Blanken......en blijven blanken!!!!!!!!!!


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2003 09:17

John, Richard: John, jij hebt het waarschijnlijk over de beroepsvisser Wilkin de Boer, daar deze man de rechten bezit is alleen maar door financiele compensatie of door ' ruiling' van aalrechten op andere wateren een oplossing mogelijk en de betreffende HSV en/of federatie zou dit (als visrechthebbenden) tot stand kunnen brengen. Ik zal hierover nadere informatie inwinnen en zien wat we doen kunnen. Op Nieuwkoop is dat zo niet mogelijk qua beroepsvissers. En vergis je niet in het feit dat er ook z.g. 'sportvissers' zijn die voor (veel) geld maar al te graag bereid zijn een grote karper te verkopen (in met name Frankrijk aan de orde van de dag).
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

20-01-2003 09:48

It's a SHAME!! Ik vind het echt sonde.
met bedroevde groet Rob
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2003 10:16

Rob, met iets vinden komen we geen steek verder, met iets te doen wel!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

20-01-2003 11:15

Beste Aart,

Wat kan ik doen, behalve lid van de KSN worden wat ik na dit bericht direct (Ik geef het toe aan de late kant) ga doen. Ik heb geen zin om lijdzaam toe te zien hoe ons water wordt leeggevist terwijl jij aan het uitzoeken bent hoe de vork in de steel zit. Ik geef toe dat ik nu pas in actie kom nu m'n "privevijvertje" is verkracht. Maar goed ik ken het spreekwoord! Ook die van "men d....................................is" Ik doe op het moment liever niet aan zelfkastijding (schrijf je dat zo?) al denk ik wel dat ik het verdiend heb.
In ieder geval heel erg bedankt dat jij het e.e.a. wilt uitzoeken.
Ik ga i.i.g. na de KSN de 's-Gravenhaagse Hengelsport Vereniging eens even bellen.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-01-2003 11:20

John,

Je geeft het zelf al aan, in je eigen regio kun je ook een boel bereiken door je actief in te zetten binnen je HSV. Laat je horen en verzamel andere karpervissers om je heen zodat je op een vergadering ook echt je stem kunt laten gelden.

Groeten,

Mark
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

20-01-2003 13:25

Beste Aart,

Ik heb zojuist Mr. Fortuin de voorzitter van de GHV alhier gesproken die beaamde dat het idd om Wilkin de Boer gaat. Hij wist echter niets over "de sleep van 2,5 ton" en vertelde dat ie er verder ook weinig aan kon doen en dat ik mischien bij de verenigingen regio Leiden iets kon bewerkstelligen.
Als er zoiets wat jij oppert mogelijk zou zijn qua compensatie zou dat natuurlijk mooi zijn. Maar wie checkt of de hr. de Boer zich hier aan houdt?
En als ik zeker weet dat de hr. de Boer bereid is te stoppen met z'n activiteiten wil ik die paar "sportvissers" 's morgens nog hun ontbijt brengen ook.

Mark,

Bedankt voor je suggestie, ben hard bezig wat mensen om me heen te verzamelen en de beuk erin te gaan gooien.

Edwin,

Wat Aart zegt blijkt helaas waar te zijn, maar dat konden we al op onze vingers natellen. Hier komt echter nog bij dat volgens de voorzitter van de "'s-Gravenhaagse" de OVB op sterven na dood is wat het voor de verenigingen weer makkelijk/noodzakelijk maakt hun vis van de beroepsjongens te kopen.
Als dit echt zo is zullen heel wat winkels die gespecialiceert zijn in karpermateriaal binnen afzienbare tijd hun deuren kunnen sluiten, En wij zijn er mooi klaar mee en dan bedoel ik niet allen wij in Z-H.
Het is te triest voor woorden.
Een groet kan er nog wel af,

John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-01-20 13:35 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2003 13:54

John, ik zal vanavond eerst Wilkin de Boer eens bellen om te informeren hoe dit precies in elkaar steekt. De OVB levert zelf na 2003 geen pootkarpertjes meer, dat klopt (dit jaar dus nog wel!!!). Om te voorkomen dat met name de Spiegelkarper projecten na 2003 niet meer aan (voor levering steeksproefsgewijs op ziektes gecontroleerde ) pootkarpertjes zou kunnen komen heeft de KSN diverse gesprekken met de OVB directie in 2001 en 2002 gevoerd. Dit heeft geresulteerd in de toezeggingen dat de koper van Valkenswaard verplicht is de ca. 100 karperouderdieren aan te houden en dat de OVB ook na 2003 de kosten van de onderzoeken op ziektes (voor de levering) voor haar rekening blijft nemen. Inmiddels heeft het hoofd van het voormalige O.V.B. kweekcentrum ( Jan van Mechelen) per 1-1-2003 de kwekerij voor eigen rekening overgenomen en is blijvende levering van pootkarpertjes, in ieder geval voor de Spiegelkarper projecten, gewaarborgd. Hopelijk zal iedereen kunnen begrijpen dat een vereniging als de KSN, louter bestaande uit vrijwilligers, geen mogelijkheden heeft om eventuele leveringen van pootkarpertjes na 2003 aan een aantal van alle ca. 1000 HSV-en te kunnen regelen. Maar leveringen na 2003 zijn dus wel degelijk mogelijk, dus wees maar niet zo somber! M.i. een reden temeer om lid van de KSN te worden......
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2003 23:07

John, zoals beloofd heb ik vanavond Wilkin de Boer gebeld. Zijn voorganger heeft inderdaad een keer een zegentrek gedaan en toen behoorlijk wat karper gevangen en verkocht. De laatste twee jaar zegt Wilkin nooit bewust op karper te hebben gevist, maar alleen op snoekbaars. Als 'bijvangst' zegt hij de laatste 2 jaar absoluut niet meer als maximaal 200 kg karper gevangen te hebben. En wat hij vangt verkoopt hij, maar dat is normaal voor een beroepsvisser. Volgens zijn zeggen vist hij daar alleen maar gericht op snoekbaars wat voor hem ook het meeste opbrengt. Persoonlijk denk ik niet dat hij erom zou liegen daar hij immers de visrechthebbende is en in wezen mag vangen en verkopen wat hij wil.
Hij bood nog wel aan kleine spiegeltjes te willen leveren, die volgens hem in de polders daar in grote hoeveelheden voorkomen, maar daar ben ik maar niet op ingegaan.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

21-01-2003 01:17

toch blijf ik steeds met de gedachte worstellen aangaande eigendomsrecht van aangekochte vissen voor uitzet.

Als je dit eens kleinschalig inbeeld:

Een cluppie vissers hebben het geluk het alleenrecht te hebben, beheer te voeren over een water van een hectare of zo. Hoppa, spiegelkarperproject wordt gestart en allemaal in goed beheer vind er een uitzetting plaats.

Alle uitgezette vissen staan geregristreerd dmv flankfotografie... (toch?) en deze regristratie kan meegeleverd worden als archief aan dit cluppie. (en zou kunnen dienen als eigendomsbewijs, ik fantaseer maar wat)

Zijn ze, dit cluppie, vanaf dat moment eigenaars van deze vissen??

Of verdwijnt dit weer bij uitzetting, en zeker bij het opheffen van hun alleenrecht op beheer ervan erop?

Lijkt mij zo een logische gedachte, indien zij deze partij als 'klant' gekocht hebben, aannemende dat dit het geval is.

maar goed mijn gedachten hierover zijn te vaag, mijn kennis te gering, vandaar dat ik maar wat mijmer. En ik begrijp terdege dat een en ander zoals boven bij elkaar gemijmerd, teruggeplaatst zou worden naar bijvoorbeeld openbaar water, waarop verschillende verenigingen hun rechten huisvesten, alles veel complexer in elkaar steekt. Zoals ook bovenstaande zin geloof ik ;o)

Groeten ed

ps. Den haag, leiden... brassemeer is als ik het goed heb ook niet eens ver van voorhout vandaan. Daar moet ik mij ook nog een hengelsportvereniging zien te zoeken. John, jij klinkt mij dichtbij, qua plaats van wonen... heb jij enige suggesties hiervoor?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-01-21 01:18 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-01-2003 10:07

Aart,

Bedankt voor je speurwerk, maar je hebt me helaas niet helemaal weten gerust te stellen. Er blijven vragen over zoals; waarom wordt er sinds vorig seizoen verhoudingsgewijs ERG weinig gevangen, hoe zit het met de hr. G Alleblas de andere beroepsvisser die hier ook de rechten heeft (ben ik zojuist achter gekomen) etc.
Zoals ik al eerder vermeldde is het water ECHT dood Aart en ik ga letterlijk en figuurlijk uitzoeken wat hiervan de oorzaak kan zijn!!!!!!!!
Hardstikke bedankt voor je moeite Aart, alle replyers overigens.

Edwin,

Ik ga je een mail sturen.

Groet John.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-01-2003 23:49

John, ik kan je er niet meer over vertellen als wat Wilkin de Boer mij heeft gezegd. Als je mij morgen even belt op 06-51545164 zal ik je het tel. nr. Van Wilkin de Boer geven en hij zal beslist alles weten over Alleblas en daar ook niet geheimzinnig over doen. Maar nogmaals, als een beroepsvisser de volledige schubvisrechten bezit mag hij (volgens de huidige visserijwet) vangen wat hij wil.
Maar....dit gaat niet meer op zodra op een water (of wateren) een VBC tot stand is gekomen. Dan moet er sprake zijn van een duurzame visserij en anders niks te vissen door het beroep. Wilkin de Boer is inderdaad voorzitter van die VBC geworden. Het is zo na te vragen wie daar in die VBC zitten namens de hengelsport. Ik weet trouwens zo niet uit m'n hoofd welk gebied die VBC bestrijkt, maar dat kun je opzoeken op de site van de OVB.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-01-2003 14:06

thanks for the mail john ;o)

ps. als je vandaag een mail krijgt met attachement van een @mac.com adres, dan is ie van mij. Normaal adres ontvangt alleen kennelijk, versturen ermee lukt niet.

groeten ed
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-01-2003 09:04

Beste Aart e.a,

Gisteren een gesprekje met de beroepsvisser gehad. Kwam idd over als een rechtlijnig persoon die niet om de brei heendraait en zich kan vinden in een verantwoord "beroepsvisserij-beleid" om zichzelf zodoende niet in de vingers te snijden. Zegt elke beroepsvisser dit niet?

Hij vond het hele verhaal uit z'n context getrokken en was daarom niet echt te spreken over de KSN heren waar hij zo eerlijk tegen was geweest. In tegenstelling tot z'n eerdere reactie naar jou gaf hij nu wel toe zelf die 2,5 ton karper te hebben gevangen bij de "Witvismeer". Al drong dit wat laat tot me door en kon ik hier zodoende verder geen punt van maken, als dit al nut had gehad. De optie om ter compensatie "aalvisrechten" aan te bieden wees hij al bij voorbaat van de hand aangezien er naar zijn zeggen geen aal van betekenis te vangen is tegenwoordig, een argument waar ik wel in kon komen.

Waar hij echter wel duidelijk in was was het feit dat ie in het geval van het eventueel terugzetten van gevangen "spiegeltjes" dief van z'n eigen portemonaie zou zijn en dit zodoende als belachelijk afdeed. Dit in tegenstelling tot z'n eerdere toezegging. Volgens hem lag de enige oplossing om dit soort "afvissingen" te voorkomen in een financiele vergoeding naar de beroepsvissers. En wij kunnen dan alleen maar hopen dat ze zich hier idd aan houden.
Dit bericht moet je maar ter kennisgeving
zien Aart. Anderen kunnen het als pijnlijk informatief ervaren. Whatever!
Groet,

John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-02-03 22:18 ]</font>