Dé Karperwereld


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-01-2007 22:16

Beste Mark en Mark,

Dank voor jullie positieve reacties, beide veel succes met jullie karperbladen. Voor de goede orde zoals bekend is BTW niet mijn ding, laat verder een ieder in zijn waarde die wel gaat. De oprechtheid van John neergelegd in zijn reactie en feiten kennis komt bij mij hartverwarmend over. Ben er ook niet op uit om een persoon als Alijn zwart te maken wel is hij voor mij een aantal jaren geleden van zijn voetstuk gevallen. Dit vanwege zijn benadering zoals hij BTW omarmt en door John in Dé Karperwereld op een passende wijze ontrafeld.

Je voorstel is binnen het CBB uiteraard al meerdere keren besproken, maar niet haalbaar gevonden. Bij een ledenaantal van meer dan 2000 leden kan een meer professionele KSN samen met de karperbladen en steun van uit het SBBK (mogelijk) komen tot een nieuwe opzet. Voorlichting is op dit moment de weg die bewandelt wordt. Zo worden er door het CBB adviezen gegeven aan aspirant beheerders (eigenaren) van BTW hoe men kan komen tot een goede opzet en beheer van dergelijke wateren. Dit om aan te geven dat het zeker kan om een BTW goed te beheren. Tot nog toe is mijn ervaring dat geld, oneigenlijke argumenten en gebrek aan kennis in veel gevallen de boventoon is in het verhaal BTW.

Zaterdag avond komen we elkaar in de bekende kroeg zeker weer tegen om een pint te pakken.

Al vast proost,
Peter
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

28-01-2007 22:26

Kees,

klopt! die lijsten die de wateren destijds zelf retour hebben gestuurd, dat is moeilijk te controleren. daarom mijn voorstel om zelf te gaan kijken...( al dan niet via KSN, wellicht kunnen de B-wateren zelf een club oprichten, waar je aan een aantal punten moet voldoen...)

de reactie in de KW meest realistisch? een oproep om zelf kritisch te zijn? is wel de meest veilige weg voor een magazine...lekker neutraal. echter ik vind dit niet realistisch...sterker nog...integendeel!!! karpervissers die nadenken over hun hobby zijn veelal lid van een karpervereniging...echter dit is nog geen 2% van alle karpervissers...

hoeveel van die overige 98% zal het een rotzorg zijn waar ze vissen? als ze maar vangen!!! dus een oproep om zelf kritsch te denken is wel veilig, maar treft geen doel...( mijn inziens)

Marcus,...is geen persoonlijke aanval op jou hoor!

Peter, ik wil geen discussie met jou, in die kroeg! ik denk dat we grotendeels wel op 1 lijn zitten...we kunnen wel een goed gesprek hebben over DE oplossing ;-)
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

28-01-2007 22:31

ik snap niet dat jullie vinden dat alijn anders is gaan schrijven want in zijn eerste boek stond ook een btw (la poitevinere) en in zijn tweede boek
domaine de boux en klaserie dam dus hij heefdt latijd geschreven over btw's dus ik snap al die reactie's niet op alijn want toen zij niemand wat.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2007 22:38

Mark, even in het kort mijn mening hierover. Zoals je weet heb ik er veel mee te maken gehad en nog steeds via de Franse UNCM (CAMOU), waar ik ook lid van ben:
- neem van mij aan dat alleen al de overgrote meerderheid van de ca. 550 Franse betaalwateren nooit of te nimmer zelf een club op zullen richten, waar je aan een aantal punten moet voldoen
- zij hebben hier geen enkel commercieel belang bij, hun commerciële belang ligt erbij om d.m.v. zoveel mogelijk grote vissen op hun sites te tonen, zoveel mogelijk bezoekers te trekken
- het is onmogelijk en niet te financieren om ieder betaalwater te gaan (en nog belangrijker) en te blijven controleren, nog afgezien dat het overgrote deel geen enkel belang bij 'pottenkijkers' heeft en zelf hun boontjes wel dopt
- het is ook onmogelijk om als er ooit al zoiets als een puntensysteem of i.d. zou komen alle karpervissers daarmee te bereiken, nog afgezien dat een deel van de karpervissers daarin ook helemaal niet geïnteresseerd is

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

28-01-2007 22:53

Aart,

je hebt (helaas) helemaal gelijk!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2007 10:10

Nog even een aanvulling. Er zijn wel degelijk een aantal zaken bereikt. Om er een paar te noemen:
- in Frankrijk verboden om een levende karper, groter dan 60 cm te transporteren, dit op straffe van een boete van 22.500 Euro. Hierdoor is het gesleep (of diefstal, hoe je het ook noemen wil) van grote vissen van openbare wateren naar betaalwateren toch aanzienlijk lastiger geworden, met altijd de kans op deze grote boete.
- een aantal betaalwateren hebben we laten sluiten door de Franse Justitie vanwege het ontbreken van de benodigde vergunningen c.q. het zich niet houden aan wettelijke voorschriften (b.v. geen horeca vergunning, niet in het bezit van een horeca vakdiploma, geen toestemming voor de bouw of verbouw van een chalet of i.d., wegens het niet afdragen van de BTW, etc. etc. En er zullen er nog meer volgen! Vraag dit desnoods maar eens aan degene die een betaalwater advertentie had geplaatst in de eerste 2 nummers van Spiegel. De 'grote' jongens tref je hier niet mee, die hebben hun zaakjes wel voor elkaar, maar veel Engelsen bedenken zich inmiddels wel twee keer om nog 'zomaar' ergens een watertje te huren of te kopen en daar een betaalwater van te maken. Ook de omzet van Nash in Frankrijk is fors teruggelopen vanwege zijn betaalwater en ziin gesleep met grote vissen vanaf openbare wateren naar dat betaalwater.

Zeg dus niet dat er niets meer gebeurt op dit front. En een blijvende kritische opstelling helpt ook wel degelijk. Blijft een feit dat altijd slechts een deel van de karpervissers hiermee bereikt kunnen worden en ook een deel van de karpervissers het geen ene mallemoer interesseert.
Een ander feit is dat betaalwateren die grote vissen (30 kg+) in hun water hebben meestal al 1 1/2 jaar vooruit volgeboekt zijn, terwijl degenen die niet over deze grote vissen 'beschikken' het aanzienlijk lastiger hebben en lang niet altijd volgeboekt zijn.

Dit fenomeen zal blijven bestaan, maar door blijvend kritisch te blijven en zonodig via de Franse Justitie in te laten grijpen, lijkt er inmiddels aan de uitbreiding in ieder geval een eind te zijn gekomen in Frankrijk.
En de Nederlandse karpermagazines kunnen ook hun steentje hieraan bijdragen, als zij willen. Of dat populair is laat ik maar even in het midden, maar door geen stelling te nemen maakt men zich bij een groot deel van de Nederalndse karpervissers ook niet populair. Dit dillemma begrijp ik donders goed, aan jullie de keuze...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-01-2007 16:39

Remko,
Het verschil is wat mij betreft dat de relativering die in alijns eerste boek nog wel stond (namelijk dat het aantal grote vissen wat je op zo'n water vangt in geen verhouding staat tot wat je op openbaar water zou vangen en dat het dus totaal niet representatief is voor het karpervissen) tegenwoordig totaal ontbreekt.
Voor zover ik weet is Alijn nooit een fel tegenstander geweest (anders zou ie inderdaad helemaal niet gegaan zijn, lijkt me toch), het lijkt tegenwoordig echter wel of zijn eigen kritische opstelling totaal is verdwenen vanwege de grote vissen op deze wateren.
Als hij er zo over denkt is dat zijn goed recht natuurlijk, maar wil niet zeggen dat wij het met hem eens zouden moeten zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

29-01-2007 19:56

Daaf meschien heb je wel gelijk maar ik vind het toch niet netje's
om zo over alijn te praten.
Daarom snap ik niet dat kw steeds maar weer blijfdt doorgaan hem af te kraken.
want ik vind dat ze dus beter die energy kunnen gebruiken om hun blad kwa kwalitijd beter te maken want daar schort het wel aan.
En het lijkt er ook erg op dat ze veel aan vriendje's politiek doen.

kijk iedereen moet zelf denken wat ze willen dit is gewoon mijn mening
en ik weet dat veel mensen uit mijn omgeving er net zo over denken.

Wij hebben hier wel meer slechte ervaringen met de heer van balveren
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

29-01-2007 20:33

Iemand afkraken omdat ie alleen op een betaalwater vist, gewoon zielig,te triest voor woorden eigenlijk. Laat die man gewoon zijn ding doen, toen hij al aan het jagen was op karper, lagen de meeste van ons nog in de kinderwagen.

Alijn hoeft zich echt niet meer te bewijzen, en of je nu met honderden nederlanders op het kempisch gaat zitten of om de 10 meter rond de Sloterplas, dan geef ik hem groot gelijk om lekker de rust op te zoeken aan een nieuw onbekend water in La France.

Een beetje respect vind ik hier wel op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2007 20:59

Nogal overdreven, niet? Zoveel wordt er niet beweerd.

Waar Alijn Danau vist maakt niet zoveel uit. Als hoofdredacteur van het VBK magazine, karperboekenschrijver en publicist probeert hij echter rechtvaardiging daarvoor te vinden door erover te schrijven. Dat schrijven is aan ons gericht en kan dus onze lof of kritiek ontvangen. Alle lof overigens voor zijn boeken. Ik heb er zeker van genoten en ze staan in mijn boekenkast op een prominent plaatsje. Maar een beetje kritiek moet je ook kunnen incasseren. Het gaat verdorrie over een artikel waarin John van Eck reageert op een artikel van Alijn Danau. Als dat niet mag en wij daarover niet mogen discussïeren, dan is het karperwereldje wel erg bekrompen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

29-01-2007 21:20

Dat je daar nog woorden aan vuil maakt Kees...
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

29-01-2007 22:46

Welkom in de wereld die karpervissen heet.

Elkaar afzeiken is ook een onderdeel van het karpervissen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-01-2007 23:07

Kees,
of het ook daadwerkelijk de moeite waard is weer een ander verhaal.
Aan een ieder ook hierin zijn eigen keuze, heb de mijn al lang geleden gemaakt.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

30-01-2007 09:07

Kees, ik wil alleen zeggen dat als men het over betaalwater gaat er direct een negatieve toon wordt gezet. Zelf vis ik ook niet op betaalwater, maar als men daarop vist, waarom is dat dan per definitie minder.
Ik heb toevallig het artikel gelezen, en alijn probeert volgens mij alleen aan te geven, dat je ook betaalwateren hebt die serieus goed beheerd (vistand) worden. Ik lees nergens direct dat hij rechtvaardiging zou moeten krijgen. Anders had ie het toch gewoon stil gehouden, Hadden jij en ik nooit geweten dat hij bij Rainbow gevist heeft. Volgens mij is zijn bedoeling alleen aan te geven dat je ook waarschijnlijk betaalwateren hebt die van hele goede kwaliteit zijn.

En Simon is PLas Vechten nu bijna ook een betaalwater geworden....
Matthijs v Vught
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-05-2006 11:45

30-01-2007 09:59

Simon jij bent toch beheerder (AUHV) van plasvechten, of niet?. Waar je sinds dit jaar opeens moet betalen en er allerlei regels voorhanden zijn. Het lijkt nu daadwerkelijk op een betaalwater, maar dan 1 die slecht beheerd is/wordt,inmiddels 10tallen vissen die door vissterfte het loodje hebben gelegd. Het reglement is wel erg overdreven.

Trouwens het visstandbeheer in en om de utregse wateren, is ook niet om naar huis te schrijven. Heb het idee dat ze alleen al in de kromme rijn en Lunetten, tonnen karpers erin hebben gegooid. De gemiddelde gewichten, komen niet hoger dan 12-15 pond.

Ik ben het trouwens met Dhr Teterissa volkomen eens. Ga lekker vissen met een potje bier en met een paar vrienden en hou eens op met het negatieve gedoe over betaalwateren. Dan heb je een hoop lol, en vang je ook nog eens wat!

PS: Ik ga dit jaar heerlijk in mijn korte broek naar een betaal water in Frankrijk en laat me niet kisten door jullie! Biertje ;)
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

30-01-2007 10:32

Matthijs

Eerst geef jij af op Simon, omdat hij de beheerder van Plas Vechten is.
Jij verwijt hem zelfs dat het daar op een betaalwater begint te lijken.
Het staat jouw duidelijk niet aan.
Vervolgens heb jij er geen probleem mee om de komende zomer naar een betaalwater te gaan.
En daar zouden ook maar zo eens regeltjes kunnen gelden, die jouw niet aan staan.

met pionerende groet

HPE

p.s. als het visstandbeheer jouw niet aanstaat in en om de Utrechtse wateren, dan zou jij dit misschien eens aan kunnen geven bij de visrechthebbende.
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

30-01-2007 12:08

Vissen met een paar vrienden potje bier hoop lol en een visje af en toe ?
Zielig visje . Cola
Matthijs v Vught
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-05-2006 11:45

30-01-2007 14:04

Hans-Peter

Volgens mij snap je mij niet. Ik heb niks tegen betaalwater! He gaat mij erom dat je wateren hebt waar je voor moet gaan betalen die nog niet eens ok zijn.
Dat kan zijn omdat ze net beginnen of dat ze lekker geld willen verdienen. Dat maakt mij niet uit maar het is gewoon zonde.

Laat iedereen gewoon lekker vissen en niet zo moeilijk doen. Ik vang grote vissen en vis bijna nooit. (Je kan vissen of je kan het niet) ;)
Vissen ligt aan veel vactoren je kan veel tegen hebben maar ook veel mazzzzl.

Ik ben dus helemaal niet zo negatief als je denkt! Ik ben gewoon een gezellige vissen die houd van het leven :)
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

30-01-2007 17:59

Matthijs, je weet niet eens waar je over praat!

Plas Vechten is GEEN betaalwater! Verder heb ik geen zin om op jou te reageren...
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

30-01-2007 19:40

Matthijs v Vught schreef: Ga lekker vissen met een potje bier en met een paar vrienden en hou eens op met het negatieve gedoe over betaalwateren. Dan heb je een hoop lol, en vang je ook nog eens wat!

PS: Ik ga dit jaar heerlijk in mijn korte broek naar een betaal water in Frankrijk en laat me niet kisten door jullie! Biertje ;)


Beste Matthijs,

In 2004 en 2005 heb ik een aantal keer op een mooi, middelgroot, BRUUT, megavet water gevist in Frankrijk. Een geweldig water met een mooi bestand.

Maar eind 2005 trof ik een van de bekende locals. Die vertelde dat een andere local diverse grote vissen had gevangen en verkocht had aan een betaalwater niet heel ver weg. In ruil voor visrecht en wat geld :o

We spreken hier over de topvissen van het water. O.a. een 26kg+ spiegel een een KNEITER van een schub van 24kg+ !

Je wilt niet weten hoe die local naar de kloten was door de diefstal van deze (en nog wat andere grote) vissen!!!! En ik ook, want die vissen wilde ik écht graag vangen!

Daarom; als je naar een betaalwater gaat kies dan heel bewust. Want aan veel wateren zitten 'vuile randjes'...

Door het bovengenoemde voorval is mijn afkeer tegen betaalwater alleen maar toegenomen. Laat staan de afkeer van de locals op het betreffende water!!!! Het zou es in je eigen omgeving moeten gebeuren :oops: :x Moord en brand ?? Terwijl als het 600 km zuidelijker gebeurd... dan gaan we er met bier en een korte broek zitten vissen? :-?

Gr. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Jan Peter Teerling

30-01-2007 20:55

Door het bovengenoemde voorval is mijn afkeer tegen betaalwater alleen maar toegenomen. Laat staan de afkeer van de locals op het betreffende water!!!! Het zou es in je eigen omgeving moeten gebeuren Moord en brand ?? Terwijl als het 600 km zuidelijker gebeurd... dan gaan we er met bier en een korte broek zitten vissen?

@Michiel,
Ben het 110% met je eens!
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

30-01-2007 21:55

Beste Remco,

Praat niet in raadsels jongen, daar schiet niemand hier iets mee op.
Als je dan kritiek wil geven op mij persoonlijk, zorg dan eerst dat je de waarheid en fictie weet te scheiden. Ik weet prima wie mij in jullie regio zwart maakt, kan ik mee leven. Dat jij em naar de mond praat zegt dan ook meer over jou dan over mij. Dit is een discussieboard, een beetje lopen zagen tegen iemand die je niet persoonlijk kent, getuigt van weinig respect en tast je eigen geloofwaardigheid aan. Als je dan nog steeds iets te vertellen hebt over mij, kom dan gewoon eens een babbel maken aan de waterkant. Wel zo netjes he.

Excuus voor 't offtopic.

Groeten, Mark
Matthijs v Vught
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-05-2006 11:45

30-01-2007 23:30

He Michiel,

Bedankt voor je antwoord! Zo negatief wil ik nou ook weer niet overkomen iedereen heeft een mening nietwaar.

Even over mijn visie over betaal wateren: Ik zie een betaalde stek als een stek die goed onderhouden wordt.
- Het water is top in orde
- Dode vissen worden verwijderd en er word gekeken naar de oorzaak voor zover dat mogelijk is.
- Niet te veel vissen in 1 plas

Zo kunnen we wel even verder gaan dat snap je natuurlijk ook wel. Ik zie het alleen als een goed punt. Het hoeft toch niet per definitie zo slecht te zijn zoals jij dit formuleert? (Dat is toch niet in alle plassen/vijvers zo het geval of zie ik dit verkeerd?)

(en zijn er bezwaren dat ik in mijn korte broek vis?) mag ik toch lekker zelf weten :)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

31-01-2007 00:22

Jij weet in die hele korte tijd (6 berichten) wel vrienden te maken hier zeg :-? :-? :( :( :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

31-01-2007 01:02

Mark jij weet best wat ik allemaal bedoel met die zin,,,
maar daar had ik het nu niet over.
Ik vind het gewoon jammer dat
er steeds maar weer mensen afgezeken worden omdat ze op betaalwateren vissen.
Je kunt meschien ook eens een keer het voortouw nemen met
voorlichten dan alleen maar roepen dat het fout is.
Want je houd die mensen toch niet tegen dus is het een en ander
melden van wat je zeker weet wat niet pluis is vind ik dat dat ook best een keer mag.
En ik weet ook best dat het best gewaagt en een risico is om daarover te schrijven,,maar ik denk dat best veel mensen het zullen waarderen.

Het is een ontwikkeling dat nu niet meer te stoppen is dus kunnen we het beter proberen goed te sturen,, want ik denk dat als veel mensen weten dat het om een slecht beheerd water gaat dat ze er niet meer heen gaan.

mensen zullen me wel naief vinden maar ik denk dat die gene die er alleen maar commentaar op hebben hun kop in het zand steken.
Want zoals er op veel wateren gevist wordt zullen we er in de toekomst meschien wel niet meer mogen vissen of het wordt een commerceel water.

En ik durf heus wel lang te komen langs de waterkant maar ik zit meestal te vissen in het weekend dus vaak ben ik niet in de gelegenheid.

dit is mijn mening veel zullen het er wel niet mee eens zijn en sommigge wel ach het maakt me niet uit wat jullie allemaal denken.