Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-02-2007 10:04

Toine, dat stropers verhaal klopt wel meer ogen aan het water kan dat voorkomen of in ieder geval zichtbaar maken.
Blijft de mentaliteit van de enkeling, vaak komen er klachten dat er in natuurgebieden of recreatiegebieden dingen gekapt of gesnoeid worden.

Dus hier is een afweging vissers toelaten met de onvermijdelijke tenten en feesttoestanden of stropers beter controleren.
Ik weet nu al waar de keuze op zal vallen.

De mentaliteit van de hedendaagse visser en de massa die aan het vissen is geslagen die hun eigen gangetje gaan en denken dat de natuur gemaakt is om er plaats te maken voor twee bivy's naast elkaar maken de onderhandelingen niet gemakkelijker.
Vissen is een hobby, geen religie!
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

01-02-2007 10:58

Het nachtvisverbod is pas ingegaan op die plas nadat natuurmonumenten hier zeggenschap heeft gekregen.
De HSV is niet gekend in hun beslissingen, en stond dus met de rug tegen de muur.

Op het moment dat de HSV hier een opmerking over maakte kregen ze als antwoord: Of zo, of einde visrecht.

De jaren dat de HSV dit water "alleen" beheerde, mocht er ook niet gekapt worden of plaatsen vrijgemaakt, dit werk door de HSV allemaal zelf geregeld, en zeer goed mag ik wel zeggen.
Vanaf de stekken die er waren, was het hele water bereikbaar.

Nu komen er nog sporadisch vissers, en is de berg rommel alleen maar groter geworden, juist door de recreant die er niet eens MAG zwemmen maar waar niet tegen wordt opgetreden.

Mijn inziens is dit meten met 2 maten, en heeft NM hier een soort machtspositie die meer mis dan gebruikt wordt.

Een leuk voorbeeld: aan de oevers en aangrenzende bossen staan wilde orchideeën , toch een zeldzame plant in NL. Uiteraard mogen wij deze niet plukken, vertrappen of anderszins bewust vernielen. wat logisch is.

Nee, ze zetten er een kudde Galloways op, die vreten die planten af, vertrappen alles en zorgen ervoor dat deze plant zo misschien wel verdwijnt uit dit gebied.. maar dat is de natuur zeggen ze dan... wat in zijn geheel niet klopt want die beesten hóren daar niet eens thuis. Daarbij zijn deze koetjes ook nog eens gevaarlijk als ze een kalf bij zich hebben.
Wat zou er gebeuren als moeder met kind daar gaat wandelen en wordt ingesloten door deze beesten....

Mijn inziens kunnen we met de HSV, leden en ondersteuning van de KSN bewerkstelligen en aantoonbaar maken dat NM hier fout zit, en ipv de natuur beschermt ze kapot maakt, en mensen hun hobby bijna onmogelijk maken.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-02-2007 20:17

Hebben jullie in de regio geen belangenbehartigers van een federatie of goed georganiseerde HSV?

Tegen proffesionele mensen van Natuurmonumenten sta je als vrijwilliger vaak kansloos omdat je gewoon te weinig kennis hebt.
Een discussie over juridische zaken en op argumenten verlies je allebij! Deze mensen zijn er dagelijks mee bezig en de verenigingen zijn er alleen hobbymatig langs de kant mee betrokken.

Natuurmonumenten kiest de makkelijke weg, ze hebben waarschijnlijk in andere delen van Nederland al meer slechte ervaringen gehad met mensen die zich 's nachts niet kunnen gedragen.
Om deze reden maken een aantal mensen zich hier zo druk om de handhaving van de regeltjes om prefentief op te treden tegen dergelijke akties van o.a. natuurorganisaties.

Begrazing is een middel om een doel te bereiken en geen doel op zich, dat moet je even realiseren.
Begrazing is minder catastrofaal dan maaien.. en goedkoper. Begrazing levert ook meer diversiteit op in een natuurgebied.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2007 20:44

Natuurmonumenten...een vereniging met veel geld.
Enigste oplossing, alle karpervissers moeten lid worden van natuurmonumenten, en dan via legale weg tijdens een ledenvergadering het huidige bestuur eruit knikkeren
en voila....probleem opgelost :lol:

Oh nee....gaat niet lukken, grootste deel v.d karpervissers bezoeken geen ledenvergaderingen 8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-02-2007 21:02

Toine,

Je stelt dat het nachtvisverbod toen pas is ingegaan. Lijkt me nogal lastig om toestemming te krijgen van LNV voor een ontheffing alleen al voor de zomer maanden in een natuurgebied. Ga er meer vanuit dat dit oogluikend is toegestaan. Waarom komen er nu nog maar sporadisch vissers, zijn ze overdag niet te vangen? Einde visrecht door chantage van natuurmonumenten lijkt me sterk. De Kamer van Binnenvisserij beslist daar over. Om echt de feiten te kennen is het raadzaam alle relevante stukken die betrekking hebben op het water op te vragen bij je secretaris. Dan pas is het mogelijk om te kijken wat er mogelijk is. Nachtvissen in een natuurgebied kom je mijn inziens maar weinig tegen in Nederland. Buiten het broedseizoen in het najaar kan er mogelijk met een pasjessysteem iets geregeld worden. Dat lijkt me de enigste mogelijkheid voorzover ik het in kan schatten langs de zijlijn.

Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-02-2007 21:11

Daarbij lijkt het mij, dat de HSV de oudste rechten heeft.
In geval van een procedure zal Natuurmonumenten deze rechten nooit kunnen en mogen negeren.

Of hebben die gasten overal lak aan??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

01-02-2007 21:12

PJ,

Natuurmonumenten heeft een 5tal jaren geleden zonder de HSV daarvan in kennis te stellen contact gezocht met de eigenaar, een grindboer, en voor een symbolisch bedrag de water "gekocht"

Daarna is pas de HSV ingelicht en ze verteld dat nachtvissen verboden is.
je moet er zelfs weg zijn met zonsondergang.

De reden dat er nog sporadisch vissers komen is puur omdat de aasperiode iedere keer weer anders is, dan overdag, dan 's avonds , 's ochtends, 's nachts... bij een korte sessie van zeg 12 uur weet je dus nooit of je een aasperiode hebt meegemaakt.
Daarbij heerst er op dit water een dressuur waar je u tegen zegt.

Via de HSV hadden we toestemming om contact te zoeken met NM om e.e.a. bespreekbaar te maken. We hebben telefonisch contact gezocht en toen werd ons verteld dat het geen enkel probleem zou zijn om er te vissen 's nachts maar dat de vereniging dit niet wilde.

Hiermee terug gegaan naar de vereniging was leiden in last uiteraard, er werd meteen telefonisch contact gezocht, en wat zei natuurmonumenten ? nee hoor nachtvissen verboden, einde discussie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-02-2007 21:22

Toine van de Meulenhof schreef:
Via de HSV hadden we toestemming om contact te zoeken met NM om e.e.a. bespreekbaar te maken. We hebben telefonisch contact gezocht en toen werd ons verteld dat het geen enkel probleem zou zijn om er te vissen 's nachts maar dat de vereniging dit niet wilde.

Hiermee terug gegaan naar de vereniging was leiden in last uiteraard, er werd meteen telefonisch contact gezocht, en wat zei natuurmonumenten ? nee hoor nachtvissen verboden, einde discussie


Wat zullen die gasten gelachen hebben :lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-02-2007 21:43

Toine,

Stel mij de vraag of er een schriftelijke overeenkomst was met de betreffende (grindboer)
Was die er dan waren er regels die bewandeld moesten worden. Wat staat er op dit moment op papier over de visrechten?

Na 5 jaar lijkt het me wat lastig worden om zaken terug te draaien. Wel kan je HSV met een goed uitgewerkt plan naar N.M. gaan. Dat plan wat inhoud dat er inderdaad een pasjessysteem komt waarin goede afspraken worden gemaakt. De troep die er ligt zal er ook bij betrokken moeten worden. Ook de periode waarin dan gevist mag worden moet er in komen te te staan en nog tal van andere zaken. In andere gebieden in ons land heeft het ook al zijn vruchten afgeworpen wil je iets bereiken.

Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-02-2007 22:52

Toine, koop of verkoop maakt oudere rechten niet ongedaan.
Dit is het antwoord op een soortgelijke vraag van Jan Willem Wijnstroom juridisch deskundige van Sportvisserij Nederland.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-02-2007 12:58

Douwe,

Er is een nieuwe juridisch medewerker, Frans Boonstra die moet je hebben!

Als het contract netjes 8 maand van tevoren is opgezegd en door de kamer is geweest kun je er niks meer aan doen.

Maar het gaat alleen om nachtvissen zoals ik het begrijp...
Dit kan de verhuurder verbieden in een nieuwe huurovereenkomst.
In goed overleg kun je proberen dit te reguleren, ik vrees dat wanneer je een procedure start je meer problemen op je hals haalt. Kijk eerst eens wat er zo te regelen valt met Natuurmonumenten.

Groeten
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2007 13:22

Bedankt Frank, ik heb onlangs kennis met hem gemaakt.
Het voorbeeld was nog van vorig jaar.

Huurovereenkomsten moet je zien te voorkomen die zijn verlopen na max. 6 jaar.
Een pachtovereenkomst bied veel meer bescherming op lange termijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-02-2007 14:20

Heren, Frans Boonstra is een goede kennis van me, en ik heb hem gevraagd om e.e.a mbt het afschaffen van de WOR(dus niet het nachtvissen!!!) te onderzoeken.
As maandag heeft Frans een gesprek met Marco Kraal en zal er meer duidelijkheid komen vwb de afschaffing van de WOR, temeer ook daar er een behoorlijke interpretatieruimte ligt.
Frans vist bovendien ook nog eens op karper :wink:

Dus even geduld inzake deze.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-02-2007 18:11

Er ligt nu een concept brief die aan de gemeenten kan worden verstuurd bij de federaties. Hierin worden de gemeenten voorbereid op e.e.a. wat komen gaat. Het is nog een concept brief en iedere federatie gaat er op een eigen manier mee om. Het kan dus zijn dat federaties op een andere manier dingen gaan aanpakken en niet die brief gebruiken.

Het komt er uiteindelijk nog op neer dat er veel vrijwilligers nodig zijn om de gemeenten op een goed spoor te zetten. Maar dit moet wel in overleg gebeuren zodat niet jan en alleman bij de gemeente aan klopt.
beetje bij beetje
Plaats reactie