Zijn er nog wel echte 100% zuivere wilde Karpers?


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-01-2007 19:22

Hier op de rivier wordt meestal ook verschillende malen gepaaid, eerst vaak een groep kleinere (verwilderde/wilde?) schubkarpers tot zo'n 15 pond, daarna komt de hoofdmoot met schubs en spiegels door elkaar tot zo'n 25 pond, en als laatse een kleinere groep waarin een paar echte bakken zitten.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Ted den Hollander
Berichten: 8
Lid geworden op: 07-05-2004 15:11

23-01-2007 20:50

[quote="Bas Breetveld"]Die snoeken jagen daar vooral op haring. Ze worden ook wel haringsnoeken genoemd. Haring en snoek in één water, fantastisch. En dan zwemmen er inderdaad ook nog zalmachtigen, ruisvoorns en vele andere soorten rond.

Gr,

Bas[/quote]

Mijn ervaring is ook dat snoek wel kan overleven in brak water, heb een tijd lang in de "haring" gewerkt in Denemarken en als we haring kregen uit een vangstgebied ten oosten van Zweden kwam ik regelmatig jong snoek broed tegen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-01-2007 02:14

Bij deze een foto van een (semi?) wilde karper uit de rivier. Ruim 90 cm en net 20 pond. Lijkt toch wel een boerenkarper?

Afbeelding
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-01-2007 02:18

Of deze, met 92 cm en 20 pond? Heeft toch behoorlijk wat kenmerken, in ieder geval ook de barbaarse vechtstijl. Betreft overigens een kanaalkarper.

Afbeelding
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
peter andrae

24-01-2007 05:12

In de zaanstreek zijn nog een paar afgesloten wateren waar de enige echte boerenkarper rond zwemt.

Ik zal er in het voorjaar een paar voor jullie vangen mogen jullie zelf oordelen.

Ook in het Ilperveld zwemmen nog wat boerenkarpers.


Wat al is gezegd je moet het zoeken op de afgesloten stukken die niet in verbinding staan met ander water.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-01-2007 23:21

Zelfs bij die vissen is het nog maar de vraag of het de echte wilde karper is.
Vergeet niet dat er al in de middeleeuwen schubkarpers zijn uitgezet.
90 cm en 20 pond hoort in ieder geval niet tot de echte wilde karper.

Wel het type vis wat ik liever vang dan de vetgemeste patatzakken overigens.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter andrae

25-01-2007 03:33

:wink: Douwe geloof mij nou maar.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-01-2007 05:52

:wink: En mij ook..
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-01-2007 10:13

Peter,

Waar baseer jij het op dat die karpers in die wateren die jij noemt 'wild' zijn en niet verwilderd (in enige vorm ooit vermengd met kweekkarper)???
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 11:42

Peter ik wil je uit de grond van mijn hart en uit nostalgische gevoelens, Jan B. de Winter, graag geloven.
Toch ben ik het ook wel eens met Robert die in mijn ogen een perfecte weergave van de werkelijkheid heeft neergezet.

De vraag is niet alleen gezteld aan Peter maar ook aan Mourad, waar baseer jij je op dat de werkelijke wilde karper nog, of ooit, in Nederland voorkomt of voorgekomen is.

Ooit heeft Jan geschreven dat het niet duidelijk is hoe de karper een standvis geworden is daarbij is ook nog de vraag wat is het stamland en is het niet de ondersoort van de echte wilde karper die hier is ingevoert en/of uitgezet als consumtievis.
Hij stelt dat de combinatie: natuurlijke verspreiding via de grote rivieren en de uitzet door RK geestelijken als voedsel de meest voor de hand liggende mogelijkheid is.

Kenmerken, dan kun je direct zien of een vis wel tot boerenkarper KAN worden aangemerkt, ook bij de foto,s die al geplaatst zijn.
1. Vloeiende overgang van kop naar rug, dus ZONDER KNIK die de kweekkarper heeft.
2. Spierweefsel rood, kweekkarper roze of vuilwit.
3. Zwemblaas die uit twee lobben met gelijke inhoud bestaat, de kweekkarper een kleine of ontbrekende achterste lob.
4. Een langgerekte eivormige bouw die achter de kop bijna cilindrisch is. Een rechte rug en niet hoog en bultig zoals bij de kweekkarper.
Zware gespierde bouw maar toch slank van bouw, kop klein tov de lengte.

Ik hoop dat de echte wilde karper echt in Nederland bestaat, maar heb er sterke twijfels bij.
Ook omdat het nog maar de vraag is of de echte wilde karper hier ooit wel eens is aangekomen of dat het de ondersoort is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

25-01-2007 13:11

Hier in de buurt in een afgesloten polderstelsel vis ik af en toe ook eens een sessie.

De karpers die er zitten zijn allemaal schubs, allemaal torpedos en groter dan 70cm ben ik ze nog niet tegengekomen. Het gros zit tussen de 40 en 60 cm. Typische strijders zijn het ook. Het stelsel is ong. 7,5 km. bij elkaar. Hier zitten de kleinere zijsloten nog niet eens bij. Toch worden ze gemiddeld niet groter dan 70cm.

Hier een foto van zo´n vis die ik 3 jaar geleden heb gevangen. (jaja onthaakmat bla bla bla ik wist toen niet beter ok...)

Afbeelding
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Willem Barnas

25-01-2007 13:28

Wilde karper?

Ik had er eerste kerstdag nog eentje.

Een hele wilde van ongeveer 3,5 kilogram.

WB 8)
Willem Barnas

25-01-2007 13:37

Jo,

Douwe Bijlsma schreef:Zelfs bij die vissen is het nog maar de vraag of het de echte wilde karper is.
Vergeet niet dat er al in de middeleeuwen schubkarpers zijn uitgezet.
90 cm en 20 pond hoort in ieder geval niet tot de echte wilde karper.

Wel het type vis wat ik liever vang dan de vetgemeste patatzakken overigens.


Douwe, weleens gehoord van terugfokken? Vast wel.

Deden een paar mensen ook ooit eens met runderen, de broertjes Heck.

En er lopen hier in mijn achtertuin van die paardjes uit Polen.

Zelfde verhaal.

Misschien doet moeder natuur het zelf wel met die karpers?

Die ene die ik met de kerst had, had alles al... Kleine schubben, lange rugvin, donker van tint en stevig aanvoelend, kleine bek, kleine korte kop, gevorkte staart.

Koekje d'r bij?

En voor wat betreft die vadsige patatzakken, er is dus hoop (zie bovenstaande). Kappen met uitzetten en de natuur het zelf maar lekker laten regelen? Het is maar waar je genoegen mee neemt, over smaak valt te twisten.

WB (die van de vispas, niet die van de boolies uit Amsterdam :wink: )
Willem Barnas

25-01-2007 13:57

Nog effe aan aanvulling:

Mathieu de Witte schreef:
Afbeelding




Rode punten in de staart is toch een teken van kweekbloed?

En Kees, die van jou uit de rivier heeft volgens mij een te grote kop en te ronde staart voor een wildie. Ik denk eerder dat het een afgetrainde atleet is, waarom heeft 'ie anders zo'n grote staart? Om de stroming het hoofd te bieden? Of is het ook een teruggefokte vis die zich toevallig anders ontwikkeld heeft om op de rivier te kunnen leven?

Mazzel,
WB 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 15:01

WB er ontgaat je iets naar mijn mening, zodra er een ondersoort van de echte wilde karper in Nederland terecht is gekomen is ook bij terugfokken de stam die ondersoort.

Mathieu volgens mij geen zuivere wilde, kleur te licht, de boerenkarper noemen ze ook wel blauwrug door de donkere kleur en te rood in de vinnen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Willem Barnas

25-01-2007 15:38

Alez,

Dat was mij niet ontgaan DB, ik had het alleen niet vermeld.

8) 8) 8)

Dankjewel. :wink:

Met terugfokken krijg je de stam inderdaad niet terug, maar het fenotype (uiterlijke kenmerken) en genotype (innerlijke kenmerken) van die teruggefokte vis LIJKEN op de stam. Hoe verder je terugfokt, hoe meer elke nakomeling lijkt op de stam, dat is alles.

Of is er meer?

WB 8)
Willem Barnas

25-01-2007 15:42

VRAAG:

HOEVEEL STAMMEN WONEN ER IN NEDERLAND?

Iedere geranium is een plant, maar niet iedere plant is een geranium.

(dat zegt mijn vader net)

WB 8)
Willem Barnas

25-01-2007 15:52

Douwe,

Ik heb een foto gemaakt voor je, zal 'm effe aanpassen en zo hier posten.

WB 8)
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

25-01-2007 15:57

nou schiet op prutser!
Willem Barnas

25-01-2007 16:17

Hehe...

Duiven zijn niets anders dan karpers... ...het zijn namelijk dieren.

Afbeelding
Bron: De Postduif van A tot Z, C. Spruyt

Opgave: Zoek de wilde duif :D

Hint: Met de bovenste 2 duiven is alles begonnen.

Als je er achter bent welke het is, bedenk je dan dat 'ie is voortgekomen uit twee kweekvormen en projecteer dat eens op onze grote vriend.

Mooi he, die onverzettelijke eigen wil van de natuur?

WB 8)
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

25-01-2007 16:38

nou dan ga jij lekker je duiven voeren gaan wij weer over wilde biggen lullen :wink:

Ja over dunnen schubs die heel lang zijn maar niet zwaar vang ik ook wel! zelfs jaarlijks! vorig jaar nog schub van 86cm en 12 pond!
Maar ik heb ook eens gehoord dat er in scandienavie nog een groepje 'oer' karpers leeft zouden ze die karpers met afweikingen aan de heidemijs daar niet eens mee kunnen vergelijken??


gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
peter andrae

25-01-2007 19:13

Omdat deze vissen op een paar afgesloten stukken zwemmen Robert waar geen andere karpersoorten zwemmen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 19:21

Peter met alle respect, dat betekent natuurlijk niet dat de karpers per definitie echt wild zijn.

Ik denk dat hier de discussie tussen Jan B de Winter en de roepers om kweekkarpers en sceptisch ingestelden tegen de boerenkarper toen destijds binnen de KSN overgedaan wordt.

Toen kwamen ze er niet uit en nu ook niet denk ik.

Het is een geweldige vechter wat we nu boerenkarper noemen dat is winst.
Laten we in ieder geval de plaatsen waar ze nog voorkomen beschermen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2007 21:23

Toen niet, nu niet, nooit niet Douwe!
peter andrae

27-01-2007 19:37

Aart Lokhorst schreef:Toen niet, nu niet, nooit niet Douwe!




dan zijn we gauw klaar.