diepte van karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

20-07-2006 15:30

Stel je hebt een plas waar het diepste punt op 5 meter ligt (midden) en eromheen loopt het geleidelijk op naar de kant naar een diepte van ongeveer 80 cm. Op welke diepte mag je dan de karper verwachten? Is dit in het diepere punt vanwege de lagere temperatuur of langs de kanten waar het ondieper is? moet ik er wel bij vermelden dat er geen begroeiing direct aan het water staat.

Ben erg benieuwd naar jullie meningen...

Stefan
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-07-2006 15:34

Je hebt best kans dat de spronglaag op veel wateren al bijna 5 meter diep is. Dus zal het op een plas met 5 meter diepte niet echt veel meer uitmaken of je op 80 cm zit of op 5 meter. Daar waar voedsel zit en waar zuurstof is. Ik denk dat voornamelijk waterplanten die met foto synthese erg aantrakkelijk kunnen zijn op dit moment. Maar ja ik vang niets dus ik kan er ook naast zitten :D

Mvgr. Rene
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-07-2006 15:46

wat ik gister had op een meer was dat ik de heledag runs kreeg tegen de kant aan, want ze zochten daar de koelte op, dus hier vang ik ze meestal langs de kanten maar wel als schaduw erop staat. in het midden vang je veel brasem.
dus dat is meestal wat ik hier heb
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-07-2006 16:25

Karpers die de koelte opzoeken?? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-07-2006 16:53

de karper zoekt juist het warme water op. De karper mag je op elke diepte verwachten. Juist in het donker zoekt de karper de ondiepere stekken op om voedsel te zoeken. Ik zou probeer eens een hengeltje op een meter diepte en een hengeltje onderaan het talud, want hier blijft meestal ook veel voedsel tegenaan liggen. En de karpers vinden de zon juist lekker. Hoezo liggen ze anders zo vaak hoog als het lekker weer is.
~~Dreams can be true.~~
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

20-07-2006 17:32

Mijn ervaring is dat karper graag de warmte opzoekt, dit zal hij doen door hoog in het water te zwemmen, of de ondiepe delen opzoeken (de kant dus).
Nou kan het zijn dat door drukte en dressuur de karper overdag niet naar de kant komt.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-07-2006 17:53

De spronglaag is afhankelijk van de grote van het water.
zo rond de 2 ha. is de spronglaag op 4 meter te vinden, tot 20 ha vanaf een meter of 6, in grotere wateren bij dieptes groter dan 8 meter.
Is jou water een 20 a 30 ha groot vind je bij een diepte van 5 meter geen spronglaag.
Er zijn putten waar hartje zomer de karper rustig vanaf 10 meter diepte komen.
Zoeken is de oplossing.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-07-2006 18:14

Eus Molewijk schreef:Karpers die de koelte opzoeken?? :roll:

Nou kijk, wat ik hier meestal mee maak is dat ze het rond deze tijd overdag niet zo doen, met die temperaturen van 30-35 graden, maar in de loop van de avond rond 19, 20 uur, dan krijg ik altijd veel runs, dan zoeken ze juist de koelte op
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

20-07-2006 18:33

Waar voedsel zit zit de karper ook. Naar mijn menig is er meer voedel te vinden op de ondiepere delen te vinden, daarom zou je mij ook op de ondiepere stukken vinden
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-07-2006 20:13

Peter Baan schreef:Waar voedsel zit zit de karper ook. Naar mijn menig is er meer voedel te vinden op de ondiepere delen te vinden, daarom zou je mij ook op de ondiepere stukken vinden

ja idd langs de kanten :wink:
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

20-07-2006 20:13

Dennis Pronk schreef:
Eus Molewijk schreef:Karpers die de koelte opzoeken?? :roll:

Nou kijk, wat ik hier meestal mee maak is dat ze het rond deze tijd overdag niet zo doen, met die temperaturen van 30-35 graden, maar in de loop van de avond rond 19, 20 uur, dan krijg ik altijd veel runs, dan zoeken ze juist de koelte op


Wanneer het 's avonds wat afkoelt dan beginnen ze vaak te azen.
Overdag, met dit warme weer, liggen ze te bakken in de zon. Passief dus.
Als de vissen de koelte op willen zoeken dan moeten ze niet op ondiep water gaan liggen want daar is het warmer, pal in de zon immers, ondiep water warmt sneller op.
Als ze uberhaupt de koelte op willen zoeken dan kunnen ze beter naar dieper water gaan. Weg van de drukte en waar de omstandigheden om te azen wat beter zijn.
Vissie kump zo!
Dennis Pronk
Berichten: 248
Lid geworden op: 09-06-2006 21:52
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-07-2006 20:16

Lukas Linde schreef:
Dennis Pronk schreef:
Eus Molewijk schreef:Karpers die de koelte opzoeken?? :roll:

Nou kijk, wat ik hier meestal mee maak is dat ze het rond deze tijd overdag niet zo doen, met die temperaturen van 30-35 graden, maar in de loop van de avond rond 19, 20 uur, dan krijg ik altijd veel runs, dan zoeken ze juist de koelte op


Wanneer het 's avonds wat afkoelt dan beginnen ze vaak te azen.
Overdag, met dit warme weer, liggen ze te bakken in de zon. Passief dus.
Als de vissen de koelte op willen zoeken dan moeten ze niet op ondiep water gaan liggen want daar is het warmer, pal in de zon immers, ondiep water warmt sneller op.
Als ze uberhaupt de koelte op willen zoeken dan kunnen ze beter naar dieper water gaan. Weg van de drukte en waar de omstandigheden om te azen wat beter zijn.

het is maar net waar de zon staat en waar er schaduw is, waar ik vis staat altijd de schaduw in de avond op de kant waar ik mijn boilies heb leggen, en dan gaan ze het doen, als ik aan het nachvissen ben dan hoor je die karpers ook pas springen rond 10 uur savonds
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-07-2006 20:25

Rene Berger schreef:Je hebt best kans dat de spronglaag op veel wateren al bijna 5 meter diep is. Dus zal het op een plas met 5 meter diepte niet echt veel meer uitmaken of je op 80 cm zit of op 5 meter. Daar waar voedsel zit en waar zuurstof is. Ik denk dat voornamelijk waterplanten die met foto synthese erg aantrakkelijk kunnen zijn op dit moment. Maar ja ik vang niets dus ik kan er ook naast zitten :D

Mvgr. Rene


Rene,

Zit jij in hetzelfde schuitje als vorig jaar? Ik vang ook voor geen meter dit jaar, maar ach ik dacht ik leer iig iedere keer nog iets bij. Maar als jij een 2e jaar hebt, ga ik mij zorgen maken over mijn jaar en het volgende :-)

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

21-07-2006 08:15

Marc Schrikkema schreef:
Rene Berger schreef:Je hebt best kans dat de spronglaag op veel wateren al bijna 5 meter diep is. Dus zal het op een plas met 5 meter diepte niet echt veel meer uitmaken of je op 80 cm zit of op 5 meter. Daar waar voedsel zit en waar zuurstof is. Ik denk dat voornamelijk waterplanten die met foto synthese erg aantrakkelijk kunnen zijn op dit moment. Maar ja ik vang niets dus ik kan er ook naast zitten :D

Mvgr. Rene


Rene,

Zit jij in hetzelfde schuitje als vorig jaar? Ik vang ook voor geen meter dit jaar, maar ach ik dacht ik leer iig iedere keer nog iets bij. Maar als jij een 2e jaar hebt, ga ik mij zorgen maken over mijn jaar en het volgende :-)

M


Oke misschien heb ik het een beetje aangedikt :wink:

gr. Rene
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-07-2006 09:31

Het is niet alleen temperatuur, maar ook zuurstof!

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

21-07-2006 09:39

Elk water is weer anders.
Ik heb zo'n vergelijkent water waar ik vang op 1 meter water(langs de kant tegen een rietkraag) en waar ik vang op 2,5 a 3 meter diepte.(20 a 30 meter uit de kant)
Kwa stek maakt het niks uit beide stekken geven net zoveel vissen.
Gewoon overdag met 30 a 35 graden hoe warmer hoe meer je vangt.
Alleen heb je hier wel veel last van wier de laatste tijd.
Ligt er aan wat voor een type waterplas het is: recreatieplas etc
En wat voor een voedselaanbod het heeft.

groeten Joris
jasper van der sande
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-07-2006 17:46
Locatie: barendrecht
Contacteer:

21-07-2006 10:26

een karper gaat juist heel diep het water in en zich verschuilen tussen het riet omdat het nu zo warm is.
ik vis meestal tegen het riet of precies naast de lelyvelden of als er een boom is er daar onder leggen
hallo ik ben jasper
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-07-2006 11:20

Mijne heren het is geen regel wat een karper doet.
In dit jaargetijde is de vis afhankelijk van het water waar hij in zwemt.
Zuurstofgehalte is erg belangrijk, en laat daar bij deze temperaturen nu net een tekort aan kunnen ontstaan.
Een vis kan dat wel de koelte willen maar als daar geen mogelijkheid is om fatsoenlijk zuurstof op te nemen komt hij daar niet.

[quote] een karper gaat juist heel diep het water in en zich verschuilen tussen het riet omdat het nu zo warm is.
ik vis meestal tegen het riet of precies naast de lelyvelden of als er een boom is er daar onder leggen[\quote]

Jasper de plekken die jij aangeeft bevis ik altijd in wat voor jaargetijde dan ook.
Maar bij de weg, vind jij de diepte opzoeken en zich verschuilen tussen het riet niet ietwat in tegenspraak met elkaar?

Volgens mij kunnen ze beide opties kiezen maar de diepte ingaan gaat niet samen met tussen het riet gaan liggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

21-07-2006 13:18

Stefan Gooijert schreef:Stel je hebt een plas waar het diepste punt op 5 meter ligt (midden) en eromheen loopt het geleidelijk op naar de kant naar een diepte van ongeveer 80 cm. Op welke diepte mag je dan de karper verwachten? Is dit in het diepere punt vanwege de lagere temperatuur of langs de kanten waar het ondieper is? moet ik er wel bij vermelden dat er geen begroeiing direct aan het water staat.

Ben erg benieuwd naar jullie meningen...

Stefan




Stefan,


Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al,

Je kunt je afvragen of de vis de verkoeling opzoekt of juist de warmte waar vele watervlooien e.d naar toe trekken.
Een kwestie van uitproberen.
Zelf zou ik gaan voor de ondiepere gedeelten vanwege bovengenoemde reden.
Observeren en kijken waar de vis rondpeddelt.


Laters
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

06-08-2006 13:48

je heb toch twee hengels probeer het uit zou ik zeggen doe 1 op 80 cm en die ander op het diepere gedeelte dan zie je vanzelf waar de vissen vandaan komen maar probeer het wel een langere tijd uit
Plaats reactie