Gedrag langs de waterkant


Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

22-08-2006 19:40

[quote="Herwin Kwint"]Klaas,

Jij weet net als ik wat er in een gemiddelde kas van een HSV zit...dat loopt toch scheef op het krediet van een Federatie die Boa's aanstuurt? De meeste leden zijn alleen maar lid vanwege de seniorenwedstrijd op dinsdag middag, of men is lid vanwege een HSV water.

Die bij ons is toevallig de vereniging met de grootste kasinhoud en hier doen ze helemaal niks.
Ben 2 keer gecontroleerd door de politie en dat was het ook.

groeten Joris
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2006 20:54

Herwin, vanaf 1-1-2007 is de landelijke registratie reeds een feit (dankzij de invoering van de vispas, die vispas is feitelijk de samenvoeging van de huidige Sportvisakte en de huidige verenigingsvergunning).
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

22-08-2006 21:26

Misschien een rare vraag maar hoe gaan ze het doen dan met de vijvers waar je alleen in mag vissen als je lid bent van een hengelsportvereniging. Moet je hier dan nog een aparte vergunning ofzo voor blijven kopen of valt het onder lidmaatschap van de verening? :-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2006 21:37

(Nogmaals). Per 1-1-2007 voert de Federatie Oost-Nederland een nachtvispasje in voor iedereen die 's nachts wil vissen op haar wateren, dit pasje gaat 10 Euro kosten en de opbrengsten daarvan worden voor 100% besteed aan meer BOA controles. Het is trouwens een misverstand dat BOA controles erg duur zijn. Dit omdat een groot aantal BOA's die visserij controles doen dit naast hun gewone werk doen en daarvoor alleen maar een onkostenvergoeding krijgen.
Ik wil er nog bij vermelden dat deze Federatie die nachtvispasjes niet uitgeeft om vissers te pesten of i.d. maar feitelijk noodgedwongen daar anders een Waterschap geen nachtvisserij op de door haar beheerde wateren meer wil toelaten (en dat zijn er nogal wat...) en dat Waterschap is akkoord gegaan met de pasjesregeling + extra controles zodat het nachtvissen gecontinueerd kan worden. OP alle wateren van deze Federatie mag al jarenlang het hele jaar door iedereen die in het bezit is van de Federatie- en Grote Vergunning 's nachts gevist worden, behalve in bebouwde kommen en in enige kwetsbare natuurgebieden en op Bussloo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2006 21:39

Koen, voor de rest blijft alles zoals het nu ook is, alleen worden de eerder genoemde 2 documenten samengevoegd.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

22-08-2006 21:55

Bedankt Aart het word me al weer een stuk duidelijker. :lol:
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

22-08-2006 22:01

Nog 1 vraag :oops: Er veranderd dus ook niks aan het nachtvissen bij de federatie oost? Want ik hoorde allemaal verhalen dat je naar je hengelsportvereniging moet gaan om je wateren te laten aanmelden voor de nachtvispas. :-?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2006 22:11

Koen, de Federatie geeft die nachtvispasjes uit voor de door haar gehuurde wateren en de nachtviswateren die de leden HSV-en hebben ingebracht in de Federatievergunning (dus in dit geval ook in de Grote Vergunning). HSV-en in het Federatiegebied die hun wateren niet in de Federatievergunning hebben ingebracht moeten zelf weten wat zij wel of niet gaan doen, maar in ieder geval geldt dat nachtvispasje dus niet voor wateren die niet in de Federatievergunning (nogmaals: dus ook in de Grote Vergunning) zijn ingebracht en daar dus niet in vermeld staan.
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

23-08-2006 12:02

voordeel van de vispas is wel dat je niet meer dat gezeik heb wat bij ons heel erg is. dat je niet losse gemeente vergunningen kan kopen maar dat die 9 van de 10 keer in combinatie gaan met een grote vergunning of iets. dat kunnen ze nu dus moeilijk aan blijven bieden. ik zeg lang leve de vooruitgang.

en staan die pasjes niet op nummer geregistreerd? zodat wanneer je bij een controle een mislukkeling tegenkomt, je alleen de persoon pakt die je moet hebben en niet ook de persoon van 10 straten verderop met dezelfde naam?

grz. erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

23-08-2006 12:31

nachtvissen het hele jaar en overal(uitzonderingen daargelaten) toestaan,iedereen een landelijke nachtvispas voor bijv 50 euro,daar kan dan veel meer voor gekontroleerd worden door de betreffende instanties.maar dan ook echt veel meer!! op een gegeven moment weten vallen de rotte appels vanzelf door de mand,men ziet dan zo wie er serieus bezig is en wie niet,en bij deze figuren moet dan gelijk de pas worden afgenomen en is het over en uit! en inderdaad is het vaak de jeugd(schijnt toch weer iets met normen en waarden te zijn, want daar heeft die generatie weinig van meegekregen schijnbaar.en ik weet dat je hier ook niet iedereen over een kam mag scheren,dus excusses voor degene die zich wel als een visser gedragen. nu is het ook zo dat wij karpervissers vaak de lul zijn door deze negatieviteit,maar over bijv de wedstrijden van witvissers hoor ik nooit geen klachten.vreemd want als deze heren s,morgens verzamelen (zelf div. keren meegemaakt) kan en mag schijnbaar ook alles maar : gaat altijd gepaard met veel lawaai,zetten te pas en te onpas overal hun auto,s neer,rijden gewoon met de auto over fietspaden om maar zo dicht mogelijk achter hun stek te staan enz enz. en als jij daar dan smorgens onder je plutje vandaan komt van het lawaai,dan blijkt dat ze je helemaal hebben ingebouwd en ook nog eens over je lijnen heen vissen (die overigens gewoon recht vooruit lopen) want met zo,n grote groep denken deze mannen dat ze ook het alleen recht hebben.dus hier mag ook de boa\ politie wel eens komen kontroleren,want de mensen uit de omgeving zien geen verschil tussen witvissers en karpervissers.en moeten wij ook soms ook boeten voor hun gedrag. groeten peter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2006 21:55

Peter, een landelijke nachtvispas is onmogelijk. Witviswedstrijden dienen praktisch altijd van tevoren te worden aangevraagd en het heeft weinig nut om op dit baord naar andere visdiciplines te verwijzen.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 09:14

niks is onmogelijk Aart,we hebben toch ook een landelijke sportvisakte,dus zou een nachtvispas toch ook te realiseren moeten zijn.
en dat van die witvissers gaf ik alleen maar aan als voorbeeld,niet zo zeer om deze groep zwart te maken, maar er wordt tegenwoordig al snel met het boze vingertje naar ons karpervissers gewezen(vaak ook terecht) terwijl er behalve karpervissers ook andere vissers zijn die er een zooitje van maken, waar wij dan op aangekeken worden.
groeten peter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2006 09:51

Puntje vanaandacht:

We zijn allemaal vissers.

Nix kaoprervissers, zeevissers en weet ik veel.

Zodra we op die manier reageren, kunnen we een vuist maken. Nu laten we ons verdelen dus overheersen.

MVG

Klaas
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

24-08-2006 10:05

Zit er een legitimatie plicht gekoppeld aan zo’n nachtvis-pasje of kunnen we naar invordering onder een valse naam een nieuwe pas in de winkel ( bij de zaterdag hulp ) halen?

Er komen wat mij betreft veel te veel unieke regels en pasjes in Nederland en dit wordt alleen maar erger. Zo’n spinneweb van allerlei regels heeft wel als nadeel dat het uiterts onoverzichtelijk wordt en dit wekt frustratie in de hand, met name voor de controlerende partijen zoals politie. Uit ervaring weet ik dat onduidelijkheid behoorlijke discussies oplevert betreffende de geldende regelgeving. Dat dergelijke discussies ook al niet meehelpen aan het imago van iemand die op karper vist hoef ik niet uit te leggen. Het gevolg is dat er uit onwetendheid niet correct opgetreden wordt door bijvoorbeeld de politie. Geef een karpervisser 1 vinger en hij grijpt de hele hand…Dit tot frustratie van de ( KSN ) mensen die zich nog wél inzetten voor behoud van allerlei verworven vrijheden. Onder aan de streep zijn daardoor steeds minder goedgelovigen te vinden die zich nog spontaan inzetten op het pad der frustratie. Tevens wordt het tegenwoordig al als ‘gewoon’ bevonden dat de KSN zicht buigt over allerlei problematiek.

Ik vind nogmaals dat Sportvisserij Nederland zich maar eens ernstig moet buigen over deze kwestie en ons moet voorzien in een duidelijk landelijk beleid cq regelgeving. Of Sportvisserij Nederland voorziet ons in een duidelijke blauwdruk die kan worden toegepast op probleem wateren.

MVG

Herwin
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

24-08-2006 10:24

John Dobbe schreef:Waarom is het belangrijk om met een derde hengel te mogen vissen?


omdat er ook vissers zijn zoals ik en mijn vismaat, die overdag , nog een beetje op andere vis vissen met bijv. een vast hengeltje, of het nog met korst of kattebrokken of met de pen willen proberen, als je je 2 andere hengels op de pod hebt liggen, en je al je onderlijntjes al gedraaid hebt, wil ik liever nog een beetje actief bezig zijn met vissen,

maar je hebt ook mensen die een voetbal meenemen :roll: ...
Laatst gewijzigd door kev zmindah op 24-08-2006 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-08-2006 10:27

@Kwint.

Ik ben het geheel eens met jouw standpunt.
Door alle regels, waarvan we in Nederland vergeven zijn, zien idd de controlerende instanties, door de bomen het bos niet meer.
Eén landelijke vergunning met daarin bijgesloten DE nachtvisvergunning voor ieder visser.
Bij overtreding wordt de nachtvisvergunning ingetrokken en kan bijv. na 5 jaar worden teruggekregen.
Daaraan zou dan een geldelijke vergoeding voor moeten betaald worden bijv 25 euro.
Deze persoon kan alleen in zijn regio bij de visvereniging zo'n nachtvispas weer "herverkrijgen", door het laten zien van bijv zijn ID-kaart.
Je kan e.e.a. prima en zeer eenvoudig uitwerken.

gr Harnold
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

24-08-2006 10:35

He klaas e.a,

Je hebt een interessante topic gestart.
Wat betreft de regelgeving is er op dit moment op veel plaatsen een gedoogbeleid wat soms al spaak loopt door het gedrag van die ''enkeling'' die het voor de rest verpest.
Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om die ''enkeling'' op de een of andere manier weg te krijgen. Dit zijn nog al eens de types die ook niet zo veel op hebben met vergunningen....

Het hele onderwerp over de regelgeving en het nachtvissen met of zonder pas al dan niet gedoogd of officieel toegestaan is een moeilijk onderwerp wat nog niet zomaar opgelost zal zijn. (echt wat voor iemand zoals jij klaas, of niet)

Gelukkig voor ons is er de KSN met alle mensen daarin die overal een steentje proberen bij te dragen, de 1 wat meer dan de ander :wink:


Waar ik me wel over verbaas is dat het stukje beeldvorming/imago wel aangehaald wordt maar dat er door weinig mensen op ingegaan wordt.
Door kees wel dan, goed bezig!!

Het kan zo simpel zijn.
Binnen mijn vrienden/kennisen kring van mensen die niet vissen, zijn er al een aantal keer mensen een dagje of een nachtje meegeweest.
Het mooie is dat je op deze manier kan laten zien hoe het eigenlijk is.
Bijna altijd zeggen ze dan dat het gewoon een mooie hobby is en dat het toch wat anders was dan ze zich hadden voorgesteld.

Wat ik hiermee probeer te bereiken is dat de mensen die eens meegeweest zijn en een goed beeld hebben van hoe het echt is, voor ons belangrijk zijn als het gaat om het imago.
Je weet tenslotte nooit hoe het balletje rolt. Misschien zit je zomaar met iemand van de gemeente aan tafel over het nieuwe nachtvisbeleid, die zelf ook eens meegeweest is met een kennis.............. :o

Karpervissers genoeg als ik om heen kijk aan de waterkant, dus kleine moeite om eens iemand mee te nemen die niet vist om zo eens aan een positief stukje imago voor onze hobby te werken.......

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 10:52

Kev,als je aktief wil vissen dan moet je gaan struinen met een pennetje of met de korst, straks neem je je snoekhengel ook nog mee.je consentreerd je op het een of op het ander.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2006 10:59

OK Mea culpa.

Ik heb me nooit ergens aan gestoord qua regels enzo. 3 Hengels, moet ik toch weten?

Nachtvissen waar het (nog) niet mag. Doeeen.

Zoals Herwin aangeeft: je frustreert anderen die bezig zijn bepaalde rechten te verkrijgen of te behouden. Ergo klaasje vist de laatste tijd keurig met 2 hengeltjes op die plekken waar dat mag.

Zou stap 1 niet zijn als we dat allemaal deden?

Tja en wil je ergens graag wel nachtvssen, wat belet je om je HV zover te krijgen dat dat ook mag?

MVG

Klaas
Dennis de Ruijter
Berichten: 37
Lid geworden op: 17-05-2006 18:06
Locatie: voorhout
Contacteer:

24-08-2006 11:15

ik vind dat je helemaal gelijk hebt ik ging gisteren ook met een vismaat van me vissen en we ruimde ook gewoon onze troep op en gooide het 50 meter verderop in de prullenbak!

(we hadden ook nog wat gevangen 8) )
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 11:25

Herwin, wat Harnold oppert zou toch mogelijk moeten zijn,gewoon landelijk en voor iedereen de zelfde pas. en hou je je niet aan de regels dan ben je hem kwijt. dat dit alles nodig is komt volgens mij oa door het groeiende aantal karpervissers(tegenwoordig kan iedereen met de huidige middelen al op karper gaan vissen) en daardoor komen er helaas ook figuren op af die het predikaat ''karpervisser'' niet waard zijn. plus dat (en dat geldt voor de hele maatschappij) de normen en waarden ook naar niveau zero zijn gedaald.en het daarom ook steeds moeilijker word voor die enkelingen die hun nek uitsteken om te zorgen dat we met z,n allen onze hobby kunnen blijven uitoefenen. het is vechten tegen de bierkaai.
kev zmindah
Berichten: 218
Lid geworden op: 07-07-2005 13:38
Locatie: leidseveen

24-08-2006 15:08

peter bruggeling schreef:Kev,als je aktief wil vissen dan moet je gaan struinen met een pennetje of met de korst, straks neem je je snoekhengel ook nog mee.je consentreerd je op het een of op het ander.


niet alles zo letterlijk nemen, wat ik bedoel is, ik ga niet 3dagen en nachten autistisch m'n optonics zitten aangapen, als je toevallig een simpel penhengeltje hebt,voor witvis, of een 3e hengel voor vissen met bijv.korst of pen(kan wat mij betreft ook statisch,ieder water is anders), lijkt het mij een zinniger tijdverdrijf als bijvoorbeeld: zitten zuipen,blowen,snuiven,voetballen, dvd's op je laptop of port-dvd-speler kijken om maar een paar dingen op te noemen .die ik tegenwoordig aan de waterkant zie, of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 15:34

nee hoor Kev,vissen is vissen en voor die andere dingen moeten ze maar op een camping gaan zitten(hoewel het er aan de waterkant helaas ook vaak uitziet als campings) maar toch vind ik dat als je twee hengels op je rodpod hebt liggen,je niet met nog een hengel aan de gang moet gaan. peter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2006 16:06

Als iedereen die graag met 3 hengels vist op de jaarvergadering van zijn HSV aanwezig is, is de kans groot dat er volgend jaar ineens veel meer plaatsen met 3 hengels te vissen is.

Geldt ook voor nachtvissen btw.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-08-2006 20:25

Een landelijke vispas invoeren voor de karpervissers lijkt mij de enige juiste oplossing.
Je hebt direct een centraal punt waar iedereen wordt geregisteerd en de pas kan worden verstrekt bij vertoon van legitimatie en er zal een recente pasfoto op moeten komen.

Een BOA of smeris is bevoegd de pas in te nemen bij het niet naleven van de regels (voorbeeld van regels zie 'vissen bij nacht en ontij')
Deze persoon zal dus geen nachten meer kunnen maken aangezien hij geen pas meer heeft.

Als iemand aan de waterkant ziet dat de ander er een teringzooi van maakt kan hij een nummer bellen en er zal een BOA of politie op af worden gestuurd...

Het vergt een berg werk, maar moet wel de problemen oplossen.

Volgend probleem... Wat op de wateren waar nu al een specifieke pas voor nodig is?