Ik heb een nieuwe visstek (privewater/eendenkooi) waar ik mag vissen mits ik geen weerhaken gebruik en geen gevlochtenlijnen. In dit meertje liggen prachtige lelievelden. Ik moet dus nylon gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee. Is voorslag wel of niet aan te bevelen (fluor carbon), ik zit te denken aan Berkley Vanish Transparant Gold.
alvast bedankt
Rene
nylon vs. lelievelden
- Rick Boerboom
Als je ook geen gevlochten voorslag mag gebruiken zou ik niet eens een voorslag gebruiken. Het voordeel van een gevlochten hoofdlijn is dat ie beter door de stengels van de plomp heen snijdt. En doordat er geen rek in zit heb je sneller en beter contact bij een aanbeet en tijdens het drillen. Trouwens er zit wel een verschilletje tussen waterlelies en gele plomp. Ik vind waterlelies helemaal een ramp als een vis erin zwemt. Die stengels zijn veel moeilijk door te snijden dan bij gele plomp. Aangezien je dus geen gevlochten spul mag gebruiken zou ik gewoon een sterke nylon hoofdlijn gebruiken. Weerhaakloos moet geen probleem zijn. Lijkt me beter ook, mocht je een vis verspelen in de planten. Zolang je de druk erop houdt door de lijn strak te houden zal de vis ook niet snel los schieten. Al is de lijn bijna altijd strak ook al zet je geen druk. Er hangt immers toch een bonk lood aan het onderlijntje die zorgt dat de druk erop blijft, toch?
Maar goed, ik zie de meerwaarde van een nylon voorslag in dit geval. Een voorslag van gevlochten spul zou nog enigszins kunnen helpen bij drillen door de lelies heen niet.
Maar goed, ik zie de meerwaarde van een nylon voorslag in dit geval. Een voorslag van gevlochten spul zou nog enigszins kunnen helpen bij drillen door de lelies heen niet.
-
Ik heb aardig wat ervaring met lelies en ik heb gewoon een nylon hoofdlijn (0.33) gebruikt. Ik viste dan altijd strak tegen de lelies aan. De vis dook dan ook 9 van de 10 x de waterlelies in. In de lelies zal een karper nooit snel op snelheid komen. (ook snel aanslaan helpt hierbij.) Het enige probleem bij lelies is dat de karper dezelfde weg terug moet als dat hij/ zij in het leliebed is gekomen, maar met wat geduld lukt dat wel.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
- Erik Rozen
Nylon van 30/00 is geen probleem.
Kleine vis in de lelies is een ramp. Zwemt zichzelf vast, en bij druk zetten heeft hij geen kracht om zichzelf erdoor te 'rossen' om het zo maar te zeggen...
Om die reden vis ik ook altijd weerhaakloos, zelfs/juist tussen de lelies....
Grote vis daarentegen.... Moeha, een paar dagen terug nog een kwartier vastgezeten na een weergaloze run, toen eindelijk los, meteen weer een run en weer vast... Vijf minuten later de 20er toch mooi kunnen scheppen.
Suffix synergy 30/00 Ashima 420 maatje 8 en green hornet. Lukt dus makkelijk, zolang je druk houdt...
Veel succes, ennuh, geniet ervan....
Kleine vis in de lelies is een ramp. Zwemt zichzelf vast, en bij druk zetten heeft hij geen kracht om zichzelf erdoor te 'rossen' om het zo maar te zeggen...

Grote vis daarentegen.... Moeha, een paar dagen terug nog een kwartier vastgezeten na een weergaloze run, toen eindelijk los, meteen weer een run en weer vast... Vijf minuten later de 20er toch mooi kunnen scheppen.
Suffix synergy 30/00 Ashima 420 maatje 8 en green hornet. Lukt dus makkelijk, zolang je druk houdt...
Veel succes, ennuh, geniet ervan....

Elk nadeel heb z'n voordeel...