Met de feeder op karper


Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-01-2007 16:55

Ik heb me voor het plezier een feederhengel aangeschaft. Doordat de hengel zo soepel is in de top, is het fijner ommet zo een hengel een karper te drillen. Zijn er echter andere karpervissers die ook zo wel eens vissen? Hoe zwaar voerkorfje gebruik je dan? Welke draad? Welke haakmaat? Speciaal voer of aas?
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

27-01-2007 17:14

kzou zelf met mais of iets in die richting vissen
gewoon aas dat je voor het penvissen gebruikt
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

27-01-2007 17:40

Ik heb eerder wel eens met de winckle picker op karper gevist.
Voerkorf was toen 15 gram :o hoofdlijn 22/00 en haakmaat 10 en meestal nog kleiner tot haakmaat 16 heb ik gebruikt geloof ik.
Aas wat mais en voer was eigenlijk gewoon standaard brasem voer alleen stampte ik een hele rits boillies plat en deed ik dat door het voer heen. En voegde natuurlijk het nodige mais toe. :lol:

Het gaf wel een hele sport. Alleen ik weet niet of je dit kunt vergelijken met een feeder.

Met vriendelijke groet,
Rolf
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

28-01-2007 09:27

Zorg dat er geen obstakels in de weg zijn, hier bedoel ik mee: ga niet tegen planten of boomstronken vissen waar de karper in kan zwemmen!
Als je een grote jongen eraan krijgt is ie niet meer te stoppen!
En kijk even voor een goede bevestiging van het voerkorfje... Want bij het ingooien wil de onderlijn en het voerkorfje nogal snel in elkaar draaien... oftewel.. EEN DIKKE KNOOP!

nou succes!

Mvg,
Luke
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

28-01-2007 12:50

Ik weet niet of je niet bij obstakels moet vissen. Ik viste altijd met m'n winckle picker onder een treurwilg waarvan de takken tot onder water kwamen. Maar je moet dan wel vissen met verstand. :wink:
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

28-01-2007 20:15

Met een feederhengel kan je nooit een karper je wil opleggen, dus zeker niet bij opstakels vissen! De vis beukt of dwars door je slip heen of trekt je lijn aan gort.
Op water waar je geen echt grote karper kan verwachten kan je best met een feederhengel uit de voeten, maar wanneer je bij bruggen, takken en al dat soort ongein gaat vissen kan je beter gewoon terug grijpen naar een degelijke karperhengel m.i.

Robin
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

28-01-2007 21:02

Nou zat ik weer eens te denken :wink: Maar je moet denk ik wel gaan kijken wat voor een obstakels. :lol: En de karpertjes waar ik toen op viste kwamen niet boven de 8 pond uit.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

28-01-2007 21:59

Rolf Bril schreef:Nou zat ik weer eens te denken :wink: Maar je moet denk ik wel gaan kijken wat voor een obstakels. :lol: En de karpertjes waar ik toen op viste kwamen niet boven de 8 pond uit.


Geloof me op een winkle picker, kan een karpertje van 4 pond nog een flinke stoot geven!
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

28-01-2007 22:44

je moet gewoon een goede feeder pakken met een werpgewicht tot 75 gram ofzo.Lijn maxima 25/100 maak aan het einde van je lijn een lusje waar je de onderlijn aan doe 60 cm.Haakje gamakutsu maatje 10 :1310n.Maak boven dat kleine lusje een lus van 15cm daar doe je de voerkorf aan doormiddel van een warteltje.Er moet tussen de lus van de voerkorf en de onderlijn 10cm zitten dus van knoop tot knoop 25cm.Daar kan je wel mee op karper vissen en gebruik gewoon je partikel mix en pellets en grondvoer enzo.Vis er niet mee bij obstakels kan wel maar blijf erdan een goed 5m+ bij uit de buurt.

Remco
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

29-01-2007 16:37

Luke Peters schreef:
Rolf Bril schreef:Nou zat ik weer eens te denken :wink: Maar je moet denk ik wel gaan kijken wat voor een obstakels. :lol: En de karpertjes waar ik toen op viste kwamen niet boven de 8 pond uit.


Geloof me op een winkle picker, kan een karpertje van 4 pond nog een flinke stoot geven!


Vertel mij wat :lol: Was op z'n minst 20 minuten bezig met zo'n rakker :lol:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-01-2007 16:47

Misschien iets moeilijker dan feederen, maar wel veel leuker is het vissen met de matchhengel.
Zoals hierboven ook al werd gezegd, niet bij obstakels en niet voor hele grote vissen, maar op obstakelvrije wateren met een flink bestand aan kleine karpers kan dit echt dolle pret zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

29-01-2007 16:57

ben een x met mijn oom mee geweest. Met een matchhengel met een beetje daiwa formaat molen erop en 25/00 kom je een heel eind. Had toen een karper van 16pond op de match,,, nou niet bepaald een pretje :oops: Je merkt gelijk dat het allemaal licht spul is.

Maar je kunt maar zo denken. Met een karperhengel vang je ook brasem en met een match/feeder kun je ook een 30pond karper aan je haakje krijgen. Niet dat je dat ooit zult weten of die karper 30pond was, maar als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

29-01-2007 18:54

Vroeger viste ik altijd met de feeder op karper. Dit was heel simpel een onderlijntje, safetylood systeempje en een 50 a 60 gr. loodje voor het statische gebeuren. Hier zat een simpele molen op met als ik het me goed herinner 25 of 28/00 draad. Voor het pennetje/korsten was het idem dito qua draad alleen dan de pen/korst opstelling eraan. Echter met voerkorfjes en dergelijke heb ik nooit gevist. Dus het gebruik van een feederstok op karper kan wel degelijk, alleen je moet je wel bedenken waar je mee bezig bent!

Zulke mooie actie krijg je tegenwoordig niet meer op de 3 ponds pooken 8)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-01-2007 19:04

Fabian stukker schreef:Niet dat je dat ooit zult weten of die karper 30pond was, maar als voorbeeld.


Dat hangt meer van de vis af dan van de vraag of die wel of niet 30 pond weegt :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

29-01-2007 21:08

hej ruud dan ben je niet met de feeder op karper aan het vissen maar meer met een lichtere hengel.Waar je dan een feeder voor gebruikt.Wat ik onder met de feeder op karper versta is met de voerkorf.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2007 11:19

Er ontgaat mij wel vaker een bepaalde logica, het zal aan mij liggen.

Je bent niet met een feeder aan het vissen maar met een lichtere hengel op karper.
WAAR JE DAN EEN FEEDER VOOR GEBRUIKT???????????????????????

Ben je nu wel of niet met een feeder aan het vissen??
Met feedervissen gebruik ik lang niet altijd een korf zodra de vis op de stek zit gaat de korf er af of blijft leeg.
Niet de korf bepaald of je aan het feederen bent maar het voer wat je met de korf brengt.

Bovendien zijn de zware feederhengels geschikt voor korven van 150 gram en zwaarder, hoe bedoel je met een lichtere hengel vissen??

Een feederHENGEL is niet echt geschikt om te gebruiken als karperhengel, een Winkle Picker al HELEMAAL niet.
Een matchhengel komt in de buurt maar is er ook niet echt geschikt voor.

Dit alles wil niet zeggen dat je er geen karper mee kunt drillen.

Vis met materiaal wat ook voor jezelf en voor de vis aangenamer is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Donny nouris
Berichten: 144
Lid geworden op: 12-04-2006 23:28
Locatie: Maarssen

30-01-2007 14:48

Ja hoor Douwe weet het wel weer.

Heb ook weleens een wedstrijdvisser een schubkarper zien vangen van rond de 20pond.
Volgens mij met 25/00 moet het wel lukken.
Goed je slip afstellen.
Zal wel een water uit kiezen waar niet al te grootte karpers zwemmen.
:wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2007 16:22

Wat is dat nu weer voor een antwoord, heb jij zelf al eens met de diverse soorten hengels karper gevangen en gemerkt wat dat voor effecten heeft op de duur van de dril??

Wat je hebt GEZIEN heeft niemand iets aan.
Met niet al te grote karpers lukt het met een 1 lbs penhengel en 0.18 lijn ook wel.
Ook wel met een matchhengel en 0.18 lijn.
Toch benj e beter uit met een penhengel vanwege de anders opgebouwde actie.

Ergelijke opmerkingen van mensen die geen enkele ervaring hebben met de diverse soorten hengels. :cry: :cry:
Vissen is een hobby, geen religie!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

30-01-2007 17:32

Ik heb karpers van 24 pond gedrild op een feederhengel, zelf op winkle pickers. Maar deze hengels gebruik ik alleen als de omstandigheden het toelaten!! Hier in de buurt ligt een water met geen riet, helemaal niks geen obstakels en dan heb je hier ook nog een brede beek...
Stel je slip gewoon goed af en er is geen probleem!
Ik kan met de karper meelopen langs de kant... De enigste verschillen zijn dat ik geen pook gebruik van 3 pond, en sport beleef aan een kleine en nog veel meer aan een grote karper!!!

Drillen met 1 feeder is gewoon fantastisch, ga maar eens kijken of jij zo'n parabolische actie uit een pook krijgt!
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2007 17:38

Het vreemde is het lezen van de inhoud.

Ik ontken nergens dat je met die hengels geen karper op de kant kunt krijgen.
Ik zeg alleen dat je veel beter met een hengel kunt vissen die voor dat doel bestemd is.
Mijn feeder- en matchhengels halen het niet bij een karperdril bij mijn 1- 1.5- of 1 3/4lbs kaperpenhengels.

Ik ga niet verder met de jeugd in discussie omdat ik van mening ben dat zij niet in het bezit zijn van de diverse soorten hengels.
In mijn opinie kunnen ze er dus ook geen mening over vormen.


Vangse heren
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

30-01-2007 18:08

Vis met materiaal wat ook voor jezelf en voor de vis aangenamer is.


Waarom zou een feeder of winkle picker aangenamer zijn voor de vis??
Ze hebben toch ook veel actie, je moet wel zacht drillen, dus minder kans op uitscheuren... Je kan alleen niet met zo'n hengel bij obstakels vissen, lijkt me duidelijk. Voor de rest vind ik dat je er wel erg snel vanuit gaat dat de jongere onder ons niet in het bezit zijn van zulke hengels.....

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

30-01-2007 18:35

Toch ben ik het wel met Douwe eens. De genoemde hengels zijn niet ontworpen voor het vissen op karper en zodoende ongeschikt.

niet bij obstakels en niet voor hele grote vissen, maar op obstakelvrije wateren met een flink bestand aan kleine karpers kan dit echt dolle pret zijn.


En toen stond er opeens toch net een stronkje onder water waar de vis zich omheen kan zwemmen. Of toch die 15 kilo vis die aan je feederhengeltje hangt. Waarom zou je in vredesnaam problemen opzoeken als het totaal niet nodig is ?
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

30-01-2007 19:34

hej douwe ik doelde meer op het gebruik van een saftyclip.Tijdens het feederen.Dat je een safty montage pak en dan gewoon een soepele onderlijn met hair en een voerkorf aan de montage.Ik bedoelde van als je met de feeder op karper vis dat je het dan ook wel op die manier moet doen en niet op een soort van method manier ofzo.Hoop dat je me nu wel snap.

En dat als de vis voorzichtig is of op de stek leg pak ik ook wel eens een loodje hoor. :wink: .Vis ook nk clubs enzo.En gewoone nks.

remco
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

30-01-2007 19:48

En douwe als jij zeg dat ik geen ervaring heb met hengels kom je maar bij mij in de schuur kijken.Wat daar voor een arsenaal staat.En dan niet zeggen van kan je er ook mee overweg.Ik heb al een paar keer met een feeder hengel op karper gevist ja wel met de korst dan maar toch.Had hem niet omdat ik mun haak uitboog.Het is geen aanval op jouw. :wink:

Elke hengel heeft een andere actie.Een feeder waar je 100 gram mee kunt gooien heeft een andere actie dan een karperhengel waar je gemiddeld 100 gram mee gooit.En dat is voor match hengels idemdito.Daarom zou je wel een karper binnen kunnen drillen met een feeder maar door de actie die erin zit word het lastig.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

30-01-2007 19:53

En toch ben ik het niets met de volgende zin : De genoemde hengels zijn niet ontworpen voor het vissen op karper en zodoende ongeschikt.
Ik vis alleen maar met mijn matchhengel op karper, ik heb nieteens een penhengel. Ik heb wel gevist met de penhengel van mijn maat, ik kan zo niet zeggen welke hengel dit was, maar hij's vrij bekend, meer kennissen van me hebben 'm. Iedereen heeft het altijd over die mooie parabolische actie van de hengel, maar ondertussen heeft mijn matchhengel meer body dan die penhengel. Dat ding vouwt meteen dubbel, mijn match blijft de eerste meters relatief stug. met welke hengel is het dan verantwoorder een karper te drillen!? Met mijn matchhengel heb ik tenminste nog íets in de brengen in de dril...
Ik zal wel iets over het hoofd zien, bij voorbaad mijn excuses dan.

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.