Wegen, ponden of kilo`s??


Willem Barnas

24-01-2003 16:46

Numero 74!

WEEGT HET ALLEMAAL ZO ZWAAR DAN?!

Groet'n,
Willem Barnas
Laurens Stolker
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: Utreg

27-01-2003 17:10

WHO CARES

op de foto zie je toch niet hoe zwaar de vis is mannen dus waarom wegen.

We vangen toch allemaal elk jaar weer meerdere 'dertigers' of zijn we ondertussen al bij de 'veertigers'
Willem Barnas

01-02-2003 19:54

En toen werd het rustig..... :wink:
Gast

01-02-2003 20:06

Logisch! Waarom zou je wegen? Voorzichtig onthaken, even bewonderen en dan weer voorzichtig terug zetten.

M.vr.gr. John.
Willem Barnas

01-02-2003 20:32

Jazeker,

daar kan ik heel goed in komen John, alleen weet je wat het volgens mij is? Vissen is zóóó persoonlijk, net als wegen: de één interesseert het geen ene hol hoe zwaar die karper is, maar de ander vind het schitterend om dat wijzertje te zien kruipen.... Gaat het allemaal in goede harmonie en op een verantwoorde en relaxte manier, dan is er niets loos. Tegenwoordig is het echter iets wat je aan status helpt, wat je ego streelt en wat je op den duur helemaal gek maakt, je houdt jezelf namelijk voor 't lappie met dat domme gepoch. Ik kan dus héél goed begrijpen dat er mensen zijn die het helemaal niets meer kan schelen wat dat gekke beest weegt.

Het is iets persoonlijks en zéér onbelangrijks, maar dat zien een heleboel mensen niet, waardoor alles weer uit z'n verband gerukt en zwaar overdreven wordt. De mensen willen laten weten wat ze vangen en dat is nou juist zo oninteressant. Het is een leuke bijzaak, een pretje als ie de dertig passeert, een rotzorg als ie het niet doet en allesbehalve een drijfveer achter wat voor visserij dan ook. Dat er dan een hoop lui rondlopen die het allemaal niet meer helder en in het juiste perspectief zien is hun fout, niet de onze. Wat? Het zijn er zo veel?! Nou, dat zal dan wel aan de maatschappij liggen, dat is ook één en al status en mooidoenerij.

Fuck de kilo's en de ponden en vang ze gewoon!

Groeten,
Willem Barnas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 11:13

Willem,

Ik weeg meestal ook de door mij gevangen vissen. Niet omdat het stoer is om op het eind van het jaar te zeggen zoveel van die of van die, maar puur voor hengelvangstregistratie (HVR).

MVG

Klaas
Willem Barnas

02-02-2003 11:28

Inderdaad,

Dat is toch OOK het mooie van wegen; inzicht krijgen in groei en ontwikkeling binnen een bepaald ras, water of omgeving.
Helemaal mee eens Klaas, alleen wordt er een beetje téveel waarde aan gehecht, ook hierzo. Ik moet eerlijk bekennen dat ook ik kick op grote vis, maar wel in een bepaalde mate, niet in die overtrokken, verbogen en uitgewrongen mate als die vele anderen plegen te hanteren. Je moet het kunnen.........nou ja, laat ook maar 't is wel duidelijk denk ik...... :cry:

Een groet uit't Noorden
WB
Gast

02-02-2003 12:38

Ben het helemaal met je eens noordeling.
Als iedereen er zo over dacht, zou het er in de karpervisserij een stuk relaxter aan toe gaan.

M.vr.gr. Nog een noordeling.
HansPeter van Ee

02-02-2003 13:28

He Friese Hagenees

Uiteraard hebben Klaas en jij gelijk, relativeren zou het toverwoord kunnen zijn voor een aantal karperende vissers.
Grote vissen vangen moet ook kunnen, als het maar met de benodigde ethiek en ervaring gebeurd.
Dat komt alleen maar ten goede aan de gezondheid van de karper, en is dat niet de grootste verplichting die wij hebben t.a.v. de karpers ?

met dooiende groet

HPE
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

02-02-2003 19:47

hey sorry beste mensen maar ik snap het nut niet van deze discussie ofwel weeg je gewoon kilo's ofwel een weegschaal met ponden hé! en als je niet de juiste factor weet om het om te zetten in ponden zoek het op ofzo! Sorry maar naar mijn mening is deze topic zinloos sorry maar dit is maar mijn mening.

vriendelijke karpergroeten nick
Willem Barnas

02-02-2003 20:47

Nou,

Ik ben gelukkig niet in m'n eentje, ook ik snapte eigenlijk al niet wat het belang was. Ik gaf dat ook aan met: "Weegt het allemaal zo zwaar dan?!?!", maar ja, da's mijn slechte eigenschap: M'n bek niet kunnen houden, zal wel in m'n Haagse roots zitten....

Au revoir, tot kijk en oant sjen!
Willem Barnas
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-02-2003 20:57

Zo is het maar net.
Van de andere kant is het natuurlijk wel zo dat als je nog nooit een dertiger gevangen hebt het wel een magisch getal blijft. Maar als ik vissers beluister die dit gewicht al wel gevangen hebben, hebben zij hetzelfde vervolgens met "een veertiger". Misschien dat daardoor onze sport wel enigzinds verziekt is. Elke vis is mooi, los van het gewicht.
Op 2003-01-14 20:58, schreef Klaas van den Herik:
Jan,

Het wordt pas echt zot als dezelfde vis een lage dertiger, net geen 30, bijna 30 pond wordt genoemd.

Net of de vis meer waard is vanaf 15 kilo.

MVG

Klaas