Waarom worden er denigrerende namen gebruikt voor kleine kar


Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 10:13

Beste karperaars,

Al een tijdje vraag ik me af waarom mensen (bekende vissers die stukken schrijven en dus voor sommige vissers als voorbeeld dienen) voor kleinere karpers denigrerende namen gebruiken. Ik zie namen zoals:
- een wipper
- knolletje
- guppie
etc. Oftewel allemaal namen die de vis een lagere waarde geven op de vangstlijst.

Ik vraag mij gewoon af waarom dat nodig is elke karper is toch een gigant op zich, of niet soms. Want als die kleinere karpers er niet zouden zijn dan zouden grote vissen tot de verleden tijd behoren.
Ik vind het ook zeer jammer dat ik vaak in verhalen van bekendere vissers, die door sommige beginnelingen als voorbeeld gezien worden, deze namen vaak in hun verhalen gebruiken. Dit is toch niet nodig of wel soms, het is toch een karper, en elke karper is toch geweldig om te vangen.

Die denigrerende namen zijn m.i. nergens goed voor. Hoe denken jullie hierover.

Met niet denigrerende groet,
Josse de Bruin

P.S. Wie het kleine niet leert, doet het grote verkeerd.
Arjen Lans

17-01-2003 12:09

Josse,
Ik zie het als een voortvloeing om alles en iedereen een bijnaam te geven.

Ik ken karpervissers met de bijnamen: De schele, stinkert en De Zure van Hilversum.
Ik ken karpers met de bijnaam De Slome, De Pukkel, Quasimodo, enz.
Een spod is een dildo, een swinger een pretslinger, en dan nog niet te denken aan de "erectie set-up".

Als ik dan een hoor praten en meepraat over een knolletje of guppie, dan is dat net zo vanzelfsprekend als iemand zegt dat Mozes van De Reigersbek De Bolle van *** heeft gevangen.

Bijnamen?, ach het hoort er nu eenmaal bij.
Arjen
Martijn Schild

17-01-2003 12:20

Ik vang genoeg knolletjes... kan mij in ieder geval niets schelen hoe ze genoemd worden, zolang ik ze nog maar blijf vangen. Elke vis is voor mij weer bijzonder.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 14:01

Arjen geeft maar weer eens het perfecte voorbeeld dat hijzelf een kuddedier is.
Go for it.

Mess with the best, die like the rest.

Martijn legt niet echt uit waarom hij ze zo noemt

En lorenzo geeft nog een paar namen die ik zelf ook wel had kunnen verzinnen. Dus die geeft ook niet echt antwoord op mijn discussie zijn er misschien mensen die wel een zinnige en duidelijk beargumenteerde reactie kunnen geven.

Met niet denigrerende groet,
Josse de Bruin
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

17-01-2003 14:14

[off-topic]
Quote Mess with the best, die like the rest. Qoute

Josse speelt zeker ook Medal of Honor

[off-topic]
Arjen Lans

17-01-2003 14:19

Josse,
Je wilt discussieren? Speel het dan niet op de persoon, maar haak in op de inhoud.

Door mij kuddedier te noemen kun je mij beledigen. (doe je niet want een kuddedier heeft een dikke huid :smile: ).

Met belerende groet,
Arjen
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 14:25

Ok,

Arjen vertel me dan eens waarom jij dit soort denigrerende namen aan die kleine vissen geeft. Omdat andere dat doen of omdat die kleine vissen niet aan jouw maatstaven van het karperen voldoen.

Met niet beledigende groet,
Josse
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-01-2003 14:26

Ik vind de naam knol of wipper niet beledigend. Een grote karper noemen ze een varken! Kleintjes vang je gewoon vaker maar dat wil nog niet zeggen dat ik er minder plezier aan beleef. De run geeft je de zelfde stoot adrenaline of het nou een grote of een kleine is. Achteraf krijg ik bij een grote vis nog een dosis adrenaline, dat heb ik bij een kleine karper niet meer. Maar geniet er nog wel met volle teugen van. En daar gaat het toch om, genieten van elke vis.

Groet
Bart
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 14:27

[off-topic]

Wist niet dat het van dat spel kwam Bob, speel niet zo vaak spellen.

[off-topic]

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

17-01-2003 14:29

Bart begrijpt het, dank je wel voor de duidelijke uitleg.
En bart keep the spirit a life

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Arjen Lans

17-01-2003 14:37

Hoi Josse,
Ik ben het met Bart eens. Ik vind het niet zo erg om een kleine vis een bijnaam te geven. Veel erger vind ik het als je een kleine vis minderwaardig (lees: met minder zorg) behandelt, maar daar ging het in deze discussie niet om. De crux zit hem in het woord "denigrerend" denk ik. En dat is subjectief. Voorbeeldje?: Ik vind het erg om mijn vrouw wijf te noemen, terwijl dit bij andere stellen heel normaal is.

Trouwens een brasem noem ik een slijmjurk en een graskarper een stinkchinees. Please don't shoot me.

Arjen
PS.: Ik zie er nu al naar uit om dit jaar een stel projectknollen te vangen, zeker weten
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

17-01-2003 15:59

Een in mijn ogen belachelijke discussie, het zijn verdikke maar vissen hé!!!!!!!!! "Die vis gaat er echt geen complexen van krijgen als je hem knolletje noemt hoor"
Zich vragen stellen over het feit of een benaming als knolletje nu denigrerend is of niet...maar ondertussen wel blijven vissen, en die knollen (en hopelijk voor iedereen ook giganten) maar haken in de lip blijven trekken.
Een typische 'winterdiscussie' lijkt me!

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Laurent van de Vrede
Berichten: 92
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Goes

17-01-2003 16:25

Sorry hor, maar ik vind dit echt een belachelijke discusseie.

Een kleine karper heeft toch ook een toepasselijke bijnaam nodig zoals iedereen die heeft. Ik noem het meestal een peuter, en mijn maten noemen het knollen.
Mensen krijgen toch ook bijnamen, toch??

En die kleine karpers zijn toch ook klein, en dan ga je zo ook zo noemen. Omdat je er wel blij mee bent, maar liever toch een grotere er aan had willen hangen.
Inderdaad een duscussie om te voeren als je niks te doen hebt. (In de winter dus...)

Mzzl,

The Laus
C.T.Z. maakt het mogelijk!

The Laus
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-01-2003 16:34

Een volslank persoon wordt toch ook zonder scrupules "dikke" genoemd...

Ik kan niet zeggen dat ik voor of tegen bijnamen ben, het interesseert me niet echt. Beter een naam geven, dan een merkteken zoals nietjes, ponsgaatjes of een nieuwe "vincoupe".

Mijn terminologie: schubje, spiegeltje, kleine rijen, ledertje, volschubje...

Met relativerende groeten, Mark
Martijn Schild

17-01-2003 17:03

Ik noem ze geen knolletjes, zo worden ze door jullie genoemd. Door mij worden ze gewoon karpertjes genoemd en dat is geen denigrerende naam, maar een verkleinwoord voor karpers. :lol:

Mvg,
Martijn
HansPeter van Ee

17-01-2003 23:09

Heren

Heerlijk deze discussie, eindelijk eens wat aandacht voor de kleine karper.
Die vang ik liever dan die 'stinkchinees' die in de begin van de avond een smakelijk hapje in mijn hyprol 66 boilie :smile: zag.

met vissende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2003-01-17 23:16 ]</font>
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

18-01-2003 03:05

Wij noemen ze 'kleuters'. Waarom?
Omdat het kleuters zijn!
Hehe
MVG Rob.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2003 03:39

Heren,

op mijn 17e jaar ontmoete ik mijn droomvrouw! Ze is kwart Indisch, kwart chinees en half Olanda. Van alle invloeden heeft zij het mooiste meegekregen, ik blij! :smile:

Op een dag kregen wij ruzie, hele erge ruzie.
Ik ben boos de auto in gestapt en heel hard weggereden. Op dat moment gold voor mij nog maar één ding: Een boot kopen!, waar ik "stiekum" al lange tijd mee bezig was.

De via-via lag naast me en ik stopte bij een benzine-pomp om te bellen.(voor het gsm-tijdperk). Ik had al weken een leuk bootje gezien voor fl. 3.250,00, een Inter 500 met een 20 pk Yamaha.

Om een lang verhaal kort te maken, 6 uur later stond ik bij mijn moeder voor de deur, met een geleende pick-up(met trekhaak) en achter die auto mijn trotse bootje. Dat ik de volledige Sportlaan in Den Haag blokeerde met dit gevaarte was het minste waar ik op dat moment aan dacht. Ik belde aan en een totaal uit haar dak gaande moeder deed open. Mijn vriendin had al 12 keer gebeld en zij maakte zich grote zorgen, mijn moeder dus ook :smile:

Ik vroeg mijn moeder of ze even mee naar buiten wilde komen en vol trots liet ik haar mijn bootje zien. Zelden heb ik iemand zo zien schrikken... tot uiteindelijk mijn vriendin haar ook te zien kreeg. Ze was sprakeloos en vol van emotie.....

Samen zijn we naar mijn werk gereden waar ik het bootje heb geparkeert. Mijn vriendin en ik hebben een hoop gepraat en uiteindelijk is alles goed gekomen. We vonden elkaar weer lief :grin:

In de 11 jaar van onze relatie is zij welgeteld 6 keer met mijn bootje meegegaan is de uiteindelijke trieste conclusie. Het moment, de emotie, de situatie toen ik haar(het bootje) heb gekocht is ze nooit vergeten, zoals vrouwen zelden de in hun ogen mindere "dingen des (karper) levens" vergeten. 3 jaar geleden besloten wij dan ook uit elkaar te gaan.

Ik mocht "het bootje" houden. :smile:

Jullie zullen je wel afvragen, wat lult die MB nou? Deze topic ging toch over knollen, guppie's en wippers.

Daar kom ik zo nog wel op.... :razz:

Het bootje:

alles aan het bootje bleek kapot te zijn. Ik prikte met een schroevendraaier door de bodem alsof het een pakje boter was. De moter die er achter hing bleek na de ter water-lating een kortstaart te zijn terwijl het een langstaart model zou moeten zijn. Ik heb het hele bootje leeggesloopt en had alleen het polyester casco nog over. Naar eigen idee alles weer op/ingebouwd en dat heb ik verdomd goed gedaan :smile:

Mijn vaste vismaatje heeft een zaak in boten en motoren dus die is me op dat moment erg van dienst geweest. Ik heb hem leren kennen via mijn ex en zijn huidige vrouw...auw. Haha.

Die topic, tja waar ging die nou ook alweer over??? Knollen, guppen en wippers.

De moraal:

Ik noemde mijn ex dus guppie...tja. Mijn bootje kreeg diezelfde naam toebedeeld. Ik/we maakten altijd grapjes dat als het uit zou gaan ik alleen de "g" maar hoefde weg te halen.
In mijn "uppie" heb ik het nog steeds naar mijn zin, terwijl ik haar (de boot) nooit anders ben gaan noemen.

Mijn bootje is een ode aan al die kleine schubjes, de spiegeltjes, de volschubjes, de ledertjes, de chineesen, de zilvertjes enz. en zal tot haar dood, huh zeevrouwsgraf Guppie heten. En dat wij samen nog maar vele mooie dagen mogen beleven.

Met van Guppie houdende groet, MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2003-01-18 03:47 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

18-01-2003 03:53

Michael,

jij moet eens een artikel schrijven over, zomaar iets!!! Ik lig nog in een deuk over je bovenstaande posting. Hoe hete die ex van je ook al weer en waar woont ze? En oja d'r telefoonnummer zou wel handig zijn :grin: :grin:

Hans
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2003 03:59

Met van Guppie houdende groet bedoel ik uiteraard mijn bootje. Ik zit al weer geruime tijd onder de "plak" bij Hetty die guppie geweldig vind.(en wederzijds :smile: )

Waarom dit ietwat sentimenteele verhaal?

Mijn vismaatje belde vanavond. Zijn vader is vanmiddag overleden.... Moge u in vrede rusten.

Met Griekse groet, MB
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-01-2003 09:22

Michael,

Sportlaan geblokkeerd??? Zeker het smalste gedeelte bij de Stokroosstraat :smile: Of had je de voorloper van de laatste "Avifauna" opgekocht?? :grin: :grin:
Mooi verhaal man!!!!!

Groet,

John
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

18-01-2003 13:32

Leuk stuk michael vertel eens wat over je visavonturen. En stuur zo'n stuk eens in ik zal het zeker lezen.

Met vriendelijke groet,

Josse de Bruin
Willem Barnas

18-01-2003 15:31

Sjonge jonge,

Kleintjes worden groot en de groten waren ook eens kleintjes, niet lopen zeuren dus, we willen toch karpers? Stel je eens voor dat er overal alleen maar zware vis zat, het zou dan gauw afgelopen zijn met een ecologisch uitgebalanceerd en verantwoord karperbestand. Het contrast klein-groot valt ook weg en niemand kan meer opscheppen over z'n vangsten, is dat dan wat we willen??? Geen gezeik meer over knollen, wippers, guppen, etters, fucking 10-ponders dus. Oh ja, vang ze.

Willem
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2003 16:55

Dank jullie wel voor het compliment, Josse, Hans en John.

Ik zou inderdaad eens wat meer moeten schrijven over de leuke/vreemde/mislukkende aspecten van het karpervissen. Vooral over de mislukte/lollige factoren zou ik al een epos kunnen schrijven.

Van kapotte karterpannen tot ziekenhuisen, van rivieren die te snel stromen tot leeggelopen meren, gewekt worden in Cassien door een striemende run, veroorzaakt door mijn toenmalige vriendin(ja, die) die met snorkel en flippers mij vanaf de camping kwam bezoeken terwijl ik toch ver voorbij de "tietenstek" in de Noordarm zat...

en oh ja, die keer in het Twenthekanaal toen we als joggie's van 14 ........

Met lachende groet, MB
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

18-01-2003 21:07

Michael Bouman schreef:

Ik heb hem leren kennen via mijn ex en zijn huidige vrouw...auw. Haha.

ZIJN HUIDIGE VROUW :razz:

En nog iets:

Ik mijn vergunning staat dat het sterk af te raden is om vis uit het Twentekanaal mee te nemen wegens de vervuiling van het water.

Heb jij daar soms iets mee te maken :wink:


Groetjes,

Sjoerd

Ps. Ik weet wat je voelt. Ik heb deze zomer ook een boot gekocht die niet al te best bleek te zijn...