zijn karpers nomaden


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-12-2006 14:21

Feitelijk is het niet zo moeilijk, met nomaden worden mensen of bevolkingsgroepen bedoeld geen dieren.

Kan een karper een nomadisch bestaan hebben, sommigen hebben een vaste woon of verblijfplaats, dat zijn dan geen nomaden.
Vissen op afgesloten water zijn dus in die zin dan ook geen nomaden.

Op open water kunnen ze natuurlijk wel een nomadisch bestaan hebben.
Een nomade hoeft ook helemaal niet steeds verder te trekken hij volgt gewoon het voedsel en/of de handel en als dat terugtrekt trekt hij daar weer achteraan.

Filosofisch bekenen kunnen sommige karpers nomaden zijn, je moet dan wel eerst bepalen wat een verblijfplaats is.

Ik woon en verblijf in Leeuwarden dat is al een aardig groot gebied om maar een voorbeeld te geven.

Is Nederland wel groot genoeg om over nomaden te spreken?

Je kunt ook stellen dat sommigen karpers forensen zijn, om maar in dat soort termen te blijven.

Zijn karpers nomaden?? alles nog eens doorlezend, NEE!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2006 20:38

Zijn karpers reizigers?
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

01-12-2006 22:16

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaan karpers zijn karpers aka ciprinus carpio aka hangbuiken aka aaah fuck it.. ok wil er ff hier een bioloog opstaan en er ff in een sticky of een collum ff iets over vertellen.. een echte bioloog dus niet een of andere ksn ridder die wat artiekeltjes heeft gelezen...

ps: niks tegen de ksn hoor.. maar het lijkt wel alsof het over het nederlands elftal gaat.. idereen heeft een mening en idereen vind dat hij/zij gelijk heeft..
mvg Ian
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2006 22:20

??????
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

01-12-2006 22:32

eerst waren het nomaden en toen moest de defenitie van het woord nomaad uitgelecht worden en nu begin je over reizigers :lol:

bovenstaande berichtje kwam een beetje lomp over.. was sarcasties bedoeld :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2006 22:42

Een sarcastische opmerking beantwoorden met een sarcastisch bericht?

Toe maar.

Ik heb helemaal geen mening hierover. Slechts de indruk dat karpers die met regelmaat worden gevangen vaak opmerkelijk gewoontegetrouw zijn. Over de karpers die niet met regelmaat gevangen worden is er maar weinig statistiek. :D

Groet, Kees
wiebrand dragt

15-12-2006 12:48

het is me nu helemaal duidelijk thanks
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

15-12-2006 13:35

ik snap er niks an. :o
wiebrand dragt

15-12-2006 14:06

ik wel het is niemand duidelijk en niemand weet het iedereen denkt dat die het weet
wiebrand dragt

23-04-2008 21:27

en jammer dat de dicussie dan dood bloed
Jan Peter Teerling

23-04-2008 21:50

Sommigen zijn trekkende vis (als het water het toe laat groot meer of openwater) en anderen zijn honkvaste vissen. Zijn het toch nog net mensen Wiebrand, noem bewust de naam nomaden dan maar niet.

Slaap je beter als je weet wat het zijn? Je kunt ze (net als mensen!) niet allemaal over een kam scheren een duidelijk antwoord zul je dus ook niet (kunnen) krijgen.
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

24-04-2008 11:53

tja karpers/nomaden....

op het ene water wel en het andere niet dus tja karpers zijn geen nomaden of wel...bijv op het kanaal wel en op die ene put niet.....

tja zijn ze dan op die put geen nomaden omdat ze niet kunnen/hoeven????

ik denk dat we vast kunnen stellen dat karpers waar ze kunnnen zeker wel rond trekken in de sprint en in de lange afstand (we kijken dan even niet naar de paaitijd want dat heeft er erg weinig mee te maken aangezien nomaden ook niet in het "paaiseizoen" terug keren naar die grot in die ene vallei achter die ene heuvel na die ene ster voor weken achtereen gevolgt te hebben)

maar een karper met een nomaden bestaan... ik denk't niet rond trekken wel in ruimste zin van het woord maar een nomaden bestaan?

misschien kunnen ze niet verder, door die ene sluis of wat dan ook

maarja zijn ze nou nomaden of niet....

greetz paul
vis zwemt
wiebrand dragt

03-05-2008 10:59

Douwe Bijlsma schreef:Feitelijk is het niet zo moeilijk, met nomaden worden mensen of bevolkingsgroepen bedoeld geen dieren.

Kan een karper een nomadisch bestaan hebben, sommigen hebben een vaste woon of verblijfplaats, dat zijn dan geen nomaden.
Vissen op afgesloten water zijn dus in die zin dan ook geen nomaden.

Op open water kunnen ze natuurlijk wel een nomadisch bestaan hebben.
Een nomade hoeft ook helemaal niet steeds verder te trekken hij volgt gewoon het voedsel en/of de handel en als dat terugtrekt trekt hij daar weer achteraan.

Filosofisch bekenen kunnen sommige karpers nomaden zijn, je moet dan wel eerst bepalen wat een verblijfplaats is.

Ik woon en verblijf in Leeuwarden dat is al een aardig groot gebied om maar een voorbeeld te geven.

Is Nederland wel groot genoeg om over nomaden te spreken?

Je kunt ook stellen dat sommigen karpers forensen zijn, om maar in dat soort termen te blijven.

Zijn karpers nomaden?? alles nog eens doorlezend, NEE!

mmmmm je kunt het wel douwe