Wegen, ponden of kilo`s??


HansPeter van Ee

25-12-2002 13:16

Klaas

Tienduidzend handtekeningen tegen Faber valt jouw misschien tegen, mij valt het mee.
Mevr. Faber zal heus niet de laatste zijn die ons vissers tegen de haren in zal strijken.
De DB staat te trappelen heren en nog terecht ook.

De problemen in Ede zijn het gevolg van een verkeerd beleid van de gemeente en de HSV'en.
Midden in woonkernen vissen vraagt extra dicipline van de mannen achter de beetverklikkers.
Ede heeft amper viswateren, karpervissers wonen er echter genoeg.
De drukte en overlast zijn dus verklaarbaar.

Daarbij is het bij de gemeente al jaren bekend dat de meeste vijvers lijden onder achterstallig onderhoud.
Sterfte is een normaal verschijnsel daar elk watertje is overbezet.
De Liebeek, de Kraats, de proosdij-vijver, de Lunenburgvijver, de Sterpa etc. allemaal strontputjes vol met kleine karper die allemaal afkomstig zijn van de HSV Voor Ons Plezier.

Men mag van mij het karpervissen verbieden in Ede want echt aantrekkelijk vissen is het er niet.
En de gemeente en de HSV zijn in deze evengoed fout als de karpervissers.

HVR ? Waarom ?
Volgens mij gooi ik een open raam in wanneer ik zeg dat veel grote karpers reeds zijn verdwenen van de Waal, Nederrijn, IJsselmeer etc.

SKP, leuk hoor al die spiegelkarper projecten en hopelijk waarborgt het de toekomst van de spiegelkarper maar toch iets voor de vissers die op dit soort wateren vissen.

HSV. Ik ben nu in totaal vier keer op een vergadering geweest van een HSV.
Wat ik er deed vraag ik me nog steeds af.
Wel is mij duidelijk geworden dat anders-vissende een negatief beeld hebben van karpervissers.
Soms terecht, soms onterecht.
Onder karpervissers valt mij op dat men er teveel voor eigen parochie preekt, karpers uitzetten, derde hengel, onbeperkt nachtvissen en toestaan van boten zijn zaken die voorop staan.

VBC, leuk en interessant maar wat zij precies doen is mij nooit duidelijk geworden.
Het tegenovergestelde van de beroepsvisser ?

Jeugcommissie, waarvoor? Een stelletje ettertje's ?
Ik ben al blij dat ik zelf geen kinders heb.

Kritiek naar anderen toe is leuk maar het actief zijn op andere fronten dan aan de waterkant moet iemand ook liggen.
Jij spreekt ook over een half verdronken schaap maar hoe zit dat dan wat betreft de jaren zeventig en tachtig ?
Al die overbezette wateren uit het verleden, het mishandelen van vele karpers door ze met teveel op te sluiten in een te kleine woonomgeving.
Waar waren de VBC's toen ? Waar was de KSN ?
Ik vind het prima hoor, dat wijzen naar anderen dat zij schuldig zijn aan de wantoestanden aan de waterkant, maar neem van mij maar aan dat er genoeg niet-KSN leden zijn die zich gedragen aan de waterkant.
Laat staan dat ze actief zijn bij een HSV.

met slapende groet

HPE
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-12-2002 14:32

Valt me tegen van jou HPE, die ettertjes, zoals je het zo leuk zegt, zijn wel de toekomst .. en, achjah laat maar.

mvg
stefan
HansPeter van Ee

25-12-2002 14:56

Stefan

Voel jij je dan aangesproken ?

Toen ik opgroeide als vissertje was er geen jeugdcommissie, laat staan een carpboard forum.
Normen en waarden krijgt men mee van huis uit, en niet via 1 of andere commissie.
Nu weet ik wel dat tijden veranderen en onze hobby de laatste tien jaar gigantisch gegroeid is maar het overzetten en stelen van karper gaat nu al tien jaar gewoon door.
Wie of wat veranderd daar wat aan ? Ook de jeugdcommissie ?
Ja, het klopt, de jeugd heeft de toekomst ?
Welke toekomst ?

met voor-zichzelf-vissende groet

HPE
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-12-2002 14:32

HPE, ik ben blij dat er een CBF bestaat, want bij ons thuis viste er niemand, en hoe weten hun nu dat je een karper beter niet op het beton kan leggen, maar wel beter op een dikke onthaakmat? Safty rig, daar hebben ze bij ons thuis nooit van gehoord? Zo'n dingen weet je niet als je net begint met karpervissen, ofwel? Laat nu de jeugdcommisie mooi verlichting geven aan de jeugd, en aan iedere ander die die info wil.

MVG J0H@N
HansPeter van Ee

27-12-2002 14:52

Johan

Begrijp me niet verkeerd maar ik vermoed dat de jongeren die actief lid zijn bij hun HSV of bij de KSN niet de jeugdige vissers zijn die het aan de waterkant verbruien voor een ander.
Neem het probleemgeval Ede, de gemiddelde leeftijd van veroorzakers van deze wantoestanden ligt ruim onder de twintig.
Het woord 'jeugdcommissie' komt in hun woordenboek niet voor.
Rigs en aanverwante zaken koopt men gewoon in de hengelsportzaak inclusief de informatie die er toe doet.
Dikke(??) onthaakmatten, safety-rigs en dat soort zaken zijn niet van belang in hun ogen.

Hoeveel jongeren hebben zich al aangemeld voor de viskampen van de KSN ?
Zullen er wel niet veel zijn want een betaalwater is toch een goed alternatief ?

met karper-respecterende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2002 14:59

Beste Johan, maar voor een deel heeft HPE natuurlijk wel gelijk. De essentie van visvriendelijkheid begint n.l. bij een goed visstandbeheer en alle overbezette putten en wateren zijn daarmee in strijd.
Overbezetting betekent n.l.: honger lijden, verzwakking, ziekte en sterfte.
En daar is in totaal gezien nog veel en veel te weinig aandacht voor. Ook een groot aantal karpervissers zijn medeschuldig aan overbezetting, klagen bij hun HSV over slechte vangsten en hup... (leden willen immers vangen) de HSV dumpt weer een aantal karpertjes in het betreffende water.
Afgrijselijk! Een ander woord heb ik daar niet voor!
Iedereen die het werkelijk goed voor heeft met onze vriend karper zal genoegen moeten nemen met het vangen van minder karpers (dat is nu eenmaal inherent aan ecologisch verantwoord visstand/karper beheer).
En... onthaakmatten etc. zijn natuurlijk goed, maar niet meer dan een afgeleide van de KERN van de zaak.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

27-12-2002 15:41

Dus zoals ik hier constateer, is door nalatigheid van de gemeente, en een verkeerde aanpak van de HSV, de "goede karpervissende jeugd" de Deupe? "En wat gebeurd er nu met die slechte? Gaan die nu naar een ander water buiten EDE?"

Met afvragende groet.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

27-12-2002 16:57

Hans-Peter, natuurlijk heb je ergens wel gelijk. Tegenwoordig gelden er heel andere normen en waarden dan 10 jaar terug, niet alle normen en waarden zijn in goede zin veranderd. De jeugdcommissie probeert dit te veranderen. We PROBEREN het, en dat is al een stuk beter dan helemaal niks doen.

Het is helaas zo dat er een grote groep jeugdige (zogenaamde) karpervissers voor de rotzooi aan het water zorgen. Ook ik maak me daar erg kwaad om, des te meer omdat ze met hun stonede bezopen kopjes niet beseffen dat ze het verpesten voor de goedwillenden.

Een geluk bij een ongeluk is wel dat een grote groep van deze rotzooimakers tamelijk snel stopt met karpervissen, dat gaat ze toch wel vervelen.

Wij geven die jongens geen normen en waarden mee, we geven ze tips, een zetje in de goede richting. Wij kunnen niet een persoon helemaal veranderen, dat doen ze uiteindelijk zelf. Met dingen zoals in Ede is er maar 1 oplossing. Gewoon een strenge controle, en flink hoge boete's. Dan ben je er zo van af, maar dat gaat natuurlijk weer niet zomaar, en de regering en politie vind het allang best.

Dat men rigs etc. gewoon kant en klaar in de hengelsportzaak koopt, dat is niet zo erg. Dat men geen safety rigs koopt is zeker geen goede zaak, maar ik denk dat er een gelijke groep volwassenen is die ook geen safety rigs koopt. Het zijn niet alleen de jongeren, maar even goed de volwassenen die fout zijn in veel gevallen, dat moet je niet vergeten.

De vinger is snel de kant op gericht van de jeugd, daar krijgen niet alleen de rotzooimakers, maar ook de goedwillenden een slechte naam van, en dat is nou net wat we moeten voorkomen.

mvg
stefan

_________________
Meld je nu aan bij de KSN !! Kijk op http://www.karperstudiegroep.nl voor meer info

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Slechten op 2002-12-27 17:00 ]</font>
HansPeter van Ee

27-12-2002 17:40

Johan

De echte gedupeerden door de overlast zijn de omwonenden van wateren in Ede.
De welwillende karpervissers zullen nu dus echt moeten gaan tonen dat ze welwillend zijn.
Mij lijkt het trouwens dat alleen de Proosdij-vijver in aanmerking komt voor het karperen in Ede.
Het ligt in een park en de omwonenden hebben hier veel minder last van een krijsende beetmelder.

De slechtwillende karpervissers uit Ede zie ik niet zo gauw op wateren buiten Ede gaan vissen want het gaat deze lieden meer om het groepsgevoel.
En al dat gesleep met vissersmateriaal gaat natuurlijk wel heel erg ver, en stel je voor dat het ook nog eens regent...

Stefan

Tegenwoordig worden veel jonge gasten (ook wel ouderen, hoor) aangetrokken door het uiterlijke vertoon van het karpervissen.
Electronische poespas met bijbehorend zelfhakend systeem zorgt ervoor dat karpers vangen voor een ieder een wassen neus kan zijn.
Een comfortabel ingericht tentje met dito strectcher is ook niet verkeerd.
Zou men anno 2002 nog moeten vissen met folie-waker zonder beetmelder dan denk ik dat dit carpboard-forum niet eens bestaansrecht had.

Een oplossing aandragen aangaande overlast is niet makkelijk omdat het een weerspiegeling is van de maatschappij.
Normen en waarden is een goede maar dat heeft toch vooral met opvoeding te maken.
Persoonlijk vind ik het zelhaaksysteem een uitstekende uitvinding maar omdat te kunnen waarderen zal men toch ook de andere viswijzen moeten kennen.

met piepende groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-12-2002 22:43

Klaas

Tienduidzend handtekeningen tegen Faber valt jouw misschien tegen, mij valt het mee.


Gelul: 1 miljoen en een beetje sportvissers.

Mevr. Faber zal heus niet de laatste zijn die ons vissers tegen de haren in zal strijken.

Geeft niet: met argumenten kom je best ver.

De DB staat te trappelen heren en nog terecht ook.

O

De problemen in Ede zijn het gevolg van een verkeerd beleid van de gemeente en de HSV'en.

Leg zo'n HSV eens uit hoe het wel moet

Midden in woonkernen vissen vraagt extra dicipline van de mannen achter de beetverklikkers.

Tja, leg het ze eens uit.

Ede heeft amper viswateren, karpervissers wonen er echter genoeg.
De drukte en overlast zijn dus verklaarbaar.


Gelul: Voorlichting moet er komen. En... voordoen.

Daarbij is het bij de gemeente al jaren bekend dat de meeste vijvers lijden onder achterstallig onderhoud.
Sterfte is een normaal verschijnsel daar elk watertje is overbezet.

De Liebeek, de Kraats, de proosdij-vijver, de Lunenburgvijver, de Sterpa etc. allemaal strontputjes vol met kleine karper die allemaal afkomstig zijn van de HSV Voor Ons Plezier.

Duw eens een Visie Karperbeheer bij de mannen onder de neus.
Karperbeheer kan ook betekenen een aantal vissen verwijderen


Men mag van mij het karpervissen verbieden in Ede want echt aantrekkelijk vissen is het er niet.
En de gemeente en de HSV zijn in deze evengoed fout als de karpervissers.

Tja: komen ze bij jou op je thuiswater vissen?

HVR ? Waarom ?
Volgens mij gooi ik een open raam in wanneer ik zeg dat veel grote karpers reeds zijn verdwenen van de Waal, Nederrijn, IJsselmeer etc.

Wil je zoeken? Je geeft zelf het antwoord, voor een deel. Lees beleidsbesluit nog eens door.


SKP, leuk hoor al die spiegelkarper projecten en hopelijk waarborgt het de toekomst van de spiegelkarper maar toch iets voor de vissers die op dit soort wateren vissen.

Denk dat je nog maar de helft van waarom spiegelkarper begrijpt.
Is een onderdeel van HVR.


HSV. Ik ben nu in totaal vier keer op een vergadering geweest van een HSV.
Wat ik er deed vraag ik me nog steeds af.
Wel is mij duidelijk geworden dat anders-vissende een negatief beeld hebben van karpervissers.
Soms terecht, soms onterecht.
Onder karpervissers valt mij op dat men er teveel voor eigen parochie preekt, karpers uitzetten, derde hengel, onbeperkt nachtvissen en toestaan van boten zijn zaken die voorop staan.


VBC, leuk en interessant maar wat zij precies doen is mij nooit duidelijk geworden.
Het tegenovergestelde van de beroepsvisser ?

Lees beleidsbesluit maar. Waterbeheer Visstand beheer. Zij bepalen wat er in en.. wat er uit mag.


Jeugcommissie, waarvoor? Een stelletje ettertje's ?
Ik ben al blij dat ik zelf geen kinders heb.

Wil je nu zuigen?

Kritiek naar anderen toe is leuk maar het actief zijn op andere fronten dan aan de waterkant moet iemand ook liggen.
Jij spreekt ook over een half verdronken schaap maar hoe zit dat dan wat betreft de jaren zeventig en tachtig ?
Al die overbezette wateren uit het verleden, het mishandelen van vele karpers door ze met teveel op te sluiten in een te kleine woonomgeving.
Waar waren de VBC's toen ? 1999 middels beleidsbesluit verplicht


Waar was de KSN ?
lekker vissen?

Ik vind het prima hoor, dat wijzen naar anderen dat zij schuldig zijn aan de wantoestanden aan de waterkant, maar neem van mij maar aan dat er genoeg niet-KSN leden zijn die zich gedragen aan de waterkant.
Laat staan dat ze actief zijn bij een HSV.

Zei ik 5% vistijd en KSN lid? Dacht ik ook niet.

Stefan

"Tegenwoordig worden veel jonge gasten (ook wel ouderen, hoor) aangetrokken door het uiterlijke vertoon van het karpervissen.
Electronische poespas met bijbehorend zelfhakend systeem zorgt ervoor dat karpers vangen voor een ieder een wassen neus kan zijn.
Een comfortabel ingericht tentje met dito strectcher is ook niet verkeerd.
Zou men anno 2002 nog moeten vissen met folie-waker zonder beetmelder dan denk ik dat dit carpboard-forum niet eens bestaansrecht had. "

Ooit is ooit iemand ergens mee begonnen. Wat, waarom en wanneer iemand op wat voor vis wil vissen is m.i. niet relevant.Dacht ook niet dat je met een bamboe hengeltje aan de waterkant zat?


met slapende groet Welterusten
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

28-12-2002 16:08

Euhmm, mooi gesproken heren, maar wegen we nu in ponden of kilo's?? Om maar even bij de topic te blijven!

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2002 16:29

Beste Bart, ik wil eerst even voorop stellen dat ik het hele weeggedoe nou niet zo interessant vindt. Wie alleen maar op gewichten uit is en niet voor z'n plezier vist is geen lang leven als 'karpervisser' beschoren. Al lang voordat jij geboren was werd in Nederland het gewicht van een karper in ponden uitgedrukt (de eerste tijd zelfs in cm lengte en niet in gewicht) en dat is in feite steeds zo gebleven. In b.v. Frankrijk en België weegt men in kg. Wij wegen ook in kg maar rekenen dit toch weer om naar ponden gezien de oude traditie. Dat er met die omrekening veel fouten worden gemaakt is iedereen inmiddels wel bekend. Vanuit dit oogpunt bezien zou het dan ook simpeler zijn (en fouten voorkomen) om de gewichten in kg uit te drukken.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

28-12-2002 16:35

Aart, ik vind het weeggedoe ook niet belangrijk. Het was even een stay to the topic berichtje. Leest makkelijker voor de mensen die het weeggedoe wel belangrijk vinden. Maar toch bedankt voor de uitleg.

Groet
Bart.
HansPeter van Ee

28-12-2002 19:51

Klaas

Mij zul jij ook nooit horen zeggen dat ik het allemaal weet wat betreft de SKP's.
Dat wil ik ook niet eens.
Jij handelt ter goeder trouw en plots bemerk je dat ze spiegels van je stelen, nou leuk hoor zo'n project maar voor wie doe je het eigenlijk ?

Wat ik ook nooit zal doen is dat paarse gepraat wat anderen zich schijnbaar makkelijk aanmeten.
Officieel ging het hier over: 'ponden of kilo's', en in mijn ogen nu net een onderwerp wat aangeeft waar tegenwoordig de belangen liggen voor heel veel karpervissers.
Daarom vind ik tienduizend handtekeningen toch nog knap veel.
En dat is geen gelul, want open eens je ogen en kijk in wat voor een wereld je leeft, 1 zonder normen en waarden..

Het nog steeds lopen slepen met grote karpers van het ene naar het andere water, al dan niet voor geld, gaat gewoon door.
Laatste slachtoffer waarschijnlijk de record-vis.
Ik verafschuw dit gespeel voor God heel erg, zo erg dat ik af en toe het gevoel heb dat men het karperen maar helemaal moet verbieden.
Misschien wel iets voor de Dierenbescherming...

En voorlichting geven aan wie en door wie ?
Ik ben geen leraar, heb zelf al moeite met leren enzo, laat staan dat ik een ander iets kan bij-of afleren.

En Karperbeheer in Ede ? Vergeet dat gerust met al die foute vissers daar. Gisteren werden er weer twee vissen afgevoerd per krantentas naar hun volgende nieuwe huis.

En HSV Voor Ons Plezier was op de hoogte van het feit dat hun nieuwe thuiswater al lichtelijk overbezet was.
De OVB bracht een negatief advies uit wat betreft vis bijzetten, men had er eerder een aantal vissen moeten verwijderen.
Wat zegt de HSV: ons oude thuiswater (de Kreelse Plas circa 2 ha) bevat ongeveer 600 kleine karpertjes en die hebben ons gemiddeld zeveneneenhalve gulden gekost.
Deze vissen zijn ons eigendom en die gaan er gewoon bij op ons nieuwe thuiswater.
Reeds vijfhonderd vissen zijn er bijgezet op hun nieuwe water.
Kijk en dan moeite gaan doen om dit soort dommigheid de wereld uit te helpen daar bedank ik voor.

En waar ik zeer zeker niet bang voor ben is dat er een aantal Edese 'vissers' op mijn wateren komen vissen.
Zij zullen mij liever mijden, ik ben niet paars en hou niet van halve maatregelen.
Praten kan altijd nog...

met snurkende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-12-2002 21:47

HPE, zo te lezen is jouw mening over de 'karperwereld' en over de gewone maatschappij alleen maar negatief en ben je ook niet bereid iets te doen waardoor dit minder negatief zou kunnen worden. Zo ken ik je toch niet, gezien jouw vele postings waarin je anderen een terechte 'spiegel' voorgehouden hebt. En gezien de reacties hebben velen daar ook wat van opgestoken.
Je zult het toch tenminste eens zijn met mij, dat als niemand wat doet, het er in ieder geval niet beter op zal worden.
HansPeter van Ee

28-12-2002 22:51

Aart

Het klopt dat ik momenteel een negatieve mening heb over een aantal zaken.
Ik ben ook niet bijster positief gestemd wat betreft de toekomst.
Het karperen heeft de laatste twintig jaar een metamorforse ondergaan.
Van een zonderlinge hobby is het uitgegroeid tot een booming business.
Tegenwoordig lees en zie ik soms zaken die voor mij in ieder geval niet meer te begrijpen zijn.

Onlangs las ik van de hand van een bekende nederlandse betaalwater-visser dat het onzin is om een bepaalde achtergrond te hebben als witvisser of weet ik wat voor een visser.
Volgens mij is echter zo dat het door Klaas aangehaalde bamboe-hengeltje meer waarden en normen in zich heeft, dan al die protsterige rodpods die opgeleukt zijn met materiaal van enkele duizende euro's.
Nee, men zal en moet indruk maken op een ander..

Of neem zoiets onzinnigs als wat ik laatst opperde; een publiciteitsban op het noemen van gewichten.
Het lijkt mij dat een grote vis op de foto voldoende zegt.
Klaarblijkelijk is het toch heel belangrijk om toch maar even een gewicht te melden.
En waarom doet men dat ?
Wederom indruk maken op anderen... ?

Nu heb ik tevens begrepen dat een grote groep karpervissers zich aangevallen voelt omdat zij gericht vissen op grote karpers.
Zij zijn toch niet schuldig aan de wantoestanden die her en der ontstaan omdat men ook groot moet vangen.
Toch denk ik dat zij zich sterk vergissen in de impact die een foto met een grote vis heeft -waarbij zij het gewicht tevens vermelden- op beginnende karpervissers.
Zo lees ik regelmatig dat de jeugd de toekomst heeft/is, en vaak klopt dat ook maar niet altijd.
Als ik een aantal mappen op dit board doorlees en soms lees hoe jong sommige vissers zijn en wat zij willen vangen of gevangen hebben.

Een jongen van vijftien die praat over vijftig- en zestigponders dat is toch te belachelijk voor woorden ?
Ik vraag mij steeds vaker af waardoor deze vreemde hang naar spekvette vis ontstaat ?
Wie of wat is daar de oorzaak van ?

met vissende groet

HPE
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

28-12-2002 23:42

Afkraak = afbraak, en brengt slechts een rechtenloze mening.

HansPeter, ik heb nog geen posting van je gelezen, waarin ik mijzelf niet letterlijk achter je woorden voel staan. Je wordt echter steeds bitterder, ben ik ook. Echter, ik denk hierin de laatste jaren iets complexer.

Ik geef mij niet meer het recht iets af te kraken, ookal weet ik zo zeker dat ik in mijn gelijk sta, zonder de verplichting te voelen er iets tegenover te stellen.

Het is zoeken naar het recht naar beledigd zijn, de 'drive' is de uitleg ervan.

Een voorbeeld met mijn eigen, haast even verbitterde denken. Ik stoor mij enorm aan de manier waarop het moderne karpervissen gepresenteerd wordt. Target visserij, valse heldendom. 99 procent van de gepresenteerde fotografie op de vele websites bestaat uit man-met-buit, inderdaad, buit, en niet karper, of vangst. Buit, als de rover die zoekt naar zijn schat om te stelen.

Ook deze site doet hierin in mee. Neem de foto's van de redactieleden maar als voorbeeld, de keuze van succes-bakken als versiering van hun bestejaarswens, of simpel het gegeven dat ieder artikel aangekondigd wordt door een plaatje met visser met buit. Dat soort zaken, als kleinigheden ogend, maar mijns inzien zo belangrijk, want ze zijn het moderne visitekaartje van het karpervissen. En dit nog oneindig veel meer dan de broodnodige discussies die plaats vinden op zulks een forum, danwel op bijv ksn meetings etc.

Dit soort van pronken, het kiezen voor de zware bak als trofee, ponden of kiloos, who cares, het moet een bak zijn, maakt karpervissen een sport, en persoonlijk zie ik geen enkele toekomst voor het vissen als sport, want dit gaat vroeg of laat toch wel botsen met het mensenlijk denken over dierenmishandeling. Een verdere promotie als sporter-met-trofee, een visserij waar ALLES nog slechts draait om wat een visser aan successen boekt, in verhouding tot de andere karpervissers (maakt hem een sporter), is niets anders dan een versnelling van een naderende verdere afbraak.

Lang heb ik gedacht, zulks een websites moeten gewoon verdwijnen, maar dit is zo naief, en simpel negeren van de werkelijkheid. Ergens ben ik toch verliefd op een karpervisserij, die zoals ik hem in mijn ogen heb toch hopelijk bestaat. Zo wil ik ook mijn website hebben, hierin maak je keuzes, wat toon je, wat schrijf je, welke verantwoordelijk brengt het met zich mee, hoe open ben je, hoe gesloten?

Ook loop ik, sinds mijn meedraaien al hier, tegen de keuze aan: Ik ben hier, en als ik slechts tegen ben, wat doe ik dan hier?
De enigste reden daartoe kan slechts zijn, dat ik ook ergens voor ben. Mijn enigste tegenargumentatie die ik mag dragen voor het tegenzijn kan slechts bestaan bij de gratie van het dan tonen waar ik wel voor ben.

Kijk... ik geef nu af op de redactie op hun keuze van de foto's. Dit recht heb ik, maar slechts bij de gratie dat ik klaar moet zijn EN bereid moet zijn een antwoord te geven op de wedervraag die ze zouden kunnen stellen: hoe dan wel? en ja, ik ben bereid.

Vergeet het goede niet HansPeter

Groet Ed
;o)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-12-2002 01:20

HPE,

Op deze wereld is plaats genoeg..
voor ongeveer 3 miljard mensen. Wil je alle problemen oplossen, zou jer er 3 miljard dus af moeten schoppen. Lijkt me geen oplossing. Blijft over dat je met zoveel mensen bent. Slikken of stikken. Als we allemaal letterlijk en figuurlijk een beetje inschikken lukt dat wel.
Trouwens er zijn geen problemen, er zijn mensen. De meeste hebben een beetje verstand, met een beetje inspanning komt het daarom ook best wel goed.

Waarvoor ik meehelp spiegel uit zetten? Simpel: heb ook kinderen. Daarnaast hoop ik dat ik nog lang niet op de helft ben.

Voor god spelen? Ha... nietmet die paar vissen uitzetten, maar da's een ander discussie.

MVG

Klaas
HansPeter van Ee

29-12-2002 10:21

Edwin

Het klopt aardig wat jij zegt, ik raak steeds meer verbitterd over een aantal zaken.
Niet over het karpervissen in het algemeen maar wel de trends die er vaak heersen in het bijzonder.
De macht van geschreven woord wordt weleens onderschat volgens mij, want er zijn een hoop mensen die erg selectief lezen.

Tegenwoordig is er de macht van de digitale snelweg. Het verkrijgen van informatie heeft hier door een hele lage drempel gekregen.
Misschien heb ik hier wel een ganse discussie over ponden en kilo's om zeep geholpen.
Daar heb ik geen probleem mee, want wat is probleem als men eens verkeerd weegt of laat staan dat men een verkeerd gewicht op geeft ?
Het welzijn van de vis staat voorop en wegen is en blijft een bijzaak.

Of is toch al zo ver dat hard werken, een gedegen voorbereiding, de dril en het in goede gezondheid terugzetten van de vis niet telt.
Men herinnert zich achteraf slechts het gewicht ?

Ook ik ben niet roomser als de paus en heb ook weleens een vis als target uitgekozen.
Een water zoals de Zwaan heb ik ook bevist.
Of men hier dan recht van spreken heeft weet ik niet, but it takes one to know one.
Wat bij mij vooral opviel is dat het bevissen van dit soort wateren niet makkelijk is.
Het is uren draaien en heel weinig vangen.
Zo'n veertig procent van de vissen aldaar kwam dit jaar niet boven water.
Ik vermoed zelfs dat de vissen hier procentueel minder worden gevangen dan op een water waar amper hengeldruk heerst.
Veel vissers blanken er maar zetten er toch door omdat het gewicht van de vissen hen aanspreekt.
Een water dus waar men haar/zijn palmares kan uitbreiden...of om de frustratie's de vrije loop te geven wanneer onverhoopt mocht blijken dat er geen enkele vis Uw naam draagt.

Wat jij aanhaalt aangaande de redactie speelde bij mij ook al door het hoofd.
Van mij mogen ze maar er zijn geheid weer een aantal mensen die deze vissen als hun ultieme droom ziet.
Of neem in de Karperwereld nr 27 het artikel van John van Eck.
De kop van het artikel luidt:'Een jaar in een karpervissersbestaan, Desillusie'.
Waarom is het een desillusie om een bepaalde targetvis te missen... en als klap op de vuurpijl vangt een ander de vis wel, is dat desillusie ?
De foto's spreken ook hier weer voor zich, veel bakken, maar toch nog meer willen, lijkt het..
En dan toch desillusie ? Al die anderen vissen tellen niet meer ?
Het genieten van het vertoeven aan de waterkant alleen telt ook niet meer ?
Dat geloof ik niet, daarvoor vist deze man te lang.
Maar denkt het gros van de lezers daar ook zo over ?

Klaas

Jouw bedoel ik dus niet, wanneer ik zeg dat sommige voor God spelen.
Ik doel hier mee de figuren die grote vissen overzetten naar anderen wateren of verkopen.
Dat men de spiegeltjes uitzet om de toekomst van deze varieteit te waarborgen, dat begrijp ik ook.
Bij de allereerste meeting aangaande het opstarten van het project was ik aanwezig dus ik weet er nog wel iets van.
Maar niet alles :smile:

met ontwakende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-12-29 10:26 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2002 13:51

Beste Edwin en HPE, met veel zaken kan men het eens of oneens zijn, zijn individuele opvattingen en ieders goed recht. Dit geldt ook t.a.v. van het vissen op targets, op zich is daar niks mis mee voor wie dit leuk vindt en ik zie niet in waar iemand het recht vandaan zou halen dit af te keuren. Dat vanwege de toegenomen commercie, meerdere magazines, het medium internet en bovenal niet te vergeten het fors toegenomen aantal karpervissers meer foto's van grote vissen te zien zijn is een feit. Op zich ook geen probleem, het ligt er maar aan hoe je hier tegenover staat en het is zonder meer overdreven te stellen dat iedereen zich daardoor zou laten beinvloeden. Naar mijn mening vissen veruit de meesten omdat ze het vissen op zich (inclusief het buiten in de natuur vertoeven)gewoon leuk vinden en dit voor hen een fijne hobby is en niet persé om grote vissen te vangen. Dit geldt bovenal voor de ca. half miljoen kinderen tot 15 jaar die 'alleen maar' het vissen op zich leuk vinden en op een enkele uitzondering na nog helemaal niets hebben met het vangen van grote vissen op zich. Persoonlijk vind ik het schandalig dat er (ook met name van karpervissers) maar zo weinig kennis en interesse is t.a.v. goed en verantwoord visstandbeheer. Men spreekt er schande van dat in een aantal (met name) Oost-Europese landen nog steeds karpers worden gegeten maar vergeet of heeft er geen benul van dat in alle overbezette putten karpers honger lijden met alle gevolgen vandien of overgeleverd zijn aan wat karpervissers er aan voer indumpen, hetgeen minstens even kwalijke gevolgen kan hebben. Viswelzijn is inherent aan een ecologisch verantwoord visstandbeheer. Dat het willen vangen van karpers door de meesten (veel) belangrijker wordt gevonden daar kan ik mij pas echt goed kwaad over maken. Men heeft de bek vol van zo groot mogelijke onthaakmatten etc. maar beseft niet waar in essentie het welzijn van vissen van afhankelijk is.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

29-12-2002 16:02

Op 2002-12-29 13:51, schreef Aart Lokhorst:

>> Beste Edwin en HPE, met veel zaken kan men het eens of oneens zijn, zijn individuele opvattingen en ieders goed recht. Dit geldt ook t.a.v. van het vissen op targets, op zich is daar niks mis mee voor wie dit leuk vindt en ik zie niet in waar iemand het recht vandaan zou halen dit af te keuren. Dat vanwege de toegenomen commercie, meerdere magazines, het medium internet en bovenal niet te vergeten het fors toegenomen aantal karpervissers meer foto's van grote vissen te zien zijn is een feit. <<


Dit is voor mij een kwestie van eigen verantwoording. Veel woorden hier op het board, en op Karperwereld, proberen met name in het belang van de vis, en deels ook voor de visserij an zich, zich 'schoon' te praten: "nee hoor, het draait allemaal niet om die heldendom, het vangen van die bak goud. Je hebt gelijk, hier is niets mis mee.

Echter wanneer je dit visueel naar buiten gaat brengen op sites etc, ga je automatisch de verantwoording op je nek halen juist dat uit te stralen, wat je moraal gezien zo graag verkondigd in woorden.


>>Op zich ook geen probleem, het ligt er maar aan hoe je hier tegenover staat en het is zonder meer overdreven te stellen dat iedereen zich daardoor zou laten beinvloeden.<<

De massa, en dit is in vele gevallen nu eenmaal meteen de grootste groep, laat zich vandaag de dag zich visueel sturen. Vele trackers hebben dit al uitgemeten. Top-hits zijn alle pagina's waar foto's op staan. Het is echt geen understatemant te stellen dat de eerste blik van de homepage van Karperwereld.nl site steeds maar weer visser met trofee toont. Neem maar het plaatje/logo linksbovenin. Is toch weer zo een Macho-bak. En toch is haast iedereen vanwege het moraal geneigd te moeten roepen dat het daar allemaal niet om draait hoor...

Plaats dit soort visualizering, waar niets mis mee is, liever tweede, danwel derderangs. Niet als eye-catcher, meteen daar waar iedere bezoeker beland, en dus direct de link met karpervissen gelegd word, voornamelijk te draaien om man met vangst.

>> Naar mijn mening vissen veruit de meesten omdat ze het vissen op zich (inclusief het buiten in de natuur vertoeven)<<

Bivvies in stadsparken, en woonwijken enz. enz in verbinding met natuurgevoel?
Wateren als Lac des Vieilles Forges, met om de 15 mtr een bivie set-up inclusief 4 hengels, uitkomend op een 40 tenten rondom het water, in verbinding met het natuur? (een aantal jaren terug dit)

>> Persoonlijk vind ik het schandalig dat er (ook met name van karpervissers) maar zo weinig kennis en interesse is t.a.v. goed en verantwoord visstandbeheer. <<

Dit mag ik mijzelf inderdaad toespiegellen. Mijn neus is nooit verder gegaan dan mijn thuiswateren, danwel de wateren waar ik op dat moment beviste. Deels zorgde ik daar ook een eigen soort beheer. Steeds afwachtend dat deze explosie in de manie karpervisserij zich zou terugfluiten, en alles weer normaal werd. Dan werd het misschien weer eens tijd mijn neus op te richten.

>>Men spreekt er schande van dat in een aantal (met name) Oost-Europese landen nog steeds karpers worden gegeten maar vergeet of heeft er geen benul van dat in alle overbezette putten karpers honger lijden met alle gevolgen vandien of overgeleverd zijn aan wat karpervissers er aan voer indumpen, hetgeen minstens even kwalijke gevolgen kan hebben.<<

Ergens woordelijk tegen zijn is erg gemakkelijk, zo gepiept. Te vertellen wat goed is kost veel meer moeite. En ook ik loop hierin vaak verstrikt in een neiging het verkeerde te benadrukken, ter verschuilling open te moeten staan voor het goede.


>>Viswelzijn is inherent aan een ecologisch verantwoord visstandbeheer. Dat het willen vangen van karpers door de meesten (veel) belangrijker wordt gevonden daar kan ik mij pas echt goed kwaad over maken. Men heeft de bek vol van zo groot mogelijke onthaakmatten etc. maar beseft niet waar in essentie het welzijn van vissen van afhankelijk is.<<

Nadenken over welzijn van vissen roepen bij mij steeds dezelfde grenzen op, die overigs niet haalbaar zijn, maar echter voor eigen gebruik prima te hanteren zijn. Een voorbeeld?

als ik op een bepaald water vissen ga dubbellen, sterft meteen mijn bestaansrecht er nog te vissen....

Waarom vis ik er? Om er een 'boek' te schrijven. Uit te vinden wat er onder water gebeurt / zwemt, en dit geheel en al vissend te ondervinden. Is dit 'hoofdstuk' eenmaal geschreven, wat rest er dan nog? Het dubbellen? Target-visserij? Nee, gevoelsmatig ontstaat er een barriere. Het is gedaan. Het is als een persoonlijke tuinvijver geworden, waar je slechts je karpers koestert, en niet meer wenst te vangen. Deze grens is alleen privee te behandellen, want ik kan een ander niet verbieden eenzelfde wens te hebben. Echter wanneer ik deze grens hanteer, kan voor mij bijvoorbeeld het vissen op noem maar iets KK, niet meer plaats vinden.

Hoe vaak mag je eigenlijk een vis willen vangen, en als een vis, target of niet al met regelmaat gevangen is, moet je dan eigenlijk niet eens gaan stellen dat het afgelopen moet zijn? Voor mij, voor jou, voor iedereen. Is dit bij 5 keer? 10 keer? 100 keer? of is ons blindelings egoistisch verlangen zo groot dat we zeggen: nee, ze mogen oneindig lang ter vermaak van de karpervisser (daar dient ie nu eenmaal voor) gevangen worden.

DAT zijn morale waarden. Daar wordt iedereen mee geconfronteert die ook de bakken goud uit het KK willen trekken, Du Der, Cassien. etc etc. Hoevelen denken erover na en zijn bereid te stellen: Sorry, ik heb gevoelsmatig dit recht niet meer OOK deze bak te willen bemachtigen. Het moest maar eens klaar zijn met die ene vis. Iedereen heeft het recht te gaan, en hem te willen. Iedereen heet het recht deze waarde inderdaad te negeren. De anderen doen het ook. Dat zien ze namelijk steeds maar weer als ze het woordje karper intikken op de vele zoekmachines op het net.

Groet Ed
;o)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2002-12-29 16:09 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2002 09:58

Beste Edwin, in discussie om de discussie heb ik geen zin. Het is niet moeilijk om wat tegenovergestelde voorbeelden te kunnen geven, maar dat vind ik niet zo zinvol. Ik wil wel zeggen dat ik je betrokkenheid waardeer. Ter orientatie zou het goed zijn als je eens de KSN Visie Karperbeheer binnen VBC's zou lezen (op de KWO site te vinden).
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

13-01-2003 21:36

pfffff gelukkig, medestanders. Uren gediscussieerd dat mijn 29,8 pond 29,4 zou moeten zijn (volgens alle anderen) voor en achter de komma in dezelfde eenheid anders klopt er wiskundig niks van.
Bedankt jongens, ik zal ze verwijzen naar de site.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2003 20:58

Jan,

Het wordt pas echt zot als dezelfde vis een lage dertiger, net geen 30, bijna 30 pond wordt genoemd.

Net of de vis meer waard is vanaf 15 kilo.

MVG

Klaas
Willem Barnas

24-01-2003 16:43

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-01-24 17:05 ]</font>