nederlandse 50 ponder


Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

10-10-2006 23:30

Andre.

De discussie die jij met de jeugd aan het voeren bent
zal ik me niet teveel mee bemoeien. (wel lezen :lol: )

Niemand is roomser dan de paus, en in al die jaren langs
de waterkant zal er ook heus wel blijvende schade in een
bek zijn achtergebleven door mijn toedoen.

Maar dat neemt niet weg dat ik me kapot erger aan figuren
die op een manier vissen, die bekkenslopen in de hand speelt.

Met vr.gr.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

10-10-2006 23:47

André ook denk ik, Dirkx.

En iedereen heeft weer eens gelijk. De jeugd dat ze (een deel van de) oude garde de schuld geven en andersom. En jij ook. Je kunt inderdaad nooit met zekerheid zeggen dat je zelf geen brokken gemaakt hebt. Ik ook niet.

Maar we moeten inderdaad - vind ik - alles in het werk stellen om die brokken te voorkomen.

Groeten van Bert.
ff v==
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

10-10-2006 23:56

Het is me heel niet om een discussie to doen,maar het is een feit dat die kapote bekken iets van de laatse jaren is,toen ik 15 was kwam ik maar zelden een karpervisser tegen,en kapote bekken al even veel. Het is nu even wel wat drukker,en dus wordt de karper ook vaker gevangen. Maar als ik naar die foto kijk van die vijftiger,dan zie ik een mooie karper,die zijn bek wat uitstulpt. En dan wordt ik dat gezuig wat moe over wat men meent te zien aan die vis. Die gozer heb een bak van een vis gevangen,en al dat men doet is de loep op die vis zetten,tering...
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

11-10-2006 01:22

Dat het een bak van een vis is staat buiten kijf.
Een vangst waar Franklin trots op mag zijn.

IK heb enkel gereageerd op een posting waarin iemand
meende een beschadiging gezien te hebben.
Die ik zelf ook gezien denk te hebben.
(zal mijn vergrootglas er eens op gaan zoeken... :wink: )

Ik kan er ook niks aan doen, maar als er iets geschreven
staat over een kapotte bek kan ik het niet laten om te reageren.

Omdat het mij nou eenmaal heel erg bezig houd.

Maar de intentie om over iemands vangst te gaan lopen
zuigen, was in ieder geval niet de beweeg reden om een
reactie te plaatsen.

Met.vr.gr.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

11-10-2006 08:03

Hoi Dirkx, volgens mij haal je nu de cover van KWO en KW door elkaar. Deze discussie gaat over de cover van KWO, die vijftiger spiegel nl.

Greetz, Mark
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-10-2006 08:38

Zucht....
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

11-10-2006 10:39

En nog eens zucht :-?

Wat een verschrikkelijk geneuzel over de bak van een vis waarvan niemand hier vanaf die bewuste foto kan beoordelen of de bek beschadigd is of niet, aanames zijn het verder niets.

Schijnt een mode trent te zijn om over iedere ding verschrikkelijk liggen te zeiken en maar door te zeuren.
Gewoon een schitterende vis waarvan de vanger terecht trots op kan zijn, een proficiat is meer op zijn plaats dan dat gezeik.
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

11-10-2006 11:13

Wil Jeurninck schreef:En nog eens zucht :-?

Wat een verschrikkelijk geneuzel over de bak van een vis waarvan niemand hier vanaf die bewuste foto kan beoordelen of de bek beschadigd is of niet, aanames zijn het verder niets.

Schijnt een mode trent te zijn om over iedere ding verschrikkelijk liggen te zeiken en maar door te zeuren.
Gewoon een schitterende vis waarvan de vanger terecht trots op kan zijn, een proficiat is meer op zijn plaats dan dat gezeik.


word idd steeds gekker met dat gezeik!!
of het nou jaloezie is of wat..vraag het me niet!
maar irritant is het zeer zeker!!
dalijk posten mensen nieteens vangsten meer,plaats je vol trots je vis,
krijg je weer een hoop kritiek en gemiereneuk over je heen,natuurlijk vissen we allemaal voor onszelf!?maar respect voor een ander zijn behaalde resultaten is voor mij ook karpervissen.
het woord "karpervisser"betekend voor mij zo veel meer dan voeren,vissen,vangen.....

it`s just a way of life.
mvg.patrick
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

11-10-2006 11:14

jah echt hoor, maar bij elke topic hebben mensen wel weer wat te zeuren, ja de vraag is niet goed gesteld of o wat een rare topic, als je het niks vind reageer dan gewoon niet!!

Zo dat lucht op. :-?
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

11-10-2006 11:20

Mark van Balveren schreef:Gerbrand schitterende vis, echt een juweeltje!

Voor de mensen die in deze topic aan het zoeken zijn naar allerlei mankementen aan deze vis wil ik maar 1 ding zeggen: get a life! Neem de bril er desnoods bij, dit is een perfecte vis om je vingers bij af te likken. :lol:


sluit ik me helemaal bij aan!

erg vermoeiend dat gezeik, lijkt wel een kleuterklas...

Gerbrand, van harte gefeliciteerd met deze vangst!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-10-2006 12:10

zo'n vis wil ik niet hoor!
Heb al last van me rug..... :-?

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

11-10-2006 12:27

en de ultime zeikvraag..waar is de onthaakmat???? geweldige vis!! proficiat
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

11-10-2006 14:41

als je goed kijkt ligt deze er wel hoor.
Bij deze een welgemeende proficiat aan de vanger, zelfs al is de bek al dan niet getoucheerd.
En degenen die hier beweren als ze zo'n vis vangen maar er niet tevreden mee zijn (bek getoucheerd) zijn in mijn ogen ....

met belgische groet. :cry:
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

11-10-2006 14:47

was echt niet serieus bedoeld hoor van die onthaakmat... :o
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

11-10-2006 15:00

Frank Penning schreef:was echt niet serieus bedoeld hoor van die onthaakmat... :o


weet ik wel hoor. :D
Gebruikersavatar
arjan ouwehand
Berichten: 111
Lid geworden op: 06-11-2004 19:26
Contacteer:

11-10-2006 15:27

Gerbrand geweldig gefeliciteerd met je target.................


Vis was trouwens 50,7 pond

Niet eerder is hij op dit gewicht gevangen.............zwaarste gewicht hiervoor was volgens mij 48 pond....nu de eerste keer over de 50 heen.


Toch een geweldige vis................
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

11-10-2006 15:44

Mark.

Verklaart een hoop, de posting waar ik op gereageerd heb
ging inderdaad over die schub en en niet over de spiegel.

Met door elkaar halende groet.... :oops:

Dirk.
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-10-2006 15:58

slotje slotje slotje A.U.B :-?
aldejekes loat goan!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

11-10-2006 17:05

Martijn

Waarom een slotje ??
De vrijheid om je mening te mogen uiten is hier toch aanwezig ??
Dat de jeugd en de oude garde hier met elkaar in de slag zijn moet toch kunnen.
Wijzen naar elkaar zie ik zo vaak, maar zaken oplossen of oplossingen aandragen zie ik zelden.
Wie weet wat hier uit voort komt.

Andre

Het klopt absoluut dat er een tijd is geweest dat de term 'papegaaienbek' niet bestond.
Voordat de boillie zijn intrede deed werd er met behoorlijke grote haken gefreelined, vuistgrote deegballen van zacht-aas vroegen ook om een grotere haak.
Daarbij werd er bij een goed doorlopende aanbeet veel harder aangeslagen dan tegenwoordig het geval is.
En toch zag je geen vissen met kapotte bekken.
De reden ligt 'm in het feit dat de karpervissers van toen hun materiaal veel beter kende dan veel 'figuren' die tegenwoordig op karper vissen.
Een 1 3/4 ponds hengel met 25/100 en haakmaat 2 of 1 (mijn favoriet was de Jack Hilton haak) was toen de standaard uitrusting.

Tegenwoordig zie ik materialen in hengelsportzaken liggen, waarmee men zelfs een rijn-aak kan blokken, wanneer deze om een krib dreigt heen te varen.
Juist omdat de karpers tegenwoordig veel vaker worden gehaakt dan pakweg twintig jaar geleden, dient men goed na te denken over welk materiaal men waar inzet, en hoe het toe te passen op een manier dat het welzijn van de karper zo min mogelijk wordt geschaad.

met slecht-slapende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-10-2006 17:33

dat de jeugd karper verkloot ben ik het voor een deel mee eens maar er zijn ook veel jongeren die wel een othaakmat hebben groot schepnet zolasl ik zelf. en weten hoe ze met de gevangen karper om moeten gaan maar er zijn ook een aantal jongren die meestal me broodkost vissen en dan klein schepnetje en geen onthaakmat en die verklooien wel de vis of ze vissen met veel te grote haken hel zware hengels en maar blijven draaien met drillen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-10-2006 17:39

Rick Jansen schreef:dat de jeugd karper verkloot ben ik het voor een deel mee eens maar er zijn ook veel jongeren die wel een othaakmat hebben groot schepnet zolasl ik zelf. en weten hoe ze met de gevangen karper om moeten gaan maar er zijn ook een aantal jongren die meestal me broodkost vissen en dan klein schepnetje en geen onthaakmat en die verklooien wel de vis of ze vissen met veel te grote haken hel zware hengels en maar blijven draaien met drillen.


is niet alleen de jeugd.. zie ook zo veel "volwassenen" verkeerd vissen. en als je wat tips wil geven snauwen ze je af..
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-10-2006 17:42

dat kan wel zelf nog niet meegemaakt maar die luitjes die op een verkeerde manier op karper aan het vissen zijn en meestal ook geen vergunning hebben en ik zie ze iets karper onvrendelijk oden dan kunne ze van mij een hoop cometaar krijgen ook laatst twee van die jogies legggen de gevangen karper op de stenen en toen de karper terug was met ongeveer 100 schubben minder en veel bloed ben ik zo boos op die jogies geworden dat ze jankend naar huis gingen.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-10-2006 17:43

hans peter je hept gelijk wat betreft vrijheid van meningsuiting(groot pluspunt van nederland behalve voor van gogh)maar de vis van gerbrand is gewoon een schitterende vis en word toch door veelen afgekraakt om redenen die er volgens mij niet zijn??vandaar .de discussie tussen oude garde en (de jeugd met de zogenaamde toekomst)is wel intressant. :wink: mischien een nieuwe topic kan intressant worden.hep namelijk een niet al te hoog respect gehalte voor de jeugdige vissers die ik om mij heen zie.de goeie buiten gelaaten voor ik word aangevallen :evil:
Laatst gewijzigd door martijn bunte op 11-10-2006 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
aldejekes loat goan!
Andre Kip
Berichten: 292
Lid geworden op: 01-05-2005 21:44

11-10-2006 17:43

Ik moet zeggen dat ik al die jaren dat ik op karper vis (vanaf 1983) nog nooit zelf heb meegemaakt dat ik een karper zijn bek zwaar beschadigt heb,niet in de deegballen tijd of met boilies. Het is ook niet iets dat ik veel zie in deze omgeving. Ik vermoed zelf ook dat zulke extreme 'vooren' trekken veelal veroorzaakt wordt bij vissen die met onderlijn en een eind nylon in het water achterblijven,en zich zelf vastzwemmen. In al die jaren heb ik zelf maar twee keer meegamaakt dat ik diverse vissen achter elkaar ving met verminkte bekken. Dat was in 1995 op de sloterplas,en in 1996 op het Franse beaumont de Lamonge. Ik vermoed dat het op de Sloterplas toendertijd wat te doen had met het vissen aan de onderkant van het talud. Beaumont,geen idee. mijn eerste 4 vissen ofzo die ik daar haakte schoten allemaal los,mij wat vewondert achterlatent. Uitendelijk naar wat aanpassingen ving ik tenslotte wel wat karpers,en zag ik ook waarom ik verspleelde. Het waren van die 'lachebekken"om het zo maar eens uit te drukken. Veel vissen daar hadden dat daar toendertijd,ben er nooit meer terug geweest.

Maar zoals ik al zij,hier in mijn omgeving zie ik het niet veel. Hier heeft men meer een handje ervan om een vis op een veel te dun onthaakmatje te laten stuiteren(wel eens die dingen van Ultimate gezien? 40x70 cm of zo en 2 cm dik die je in drieen dicht kan vouwen.. ) Ik weet van twee veertigponders die zo aan hun einde zijn gekomen.
Maar ja waar begon heel dit gelul over,over het genuil over andermans dikke vis. Zaols ik al zij,goed is men in het wijzen naar de ander,maar er is geen vis die op de kant komt met een hele bek,nooit. Al is het wondje nog zo klein,het kan gaan onsteken(wel eens van die knobbels in de bek gezien?),en de volgende die hem vangt maakt het ongemekt nog wat erger.

En ik heb nooit veel gereageert op deze forems,maar kijk wel zo menigmaal. En ja er wordt wat afgezeken,liefst over een ander natuurlijk,zelf doet men nooit niks verkeerd. Maar goed,zeiken is een mens eigen.
Laatst gewijzigd door Andre Kip op 11-10-2006 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

11-10-2006 17:44

nou aan jou de eer om daarover een nieuw topic te beginnen