leadcore en obstakelvrije wateren


Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-09-2006 19:41

Word in deze topic wel dood gegooid met theorieën. Niemand ervaring in de praktijk ?


Tussen haakjes:: dat van mij was ook een theorie he :wink:
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

26-09-2006 19:48

Heb zelf een vis bevrijd die vast zat aan 25hondertste zat er aan zijn toestand te zien al even,was uitgeput dunne lijnen zijn dus niet veiliger ,vis zat vast aan een takje wat meeboog met een dikkere lijn was deze zeker geland!!!!!!!!
Snijden weerhaakloze haken alleen bij mij?
Gr raymoendo
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2006 19:53

Daarom hoop ik dat Piet vogel zijn gedane waarneeming met ons wilt delen :wink:

Wouter, dacht ik wel dat het slechts om een aanname ging (theorie).., dat schreef je immers ook .Helaas in mijn ogen wel een gevaarlijke aanname, vandaar mijn reply :wink:

Dit is mijn gedachte hierover. Natuurlijk kan ik het mis hebben, dat hoor ik dan ook graag. Maar verwacht wel een terugvechtende reactie terug
..idem dito :D
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-09-2006 20:00

Ja, wist even niet hoe in mijn eigenwijsheid anders moest verwoorden :D
Gebruikersavatar
marco van heumen
Berichten: 95
Lid geworden op: 16-07-2006 18:22
Locatie: bivvy,noordwijk
Contacteer:

01-10-2006 13:17

ze moeten gewoon stoppen met die weerhaken;
scheelt werk en materiaal van de haak doordat ie dunner kan blijven en dus lichter is en je aas nog natuurlijker reageert op de bodem.
scheelt jou tobben als ie echt goed vast zit. (ook in je vinger geloof me)
brasem kan je vaak lossen voor de kant (beetje hoppen met je lood)en weg brasem.
tis alleen naar als je vist daar waar veel pleziervaart is en dus toplood moet gebruiken maar dat pept wel je drijfveer op na t verspillen van een leuke.
denk om je hengels als je naar je stek toe raced
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-10-2006 14:56

marco van heumen schreef:ze moeten gewoon stoppen met die weerhaken;
quote]

Raymond Fish schreef:Snijden weerhaakloze haken alleen bij mij?
Gr raymoendo


Tja...dit is ook een discussie die regelmatig terugkeert...

Op BTW verplicht weerhaakloos vissen, maar er zijn erbij (naar ik begrepen heb), die juist zeggen vissen met weerhaak is verplicht.

Ook hier hebben we blijkbaar voor en tegenstanders in.

Persoonlijk vis ik ook steeds meer weerhaakloos, en in combi met leadcore zou ik het maar het zekere voor het onzekere nemen en weerhaakloos vissen.
Een snijwond acht ik minder schadelijk dan een onstane wond die onstaat wanneer een vastsgezwommen karper zich met alle geweld tracht te ontdoen van een haak met weerhaak plus leadcore.
Just my thoughts en slechts een aanname :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-10-2006 17:37

Hans,

Ik durf je te verklappen dat zowel de 30/100 van shimano als de 35 lbs leadcore versie niet kapot te trekken zijn door de karper.

Met dicht geknepen weerhaak heb ik meermaals sneden in de bek waargenomen. Ook heb ik de haak uit de bek zien komen in het landingdnet. Helaas prikte de haak later weer. Ik ben niet overtuigd van het wel/ niet weerhaak gedoe. Neemeens een ouwerwetse SS maatje 6 en een nieuwerwetse LS van Korda maatje 6. De weerhaak is niet de helft meer.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2006 18:24

Remko Oude Elferink schreef:weerhaakloos is gewoon de veiligste manier van vissen bij obstakels..

mogt je lijnbreuk oplopen dan kan de vis dmv spiercontracties de haak er uit krijgen.

verder denk ik dat leadcore (mits goed toegepast zodat het lood er wel af kan) geen gevaar heeft voor vast zwemmen.. meeste mensen gebruiken hooguit een meter leadcore..

in tegenstelling tot voorslagen van soms wel 30 meter.. vind ik persoonlijk dat de ondelijn zeer zwak moet zijn. hier doel ik mee op 10-12lbs!!! ook weerhaakloos zou dan verplicht moeten zijn!!



Leuk bedacht Remko, maar bedenk ook even dat in situaties waar die voorslagen nodig zijn vissen met een 10lb onderlijn vragen om problemen is! Bovendien vraag ik me af of een vis 10lb wel door midden kan trekken onder alle omstandigheden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

02-10-2006 16:41

Heren

In de laatst uitgekomen editie van het magazine: Karper, staat een artikel van Ruud Hageman.
Op betreffend water wordt bewust gekozen voor leadcore ivb met geconditioneerd gedrag van de karper.
Ook heeft de visser in kwestie weet van obstakels op het water, toch verspeelt hij eerst twee vissen voordat hij overstapt op een voorslag.

Voor mij zelf is leadcore geen optie en voorslagen ook niet.
Ik vertrouw op mijn materiaal, en met een vastlood-systeem obstakel vissen is iets wat ik liever mijd.
Obstakel vissen doe ik alleen met de pen, en ligt een obstakel te ver weg, dan zoek ik wel een alternatieve plek.

met obstakelvrije groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-10-2006 22:19

Ook dat is een keuze Hans-Peter
kun je het volgende svp iets meer toelichten?:
"ik vertrouw op mijn materiaal" ?

gr
Hans B.