gebruik circlehooks voor karpervisserij.


Plaats reactie
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-02-2007 18:58

Ik las in de nieuwe beet een artikel over het gebruik van circle hooks voor de afstandvisserij ik hoop dat iedereen met een beetje verstand van deze haken afblijft ,want deze haken richten naar mijn mening een hoop schade aan in de bek van de karper. Deze haken hebben de neiging om in de mondhoeken van de vis vlees te pakken juist waar we dat eigelijk niet willen hebben,dit omdat dat dat juist de zachste plekken van de karperbek is .Als je de vis dan te hard drilt of verspeelt dan kan je wel aanvoelen wat er gebeurt (weer een papagaai erbij).Ik hoop dan ook dat iedereen deze haak lekker voor de zeevisserij gebruikt en verder niet.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-02-2007 19:07

goed bezig dennis,groote klasse dat je hier voor waarschuwd.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

06-02-2007 19:16

Hoi Dennis,

Is je mening gebaseerd op eigen ervaringen, of op aannames?

Iedere haak in de verkeerde handen is een "moordwapen", veroorzaakt schade. Voor zover ik het artikel gelezen heb, komt deze juist op het vlak van uitscheuren zeer positief over, en ik ben ik dus eigenlijk wel benieuwd hoe dit zich verhoudt in bepaalde situaties.

Bovendien is dit naar mijn mening al de tweede keer dat deze haak om de hoek komt kijken, een aantal jaar geleden is er ook al eens een artikel over geweest over de verschillende mogelijkheden van de circlehook.

Ben benieuwd naar de achtergrond van je redenering.

Groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-02-2007 19:31

Naar mijn mening valt deze haak niet te sturen zoals een gewone haak met een line-aligner of een stukje krimpkous ,Ik heb is een keer in een hengelsportzaak een onderlijn er van geknoopt omdat iemand,ook hier graag mee wou vissen.We hebben heel veel handtests gedaan hij haakte bijna nooit,maar als je zeevissers vraagt waar die circle hooks gehaakt zaten bij hun vangsten zeiden ze steevast in de mondhoek(Dit zie je ook wel eens tijdens een aantal van die rex hunt filmpjes terug) Nu is een karper geen zeevis maar naar mijn mening kan je wel de vergelijking trekken dat ze op de zelfde manier inhaken.
En ik denk als de haak goed in de bek zit en je verspeelt de vis het heel moeilijk wordt voor de vis om die haak kwijt te raken gezien de vorm van de haak.
Ik ga er absoluut niet mee vissen ,tmeer nadelen dan voordelen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-02-2007 19:37

Papegaai bekken ontstaan niet door haken, niet door hengels, niet door lijnen, maar door fout gebruik door de VISSER van zijn materialen.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-02-2007 19:55

Ongelukjes gebeuren ook.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-02-2007 19:57

dennis scherjon schreef:Ongelukjes gebeuren ook.


Tuurlijk gebeuren die ook, niemand kan zich daarvan vrijwaren.
Maar dat is niet wat ik bedoel, en ik vermoed dat je dat ook weet.
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

06-02-2007 20:09

ben ook wel van mening dat de visser een hoop invloed heeft in het wel en niet correct gebruiken van het materiaal waar ze mee vissen .
Maar ik vind deze haken absoluut geen goede optie voor de karpervisserij
Ze haken slecht in voor zoals in de karpervisserij gewenst( is in het midden van de onderlip) .Deze haken zijn ontworpen om op zee met grote diepte vissen te haken .
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2007 21:35

Geen idee hoor, maar volgens de bewering is de inhaking hiermee per definitie in de lip of mondhoek. Daar dus waar onze normale haken ook heel vaak terecht komen. Door de vorm kan ik mij voorstellen dat die nergens anders inhaakt. Lijkt wel enigzins op het Withey pool rig idee.

Trouwens:

"There is only one technique: DON'T SET THE HOOK. Steadily and slowly reel in the slack in the line until the hook sets itself in the fish. This requires some patience and restraint. Patience to make sure the fish has had time to swallow the bait and restraint in the initial urge to violently set the hook."

Hoewel ik niet denk dat je de karper moet laten slikken ( :D ) past het wel heel erg bij het bolt rig principe. Rustig uit laten lopen, lijn strak draaien en kalm naar binnen drillen. Komt verder geen geweld aan te pas.

Groet, Kees

Ps. Ik hoor het wel als het wat wordt, maar voorlopig houd ik het op mijn eigen haken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2007 14:07

Ook de ongelukjes komen door de visser.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

07-02-2007 15:27

Kees

Maar wij behoren met de onderlijn toch uit te gaan van het 'bolt-principe'?
Wanneer een karper het haak-aas opneemt, schrikt en gaat zwemmen dan zal een juist geknoopte onderlijn zijn werk ten alle tijde doen, en nimmer te diep in de bek haken.
Of ligt het toch wat genuanceerder ?

met hakende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2007 15:37

Theoretisch, ja.

Enige waarneming mijnerzijds met lange onderlijnen (~ 40 cm) is dat afbijten van de onderlijn amper voorkomt (nooit in mijn geval) en in de meeste gevallen (> 90%) de boilie onbeschadigd aan de hair (2 cm tussen haak en boilie) hangt na de vangst. Geen voren in de keel waarneembaar zijn.

Vertel mij dan maar hoe ver de haak dan binnen is geweest.

Theorie is mooi, maar volgens de theorie kan bovenstaande praktijkervaring niet.

Trouwens, hoe diep de haak dan ook naar binnen komt doet niet ter zake bij het verhaal. Mooie van de circle hook zou dan zijn dat deze door zijn vorm nooit diep zal inhaken. Hoe diep deze ook komt. Al zit die haak bij wijze van spreken achter de keeltanden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ivo Nijboer
Berichten: 132
Lid geworden op: 30-01-2007 19:53

07-02-2007 16:15

Ik kan me nog herinneren dat een aantal maand/jaar terug,de beet een stuk publiceerde ook over de werking van de circlehook, maar dat deze in veel aspecten van de visserij ten goede kwam op gebied van inhaking maar dat deze alleen niet bij de karper en witvis visserij tot zijn recht kwam. Ik zal nog even doorzoeken om het juiste artikel terug te vinden.

mvg,
ivo
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

09-02-2007 16:09

Kees

Het probleem blijft dat wat er binnen in de bek van de karper allemaal gebeurd met ons haak-aas nog steeds een beetje een grijs gebied is.
Er staat een hoop op film tegenwoordig, maar niet wat een karper met het haak-aas binnen in de bek 'uitvreet'.
Sommige vissen azen zeer gretig en storen zich nergens aan, zwemt zo vis niet echt door, dan zou de haak in pricipe overal vlees kunnen pakken, zelfs achter de keeltanden.
Dit zijn wel uitzonderingsgevallen.

Wanneer een vis goed schrikt en wegvlucht dan zal elke goed geknoopte onderlijn voor in de bek haken.
Wel of geen cirkel-haak dat zal dan geen verschil maken.

met afgeronde groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-02-2007 19:40

Hans-Peter,

Dat is ook waar ik op doel en waarom ik soms moeite heb met gangbare rig theorietjes. Als de praktijk de theorie niet bewijst klopt de theorie niet. Iedereen grijpt naar kortere rigs. Praat de ander na, maar heeft niet het tegenovergestelde geprobeert om de theorie te staven. Zo wordt er glashard heel veel onzin beweert. Die circlehooks zien er niet uit en ik zal over een drempel moeten om ze uit te proberen. Maar ik heb daarmee geen idee of dit nu een veilige of onveilige haak. Als je wat beweert, verwacht ik dat het tenminste uitgeprobeerd is. Bij een goede rig zal deze haak inderdaad geen toevoeging zijn. Maar schadelijk?

Groet, Kees
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

10-02-2007 12:55

Kees

De harde praktijk is dat er een kale haak (oneetbaar) en een stukje aas (eetbaar) aanwezig is bij het gebruik van onderlijnen.
Als een bepaalde karper wantrouwend is t.o.v. ons aas, dan wordt het een heel moeilijk verhaal om deze vis op de kant te krijgen.
Een circle-hook zal hier niets aan veranderen.

Alleen de bent-hook heeft tot nu toe bewezen dat zij schade veroorzaakt aan de karperbek.
Alle andere schade's worden vaak veroorzaakt door onkundig- of onverantwoordelijk gedrag van de vanger in kwestie

Zelf verwissel ik niet zo vaak van haak.
Vroeger viste ik met kaarsrechte Jack Hilton haken (zacht aas visserij).
Met de komst van de boillie ben ik overgestapt op de WS-haak en de Drennan-boillie-hook.
Vervolgens kwam de Hayabusa European Boillie-hook op de markt.
Met deze haak heb ik jarenlang gevist tot de haak van het toneel verdween.
De afgelopen drie jaar heb ik met Fox 2XS maatje acht gevist.
Deze haak heeft ook een Heavy Duty versie.

Al deze haken hebben mij veel vis in het net gebracht.
En procentueel gezien, zeer weinig losschieters.
Ik weiger dan ook te geloven dat de circle-hook de vangsten zal doen toenemen.
Een wereldstek of op tijd veranderen van aas(soort) zal meer wonderen verrichten dan een circlehook geknoopt volgens hetzelfde thema: de onderlijn.

met knopende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-02-2007 13:38

Ik geloof niet dat we het oneens zijn.
Sam Bos

20-02-2007 22:51

en niet te vergeten witvissers met hun snijdende lijntjes
Gebruikersavatar
Frans Kooiman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-02-2007 12:46
Locatie: hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-02-2007 16:29

Dit is al oud artikel maar wel goed dat er steeds weer aandacht aan wordt geschonken.

Zoals ik het lees gaat het om de vervanging van de benthook en dat zijn DRAMAHAKEN! richten erg veel schade aan. heb ze ooit zelf gehad toen ze net uit waren, maar na het vangen van 1 vis gelijk het hele zooitje weg gegooid. het leek wel rijgen...haak zat 2x door de bek!

Laat iedereen nou gewoon deze haken ontwijken en NIET KOPEN!
Wat lang niet is geweest kan snel weer komen
Plaats reactie