Is het geschreven woord de waarheid???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

11-01-2003 18:29

Hallo Mensen

Het valt me op dat iedere keer dat er iets ergens geschreven wordt door een bekende visser de hele meute er weer blind achter aan loopt. Denken doen we zelf niet lijkt het, nee we doen dingen na(apen doen dat ook wist je dat??).

Het begon met Evert Aalten

De voedingswaarde, dat was het helemaal, blijkt na jaren toch een beetje anders te liggen, dus het is een “systeem” geworden. Nu moet je temperatuur, voeren, plaats, voedingswaarde en vezels als geheel bekijken. Met een aantal van deze(temperatuur, voeren en plaats) kom je een heel eind.

Daarna was het “de Beats” die we blind volgden(en nog geloof ik), en geloof me, ook hier zit wel een kern van waarheid in. MAAR HET WERKT NIET ALTIJD.

En nu weer met Proline zonder eieren. En weer zijn er velen die dat nalopen.

Hoeven we zelf niet meer te denken??

Wij zijn homo sapiens(de DENKENDE mens)
Groeten

Roger Feijen

I think, and therefore I am
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

11-01-2003 19:09

Hey Roger,

Apen verschillen helemaal niet zoveel van mensen (of omgekeerd kan ook) daar zit misschien de verklaring voor dat naäpen.
Iedereen wil dikke vissen vangen en in de boekskes zien we dikke vissen verschijnen, misschien daarom dat er zoveel wordt meegelopen met de grote namen. Terwijl dikke vissen veelal neerkomt op "vissen waar ze zitten" en "tijd investeren". Natuurlijk moet je ook wat viskunde, watercraft en andere jargonwoorden, bezitten. Maar daar is dan weer die tijd, als je lang genoeg op een water vist vang je ze toch wel eens. De visser die dan meer 'denkt' zal ze alleen wat vlugger vangen.
Ikzelf vis ook met die proliners, niet omdat ze niet met eieren gemaakt zijn, (de discussie over het al dan niet dressuurdoorbrekend effect daarvan laat ik er hier even buiten) maar wel omdat ze betaalbaar zijn en helemaal niet slecht. En omdat ik boilies rollen haat. Maw als proline morgen z'n boilies wel weer met eieren gaat aanmaken zal ik er waarschijnlijk nog mee vissen.
Er is ook niks verkeerds met meelopen, als je er zelf uit leert, als je snapt hoe en waarom iets werkt en je het kan aanpassen aan je eigen situatie/water.

Mvg,
Jan Van Calenberg
mark hofman.

12-01-2003 01:43

wees blij dat iedereen hetzelfde doet wordt het voor jou alleen maar makkelijker. zoals wilem al zij.

ik ken eerlijk gezegt weinig mensen die in de ea theorie geloven.

mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-01-2003 14:45

Niet voor het een of ander, maar ik nam altijd aan dat het Forum er was om te leren van elkaar?

Dat wil dus zeggen dat we nadenken, en niet klakkeloos alles van elkaar aannemen.

Het lijkt wel des te bekender de visser, des te meer mensen nemen dat gewoon als waarheid over.

zie bijvoorbeeld de discussie's partikels(alijn danau in VBK) of de discussie eierloze boilie's(VBK Eddy Stercks). Ook het aasgewenningsverhaal(de dunne lijn van L de Beats) is een "waarheid".

ZO LEREN WE NIETS HEREN!!!

mvg

RF
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-01-2003 19:21

Ik denk dat het grootste deel onder de karpervissers idd gewoon volgt wat men schrijft. Maar dat andere deel denkt mss eens aan hetgene wat hij gelezen heeft en past dat in bepaalde situaties eens toe op zijn "eigen" techniek.

En natuurlijk moet ik hier weer hetzelfde zeggen zoals er zo vaak wordt gezegd: "Elk water is anders en overal kan een andere techniek beter zijn." Dus zoals Luc, Alijn,... hebben geschreven en nog steeds schrijven, is elke techniek in een bepaalde situatie gunstig. En zo zie je denk ik ook al snel het verschil tussen degene die alles na-apen en degene die zelf denken en in moeilijke situaties eens iets proberen van een van de voorgeschreven technieken of dit een beetje combineren met hun eigen techniek.

Zo kan het dus wel zijn dat een na-aper plots meer succes heeft op een water als een ander en op een ander water dat hij het kan "schudden". Dan heeft hij volgens mij het geluk dat die techniek wel werkt op dat water.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 21:17

Roger,

Het opstarten van deze discussie door zo'n verbeter persoon als jij verbaasd me niets.

Ik snap volledig waar je het over hebt en waar je je wellicht zelfs aan stoort (aan de volgers zelf... of aan de eer die de 'bedenkers' terecht of onterecht krijgen?).

Maar ik snap ook dat zo'n discussie nooit teweeg kan brengen dat er een hele omslag in het denken en doen komt bj de gemiddelde karpervisser. De invalshoeken die iemand gebruikt in zijn leerproces als visser zijn volgens mij altijd al origineel geweest anders zullen ze het echt niet ineens worden, snapje?

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 21:19

Verbeter moest verbeten zijn, maar het kan geloof ik allebei... :smile:
Tom Boer

13-01-2003 09:04

roger, wat wilde je hier horen dan? nieuwe technieken, tactieken? ik denk dat elke rechtgeaarde visser bijna 24 uur per dag met zijn passie bezig is (ik en mijn maten in iedergeval wel) en dan bedenken ze echt wel zaken en is het echt niet allemaal maar nalopen.
ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om soms zaken te volgen die men van anderen leest, zeker als ze goed zijn, het aller belangrijkste is om er kritisch tegenover te staan en niet alles klakkeloos overnemen.

maar blijkbaar verzin jij alles zelf?

groeten tom
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-01-2003 21:11

beste Tom en Laurens

Deze discussie is bedoeld met hetzelfde oogpunt als die, die de mensen beweegt om hier te komen: van je hobby leren.. volgens mij hoort denken hierbij... Als je er over nadenkt, komt deze discussie misschien net op tijd, en zet je eens meer dingen op "losse schroeven". En dan?? Gaat een wereld open, geloof me :smile:

Tom

Heel veel ja!! niet alles, maar heel veel. Het enige waar ik niet aan torn is het wetenschappelijke van de eigenschappen van een karper. Het beestje zit zo in elkaar, en daar valt weinig tegen in te brengen. De rest staat op losse schroeven, en wordt continu bijgesteld.

Het waarom?? Omdat de vis en zijn gewoontes gewoon veranderen..... En dan blijf je mooi zitten met je ouwe "kennis". Ook omdat veel publicatie's maar voor 1 of hooguit een paar wateren(of type wateren) op gaan.

Enkele voorbeelden?

Vissen met stiffrigs als standaard rig onder alle omstandigeheden....
Je boilie kleuren op diep troebel water....
Voorvoeren met een geconserveerde boilie.......
Met je 30/00 gevlochten dynema over grindbanken vissen en denken dat dat goed gaat(vele kilo's trekkracht)
Een zo dun mogelijke hoofdlijn vissen want dat maakt wat uit.....
Geen afzakloodjes gebruiken....
Een mooie bruine lijn gebruiken op helder water......
Toch maar even die 45 ponds onderlijn aan je 18 ponds bovenlijn knopen.....
Je boilie uitgebalanceerd vissen met een maat 2 haak....


En zo kan ik nog wel even door gaan(helaas)

maar ja, die en die doet dat ook, en die vangt grote vis las ik laatst in "de karperwereld".

mvg

RF
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-01-2003 22:55

Roger,
eenieder die wat schrijft of schreef zag het waarschijnlijk op dat moment als zijn waarheid.

Veel artikeltjes en rotary's worden na verloop van tijd ingehaald door de tand des tijds en gedeeltes worden weggeknabbelt en iets nieuws er door anderen weer ingeplakt.

Maar op moment van schrijven zal het de schrijvers waarheid zijn,
hoe of wat een ander ermee doet, daar is iedereen vrij in, hoe goed of fout dan ook.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

13-01-2003 23:55

Hallo Roger

Er zijn wat mij betreft toch wel een paar verdomd goede redenen om geen afzakloodjes te gebruiken, maar ik bespaar je ze, want die heb ik je al een keer verteld :smile:

Wat Henk in de laatste reactie schrijft, daar ben ik het wel mee eens. De ene schrijver verteld het exact andersom dan de andere...en toch hebben ze beiden gelijk.

Je kunt natuurlijk best andermans schrijfsels gebruiken, om deze te evolueren en te combineren met je eigen denken/visserij. Dit is ook wat anders dan klakeloos overnemen...hetgeen inderdaad -enerzijds helaas, anderzijds gelukkig- vaak gebeurt.

Groeten ChrisN
Plaats reactie