Vispas 2007...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk dammer
Berichten: 84
Lid geworden op: 30-12-2004 15:40
Locatie: Winschoten

01-11-2006 18:44

Douwe,

Bedankt voor je reacties.
Ik zal even bij mijn H.S.V informeren.
Ik laat het je nog wel even weten,van hoe of wat.

Groetjes Henk.
oost west,aan het water het best.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

01-11-2006 20:19

Dit maak ik op uit het visblad (wat iedere sportvisser thuisgestuurd heeft gekregen als het goed is)

Ik moet hebben voor 1 vereninging : één vispas (á 14 euro) en een federatieve afdracht (á 20 euro in mijn geval (inc grote vergunning))

Mocht ik bij een 2e vereniging lid worden betaal ik 2,50 euro voor administratie kosten, en weer een federatieve afdracht. (á 20 euro (inc grote vergunning))

Maar ik denk dat ik het niet goed begrijp, want dan is het alleen maar veel duurder... :roll:

Of is het zo dat de federatieve afdrachten goedkoper worden omdat je geen grote vergunningen meer nodig hebt?

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-11-2006 20:54

Federatie ZWN heeft nu nog wel dubbele afdrachten

Over het al dan niet afschaffen van de dubbele federatieve afdrachten wordt pas op 25 november tijdens de ALV van de FZWN een beslissing genomen.

Ik ga er maar vanuit dat er in 2007 nog dubbel betaald moet worden.

Veel te weinig tijd voor 2007 en het zal anders wel begrotingsproblemen opgaan leveren.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-11-2006 21:24

luuk schenkelaars schreef:Dit maak ik op uit het visblad (wat iedere sportvisser thuisgestuurd heeft gekregen als het goed is)

Ik moet hebben voor 1 vereninging : één vispas (á 14 euro) en een federatieve afdracht (á 20 euro in mijn geval (inc grote vergunning))

Mocht ik bij een 2e vereniging lid worden betaal ik 2,50 euro voor administratie kosten, en weer een federatieve afdracht. (á 20 euro (inc grote vergunning))

Maar ik denk dat ik het niet goed begrijp, want dan is het alleen maar veel duurder... :roll:

Of is het zo dat de federatieve afdrachten goedkoper worden omdat je geen grote vergunningen meer nodig hebt?

Groeten,

Luuk


Luuk jouw prijzen kloppen van geen kant.

1e vispas kost 14 Euro

Federatieve afdracht 2007 Euro 5,50 ( in de ALV van 2005 al vastgelegd)

Lidmaatschap HSV Euro ?

Is Totaal ?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-11-2006 21:51

Ter aanvulling,

Straks ben je hier in het zuiden +- € 5,50 al dan niet kwijt aan de federatie voor je extra vispas. Plus het lidmaatschapgeld voor je tweede HSV, plus de administratie kosten van € 2,50 het verschil is dus zeker € 11,00 in je voordeel. Kan nog meer zijn ligt er aan wat de ledenvergadering besluit zo als Michel al stelde.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

01-11-2006 23:34

Hmm, dan snap ik het ook echt helemaal niet meer. :roll:

Ik zie het allemaal wel verschijnen. Komt wel goed :wink:

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-11-2006 23:57

Luuk, goed lezen is een kunst :lol:
Er zijn inderdaad naast de Vispas (waarmee je met 2 hengels mag vissen) nu nog geen voorbeelden te geven van HSV-en die volgend jaar ook weer een z.g. 3-hengelvergunning uitgeven (zoas b.v. nu bij de AHV).
Is echter simpel op te lossen daar iedere HSV dit straks zelf kan bepalen, ze kunnen dus m.i. gewoon naast de Vispas een extra vergunning voor een 3e hengel uit gaan geven (al of niet tegen extra betaling). De gewijzigde Visserijwet biedt n.l. iedere visrechthebbende de mogelijkheid om zelf te bepalen met hoeveel hengels er straks mag worden gevist. Uit het AHV voorbeeld blijkt echter dat HSV-en hier waarschijnlijk nog niet van op de hoogte zijn. Alle Federatie voorzitters weten dit echter wél daar de KSN dit op de laatste voorzittersvergadering van Sportvisserij Nederland nog eens nadrukkelijk onder hun aandacht heeft gebracht...
Ook alle HSV-en zullen hierover binnenkort bericht ontvangen!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2006 00:40

Luuk, nog een keer: zie http://www.vispas.nl
Op die site 'kies je Vispas' aanklikken en daar weer 'het Visdocumentenschema 2007' aanklikken. Daar staat precies omschreven wat je moet betalen voor de Vispas en de Extra Vispas (die Extra Vispas is dus je 'vergunning' bij een 2e HSV, hetzelfde geldt eveneens t.a.v. een 3e HSV etc.)
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2006 11:31

pj otte schreef:Ter aanvulling,

Straks ben je hier in het zuiden +- € 5,50 al dan niet kwijt aan de federatie voor je extra vispas. Plus het lidmaatschapgeld voor je tweede HSV, plus de administratie kosten van € 2,50 het verschil is dus zeker € 11,00 in je voordeel. Kan nog meer zijn ligt er aan wat de ledenvergadering besluit zo als Michel al stelde.

Groet, Peter


Vergeleken met nu Peter?

Dacht het dus niet, tel die 9,50 van de sportvisakte er maar even af en zie dat er dus nog welgeteld 1,50 per extra vereniging over blijf waar je sublid bent, dit is dus in je voordeel ipv 11 euro... Het is in mijn ogen gewoon belachelijk dat Federatie ZWN gewoon de dubbele afdrachten blijft hanteren, terwijl ze met de grote mond in het verleden tegen de dubbele afdrachten waren...

Verder

Dan ben ik in Limburg en Brabant lid en wil volgend jaar ook de federatievergunning van veluwezoom bemachtigen. Aangezien de federatievergunning wordt opgenomen in de vispas van de betreffende federatie ben ik dus verplicht op bij drie federaties al hoofdlid te worden, betekenend dat je dus 3x 9,50 afdracht hebt voor de oude sportvisakte terwijl dit eerst maar 1x was, tenminste zo krijg ik het bij die verenigingen te horen. Als ik er maar 1,50 voordeel heb bij het zijn van een sublid dan gaat me dit dus geld kosten volgend jaar (6 verenigingen lid, betekenend minimaal 14,50 extra kosten naar SN), nog maar niet te beginnen over de verenigingen die voor subleden ook vast wel wat verhoging door zullen voeren in het lidmaatschap ben ik bang.

Al met al schieten we dus nog niks op met de vispas en ben ik bang dat het komend jaar een ongestructureerd zooitje gaat worden in Nederland, hoezo papierwerk verminderen. Van begin af aan heb ik en met mij meer mensen gezegd dat het centraal uit dient te worden gegeven door SN, dan wordt het makkelijker en overzichtelijker. Dus uitgifte van de vispas door SN en niet de administratieve rompslomp neerleggen bij de verenigingen, Dat werkt!

Ach, waren de verenigingen maar niet zo achterdochtig en afstandelijk en brachten ze hun water gewoon in, dan konden we naar een systeem zoals in Belgie. Een vergunning voor zo goed als al het water, heerlijk gewoon, helaas in het bekrompen Nederland met de huidige opstelling van verenigingen een onrealistische "natte droom".
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-11-2006 13:05

Ok, het is me iets duidelijke geworden.

Als je lid wordt van een 2e vereniging vetaal je daarvoor verenigings contributie + 2,50 euro administratiekosten.

Wat je dus precies moet betalen hangt van de kosten van de verenigingscontributie af. Daar is dus geen vaste prijs voor afgesloten?

Peter, de federatieve afdracht voor ons in het zuiden bedraagt dus 5,50?
Dus als ik het goed beredeneer:
14+5,5+verenigingscontributie= totaalbedrag voor 1 vereniging.
Bovenstaande totaal bedrag + 2,5 + verenigingscontributie = totaal bedrag voor 2 verenigingen.

Toch?


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-11-2006 19:08

Beste Bart,

Zucht, hoe zijn de afdrachten opgebouwd in het verleden, € 9,50 sportvisakte OVB.
Pin me niet vast op het bedrag achter de komma € 4,50 NVVS, € 5,00 Federatie afdracht.
In de situatie van 2007 met vispas betaal je ten alle tijden eenmalig de oude bijdrage sportvisakte + NVVS bijdrage. Kan nergens terugvinden dat het anders is. De Federatie bijdrage grote vergunning is een ander geval, elke federatie is autonoom en bepaald zelf of zij mee gaan met dubbele afdrachten of niet. Ook de hoogte van het bijdrage bedrag bepalen de leden van de Federatie. De FZWN leden (HSV) hebben besloten dat een commissie kijkt wat de gevolgen zijn voor de begroting van 2007. Dit komt zoals eerder vermeld op 25 november aan de orde.

Zelf vind ik de structuur zoals wij die hier kennen ten opzichten van België een stuk beter. Op 95% van alle openbare vaarwegen kan je met één vispas in ons land aan de slag. Bij onze zuiderburen zal je twee vergunningen van (niet vast pinnen) € 45,00 moeten kopen. Wil daarbuiten nog vissen trek dan maar je portemonnee open, als je er al opkomt om te vissen op al die syndicaat wateren die je er aantreft. Ben het wel met je eens dat veel HSV in het Limburgse geen of heel weinig viswater inbrengen in de federatieve grote vergunning. Of dit nu types is voor Limburgers is weet ik niet, blijft wel jammer. Het bestaanrecht van veel HSV is het viswater waar zij de visrechten van hebben, blijft lastig. Wel ben ik van mening dat grotere waterlopen eigenlijk ingebracht moeten worden. De KRW brengt mogelijk uitkomst, waterschappen willen van de versnipperde visrechten af. Het uitzetten van vis zal dan zeker voor een groot gedeelte aanbanden gelegd worden daar de richtlijnen die er voor staan dan mogelijk niet gehaald worden.

Wordt tijd dat weer eens een pilsje pakken,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2006 19:17

Een pilsje, dat zal van de winter vast wel goed komen (al drink ik geen bier, maar dat terzijde :wink:)

Bij het lezen van jouw verhaal kwam het bij mij alleen over dat wanneer je ergens sublid wordt iemand daar 11 euro verdient, maar feitelijk is het vergeleken met de oude situatie van aktes en grote vergunningen maar 1,50.

Dat je in de nieuwe situatie maar een keer landelijk afdraagt is duidelijk en een nobele zaak van sportvisserij nederland, helaas zijn er dus federaties die niet hetzelfde nobele streven hebben. Maar zoals je aangeeft zijn zij hier autonoom in. Ik denk niet dat ze in Brabant 3x zo hard voor mij werken omdat ik toevallig bij 3 verenigingen lid ben, maar goed, het zij zo. Door de extra administratiekosten in rekening gebracht door sportvisserij nederland schiet je er dus al met al niet veel mee op.

Probleem zit hem (naar mijn weten) in de federatievergunningen, doordat deze ingebracht zijn bij de vispas en je ze via de verenigingen moet kopen zal je wanneer je van verschillende federaties de vergunningen wilt hebben ook hoofdlid moeten worden bij die federatie. Betekenend dus dat je wel weer landelijk gezien dubbel aan het afdragen bent en ook nog eens dubbele "oude sportvisaktes" koopt die zijn ingebracht in de vispas. Ben benieuwd hoe ze dat uiteindelijk in elkaar steken.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2006 20:38

Bart, op zich is het zo dat als je van b.v. 3 verenigingen die lid zijn van 3 verschillende Federaties wordt, je wel 3x de Federatiebijdrages betaald, maar het is UITDRUKKELIJK niet de bedoeling dat je dan ook 3x de landeljke + 3 x de oude Sportvisakteprijs betaalt. Hoe dat echt in de praktijk gaat uitpakken kan ik je zo ook niet zeggen.
Wie dat wel kan is Jan Kamman (van Sportvisserij Nederland), je kunt hem daar altijd even een mailtje over sturen ( kamman@sportvisserijnederland.nl ). Die vraag kun je trouwens ook stellen via de http://www.vispas.nl site.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-11-2006 07:34

Zal het Jan Kamman persoonlijk vragen maandagavond is er een informatie avond Boa/controleur van de FZWN. Ook daar staat de nieuwe vispas op de agenda.

Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-11-2006 12:10

Ben benieuwd wat daar uitkomt Peter, want volgens mij is er over dit probleem (meerdere federaties) nog niet duidelijk nagedacht, iig niet duidelijk gecommuniceerd. Dat er toch redelijk wat vissers zijn die op federatiegrenzen wonen en bij meerdere federaties lid zijn lijkt me logisch.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-11-2006 12:37

Bart, het is exact zoals ik het hierboven heb omschreven. Ook volgens Jan Kamman!!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-11-2006 13:25

Van de site van de federatie ZuidWest Nederland

" Houdt U er wel rekening mee, dat de Algemene Ledenvergadering van onze Federatie vorig jaar november heeft besloten de Federatieafdracht voor alle leden in 2007 ongewijzigd te laten. De restitutie van federatieafdracht aan zgn. “dubbelleden” zal dus in 2007 NIET plaatsvinden. "

M.a.w. , als de HSV's a.s 25 november op de ALV van de federatie ZWN het willen, zijn we in 2008 eindelijk verlost van die dubbele afdrachten aan de federatie ZWN.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-11-2006 02:30

Voor alle duidelijkheid, de Federatie ZWN is dus de enige Federatie waar dit nog geldt in 2007, bij alle andere Federaties geldt dit per 1-1-2007 niet meer.
Gebruikersavatar
Lorenzo Willems
Berichten: 161
Lid geworden op: 20-09-2005 23:12
Locatie: Rotterdam

05-12-2006 23:52

Maar hoe zit het nou met een kleine Vispas voor gemeente wateren,ik lees dat je dan maar met 1 hengel mag vissen. En als je met 2 hengels vist aangesloten moet zijn bij een visvereniging.......klop dit of niet.
Life is like a box of boilies you never
know what you're gonna catch!!!!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

11-12-2006 09:32

Gaat goed bij Sportvisserij Nederland, ze schrijven mij dat ik geen (??????) lid ben een HSV, en bieden mij daarom de kleine vispas aan á Euro 9.50 ........... :lol:

met stropende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-12-2006 09:37

Je bent één van de velen, alleen de mensen die een automatische betaling hadden van de visakte krijgen die brief niet.

De telefoon gaat bij vele HSV's rinkelen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

11-12-2006 09:54

Douwe

Maar voor zover ik het bij ons op de HSV vergadering had begrepen zijn passen zo goed als klaar.
Gelukkig woont de voorzitter bij mij om de hoek, leen anders zijn vispas wel.
Mocht ik er geen één hebben ontvangen of aan kunnen schaffen
Handelt er trouwens al iemand in vervalste vispassen ??

:lol: :lol: :lol:

met legale groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-12-2006 10:36

Dit gaat niet over de vispassen, SVN is te vooruitstrevend geweest.
Ze hebben alle mensen aangeschreven die een visakte hebben gekocht zonder een koppeling te maken.
Alleen de automatische betalingen krijgen die brief niet.
Ik geef er maar geen commentaar op, tenminste niet hier. 8)

De vispas krijg je binnenkort wel opgestuurd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

11-12-2006 16:44

Heb dus ook het probleem.

Betaal een 3 weken geleden al ongeveer 30,- een mijn HSV, en krijg gister een acceptgiro binnen voor de kleine vispas van 9,50.

Dit klopt toch niet?

Michael
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-12-2006 18:59

Gewoon laten voor wat het is, alhoewel bij nader inzien is het beter om Sportvisserij Nederland plat te bellen in plaats van die arme penningmeester of ledenadministrateur.
Vissen is een hobby, geen religie!