Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

26-01-2007 23:58

Bert Vooijs schreef:Ik kan je geruststellen, Bas.

In het algemeen dragen jouw teksten positief bij aan de discussie (vind ik).
Hier komen we inderdaad geen steek verder. Misschien moeten we eens navragen hoever men binnen KSN is met het uitsplitsen van deze brede discussie. Ben jij al lid van de enige sekte ter wereld die ik van harte ondersteun?

Groeten van Bert.


Ik ben van de week maar eens lid geworden ;)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2007 00:05

Diverse problemen liggen er..da's dus wel duidelijk :-?

Deze is voor een individu best wel omvangrijk en nauwelijks op te lossen als individu
Zelfs op beperkte schaal met een aantal gelijkgestemden is het al een hele tour om de schade te beperken.

Problemen in kaart brengen en hiervoor oplossingen aandragen kosten heel veel tijd.(en geld!)
Een goed georganiseerde club kan voor alle karperaars veel betekenen (soms met wat geduld pas op termijn)
Meest simpele oplossing voor een ieder is deze...

Wordt lid van de Karper Studie Groep (K.S.N) :wink:

HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2007 00:07

haha..na het bericht geplaast te hebben lees ik dat 3 personen al dezelfde gedachtes hebben.
Kan geen toeval zijn!!



HB
henry de klein
Berichten: 104
Lid geworden op: 01-03-2006 23:26
Locatie: Sappemeer

27-01-2007 01:11

Hans,

Ook dat is betrekkelijk denk ikzelf, Begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook lid van de ksn en steun dit van harte. Echter denk ik, zoals eerder al is gezegd dat er zoveel mensen vissen op karper. En dat je daardoor ook de verschillende redenen krijgt waarom men vist. En zelf denk ik dat de mensen die bij de ksn gaan over het algemeen dezelfde denkwijze hebben over het vissen en hoe met de vis en de natuur om te gaan. Dus zul je ook een bepaalde groep niet bereiken die misschien wel een grote invloed heeft op hoe de karpervissers worden bekeken.

groet'n,
Henry.
Vissen is net als pissen, Je moet gewoon!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-01-2007 08:40

Henry,
ik snap jou punt wel, sommigen groepen lijken wel onbereikbaar.
Maar .....je moet toch ergens beginnen?


Tot nu toe is de KSN de enigste groepering met invloed dat voor de karpervisser en de karpers opkomt....that simple.

Zou mooi zijn als een lidmaatschap van de KSN vanzelfsprekend gevonden gaat worden .

Enne...voor de pb's me weer straks om de oren vliegen nog ff het volgende :wink:
Elke vereniging heeft zich zelf doelen gesteld, deze zijn opgesteld in samenspraak met alle leden. Kan best wel eens vorkomen dat je het eens een keertje ergens niet mee eens ben...
Probeer in zo'n geval dan eens enkel naar het grote geheel te kijken...
gr
HB
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

27-01-2007 10:49

Heren

Deze topic heb ik dus niet geopend om mensen op de kast te jagen.
Het begon allemaal met de vraag waar de map: 'Bedreigingen voor de karpervisserij' was gebleven.
Dat er een hele discussie uit voort vloeit, dat lijkt mij niet verkeerd.

Mij is altijd geleerd dat waneer men ergens een oplossing voor tracht te vinden, alle optie's bekeken dienen te worden.
Wanneer ik betaal- of syndicaatwater als een eventuele optie aandraag, houdt dat nog niet in dat het de juiste oplossing is.
In één van dé Karperwereld's schrijft Jan Junge ook iets over het fenomeen betaalwater.
En zoals hij het in dat artikeltje beschrijft, hoe één en ander in het werk zou kunnen gaan aangaande betaalwater, is ook slechts het lichten van een optie.

met opterende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-01-2007 16:45

Laten ze het artikel van jan junge in de nieuwste karperwereld maar even lezen,mischien word men eens wakker.Wat ik altijd heb geroepen kwa zwaar vismateriaal zoals 3 ponds hengels etc daar denkt meneer junge precies hetzelfde over.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

27-01-2007 19:59

Beste Ruben ,
over wakker worden gesproken, vis op diep
water veel taludranden veel mosselen en extreem sterke
vissen op gooiafstand , doe dit maar eens met 2lbs hengel en je 30hondertste , zullen de vissen erg blij van worden die bonken lood onderlijnen en in later stadium een voorslag achter hun kont.
Slaap lekker.

Met zwaar vissende gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-01-2007 20:24

Gedeeltelijk mee eens,maar waarom 3 ponds stokken met gevlochten lijn gebruiken?

Dat zal ik je vertellen waarom ze dat gebruiken,het staat stoer en men heeft het eens gelezen.Net zo goed dat tegenwoordig alle hengeltoppen richting maan gericht zijn.

Het gaat er mij om dat men zn materiaal aanpast op de wateren waar men het meest vist.Ik zie hier genoeg knaapjes die op de plaatselijke kleiput lekker met 3 ponds poken lopen te trekken.

Sprak vandaag een malloot van 17 jaar die een 40 ponder had gevangen tegen de takken aan.Hij vertelde me vrolijk dat de slip dicht ging en dat hij met zn volle gewicht in de hengel van 3 pond hing.

met slapende groet Ruben
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-01-2007 21:15

Tsja Ruben,
Daar kan die drie ponds hengel toch ook niks aan doen.

Die hengel is niets mis mee, diegeen die hem vasthoud des temeer. :oops:
Begin je te snappen waarom ik opheden geen jeugd of buurjongetjes op sleep neem naar 't water?? :o :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2007 21:16

Bedreigingen voor de karpervisserij en bedreigingen voor de karper worden hier nogal eens door elkaar gesmeten.
T.o.v. een eventuele cursus het volgende: er zijn verhoudingsgewijs t.o.v. de totale bevolking nergens (met afstand) zo weinig vissers dan in Duitsland en dat is het enige Europese land waar een cursus verplicht is voordat je een vergunning kunt kopen. Als dat hier ingevoerd zou gaan worden gaan er op termijn veel HSV-en failliet en zullen Federaties en Sportvisserij op termijn ook niet veel meer voorstellen.
En wie betaalt dan de pacht voor de viswateren? Wie voert dan nog overleg met locale c.q. regionale overheden en met de landelijke overheid en de waterbeheerders? Het aantal wateren waar je dan nog mag / kunt vissen zal aanzienlijk minder worden.
Via dit board wordt slechts een zeer klein deel van de karpervissers bereikt, is niet meer en ook niet minder dan een discussieboard, soms nog leuk ook, maar geen platform waar ooit oplossingen of beleid tot stand zullen komen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-01-2007 21:24

Lijkt me heerlijk dat we Duitsland voorbij mochten streven Aart.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2007 21:31

In veel opzichten is dat niet te hopen Henk. Zal trouwens ook nooit gebeuren. Behalve in de Scandinavische landen wordt er in % van de totale bevolking in Europa nergens zoveel gevist dan in Nederland...
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

27-01-2007 21:40

Beste Aart ,
ben het niet helemaal eens met het
onderste gedeelte van je posting ,
zie hier op het board geregeld grote namen in de
hengelsport voorbijkomen die volgens mij wel een aardige vinger in de pap hebben, waarom zouden hier geen ideeen oplossingen gevonden
bedacht kunnen worden?

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2007 22:01

Raymond, een praktische vraag: voor welk probleem is dan ooit op dit board een oplossing gevonden / bedacht dat ook in de praktijk is uitgevoerd?
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-01-2007 22:05

Zoals henk net al aangaf,het gaat er idd om wie er met die 3 ponds hengel een vis drilt.Onkunde kan dan wel eens de bedreiging voor de karper vormen.

Dus als onkunde de bedreiging is voor onze karpers,zijn we er dan nu uit.En gaan we met zn allen hier wat aan doen??

Met kundige groet Ruben
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-01-2007 22:13

Net hoe je 't bekijkt, Aart.

Ray is van de generatie die het moet gaan doen.
Die hebben internet nog even wat meer als medium.
Hoewel ik bergen respect heb voor jouw werk en dat van anderen,
is daarmee nog niet gezegd dat alles al geroepen en geprobeerd is.

Persoonlijk vind ik het beter die mannen uit te dagen tot nieuwe zienswijzen dan ze af te serveren 'omdat het toch geen zin heeft'.

Vertrouwensvolle groeten van Bert.
ff v==
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

27-01-2007 22:26

Aart Lokhorst schreef:Bedreigingen voor de karpervisserij en bedreigingen voor de karper worden hier nogal eens door elkaar gesmeten.
T.o.v. een eventuele cursus het volgende: er zijn verhoudingsgewijs t.o.v. de totale bevolking nergens (met afstand) zo weinig vissers dan in Duitsland en dat is het enige Europese land waar een cursus verplicht is voordat je een vergunning kunt kopen. Als dat hier ingevoerd zou gaan worden gaan er op termijn veel HSV-en failliet en zullen Federaties en Sportvisserij op termijn ook niet veel meer voorstellen.
En wie betaalt dan de pacht voor de viswateren? Wie voert dan nog overleg met locale c.q. regionale overheden en met de landelijke overheid en de waterbeheerders? Het aantal wateren waar je dan nog mag / kunt vissen zal aanzienlijk minder worden.
Via dit board wordt slechts een zeer klein deel van de karpervissers bereikt, is niet meer en ook niet minder dan een discussieboard, soms nog leuk ook, maar geen platform waar ooit oplossingen of beleid tot stand zullen komen.


Aart,

Niet helemaal mee eens. De discussie was destijds gerelateerd aan het gegeven dat het onverantwoorde gedrag van sommige karpervissers in de toekomst weleens kon gaan leiden tot een verbod op het karpervissen op bepaalde wateren, danwel in het geheel. En dat dit, gezien in het licht van het steeds populairder worden van Mevr. Thieme en trawanten, weleens als een serieuze bedreiging van de karper, en dus de visserij daarop kan worden beschouwd.
Oftewel: een en een is twee !!!
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-01-2007 22:39

Aart Lokhorst schreef:In veel opzichten is dat niet te hopen Henk. Zal trouwens ook nooit gebeuren. Behalve in de Scandinavische landen wordt er in % van de totale bevolking in Europa nergens zoveel gevist dan in Nederland...


Daar zou het dan ook wel eens nèt aan kunnen liggen..dat hier zoveel verruïneerde karpers rondhobbelen in watertjes met teveel ondeskundigheid op de kant.
Want niet zolang geleden werd nog als oorzaak gegeven dat kapotte karperbekken veroorzaakt zouden worden door de grotere hengeldruk en aantal keren gehaakte vis op bepaalde wateren.

Mishandeling door het x aantal haken..laat de groenen er geen lucht van krijgen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2007 22:40

Bert, ik zal de laatste zijn om wie dan ook 'af te serveren' en ik onderschat het medium internet zeker niet. Maar ik ben wel praktisch ingesteld. Alle karpervissers die 'lid' zijn van dit carpboard zijn ca. 4% van iedereen die wel eens op karper vist, en heel veel van deze 'leden' zijn nog jeugdige vissers met weinig ervaring.
Als we daadwerkelijk alle jeugdige en beginnende karpervissers willen bereiken en voorlichting willen geven kan dat alleen maar via de ca. 1100 HSV-en en die bereik je niet via dit board. Die zijn alleen maar via Sportvisserij Nederland en de Federaties te bereiken of d.m.v. op te richten karpercommissies binnen deze HSV-en. Vergis je dus niet dat er voor zo'n klus al snel een 3 tot 4 duizend ervaren karpervissers nodig zijn. Nog geen 1% van alle karpervissers bezoekt de ALV van hun HSV, in heel veel HSV besturen zit geen enkele karpervisser, in Federatiebesturen idem dito. Vandaar dat ik wellicht wat negatief overkom m.b.t. oplossingen via dit board.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

28-01-2007 08:12

Heb het volgende bedacht, zodra een beginnende visser
zijn eerste vispas aanvraagt krijgt hij,zij een beginnerspas
waarmee alleen op witvis met vaste stok gevist kan mag worden.
Jaar daarop een gevorderde pas voor het vissen met werphengel
op witvis en snoek.Het derde jaar krijgen ze een gevorderde pas
waar je mee op alles kunt mag vissen wat maar rondzwemt.
Volgens mij de manier om ieder de o zo belangrijke ondergrond
mee te geven.


Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

28-01-2007 08:13

Zo ga nu even een paar snoeken vangen!


Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-01-2007 08:26

Heren,

Even een praktische vraag, wie van jullie die hier reageren zijn betrokken in besturen van HSV, VBC, Federaties of een vereniging als de KSN. Sterke grote organisaties die dan over de nodige financiële middelen beschikken kunnen die klus aan om belangen te vertegenwoordigen. Met alle respect voor jullie, als er een is die weet hoe het karperwereldje in elkaar zit is het Aart wel. Zal echt van uit de karpervissers zelf moeten komen zolang die niet verder komen dan praten aan de zijlijn komen we er zeker niet. Dat is althans mijn overtuiging wil je bedreigingen voor karper en de visser er op het hoofd bieden.

Peter
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-01-2007 09:03

Aart Lokhorst schreef: Nog geen 1% van alle karpervissers bezoekt de ALV van hun HSV, in heel veel HSV besturen zit geen enkele karpervisser, in Federatiebesturen idem dito.


Dat is natuurlijk waar. We moeten niet verwachten dat alles hier 'wel even geregeld wordt'. En er moet, zoals Peter zegt, meer gebeuren dan praten alleen.

Als iedere boarder actief werd in zijn eigen HSV, dan zou er wel wat veranderen. Juist de jongere vissers zijn daarbij nodig om het contact tussen bestuurstafel en waterkant te versterken.

Bert.
ff v==
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

28-01-2007 09:09

Blijkbaar lul ik maar wat in de ruimte er word niet eens op gereageerd.


Met afhakende groet Ruben