help!!!


Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-10-2006 19:06

John,

Er wordt hier bijna alleen maar gepraat over de factor aas.. Er zijn echter meer dingen die op dergelijke wateren een grote rol spelen. Ik vis (om bepaalde dingen uit te testen) ook wel eens op soortgelijke wateren.
1 blik op een dergelijk water geeft mij meestal de volgende indruk:

Mensen vissen met een rodpod of steunen met 2 hengels erop. 1 hengel naar links en 1 hengel naar rechts. De lijn loopt strak richting de stek en de swinger hangt bijna tegen de hengel aan. Ze hebben met een simpele readymade of goedkope freezerbait ingegooid en een paar stukjes boilie bijgevoerd. De onderlijn is ongeveer 20 cm lang en van soepel materiaal. 90% van de parkwatervissers komt echt niet verder dan dit hoor!!! (aangenomen dat het een standaard parkwater is waar geen enorme vissen, en dus ook geen bovengemiddelde vissers zitten)

die 90% kun je mooi afschrijven want er zijn tal van mogelijkheden om MEER te vangen!

Allereerst je hengelsetup, zorg er eens voor dat je lijn helemaal slap ligt... Dat wil zeggen: Na het ingooien de hengeltop onder water en de lijn strak trekken. vervolgens trek je zoveel lijn van je spoel dat de lijn recht onder de top het water in loopt.
Ten tweede je onderlijn. Bepaalde onderlijnen kunnen ervoor zorgen dat een stuk onderlijndressuur weggenomen wordt. De rekkerrig is hiervan vind ik het beste voorbeeld. Bij deze rekkerrig kotm alleen wel een klein nadeel om de hoek kijken. Om de rekkerrig goed te laten functioneren is een flink brok lood nodig (minstens 140 gram). Aangezien vijvers vaak een zachte bodem hebben valt deze rig dus waarschijnlijk weg!

OKé, maar welke rig kun je dan wél inzetten!? Ikzelf probeer altijd om de rig dan toch zo kort mogelijk te vissen. Wanneer je een stek zoekt waarbij je niet in hoeft te gooien, maar de rig kunt laten zakken kun je toch nog erg korte onderlijnen gebruiken. Zegmaar een centimeter of 10.
Een maatje 8 of 10 haak, soepel of combi rigje en een stukje krimpkous maken het geheel af. Gebruik een gram of 80 aan lood en neem een zware zinkende! tube. Leadcore is eigenlijk nog idealer, maar zorg dat je dat wel veilig vist. Belangrijk is dat alles plat op de bodem ligt dus besteed daar de nodige aandacht aan!

Nu komt dan toch het deel waar hierboven ook al veel over is gesproken: Het aas! Zoals ik al aanhaalde zullen veel mensen met een simpele bol vissen. Door zelf iets in elkaar te draaien heb je al een enorme voorsprong! Wat bij mij altijd goed heeft gewerkt is gewoon heel simpel een flinke lading aminol te gebruiken en met kleine boilies te vissen.
Je aas is nu waarschijnlijk van een stuk hogere kwaliteit (instant) dan van je medevissers, maar het kan nóg beter! Draai 20 mm boilies en zet deze aan je hair. Vervolgens bewerk je de boilie met een mesje zodat er niks meer van de oorspronkelijke vorm te herkennen is. Nou zul je misschien denken: maar dan kan ik toch net zo goed bij het draaien al aparte vormen maken? Dat is niet helemaal het geval, want doordat j de bboilies "schilt" komen de geurstoffen van binnenuit veel beter vrij en heeft het aasje ook niet de "bekende" harde buitenmantel..
Van je 20mm aasje blijft uiteindelijk hooguit 14mm over... Bij het vissen voer je ongeveer 1 handje gebroken boilies (zorg er voor dat het ECHT kleine stukjes zijn!!).

Deze methode heeft mij erg veel succes opgeleverd en ik ben benieuwd of hij bij jou ook werkt!!
Succes!

Groeten Bart
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

02-10-2006 20:00

MARIJN voor de volgende keer .. :wink: en als ik jou was zou ik bij iemand van die krantenloop tassen regelen :D
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

02-10-2006 21:03

srry martijn... ow marijn.

bart, of andere

waarom de lijn strak en dan als hij strak ligt dan recht naar beneden???
waarom proberen die rig ''glad'' te leggen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-10-2006 13:57

John,

Het was inderdaad een beetje verwarrend uitgelegd. Maar hier komt nog een poging: Wanneer je je lijn hebt ingelegd (bijvoorbeeld 20m links van je) en je loopt terug naar je hengels (met de beugel open) dan zal er een kleine bocht ontstaat in je lijn. Door de lijn even strak te trekken haal je de bocht ui de lijn, dat is het enige waar het straktrekken van de lijn voor nodig is. Vervolgens trek je zoveel lijn van de spoel totdat de lijn helemaal over de bodem ligt (slap) De lijn staat dus eigenlijk niet strak, maar door het strekken loopt hij wel recht naar je lood!

De rig plat op de bodem zorgt ervoor dat de vis er niet met bijvoorbeeld zijn vinnen tegenaan komt. Probeer dus zoveel mogelijk de natuurlijk omgeving van je stek te houden zoals hij was, zo zal de karper met meer vetrouwen azen. Omhoogstaande onderlijnen en stukken tube zijn echte karperafschrikkers dus hou daar rekening mee.

GR Bart
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

03-10-2006 14:32

Bart, zou een toplood een oplossing zijn?
Ik gebruik ze liever niet omdat de beetregistratie wat later komt maar als je met een slapp lijn vist is dit nog veel later denk ik dus volgens mij heb je dan met toplood een eerdere beetregistratie.
Je lijn ligt ook mooi over de bodum, tenzij er veel diepte verschillen in het water zitten natuurlijk.
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-10-2006 16:28

Marc,

ik ben geen enorme fan van toploodjes.. dat bengelt maar op je lijn etc.. hier komt bij dat een slappe lijn veel natuurlijker over de bodem loopt dan een lijn die strak gespannen is op het toplood.. En daar komt nog iets bij.. het kleine stukje lijn dat strak naar je toplood loopt kan óók vis afschrikken!!! (en dat die kleine details soms het verschil maken moet je dan maar van me aan nemen..)

GR Bart

p.s. wat je zei over die beetregistratie klopt. MAAR!! Wanneer jij niet in de buurt van obstakels zit te vissen maakt het toch niet heel veel uit of je de aanbeet binnen 1 of 5 seconden ziet? Hier komt OOK bij dat je op een vijver niet mag nachtvissen en overdag zie je de aanbeet vaak al voordat je 1 piep hebt gehad :)