Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

28-01-2007 10:00

Wie niet op jou gelul reageer is het met jou eens Ruben :D
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

28-01-2007 10:08

Raymond Vis schreef:Heb het volgende bedacht, zodra een beginnende visser
zijn eerste vispas aanvraagt krijgt hij,zij een beginnerspas
waarmee alleen op witvis met vaste stok gevist kan mag worden.
Jaar daarop een gevorderde pas voor het vissen met werphengel
op witvis en snoek.Het derde jaar krijgen ze een gevorderde pas
waar je mee op alles kunt mag vissen wat maar rondzwemt.
Volgens mij de manier om ieder de o zo belangrijke ondergrond
mee te geven.


Gr Raymoendo.


Beetje kort door de bocht Raymond.
Komt meneer de fanatieke snoekvisser en die zegt: ja ho eens even, 1ste jaar beginner dus alleen witvis, 2de jaar ook karper en 3de jaar roofvis want snoek is nóg gevoeliger dan karper.

komt de witvisser: Ja en de witvis dan ? als je die niet goed behandelt en zet ze terug is 2/3 dus dood omdat ze veel te veel vis in een te klein leefnetje doen, of de haak er gewoon uitsnokken onder beleid.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 11:16

Aart Lokhorst schreef:Bedreigingen voor de karpervisserij en bedreigingen voor de karper worden hier nogal eens door elkaar gesmeten.
.

Ruben, je lult niet in de ruimte...maar bovenstaande scherpe opmerking wat Aart reeds heeft beschreven is nu aan de hand.
Er lopen nu teveel verschillende zaken door elkaar heen
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 11:27

pj otte schreef:Heren,

Even een praktische vraag, wie van jullie die hier reageren zijn betrokken in besturen van HSV, VBC, Federaties of een vereniging als de KSN. Sterke grote organisaties die dan over de nodige financiële middelen beschikken kunnen die klus aan om belangen te vertegenwoordigen. Met alle respect voor jullie, als er een is die weet hoe het karperwereldje in elkaar zit is het Aart wel. Zal echt van uit de karpervissers zelf moeten komen zolang die niet verder komen dan praten aan de zijlijn komen we er zeker niet. Dat is althans mijn overtuiging wil je bedreigingen voor karper en de visser er op het hoofd bieden.

Peter


Gelukkig steeds meer mensen Peter, waarvan een deel hier ook op het board ook aanwezig is.
Dat het helaas slechts een druppel op een gloeiende plaat is mag duidelijk zijn.
Neem aan dat je discussies zoals deze hier nu gevoerd wordt beschouwt als "praten aan de zijlijn"?
If so...
Dan ben ik het hier ten dele mee eens.
Ook discussies zoals deze aan de zijlijn zullen hopenlijk op termijn ertoe bijdrage aan een stukje bewustzijn bij de karpervissers.
Men is er i.i.g mee bezig en denkt erover na...en wie weet zitten er hieronder weer mensen die vanuit dit soort discussies zich eens achter de oren krabben en zich gaan aanmelden als lid van de KSN.
Dan hebben we i.i.g ergens een start mee gemaakt ..al gaat het soms wel heel moeizaam :wink:
Mijn inziens moeten we blijven hameren op de karpervissers om zich aan te melden als lid van de KSN of zitting te nemen in een lokale HSV bestuur.
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 11:29

Bas Bakker schreef:
Bert Vooijs schreef:Misschien moeten we eens navragen hoever men binnen KSN is met het uitsplitsen van deze brede discussie. Ben jij al lid van de enige sekte ter wereld die ik van harte ondersteun?

Groeten van Bert.


Ik ben van de week maar eens lid geworden ;)


Zie je wel Peter...het heeft wel degelijk zin :wink:

gr
Hans
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

28-01-2007 13:22

hebben afgelopen do. een info avond gehouden hier in Hoogeveen, zaken als nachtvissen, wor, zijn aan bod gekomen,
je staat er dan toch van te kijken hoeveel lieden er totaal niet op de hoogte zijn, en er dus maar lukraak op los vissen.
dus.... misschien dat er bij de hsv. een schone taak te wachten ligt.

gr, henk
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-01-2007 16:36

Raymond Vis schreef:Heb het volgende bedacht, zodra een beginnende visser
zijn eerste vispas aanvraagt krijgt hij,zij een beginnerspas
waarmee alleen op witvis met vaste stok gevist kan mag worden.
Jaar daarop een gevorderde pas voor het vissen met werphengel
op witvis en snoek.Het derde jaar krijgen ze een gevorderde pas
waar je mee op alles kunt mag vissen wat maar rondzwemt.
Volgens mij de manier om ieder de o zo belangrijke ondergrond
mee te geven.


Gr Raymoendo.


Als er één vissoort beschermd moet worden tegen onkunde, dan is het de snoek. Het blijft voor velen een "enge vis met tanden". En dat in combinatie met dreggen... :roll: Dus waarom mag je daar eerder op vissen dan op karper?

Ik ben het wel met je eens dat het goed is om klein te beginnen.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

28-01-2007 19:10

Beste Heren ,
gaf alleen een voorbeeld om mensen
eerst enige ondergrond te geven.
Dit was in mijn tijd zo een beetje de
volgorde van een beginnend visser eerst
alleen voorntjes dan voorntjes en snoek
en dan later op die o zo moeilijk te bereiken karper.

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-01-2007 19:11

raymond precies zo ben ik dus ook begonen :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2007 19:23

Ruben, ik heb nog wel een tip voor je. Sluit je aan bij de karpercommissie binnen de HSV in Hengelo en ga van daaruit avonden of dagen organiseren om de beginnende jeugd en oudere beginnende karpervissers goed voor te gaan lichten aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

28-01-2007 19:43

Kreeg net deze mail:

Geachte heer, mevrouw

Graag vraag ik uw aandacht voor de wreedheid van de hengelsport.

Men is er zich niet van bewust dat een vis pijn lijdt wanneer iemand een haak door zijn bek steekt en hem er daarna weer uithaalt.
Hoewel een vis koudbloedig is heeft hij een hart en een ademhaling net zoals andere levende wezens, dus voelt hij dezelfde pijn.
Als er één vis lijdt lijden alle vissen, omdat ze via het water makkelijk elkaars trillingen opvangen.

Kunt u deze wreedheid tegengaan?

Vissen zijn heel rustgevend voor de mens.
Het zou helend zijn om in steden grote aquaria te plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Marjolijn van der Vliet


Weer zo'n 1 die niks beters te doen heeft.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

28-01-2007 19:45

Nou ik vind heel veel vissen in aquaria zielig.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-01-2007 20:55

Dit is weer zo'n typische dierenbeschermers reactie, als de ene soort wat voelt dan zal de andere soort ook wel wat voelen....

Compleet niet onderbouwt en alleen gebaseerd op emotie, kun je niks mee!

Er is nog niet aangetoont dat vissen pijn kunnen waarnemen zoals wij dat doen. Volgens enkele wetenschappers heeft een vis niet het laatste stukje brein om pijn om te zetten in iets wat ie werkelijk ervaart. Hierover is nog steeds veel discussie en onduidelijkheid.
Wij vissers kunnen alleen zoveel mogelijk rekening houden met dierenwelzijn door zo goed mogelijk met de dieren om te gaan.

Zonder de hengelsport was het met een aantal vissoorten waarschijnlijk beduidend slechter gegaan en was de waterkwaliteit niet zo geweest als die nu is!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-01-2007 22:00

Sterker nog, er is al wetenschappelijk aangetoond dat vissen het hersendeel missen dat pijn kan registreren. Vandaar dat vissen ook tegen stenen, takken e.d. aan paaien tot de vellen er bij hangen. Ze voelen geen pijn! Helaas is dit onderzoek nog te weinig bekend. Ik heb het geruime tijd geleden een keer ergens gelezen, maar weet ook niet meer waar en wie. Iemand?

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-01-2007 22:02

Ik denk trouwens dat die Marjolein gewoon bedoelt:

Vissen IS rustgevend voor de mens! :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-01-2007 22:04

Kees,

Die info over pijnbeleving is in ieder geval goed voor mijn NACHTrust.

Thanks!

Bert.
ff v==
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2007 22:06

Anglers finally off the hook: fish feel no pain. Professor James D. Rose, University of Wyoming.

Ik heb dit per mail naar jou gestuurd Kees.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-01-2007 22:08

Buwalda & ....? hebben een onderzoek gedaan maar dat was niet het onderzoek naar de pijnwaarneming volgens mij.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-01-2007 22:11

Mag ik 'm ook, Aart?

BVD

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-01-2007 22:23

Met dank aan Aart:

Anglers are finally off the hook: fish feel no pain
By Rajeev Syal
(Filed: 09/02/2003)
Anglers, rest easy. Fish cannot feel pain. Or so the largest study into piscine neurology has concluded.
An academic study comparing the nervous systems and responses of fish and mammals has found that their brains are not sufficiently developed to allow them to sense pain or fear. The findings represent a significant victory for anglers, whose sport has been under attack from animal rights activists buoyed by their success in securing a partial ban on foxhunting.
The study is the work of James D. Rose, a professor of zoology and physiology at the University of Wyoming, who has examined data on animals’ responses to pain. His report, published in the American academic journal Reviews of Fisheries Science, concludes that awareness of pain depends on functions of regions of the cerebral cortex which fish do not possess.
Prof Rose, 60, said that previous studies which had indicated that fish can feel pain had confused “nociception” - responding to a threatening stimulus - with feeling pain.
“Pain is predicated on awareness,” he said. “The key issue is the distinction between nociception and pain. A person who is anaesthetised in an operating theatre will still respond physically to an external stimulus, but he or she will not feel pain. Anyone who has seen a chicken with its head cut off will know that, while its body can respond to stimuli, it cannot be feeling pain.”
Prof Rose added: “There are people who aren’t comfortable with my findings, but even those who don’t accept them have yet to raise any scientific challenge.”
More than two million Britons are anglers, making it the nation’s most popular pastime. Rodney Coldron, from the National Federation of Anglers, said that he hoped the new findings would vindicate the sport. “I am glad this report has come out and killed off that silly argument. Fish can obviously become distressed, but anyone that actually goes fishing knows that they don’t feel pain in the same way as mammals,” he said.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

28-01-2007 22:24

Ik heb maar niet gereageerd...komen we toch niet uit. Net zo als toen dat domme w#%8 van http://www.visbescherming.nl
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-01-2007 22:25

Aart ik heb me aangesloten bij de karperclub van ons genoegen.Maar er word totaal niks meer georganiseerd,ik heb me zelfs opgegeven als controleur.Heb gesprekken gehad en ze waren het eens dat ik controleur mocht worden en ze hebben me op de lijst gezet voor de cursus.Maar ook hier verneem ik helemaal niks meer van,is toch al dik 4a5 maand terug dit alles.

IK heb er een paar keer achteraan gebeld maar er word niks ondernomen.
Dus dan ga ik er ook niet meer achteraan,het is graag of niet.

Ik maak me op de beurs zeker lid van de ksn.Wil toch mijn steentje bijdragen.

mvg Ruben
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-01-2007 22:35

Ruben vd Worp schreef:
Ik maak me op de beurs zeker lid van de ksn.Wil toch mijn steentje bijdragen.

mvg Ruben

Kijk eens Peter, da's al nummer twee binnen deze topic :wink:
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

29-01-2007 09:56

Hans

Op 22 januari schrijf jij in jouw posting -op pag. 3 van deze topic-:'Wedden dat de KSN er straks weer bijgesleept wordt '.

Inmiddels tel ik al een paar karpervissers die lid willen worden van de KSN, negatief hoor :lol: :lol: :lol:
Volgens mij is het dan toch mogelijk om via het internet enige transparatie te scheppen in bepaalde zaken.
Of de KSN nu positief of negatief belicht wordt, dat maakt volgens mij niet eens zoveel uit.
Vissers worden in ieder geval op de aanwezigheid van deze vereniging geattendeerd.

met positieve groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2007 10:20

HPE en anderen, ga op beurs Carp maar eens kijken naar de presentatie van twee prominente KSN leden, Piet Vogel en Koen koops, over 'visveiligheid' valt daar een heleboel te leren.

'Vers van de pers' wil ik hier ook nog vermelden dat de KSN geld beschikbaar heeft gesteld voor een DVD waarop met name voorlichting wordt gegeven over veilig vissen, het gebruik van de juiste haakjes en onderlijnen bij verschillende watertemperaturen, de behandeling van een gevangen karper, het gebruik van een voorslag etc. etc. etc. Ook daaraan zullen o.a. Piet en Koen hun deskundige medewerking verlenen.