeld zijn( het is een polderkanaal, waar weinig boten varen?

Bij voorbaat dank,
Jeroen
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

11-04-2007 07:21

Waarom zou je in godsnaam gaan voeren op een plek waarvan je weet dat er ook iemand anders voert?
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

11-04-2007 07:29

Dat is een ding waar ik mij heel kwaad om kan maken... : Iemand die mijn voerstek inpikt :evil: :wink:
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

11-04-2007 07:45

Het verhaal begrijp ik , alleen de vraag niet.
Waarom heb de die gast niet verteld dat hij z'n mais eerst moet koken. Lekker handig om te denken dat het vanzelf welt. Gaat hij er dan vanuit dat de karper pas langs komt om te eten als de mais gewelt is?

Zou toch eerst even met die gozer praten. want wat is erger : kapot gevreten karpers of jou voerplekje?

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

11-04-2007 08:11

Het was al jaren geleden dat ik net met vissen was begonnen.
Ik vistte destijds op een wetering. Op een gegeven moment was de mais op het aangrenzende land rijp en er lagen overal losse kolven (ook in het water).

Ik heb toen 4 korreltjes uit zo'n kolf gepakt. Doorboord (keihard) en op de hair geregen. Tja en binnen een half uur stond ik met m'n eerste 30-er in m'n handen...

Dit kan geen toeval zijn. Deze karper zat niet voor niets naast dat maisveld. Daarna heb ik zelf veel met mais gevist maar dit altijd wel gekookt (voor de zekerheid omdat het me werd aangeraden).

Maar het zal me niets verbazen als een karper er geen enkele hinder van ondervindt als het niet voorgekookt is. Wie het weet mag het zeggen. Ik kook het dus altijd en neem de brasem voor lief.

Groet,
Jacob
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

11-04-2007 09:10

Grootste lariekoek wat ik in jaren heb gehoord!!

Een maiskorrel aan de kolf zit vol sap en is dus zacht.

Een gedroogde maiskorrel(het woord gedroogd zegt het al)is gedroog en dus ontrokken aan al het vocht wat ie bezat.

Wat gebeurd er nu als de karper die gedroogde niet voorgeweekte niet gekookte mais opvreet?

De mais zwelt op in de pens van de karper waardoor de buikwand gaat scheuren en onze vriend de karper de pijp uit gaat.

Dus altijd koken!!!!!!!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-04-2007 09:21

Gedroogde particles minimaal 12 tot 24 uur weken, en ALTIJD koken.

Overigens, wordt mais, na weken en koken ook niet zo zacht als dat je het uit blikjes haalt.

Maar je kunt je wel voorstellen wat er gebeurd met een karper als de mais in de darm gaat opzwellen.... geeft geen leuke effecten.
Om de gezondheid van de vis, dus gewoon altijd weken en koken, dus NOOIT zomaar in het water gooien.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

11-04-2007 09:37

Ruben,

Als je mij zou kennen, zou je weten dat het geen lariekoek is.

Ik heb de mais uit de op de grond liggende kolven gehaald. Ik weet niet hoelang ze op de grond hebben gelegen en dus ook niet of ze daardoor keihard waren, maar je moet van me aannemen dat als ik zeg dat ze keihard waren, dat dat ook zo is!!! Misschien dat er onder de lezers mensen zijn met een agrarische achtergrond die het kunnen beamen dat je deze mais van het land niet gemakkelijk met een boilienaald kan doorprikken???

Maar Ruben ik heb duidelijk geschreven dat ik de mais uit een op de grond liggende kolf heb gehaald.

Verder wil ik erop wijzen dat dit mij destijds een dertiger heeft opgeleverd die je nu zou kunnen vergelijken met een veertiger. M.a.w. een vis die een zodanige gezonde eetlust heeft, dat ie erg zwaar is geworden en naar mijn mening niet voor het eerst mais van het land heeft zitten vreten. Ik heb gezegd dat ik de mais kook omdat mij dat aangeraden is. Ik heb alleen op de hair 4 korrels gebruikt en niet bijgevoerd!

Als je dit alles verder niet geloofd, moet je het zelf weten. Ikzelf heb de neiging (wat karpervissen betreft) nooit meteen iets uit te sluiten.

Vandaar dat ik ook zeg dat het me niet zal verbazen dat de karpers heel goed met ongeweekte mais overweg kunnen.

Jeroen van Wijk heeft mais 5 dagen in het water gelegd en beweert dat het nog steeds keihard is...
Weet jij misschien hoelang het duurt voordat een karper iets opvreet en weer uitschijt? Langer of korter dan 5 dagen??? Wat denk je zelf???

Desalniettemin herhaal ik ten overvloede dat ik geen enkel risico en de brasem voor lief neem en ook de mais voorkook...

Ik hoop dat ik hiermee iets duidelijker ben geweest.


Groet,
Jacob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 09:41

Jacob een karper kan heel goed met rauwe mais overweg, het is echter aan ons om er over na te denken wat er kan gebeuren zodra er een kleine verstopping optreed!!!
Wel eens een karper gezien die helemaal opgezet en keihard was? bij het openen van de vis kwamen er allemaal rauwe partikels uit waarvan enkelen al een spruit hadden, dus het weekt wel.

Wij zijn in staat om onze verbeeldingskracht te gebruiken en van daaruit te redeneren, DOE DAT DAN OOK!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

11-04-2007 10:03

De karper heeft geen maag, maar wel een halflang darmkanaal van 2,5 tot 3 maal zijn lichaamslengte.

Dus dat mais in een karper maag zwelt is zeer onwaarschijnlijk daar hij geen maag heeft...
ik leef want ik vis
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

11-04-2007 10:14

De karper heeft geen maag, maar wel een halflang darmkanaal van 2,5 tot 3 maal zijn lichaamslengte.

Dus dat mais in een karper maag zwelt is zeer onwaarschijnlijk daar hij geen maag heeft...


Dus omdat hij geen maag heeft , maar een darmkanaal maakt die zwelling niet uit??!!!
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

11-04-2007 10:18

Dank je Douwe.

Je bent de eerste die mijn verhaal bevestigd. Wat jou betreft laat ik het bij de toon waarop je dit doet en in verband met wat ik geschreven heb.

Begrijpend Nederlands leren lezen, info door laten werken en dan met een goed onderbouwd verhaal komen en we hebben een discussie of we zijn het eens.

Niet halfbakken reageren om een discussie te krijgen. Daar schiet niemand iets mee op. En ik spreek uit ervaring omdat op het Busslooforum ook altijd gereageerd werd om het reageren in plaats van om de discussie. Dit gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit.

Ik ben het er overigens mee eens Douwe, dat als er een vis dood gaat en hij heeft ongekookte en dus kiembaar voedsel gegeten, dit OMDAT IE NIET MEER LEEFT EN DUS ZIJN SPIJSVERTERING GESTOPT IS, dit in zijn dode lichaam tot ontkieming kan komen.

Michiel bedankt voor voor je reactie, dit is goed voor de beeldvorming.

Tot slot herhaal ik maar weer ten overvloede dat ik geen enkel risico en de brasem voor lief neem en ook de mais voorkook...

Groet,
Jacob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 10:22

Bedankt voor de mededeling dat een karper geen maag heeft 8) 8) 8)

Wel eens gehoord van een verstopping in de darmen, mijne heren?
Ook wel eens gevoeld hoe een verstopping in de darmen voelt, mijne heren?

Lees je in mijn melding dat de verstopping in de maag plaats vindt, mijne heren???

Het is dus een eigen interpretatie van iets wat ik dus niet bedoel mijne heren.

Raymond stelt dus een terechte vraag, ik ben benieuwd naar het antwoord.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 10:24

Jacob de karper leefde nog toen ik hem vond, niet veel maar nog wel ik heb hem dus zelf gedood.
Het blijkt dus ook mogelijk dat er een ontkieming plaats vindt in het nog levende wezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-04-2007 10:27

Karper heeft geen maag, de doorloop tijd van voedsel in de darm van de karper varieerd van 4 tot 24 uur, bij koud water langer, bij warm water korter, koudbloedig.(pin me niet vast op die 4 uur)

Als je van die gegevens uit gaat, kun je je dus wel indenken wat er gebeurd als je ongeweekte mais voert, dit gaat dus opzwellen in de darm, wat uiteindelijk weer verstopping kan veroorzaken, dus goed mogelijk dat er na een tijdje iets gaat kiemen.

Denk dus wel na met particles.

Mooi verhaal over die dertiger overigens, maar de vraag is dan of verse mais nog uitzet als het in het water valt, anders had hij vast last van darmkrampjes, en wellicht dat hij daarom ook zo dik was?

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

11-04-2007 10:32

Na eens alle reacties zo eens te hebben gelezen , valt het me op dat de meeste het over voerstekken hebben...zo van...Hij pikt me plekje in!!! Of het probleem van zwelling niet belangrijk is.

verbaasd me toch van een aantal "zogenaamde"Karpervissers

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

11-04-2007 11:15

Maïs moet gewoon geweekt en gekookt worden, anders gaat de karper hierdoor dood. Bij kleine hoeveelheden zal het weinig gevolgen hebben, maar grotere hoeveel heden op langere termijn zijn desastreus. Ik dacht dat dit bij iedereen inmiddels wel bekend was :o
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 11:17

Mij verbaast niet zoveel meer na de doodsdreiging aan het adres van iemand die een vis heeft over gezet.
Goed aas is ook het aas waar je mee vangt.
De vraag is niet of het aas de karper ook KAN schaden.
:cry: :cry: :cry: :cry:
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

11-04-2007 11:26

Ja Douwe ,

Denk niet dat sommige mensen het begrijpen waarom het nu gaat.

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

11-04-2007 11:26

Jacob.

Ik heb niet gezegd dat het niet waar was dat jij met vers mais zo van het land een 30 ponder heb gevangen.

Het gaat er mj gewoon om dat ongeweekte niet gekookte mais slecht voor de vis is.

Toch goed dat jij je mais wel weekt en kookt.

Als ik iemand tegenkom die ongeweekte mais aan het voeren is zal ik hem netjes uitleggen dat het verkeerd is wat ie doet en dat hij de vis zo schade toebrengt.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-04-2007 11:37

Jeroen,

Antwoord op je vraag:

Je kunt er best vissen, de ongeweekte mais ligt nu toch al in het water en daar kun je denk ik helaas niks meer aan doen.
Wij weten niet hoeveel ongeweekte mais erin is gegaan, maar als je daar gaat vissen, hou de karpers die je vangt in de gaten of ze geen harde buik hebben, zeker nu je weet wat de ongeweekte mais kan doen.
Succes in ieder geval.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

11-04-2007 12:03

Moet je trouwens harde mais altijd koken.. Ik neem aan dat er in mais geen giftige stoffen zitten. Dus als je mais alleen laat weken is het toch voldoende??? Of zie ik dit verkeerd..
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

11-04-2007 12:27

je kan het wel laten weken maar ik weet niet hoelang je wilt wachten .
het kan volgens mij wel eens een paar weken duren !!.
ik kook men mais ,duivenvoer enz. altijd het gaat 10x sneller en je weet zeker dat het goed week is .

mvg yannick :lol:
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

11-04-2007 12:49

OK Ruben,

Het is gewoon wat ik destijds (mijn eerste ervaring met maisvissen) heb meegemaakt/geconstateerd.

Zoals gezegd heb ik toen ook de raad van medevissers gekregen om het spul te koken.

En ik had en heb ook de rare eigenschap om goede raad niet in de wind te slaan.

Dat ik een beetje moeite had met je "lariekoek" komt omdat de mais moeilijk op de naald was te krijgen. Ik moest het boren omdat met m'n naald de mais stuk ging en ik mijn vinger ook bijna doorboord had ... Vandaar...

Maar ik ben blij dat je mijn herhaaldelijke stelling dat het het beste is om particles te koken en daardoor alle risico's te vermijden wél gelezen hebt.

Anderen schijnen er overheen te lezen of zo. Maar als ik een keertje bij jullie (reactionisten) langskom aan de waterkant zonder mijn naam bekend te maken en we zouden het over karperen hebben, denk ik dat we voor 99% dezelfde mening hebben t.a.v. onze hobby (die 1% andere mening is dat deel wat ik voor me hou en waardoor ik me kan onderscheiden van de rest...).

Groeten allemaal,
Jacob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2007 13:12

Ik zal voor de zoveelste keer maar weer eens in herhaling vallen.
Voor de vis is het koken op grond van de verteerbaarheid belangrijk.
Voor de visser komt er een ander HEEL belangrijk punt om de hoek kijken.
Door het koken komen de suikers die opgesloten zitten in de zetmelen vrij.

Neem als proef op de som maar eens een rauwe boon in de mond en ga er op kauwen, week en kook de bonen eens en vertel dan welke boon het lekkerst is.

Nou ik neem aan dat bovenstaand argument, beter vangen en meer herkenbaarheid een kei van een argument is om in het vervolg zowel te weken als te koken.

Doe het dan niet voor de vis, dat maakt velen toch niets uit, maar doe het dan voor de belangrijkste reden: het vangen.
8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!