luchtbellen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2003 14:06

Dag
Ben vanmiddag bij mijn thuiswater het ijs op geweest of ik enig teken zag van karpers nou tot mijn verbazing (nee ik zag geen karpers) maar wel luchtbellen onder het ijs het waren kleine aparte groepjes van redelijk grote luchtbellen die groepjes lagen een beetje los van elkaar, maar die luchtbellen lichen precies op de stekken waar ik in de zomer karpers vang kan dit dus beteken dat dat luchtbellen van de karpers waren en dat ze er dus nog liggen?

Ik had verder nog op enkele plekken gekeken waar nooit een karper gevangen wordt om te vergelijken maar daar zijn deze luchtbellen niet te vinden.

vragende karpergroet
kevin van etten
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 16:59

Beste Kevin,

Bijna altijd zijn deze luchtbellen de oorzaak van ontsnappend gas in de bodem. Ik zou me er in ieder geval niet blind op staren.

Met luchtige groet, MB
Arnold Haandrik

12-01-2003 17:06

Op 2003-01-12 16:59, schreef Michael Bouman:
Beste Kevin,


Ik zou me er in ieder geval niet blind op staren.

Met luchtige groet, MB

dat nu ook weer niet nee,maar dat gas kan wél op verschillende manieren ontsnappen...
dus,

met-iets-over-nadenkende-groet,
Harald.
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

12-01-2003 17:27

Michael,

Aasbellen is ontsnappend gas uit de bodem. Wat dacht jij dan dat de karpers die bellen zelf blazen.

Karpers wroeten in de bodem hierdoor onsnapt gas ( veroorzaakt door rottende planten e.d daarom zie je op het ene water ook meer aasbellen dan op een ander water met dezelfde bezetting). Het is zeer goed mogelijk dat de bellen die Kevin zag aasbellen zijn die niet konden onsnappen. Alleen is de vraag: van welke vissoort, want je kunt niet zien met welke snelheid en hoeveelheid de bellen vrijkwamen.

Wim
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2003 18:02

agh ja we komen er toch niet achter maar trouwens ik ga het toch op een andere stek proberen omdat ik met de pen vis kan ik dat niet berijken waar ik de aasbellen (tussen haakjes)zag.
Ik blijf wel op die plas maar een andere stek waar ik nog niet eerder heb gevist.
Trouwens nog een klein vraagje (ja sorry dat ik weer een vraag heb maar ik heb totaal geen ervaring met het winter vissen) de karpers he azen die nog wel rond in de winter ik weet dat ze niet veel azen maar als ze azen zwemmen ze dan wel rond of blijven ze in de sector waar ze ook rusten. met anderen woorden zwemmen/azen de karpers maar een paar meter of gaan ze toch wel wat rond zwemmen om voedsel te vinden?

kevin van etten

PS: sorry dat ik zoveel vraag maar ik moet nog zoveel dingen leren en vooral op dit gebied!
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 21:17

beste Wim en Hareld,

ik heb dit verschijnsel nu al 6 keer in de afgelopen 18 jaar als er ijs lag waargenomen op dezelfde plas/meer. Elk jaar op dezelfde plekken waren er luchtbellen onder het ijs waar te nemen. Soms zelfs zo erg dat er of een wak was of het ijs veel dunner was dan op andere plekken.

Kom er bij mij dan ook niet mee aan dat dit door actief azende karpers komt, die met deze temperaturen toch al niet vooruit te branden zijn.

Met embassy winnende groet, MB
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2003 15:39

Kevin,

Mijn ervaring is - en dat baseer ik enkele op vangsten, tijden en een enkele obervatie -is dat de ligplekken vaak niet de aasplekken zijn. Dit betekend dus dat ze af en toe een uitstapje maken. Opvallend is wel dat de winterse ligplekken vaak een schone bodem hebben. Zouden die plekken dan schoongeaasd worden of zijn die al schoon?

Verder verschilt de karper activiteit om diverse redenen enorm per water, je kan het beste niet al te grote en goed bekende wateren van je nemen zodat je met de pen goed kan slagen. Succes.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

13-01-2003 15:48

Laurens
dus je zegt dat de karper in de winter op schonen stukken liggen bedoel je hiermee ook harde stukken of kan het ook modder zijn waar geen troep op licht

kevin
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2003 15:59

Dat kan ook modder zijn. Ligplaatsen in onze lokale wetering - die erg modderig is en veel troep op de bodem heeft - bleken altijd schoon te zijn. Nu kunnen plekken met veel troep wel aasplaatsen zijn, maar op onze sloot liggen ze beslist niet tussen de rotzooi en ervaringen van anderen onderschrijven dit. Wel heb ik vissen gevangen die overduidelijk met hun buik op een schone (modder)bodem hebben gelegen. dat rook je zelfs aan ze...
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

13-01-2003 17:04

Laurens dat is een goeie tip op mijn water ken ik wel leuke plekken die schoon zijn ik ga het eens proberen thnx

kevin
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-01-2003 13:53

beste kevin,

aangezien ik veel van mijn wintervissen (nou ja zoveel zijn dat er niet) in de buurt van afgestorven riet- of lelievelden vang en de gronden hier vrij stevig zijn veronderstel ik inderdaad dat de karpers zich in de winter op relatief stevige en schone bodems ophouden. aan de andere kant kan ik me ook wel vinden in het idee dat de karpers zich "ingraven" in de modder om zich warm te houden (een beetje zoals olifanten om zich koel te houden). maar ja meestal is er toch geen peil te trekken op het gedrag van karpers

je zegt trouwens dat je met de pen die stek niet kunt bereiken. als ik ergens perse met de pen wil vissen en de stek ligt te ver uit de kant dan bevestig ik een vrij schuivend werplood onder de dobber. je moet dan wel even uitpeilen hoe diep het is. zo kun je grotere afstanden bereiken en toch op een vrij subtiele manier met de pen vissen.

succes,
karperlimbo
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2003 01:45

Heren,

Ik begrijp nog steeds niet dat jullie er maar vanuit blijven gaan dat de luchtbellen door (azende) karpers veroozaakt worden...

Met niet dromende groet, MB

ps: bijvoorbeeld, enig idee wat ijs voor invloed heeft op licht stromend water?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2003-01-15 01:46 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2003-01-15 03:07 ]</font>
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

15-01-2003 17:15

Micheal,

luchtbellen hoeven niet van karpers (of andere woelende vissoorten) te komen maar het kan wel.
Als jij op een water plakaten kleine luchtbelletjes naar boven ziet komen dan moeten die toch ergens door losgemaakt zijn van de bodem, niet???.

Je kan echt wel zien of loskomende (let op: loskomende en niet losgekomen en bevroren) bellen door het azen van vis komt of niet hierin kan jij mij zelfs geen ongelijk geven of wel?

Wim
Plaats reactie