Stelling : Het aasgedrag van karpers is niet te beinvloeden


Plaats reactie
Jeroen Leuven

09-01-2003 11:00

Heren karpervissers,

Graag jullie mening hier over.

Gr.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

09-01-2003 13:43

Ik denk het niet. Wat doe jij als je echt geen honger hebt of als je vol zit en iemand een zak patat voor je neus hangt?
Eet je hem dan tog op?
Als ze wel honger hebben, denk ik wel dat je ze kan overtuigen om het te eten door ze eerst te laten proeven van het voer en niet direct je haak ertussen leggen. Dan wordt de karper gehaakt en associeerd hij direct dat aas met die prik.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2003 14:05

Hallo,

Altijd weer die stellingen....
Weke gek heeft de stellingen manie eigenlijk veroorzaakt :smile:

Zonder dollen nu:

Ik weet niet wat jouw standpunt hierin is Jeroen, maar ik ga er nu eventjes vanuit dat door de formulering van jouw stelling jij gelooft dat dit waar is.

Wel eens van een voedingseactie gehoord?
Karper neemt iets eetbaars waar, proeft het dus, en gaat aan tafel. Voila hier is je beninvloeding! Elke keer dat wij iets voeren beinvloeden wij dus het aasgedrag... de waarheid is zo simpel...

In de context van dressuur is er een sterke onderlingen beinvloeding en die heeft.... je daad het al... alles te maken met het aasgedrag. Het onderlinge gedrag van vissen beaald of een vis zal doorazen of niet.

Beinvloeding onderling en beinvloeding door de mens is dus iets wat constant gebeurt. Afschrijven dus die stelling.

Mazzel, Laurens
Jeroen Leuven

09-01-2003 14:17

Laurens,

Ik weet het is een slappe stelling.
Ik zat laatst met een maat te discussieren over het feit dat de karpervisser het aasgedrag van de karper constant beinvloed.
Voorbeeld hiervoor is het veranderen van een dagwater naar een nachtwater.
Wat jij stelt bevestigd mijn gedachte.

Bedankt en tot ziens
Gr.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2003 14:48

Geen dank :smile:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

09-01-2003 15:30

Ook het aasgedrag van mensen is beïnvloedbaar.
Omdat dieren meer van hun instincten uitgaan dan mensen zullen deze dus "geconditioneerd" kunnen worden. Zelfs makkelijker dan wij.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-01-2003 15:50

Mark,

Ik accepteer eerder een patatje van iemand dan een slimme karper een boillie :wink:

Maar je standpunt is zeker duidelijk.

Laurens
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-01-2003 17:59

Op 2003-01-09 14:05, schreef Laurens Maasland:

Wel eens van een voedingseactie gehoord?
Karper neemt iets eetbaars waar, proeft het dus, en gaat aan tafel. Voila hier is je beninvloeding! Elke keer dat wij iets voeren beinvloeden wij dus het aasgedrag... de waarheid is zo simpel...



Een voedingseactie?? Nee, nooit van gehoord :razz:
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

09-01-2003 18:33

Ja ik denk toch wel dat we de karper hun aadgedrag kunnen beinvloeden anders hadden we de karpers ook geen boillies kunnen laten opnemen in hun eten!

vriendelijke karpergroeten nick
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

09-01-2003 20:11

Ik moet de eerste boilie nog tegenkomen die uit de bodem komt groeien dus ja het aasgedrag is zeker te beinvloeden (ja mensen voor het "ontstaan" van de boilie aten die beesten echt wat anders! :smile: ).

Zowel in ons voordeel: een karper laten gewennen aan een keihard balletje deeg wat toevallig niet door zijn neef de brasem wegggewerkt kan worden.
als in ons nadeel: de karper herkent het keihard balletje deeg (of particle, rig, lood, draad e.d.) en laat het voor wat het is.

Groeten,
Sjoerd
Floris Grasmeijer
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00

09-01-2003 21:59

Stefan,

Ik denk dat een karper niet noodzakelijk honger moet hebben om deze tot azen te kunnen verleiden. Karpergedrag is totaal niet met dat van mensen te vergelijken, laat dat duidelijk zijn. Toch denk ik dat een broodje met van die lekkere vanillepudding en een beetje poedersuiker ook bij jou enige speekselproductie op gang brengt. Bij een karper hoeft het niet per se een puddingbroodje te zijn, maar kan bijvoorbeeld een vette beweeglijke wurm, of een zeer langzaam zinkend nootje ook een 'hapreactie' uitlokken. Wat te denken van die op het eerste oog passief zonnende karpers in de zomer. Soms zijn ook die vissen met het nodige kunst en vliegwerk aan het vreten te krijgen. Een voorbeeldje van hoe wij in staat kunnen zijn om (op korte termijn) het aasgedrag te beinvloeden.

Groet,
FG
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-01-2003 09:02

Sjoerd,

Van een voedingseactie heb ik ook nog nooit gehoord. Denk dat er een of meerdere letters weggevallen zijn. Blijft hierbij de vraag of Laurens een voedings(r)eactie of een voedingse(j)ac(ula)tie bedoelde :wink: Immers, hoe vaak zit het schepnet niet rijkelijk gevuld met hetgeen we gevoerd hebben?

Groetjes,

Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-01-10 09:03 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

10-01-2003 09:34

Ehhhmm... Nooit :???:
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-01-2003 11:23

Hou het maar op voedingsreactie... :wink:

En Sjoerd, kom jij vaak boillies tegen op de bodem dan?

Ik weet nl. bijna zeker dat er beslist wel eens porties koopboillies wegverteren op de bodem... en ik kan je verzekeren de lucht die van rottende koopboillies - ik heb het dus over die slechte kwaliteit readies - werkelijk niet te haren is.

Misschien een verklaring voor de slechte vangkracht t.o.v de eigen draai boillie, welke eerder de neging heeft uit elkaar te vallen en zacht te worden, zo ten prooi vallend aan de witvis.

Gr. laurens
Plaats reactie