De 'zwaarste' drils


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-04-2007 21:33

Bert,

Ook hier zijn de ervaringen min of meer vergelijkbaar, per water verschilt ook nog eens de weerbaarheid.
Vissen tot een pond of 25 zijn over het algemeen de grootste druktemakers, daarboven worden ze al wat rustiger.
In de loop der jaren ( dat zijn er wat ) heb ik wel ervaren dat de vis relatief rustig binnen te vissen is wanneer jezelf heel kalm er rustig blijft, hoe drukker en gekker je drilt- hoe gekker de vis.

Echt grote vissen zwemmen heel kalm en massief een halve spoel leeg, ze maken zich niet zo druk meer, vaak lijken ze te denken: Je doet je best maar..

In beide gevallen heeft het wel iets apparts, die kleinere dolle druktemakers kunnen je adrenaline behoorlijk opjagen.
Bij de grotere logge vissen bonkt de adrenaline er gelijk vol in bij de aanslag; ook Bonk..tik tik tikketikketikketikke enz enz..
Groet'n Henk..

still growing Old.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

07-04-2007 21:33

30 min lijkt mij idd ook sterk voor een dril van een karper

maar als je aan het drillen bent lijkt het altijd wel of je er vreselijk lang mee bezig bent

maar weet je het valt eigenlijk altijd wel mee :wink:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

08-04-2007 10:35

Hoi Bert,

In ondiep water trek je de vis eerder uit balans (over de kop zeg maar) dan in diep water. Omdat de vis in diep water in rechtere lijn met de hoofdlijn mee kan trekken, trek je hem minder snel ‘om’. Op diep water kunnen ze naar beneden zwemmen en trek jij naar boven. Op ondiep water kunnen ze van je af zwemmen en trek jij naar boven. (Kut geformuleerd maar dat is het wel denk ik)

Ik vind ze op ondiepe wateren ook veel minder sterk in ieder geval, dan op wateren waar ze kunnen duiken tijdens de dril.

Jow he 8)
8)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-04-2007 10:37

meestal kijk ik gelijk naar de tijd na de aanslag.. meestal ben ik wel een kwartier tot 20 minuten verder voordat die op de mat ligt.

ik dril ook niet al te strak. laat hem liever een paar meter extra zwemmen om moe te worden dan continu af te blokken onder de top.

nu heb ik denk ik de tijd wel een beetje ruim genomen. zal rond de 15 minuten zijn voor een normale vis en 20-25 minuten voor een dikke..

nu kunnen jullie dat lang vinden maar ik heb de tijd en de ruimte wel om een vis goed af te drillen.

Gr. Remko
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-04-2007 11:00

Nou ja ik heb wel wat ervaringen...

afgelopen nacht een schub van 12 pond.... Ik zeg tegen m'n broer deze voelt goed ;-) dit kan weleens een mooie zijn. Vannochtend een schub van 20 pond... ik dacht wel dat ie goed voelde maar ik durfde nu niets meer te zeggen. Maximale diepte in deze polder 1.5 meter. De schub van 12 pond bleef enkele minuten onder de top draaien.

In een frans meer, diepte max. 6 meter, door een schub van 12 pond voor getrokken in een boot van 3.20m met elektro motor en 2 personen in de boot. In dat zelfde franse meer een spiegel van 31 pond gevangen daar was geen houden aan. Dat is overigens de enige keer dat ik mijn hengels heb horen kraken.

Is moeilijk iets over te zeggen denk ik.... in ondiep water heb je ook zuurstof om rekening mee te houden. In ieder geval sneller dan in dieper water. Daarnaast is ook nog de afstand waar je op zit te vissen ook belangrijk. Een zelfde vis op 20 meter voelt heel anders dan op 80-100 meter bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-04-2007 13:50

Haha jammer dat mijn theorie (naja, is waarheid) niet voor jouw (zo goed DvdB? 8) ) geval op gaat.

Ik wil nog wel iets kwijt over zuurstof.

Enkele jaren terug hebben we in de zomer een keer gevist op mijn thuiswater. Het was al een week rond de 30graden, maar toen is er 's nachts en 's ochtends een monsterlijke onweersbui overheen gekomen. Het water was gewoon een cm of 30 gestegen... :o

Nu hebben we toen in vier uur tijd vijf torpedoschubs van rond de 80cm en 18pond gevangen. Dat is daar zo'n beetje de standaardvis. Maar nu het grappige; de drils waren krankzinnig, die beesten wisten ineens van geen ophouden. Drils duurden ineens twee keer zo lang, gewoon 10minuten of meer...

Eenmaal op de mat werd het duidelijk, de kieuwen zagen werkelijk vuur-rood, nog nooit zoiets gezien. De combinatie van de hoge watertemperatuur en ontzettende zuurstofboost had er in dit geval voor gezorgd dat de schubs waren veranderd in ware goliaths... :wink:

Buiten die avond hebben we dit echter niet meer mee gemaakt. Misschien blijft het daarom wel zo fascinerend.
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

08-04-2007 14:14

Ik merk vooral het verschil per water, in de polder zijn de vissen erg sterk. Vooral de kanalen en de randmeren kunnen ze erg te keer gaan. De zwaardere vissen zwemmen log en blijven vaker onder de top achtjes draaien. Het hiervoor bescheven tik,tik,tik etc van je slip is een mooie beschrijving heerlijk.
Klaar ik ga vissen.\

Tjuus
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

08-04-2007 17:38

robert de jong schreef:Hoi Bert,

In ondiep water trek je de vis eerder uit balans (over de kop zeg maar) dan in diep water. Omdat de vis in diep water in rechtere lijn met de hoofdlijn mee kan trekken, trek je hem minder snel ‘om’. Op diep water kunnen ze naar beneden zwemmen en trek jij naar boven. Op ondiep water kunnen ze van je af zwemmen en trek jij naar boven. (Kut geformuleerd maar dat is het wel denk ik)

Ik vind ze op ondiepe wateren ook veel minder sterk in ieder geval, dan op wateren waar ze kunnen duiken tijdens de dril.

Jow he 8)


Dat verklaart wellicht meteen waarom relatief kleinere vissen in ondiep water (80-110 cm) wél knokken: die hebben nog net de ruimte om hun dng te doen.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

09-04-2007 07:42

het verschil lijkt me of je met een geblokte Mike Tyson, of een vette sumo aan het vechten bent. soms merk je wel degelijk verschil in dril met spiegel versus schub.
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers