Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

19-01-2007 19:09

hans peter van ee leef je ook nog :wink:
het schijnt dat jij nogal onnodige dingen over mij plaatst hier op het forum.
nooit jong geweest waarschijnlijk.
maare ga jij maar weer lekker vissen op de TBS put de vic dus in ede met die kapotten bekken en de !@#$#@@ vereniging
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-01-2007 19:37

Jamie

Dank je voor de complimenten.
"t Was een kleine moeite.
En natuurlijk ben ik jong geweest, maar dat was een andere tijd.

Strijk niet teveel tegen de haren in van bepaalde mensen.
Want dat doet meer kwaad dan goed.
Succes met je visserij.

Kees en Douwe

Vissen en onzin gaan goed samen.

met voerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-01-2007 22:04

tja...het begint nu echt steeds meer een klucht te worden...maar dan wel een hele slechte klucht :-?
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

19-01-2007 22:44

Ja Hans zeer irritant .
Zeker ook omdat steeds dezelfde mensen hier een hoofdrol
in spelen.
Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2007 23:40

Ja dat is een goeie, omdat iemand ergens een mening over heeft moet hij zich stil houden omdat het anders een klucht wordt??
Dat is pas een klucht, en ook zeer irritant.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-01-2007 23:55

Maak je niet druk, Douwe.

Denk om je hart, je bent ook de jongste niet meer.
En zonder jou zou het hier een beetje saaier worden.
Indirect ook een bedreiging voor de karpervisserij 8)

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2007 08:58

Bert mijn grote dank voor jou bezorgdheid rond mijn gezondheid.
Ik kan jou met mijn hand op mijn kloppend hart verzekeren dat zodra ik deze karaktereigenschap begin te verliezen, ik of dood of dement ben.
Ik het laatste geval dan ook liever dood.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

20-01-2007 11:43

Raymond Fish

Het is zeker irritant dat men niet wil inzien dat de karpervissers zelf de grootste bedreiging vormen voor het karpervissen.
Dit schijnt een discussie-board te zijn, dus het draait om de inhoud van de discussie en niet om de personen.
Dat is hier echter zelden het geval.

Het opnemen voor het welzijn van de karper schijnt hier een hoop mensen niet aan te staan.
Volgens mij zou het de karpervisserij sieren dat zij de problemen die er zijn ontstaan, ook zelf bestrijd.
Dat is volgens mij beter, dan het maar te negeren.

Het karpervissen is in een rap tempo aan het afdalen naar een bedenkelijk niveau, de dupe daarvan is iedere keer weer de karper.
En daar draait het mij om, en niet om Jantje, Pietje, Keesje, Douwe of Raymond.

met discussierende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-01-2007 17:16

Hans Peter,
Je bezorgdheid om onze vriend de karper siert je.
Wel ben ik van mening dat je op sommige gebieden toch ligt aan het doorslaan bent. Let op is geen veroordeling op je reacties meer een persoonlijke visie van mijn kant.

Vergeet niet dat je nog wel aan het vissen bent, ofwel je jacht instinct aan het volgen. Dat dit instinct meer aan de huidige maatstaven is aangepast is logisch. Dat je rekening houdt met de vis omdat je deze nog een keer wilt vangen is voor mij normaal, bij is dit de reden namelijk dat ik probeer zo goed mogelijk met het beestje om te gaan.

Als ik alleen maar aan het welzijn van de vis moet denken uit zijn oogpunt kan ik beter stoppen met vissen. Je slaat nog steeds een haak door de lip van het dier, valt dit wel goed te praten?

Fijn weekend,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-01-2007 18:05

Hans-Peter van Ee schreef:mensen niet aan te staan.
Volgens mij zou het de karpervisserij sieren dat zij de problemen die er zijn ontstaan, ook zelf bestrijd.


Denk dan zelf eens mee aan een oplossing i.p.v. maar wat te lopen zeiken tegen iedereen die volgens jou een foute menining heeft.

Gr,

Bas
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

20-01-2007 19:48

H.P.E zou je al je gepostte berichten eens willen doorlezen
en ons dan kunnen vertellen wat je met al deze negatieve
postings bereikt hebt of wilt bereiken.
Heb al je berichten gelezen en niets positiefs kunnen
vinden, als ik zo negatief tegen mijn hobby aankeek was ik al lang
vliegtuigjes gaan bouwen!!!
VIND HET PLEZIER IN JE HOBBY TERRUG.

Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-01-2007 20:17

Douwe Bijlsma schreef:HPE nu ga ik jou zelfs betrappen op onzin in je reacties, het gaat nu wel erg snel met jou. :D :D :D 8) 8) 8) 8) 8)



Ja dat is een goeie, omdat iemand ergens een mening over heeft moet hij zich stil houden omdat het anders een klucht wordt??
Dat is pas een klucht, en ook zeer irritant.


Douwe, zelfs jij zult nu toch wel moeten toegeven dat je er soms geen touw meer aan vast kunt knopen...toch?

gr
HB
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2007 20:32

HB ik moet erkennen dat ik het touw kwijt ben. :D :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-01-2007 20:41

De gehele rubriek is weg. Deed misschien wel z'n naam meer eer aan dan men zou kunnen vermoeden...

Het meerendeel van de rubriek draaide om giswerk, de oorzaak van papagaaitjes is nog nooit met zekerheid vastgesteld. Is geen kwestie van de kop in het zand steken, laat degene met verstand ervan nu maar achter de schermen hier onderzoek naar doen.

Voorlichting op speciale karperdagen/bijeenkomsten/verenigingen etc zal meer vruchten af (kunnen) werpen dan hier met een vingertje wijzen. Zeker zolang eea nog niet met zekerheid is vastgesteld.
CarpeR Diem
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-01-2007 11:48

Dames en heren,

Een grote, danwel niet dé grootste bedreiging voor de karpervisserij is m.i. de beroepsvisserij en niét de karpervissers.
Dit, omdat het karperbestand op bepaalde wateren uitgedund wordt doordat beroepsvissers (il)legale slepen naar karper doen op o.a. plaatsen waar deze in grote getale plegen te overwinteren. Kat in 't bakkie dus.

Let wel dat dit alleen een logische conclusie mijnerzijds is omdat dit zich enkele jaren geleden op mijn thuiswater heeft afgespeeld waardoor het daar járen heeft geduurd voor het karperbestand weer enigzins op pijl was. Áls je hier al van kunt spreken, want het lijkt mij sterk dat 2,5 ton weggevangen karperbestand zichzelf even in een paar jaar hersteld!!!
En wie overtuigd mij dat ándere beroepsvissers op wateren waar zíj volledige schubvisrechten hebben zich hier niét schuldig(?) aan maken!!!

En dit vooral omdat de aal massaal uit de Nederlandse wateren aan het verdwijnen is waardoor zij wel verplicht zijn andere consumptievis zoals snoek, snoekbaars en karper op de markt te brengen danwel aan bepaalde betaalputjes, of indirect aan ons karpervissers als vismeel voor de ballen te leveren.
Het lijkt mij dan ook een voor de hand liggende reden dat het kleiner worden van het bestand óók een mede-oorzaak kan zijn dat dezelfde karpers vaker met een lekker en voedzaam vismeel-aasje worden geconfronteerd waar(in)achter zo'n gemeen teringhaakje zit verstopt en dus eerder de kans lopen frommelbekkies op te lopen.
Een en een is immers nog altijd twee.

Of je kunt het ook symplistischer en kortzichtig stellen en zeggen dat het door al die buitenlanders komt die alle zoetwatervis vreten zolang ze maar zijn klaargemaakt waardoor de marktstands tegenwoordig vol liggen met zoetwatervis :-?

Met het bovenstaande wil ik niet suggereren dat wij 'karpervissers' niet verantwoorder met deze mooie vis dienen om te gaan. Integendeel, het kan immers altijd beter.
Zelf heb ik bijv. eens bij mij om de hoek twee jongens zien stoeien met een prachtige, bijna zwarte schubkarper op het harde gras. Ik heb ze vermanend maar voorlichtend toegsproken en ze m'n oude 'pen'mat gegeven welke ze dankbaar in ontvangst namen!
Met educatieve groet,

John
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

21-01-2007 16:19

John,

Mmmm, hebt wel een punt daar ja, maar zoals jij het schetst is dit vooral een locaal probleem, ik herken deze situatie bij ons in het geheel niet.

Terwijl de problemen in de karpervisserij toch vooral landelijk zijn.
Tja, wat zal dan nu de grootste bedreiging zijn?? :( .

met en vooral niemand bedreigende groet, Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-01-2007 16:30

1 van de bedreigingen mijn inziens is het overzetten van karpers door karpervissers met alle gevolgen van dien.

Een wellicht nog grotere bedreiging vormt op termijn het steeds populairder worden van het houden van koikarpers door Jan en Alleman.
Zijn ze eenmaal te groot geworden, worden ze gedumpt in openbaar water met alle risico's van dien (koi herpers virus) :cry:

gr
HB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-01-2007 17:29

Hans B,

Heb je helemaal gelijk in!
Dus tóch karpervissers en karpervis-houders?
Groet,

J :cry: hn
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2007 17:32

Zo zie je maar dat de discussies over serieuze bedreigingen ook prima in de discussiehoek passen en daar ook daadwerkelijk gelezen worden.

Gr,

Bas
Willem Barnas

21-01-2007 17:56

Jo,

Kees van Kooten en Wim de Bie hebben ooit een woord uitgevonden:

Doemdenken

Het is maar hoe je je karpervisserij ziet en hoezeer je de bedreiging toelaat. Het is namelijk je eigen leven in de buitenlucht en jij bepaalt hoe dat eruit ziet. Ja toch? Dat mag toch? Niet dan?

Wat broodnodige spullen, een mooi attractief aas, goed weer en een dijk van een stek. Meer dan zat voor een knaller van een dag. Meer heb ik echt niet nodig en meer hoef ik dus ook niet toe te laten. Scheelt een berg, kost haast niks!

Mag ik lachen om naam, faam, imago, eigenbelang, vriendjespolitiek, verzonnen normen en waarden, drempels en grenzen?

Gewoon een fijne pot vissen en genieten van een vis.

Normaal doen.

En wedden dat als iedereen gewoon weer normaal doet en gaat vissen zoals het bedoeld is we direct allerlei 'geregeldheden' op kunnen doeken?

Een echte karpervisser doet wat 'ie moet doen, een echte karpervisser begint bij de kern, simpelweg door goed te vissen, verantwoord te vissen, vissen netjes te behandelen, zijn omgeving te respecteren, vrienden te maken en anderen te laten, eens een vergeten blikje op te ruimen en een water te behandelen zoals het water hem behandelt.

Gedragscodes heeft hij niet nodig, logisch nadenken kan 'ie namelijk al.

Vissen mensen, vissen...
Niks meer, niks minder...

Straal het uit door je te laten gaan.

En als ik je zie kutten met een karper krijg je één waarschuwing............ ...........en pas dán gaan we echt dreigen.

Waarom dreigen?

Voor de karper, omdat 'ie het zelf niet kan. Niet voor de karpervisserij, want die bestaat slechts bij de gratie van een karper.

Dus wees een beetje slim en houd die mooie beestjes heel, leer je buurjongen vissen als hij alleen is en zorg dat je je lekker voelt aan het water.

HANG LOOSE & FUCK DE ONZIN
Pistolen Wim 8)

PS: Met dank aan Erik, Jeffrey en 'Ukkie' uit het Nieuw-Waldeck van '88.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-01-2007 18:03

John, Ik wil toch iets verduidelijken. Beroepsvissers, die volledig visrecht hebben mogen gewoon karper vangen, is niets illegaals bij, is ook in het verleden gebeurd en zal blijven gebeuren als daar geen compensatie voor betaald gaat worden.
Het is een groot misverstand te denken dat b.v. van karper vismeel gemaakt zou worden. Karper brengt, als consumptievis ca. 1 tot 1,25 Euro per kg op voor een beroepsvisser, voor vismeel nog geen 0,25 Euro per kg. Dus kun je wel nagaan dat er geen karper aan een vismeelfabriek wordt verkocht.
Vismeel wordt gemaakt van visafval of soms van partijen vis die niet geschikt zijn of meer zijn voor consumptie of voor de verkoop als pootvis (brasem, kolblei en blankvoorn worden normaliter als pootvis verkocht, geeft ook de hoogste opbrengst).
Gezien de prijzen die voor vismeel betaald worden denken blijkbaar veel karpervissers dat dit dan ook heel wat bijzonders moet zijn, welnu, gewoon gemaakt van visafval hoor!
Om nog een indicatie te geven, snoekbaars brengt tussen de 7 en 10 Euro per kg op, dus veel interessanter dan karper...
En troost je, zoveel karper wordt er nu ook weer niet in totaal gezien op de diverse markten in ons land verkocht hoor.
Om maar iets aan te geven: op het IJsselmeer en Markermeer heeft het beroep de volledige visrechten en daarvandaan komen dan ook de meeste karpertjes die op de markten verkocht worden.
Willem Barnas

21-01-2007 18:06

Als we Aart niet hadden...

WB :wink:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-01-2007 18:46

Aart,

Vandaar dat ik (il)legaal schreef, maar er schijnt een (on)geschreven regel te zijn dat beroepsvissers geen danwel weinig 'slepen' mogen doen op karper op hun overwinterplaatsen. Wat mij wel en vrij logische regelgeving zou lijken.
Dat vismeelverhaal kan best aangedikt zijn. De andere twee redenen zou ik zeker serieus nemen. Dit, omdat het de woorden van de beroepsvisser zélf zijn die ik slechts citeer. De meeste vis had hij aan Belgische betaalpispotputjes verkocht en de rest als consumptievis voor de Nederlandse markt.
Verder denk ik dat jij als karpervisser niet vrolijk zal worden van een bezoekje aan de Haagsche markt op een zaterdagochtend.
Groet,

John (uit de Molenwijk)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-01-2007 20:02

Willem Barnas schreef:Jo,

Kees van Kooten en Wim de Bie hebben ooit een woord uitgevonden:

Doemdenken

Het is maar hoe je je karpervisserij ziet en hoezeer je de bedreiging toelaat. Het is namelijk je eigen leven in de buitenlucht en jij bepaalt hoe dat eruit ziet. Ja toch? Dat mag toch? Niet dan?

Wat broodnodige spullen, een mooi attractief aas, goed weer en een dijk van een stek. Meer dan zat voor een knaller van een dag. Meer heb ik echt niet nodig en meer hoef ik dus ook niet toe te laten. Scheelt een berg, kost haast niks!

Mag ik lachen om naam, faam, imago, eigenbelang, vriendjespolitiek, verzonnen normen en waarden, drempels en grenzen?

Gewoon een fijne pot vissen en genieten van een vis.

Normaal doen.

En wedden dat als iedereen gewoon weer normaal doet en gaat vissen zoals het bedoeld is we direct allerlei 'geregeldheden' op kunnen doeken?

Een echte karpervisser doet wat 'ie moet doen, een echte karpervisser begint bij de kern, simpelweg door goed te vissen, verantwoord te vissen, vissen netjes te behandelen, zijn omgeving te respecteren, vrienden te maken en anderen te laten, eens een vergeten blikje op te ruimen en een water te behandelen zoals het water hem behandelt.

Gedragscodes heeft hij niet nodig, logisch nadenken kan 'ie namelijk al.

Vissen mensen, vissen...
Niks meer, niks minder...

Straal het uit door je te laten gaan.

En als ik je zie kutten met een karper krijg je één waarschuwing............ ...........en pas dán gaan we echt dreigen.

Waarom dreigen?

Voor de karper, omdat 'ie het zelf niet kan. Niet voor de karpervisserij, want die bestaat slechts bij de gratie van een karper.

Dus wees een beetje slim en houd die mooie beestjes heel, leer je buurjongen vissen als hij alleen is en zorg dat je je lekker voelt aan het water.

HANG LOOSE & FUCK DE ONZIN
Pistolen Wim 8)

PS: Met dank aan Erik, Jeffrey en 'Ukkie' uit het Nieuw-Waldeck van '88.


Maar Willum,
wat dan te doen in het 'after fishing time'??
Oh ja, heb ook jonge buurgassies het vissen bijgebracht...Waar die nu vissen daar kom ik niet meer :cry: :cry: Ze zijn inmiddels vele malen beter dan ik :-?, gezien hun fotomateriaal en setuppies ben ik tenminste
een ouwe Peppie.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

21-01-2007 20:11

Beste Henk,
Oude pep of niet zolang je er maar lol in hebt.
Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........