Schuimlaag op de vijver
-
Beste mensen hierbij een vraag : hoe komt die schuimlaag op de vijver ?
meestal is het weg maar af en toe blijft er van alles hangen
heb 2 goede bio filters erop staan maar het blijft voorkomen .
hangt dit van het zuurstof gehalte af of de stroming aan de oppervlakte ?
alvast bedankt
groetjes , ruben
meestal is het weg maar af en toe blijft er van alles hangen
heb 2 goede bio filters erop staan maar het blijft voorkomen .
hangt dit van het zuurstof gehalte af of de stroming aan de oppervlakte ?
alvast bedankt
groetjes , ruben
beter 1 vis in de vijver dan 10 in de reiger
- Kees Ouwehand
Nee, daar ligt het niet aan. Is een overschot aan eiwitten. Er zijn eiwitafschuimers, maar gewoon minder voeren of voer dat minder eiwitten bevat gebruiken is de meest praktische oplossing.
Groet, Kees
Groet, Kees
-
okej ik hoop dat het daaraan ligt het is geen gezicht
- Kees Ouwehand
Ligt het zeker aan. Alleen in het voorjaar als ze paaien is er een andere bron voor eiwitten waar jij weinig aan kunt doen. De rest komt gewoon van het voer. Er zijn wel richtlijnen voor de voerhoeveelheden op de koi sites. Ik ben het even kwijt, dus zoek maar op met google. Als je dan vooraf dagelijkse porties voor een dag maakt houd je het een beetje in de hand. En nu in de onverwarmde vijver eten ze nauwelijks en hebben dus niks nodig. Eén keer per week een paar korrels als je je niet in kunt houden. Maar nodig is het niet.
Groet, Kees
Groet, Kees
-
tja ze eten nog genoeg haha ik weet dat dat niet goed is maar als de water temp nog rond de 8 graden ligt kan het geen kwaad 

- Kees Ouwehand
Nou, dan weet je nu waar dat schuim vandaan komt.
Bij mij zijn ze op dieet en krijgen niks meer. Zijn toch al veel te dik.
Groet, Kees

Bij mij zijn ze op dieet en krijgen niks meer. Zijn toch al veel te dik.

Groet, Kees
-
kees dan moet je er minder cileconen in spuiten 

- Kees Ouwehand

Siliconen? Vertel, naar gedroomd vannacht?
-
kwam opeens een plaatje van lola ferari voorbij
- Simon Dekker
Kees, kan het ook geen zuurstof zijn? Als er teveel aanwezig is (bv door een schuimfontein, heb ik nl wel eens terwijl ik niet veel voer) kan het water dit niet meer omzetten en het komt als gas uit het water.
- Kees Ouwehand
Nee Simon, alleen deels.
Zuurstof (lucht) geeft de luchtbelletjes in het water, maar de eiwitten zorgen voor de gewenste oppervlaktespanning om die belletjes niet direct al uit elkaar te laten spatten. Uitstroom van het filter doet het ook trouwens. Er moet natuurlijk enige beroering zijn om die luchtbelletjes te vormen. Bacterïen hebben die lucht trouwens nodig. Ik heb een behoorlijk grote luchtpomp op vijver en filter en nauwelijks schuim.
Maar, vissen hebben eiwit nodig en zo nu en dan zal de vijver wel eens wat schuim op het oppervlak hebben. Loopt dit echter uit de hand, dan moet je wat doen. Je kunt natuurlijk ook je geld in de vijverwinkel investeren voor een eiwitafschuimer. Dat vinden ze daar niet erg en zal dan ook hun advies zijn.
Anderzins zul je de balans moeten vinden tussen aantal vissen, hoeveelheid voer en filtercapaciteit. Vind je die niet, dan gaat het nooit echt goed. De meeste vijverhouders neigen naar teveel vissen en teveel voer.
Groet, Kees
Zuurstof (lucht) geeft de luchtbelletjes in het water, maar de eiwitten zorgen voor de gewenste oppervlaktespanning om die belletjes niet direct al uit elkaar te laten spatten. Uitstroom van het filter doet het ook trouwens. Er moet natuurlijk enige beroering zijn om die luchtbelletjes te vormen. Bacterïen hebben die lucht trouwens nodig. Ik heb een behoorlijk grote luchtpomp op vijver en filter en nauwelijks schuim.
Maar, vissen hebben eiwit nodig en zo nu en dan zal de vijver wel eens wat schuim op het oppervlak hebben. Loopt dit echter uit de hand, dan moet je wat doen. Je kunt natuurlijk ook je geld in de vijverwinkel investeren voor een eiwitafschuimer. Dat vinden ze daar niet erg en zal dan ook hun advies zijn.
Anderzins zul je de balans moeten vinden tussen aantal vissen, hoeveelheid voer en filtercapaciteit. Vind je die niet, dan gaat het nooit echt goed. De meeste vijverhouders neigen naar teveel vissen en teveel voer.
Groet, Kees
-
dan zal het ook waarschijnlijk een beetje met de visstand te maken hebben van de vijver
heb er eigenlijk teveel inzitten. maar dat is ook zo mooi he
groetjes, ruben

groetjes, ruben
- Mitchel Bruinsma
Of 10% verversen.... Houd er rekening mee dat de biocultuurtje aardig week is nu!
Hier bunkeren ze nog volop! (Kap erop en +/- 10 graden!)
Hier bunkeren ze nog volop! (Kap erop en +/- 10 graden!)
-
Eiwit afschuimer bouwen
Ben je een deel van de eiwitten kwijt en het neemt gelijk een deel van de kleurstoffen mee uit het water.
of toch gewoon wat minder(of beter) voer.
Beetje waterverversen, hier nog steeds iedere week 10 % en je hebt nergens last van
Ben je een deel van de eiwitten kwijt en het neemt gelijk een deel van de kleurstoffen mee uit het water.
of toch gewoon wat minder(of beter) voer.
Beetje waterverversen, hier nog steeds iedere week 10 % en je hebt nergens last van
- Mitchel Bruinsma
Gewoon goed voer is ook belangrijk ja.
Hier al jaren TAKAZUMI. Werkelijk fijn voer.
Hier al jaren TAKAZUMI. Werkelijk fijn voer.