bollie vs dumbell


Plaats reactie
karel de jong
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-08-2006 14:31

06-08-2006 23:04

wat vinden jullie nou beter ? een bollie,of een dumbell ? heel veel mensen zweren bij dumbell is dresuur doorbrekend,en andere weer bollie omdat als je bijv, op een wat vist waar veel met bollie wordt gevist,de karper aan de bollie is gewend .als je dan een dumbell zou neerlegen dan zouden ze dat gaan negeren .wat vinden jullie ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-08-2006 23:18

Karel,

Met dressuur doel je op conditionering.

Als de karper door negatieve conditionering op de vorm van een boilie deze niet meer opneemt, dan is de dumbell een te geringe afwijking van de vorm om effect te kunnen hebben. Bovendien is het strekste signaal voor een karper herkenning van smaak.

Is het tenminste niet een beetje vreemd dat een beest die niet door heeft dat er een haak aan de boilie bungelt wel een subtiele vormverandering zal waarnemen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-08-2006 09:10

Kees,
vreemd ja maar heb een wedervraag dien je alles te analyseren waarom iets zo is en vanuit theorie hier je mening over te bepalen? ik vraag het me persoonlijk af, afwijken van de massa levert nu eenmaal vis op dus gewoon proberen of het daadwerkelijk verschil maakt. Leg mij dan eens uit waarom we op een niet nader te noemen water wel significant meer vangen op een dumbel en niet meer op een boilie, het betreft een zelfde bol met dezelfde bestandsdelen die op dezelfde wijze qua presentatie worden aangeboden op dezelfde stekken.

U zijt weer gegroet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2006 09:23

Peter,

De wens tot analyseren komt van Karel.

Ikzelf ben van mening dat er niet genoeg gevarieerd wordt met het aas.

Samenstelling, vorm en kleur geven talloze mogelijkheden tot variatie. Omdat ik veel instant vis benut ik graag al deze mogelijkheden. Er zijn echter zo veel variabelen, dat eenzijdig toewijzen van een effect aan één kleine verandering van een variabele onmogelijk is.

Dus van mij mag de dumbell, maar die uitleg over dressuurdoorbraak vind ik hoogst twijfelachtig.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-08-2006 09:38

Kees,
duidelijk, dit geeft meer aan in welke richting je filosofie gaat, de vraag betreffende analyseren was ook meer van een algemeen karakter.

Vorm en afwijkend gedrag kan nu eenmaal doorbrekend werken. Het verhaal dressuur of conditionering of hoe men het beestje ook een naam wil geven valt door afwijkend gedrag te doorbreken. Ook vorm kan hierin een rol spelen dit ben je dus wel met me eens, afwijking is aas of bestandsdelen is hierin ook een zeer belangrijke factoren daarin sluit ik me bij je aan.

Nu moet ik zeggen dat er op de wateren die ik bevis weinig conditionering is, je kan dit ook zelf voorkomen door niet altijd te blijven hangen op een plek die vangt ;-)

groet,
P

En uuh Karel vraagje in je richting heb je het al uitgeprobeerd ?
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 12:23

Volgens mij is een vorm alleen te herkennen als je ook aan de voorwaarde zichtbaarheid voldoet.
Je zou dan kunnen stellen dat die vorm in de nacht of op dik water geen invloed heeft.
Het zich anders gedragen door een afwijkende vorm is ook alleen te herkennen bij voldoende zichtbaarheid.
Daarbij komt ook nog de eigenschap om al dat soort dingen te herkennen en te interpreteren, volgens mij schort het daar bij een karper ook aardig aan.

Het uitlekken van smaakstoffen zou beter kunnen zijn en is altijd herkenbaar. Als je het oppervlak vergroot wat volgens mij bij een dumbellvorm van toepassing zou kunnen zijn.
Dan is het niet de vorm maar de mate van uitwaseming.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-08-2006 12:49

Douwe,
zichtbaarheid volkomen mee eens, moet erbij vermelden dat 85% van mijn visserij zich tijdens de daguren afspeelt.

De oppervlaktevergroting is een leuke om eens over na te denken ook al vraag ik me af of dit bij ons cq mij wat uitmaakt. We hakken de worsten gewoon doormidden met een boilieplank dus volgens mij is de werking dan nihiel die je aangeeft.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-08-2006 12:55

Volgens mij is dan juist de werking groter omdat de structuur van het deeg opener is en beter kan uitwasemen.
Als je het rolt rol je de structuur dicht.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-08-2006 13:00

hmmm douwe zit wat in, drogings en kookproces blijft hetzelfde.
Het zou een combinatie van visualiteit en structuur kunnen zijn, wel leuk dit eens uit te proberen tijdens de nachtelijke uren om te zien of dan het verschil in vangsten aanwezig blijft.

moet alleen nog kijken of ik de motivatie heb om weer veel nachten te gaan draaien :-)

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-08-2006 13:06

Heren,

Kookproces blijft hetzelfde! Maar kookt men door de open structuur niet veel van de belangrijke ingrediënten naar de filesteinen?
Groet,

John
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-08-2006 13:23

John,
geen iedee de vangsten werden beter ;-)
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-08-2006 13:31

Peter, Goed, Beter, Best.

J :-? hn
karel de jong
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-08-2006 14:31

07-08-2006 13:32

zo bedankt mensen er is dus genoeg info hierover .kennen jullie me meschien is duidelijker vertellen waar ik dan het beste mee kan beginnen ?? het is een water van +- 20 hc moet ik dan de dumbell nemen omdat er veel mensen met bollie vissen ? of gewoon de bollie nemen? alvast bedankt ,,,karel de jong
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2006 13:42

Deegworsten in folie koken en daarna in stukjes snijden. 8)

Die 20 hectare en de aanvulling dat er veel met boilies gevist wordt zegt helemaal niks dat specifiek die keuze zou moeten motiveren. Is de karper echt geconditioneerd op de ronde vorm, dan zal het effect van slechts een subtiele verandering gering en op zijn hoogste zeer kortstondig zijn.

Wees creatief en probeer iets anders dan de rest.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 07-08-2006 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-08-2006 14:01

Euhm, een dumbell is over het algemeen wat zwaarder dan een boillie.......?? Ervaringen zijn erg slecht als ik die ging voeren.....






Oetmotniezo...Sjuust...... 8)



Maar ontopic; iemand die geen boillies kan rollen en ze helemaal scheef rolt in alle vormen en maten zou dan ineens de pannen van het dak vangen.... Tsja, probeer er eens met een minder eenzijdige blik naar te kijken, die vorm maakt erg weinig uit. Knijp gewone boillies stuk en vis en voer hiermee, dat is pas variatie qua grootte!!

En anders inderdaad gewoon de WORSTEN koken. Zo zijn ze rondom har, blijven lang goed aan de haak, en kunnen aan de zijkanten alle attractors kwijt. Veel beter wordt het niet, serieus. Heb je een pellet/boillie. Hoppa, hoezo dressuur....

Come as you are,

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
karel de jong
Berichten: 57
Lid geworden op: 06-08-2006 14:31

07-08-2006 14:22

thanx ik weet voldoende.
Plaats reactie