een paar stellingen en vragen over de veiligheid van de vis.


Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 09:07

hallo karpervissers,

ik heb wat vragen en stellingen om lekker over te discuseren.
alle stellingen en vragen gaan over de veiligheid van de karper, omdat ik dit toch wel één van de belangrijkste dingen van het karpervissen vind.

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden.
stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een veilig loodsysteem moet verplicht worden.
stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

vraag 1:
hoe groot en hoe dik moet de onthakingsmat nou eigenlijk zijn?
vraag 2:
waarom word er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?
vraag 3:
als je met de karper op de foto wilt, waar moet je de karper dan precies vastpakken?

mvgr Richard

_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2002-12-17 09:46 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2002-12-18 08:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

17-12-2002 09:43

Hey Richard,
ik vind dat een karper wel gezakt mag worden. Alleen niet op ondiepe plaatsen en op plaatsen midden in de zon.
Een goede onthaakmat is van uiterste noodzaak vind ik. Dit beschermd de vis maximaal tegen beschadigingen, wat een lap gras absoluut niet doet. Deze mat moet goed dik zijn en niet te hard.
Weerhaakloze haken vind ik een must. Ik vis hiermee sinds twee jaar, omdat dit verplicht was in Frankrijk. Sindsdien wil ik niets liever, de bek van de karper blijft er mee gespaard en het scheelt de visser zelf ook een hele hoop tijd (wat natuurlijk als tweede geldt).
Op de foto gaan doe je,vind ik, boven de onthaakmat (deze hoeft niet eens te zien zijn op een goede foto) en je pakt de vis met je vingers om de eerste borstvin en om de laatste.
Veel succes,
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Jeroen Leuven

17-12-2002 10:07

Stefan,

Helemaal mee eens...
Wat ik altijd doe is de onthakingsmat iets vochtig maken voordat ik de karper onthaak.

Gr.
Albert Reinders
Berichten: 126
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

17-12-2002 10:19

Stelling 1: grote onzin, als je weet wat je doet kan het totaal geen kwaad.

Stelling 2: safety rigs, ok mee eens. Weerhaakloos vissen moet niet verplicht worden. Of je nu met of zonder weerhaak vist, je geeft die vis toch wel een piercing.

Stelling 3: Een visser zonder onthaakmat zou nog wel eens veel betere visser kunnen zijn dan een jochie die de hele rambam aan materiaal van pa en ma heeft gekregen.
Jeroen Leuven

17-12-2002 16:28

albert,

Het gaat er niet om dat "een jochie" de hele rambam van zijn ouders heeft gehad.
Het gaat er om dat zijn ouders goed voorgelicht zijn i.v.m. het behandelen van een gehaakte karper.

Gr.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 16:40

hoi jeroen,

ik denk dat albert doelt op kinderen die de hele leerschool van het vissen niet hebben gedaan.
maar ik vind dat je wel gelijk hebt jeroen.

mvgr Richard
Jeroen Leuven

17-12-2002 16:52

Richard,

Het gaat er toch om dat die jochies (om ze zomaar te noemen)toch de benodigde spullen hebben.
Aan de waterkant moeten ze het leren, Toch?

Gr.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 17:01

jeroen,

aan de waterkant moeten die jochies het natuurlijk ook leren, dat ben ik helemaal met je eens, maar als een jochie meteen met een dure uitrusting komt om op karper te vissen en de balle verstand niet heeft van het vissen zal zoiemand het nooit leren, want de leerschool om het zo maar te zeggen begint bij het vangen van witvissjes en gaat steeds een stapje hoger, hierdoor leer je de basisvaardigheden van het vissen en ook hoe je de vis moet behandelen enz.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-12-2002 18:03

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden.

Zakken is een optie, die mits voorkennis ervan niet schadelijk is, maar die op de laatste plaats moet komen.

stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een safetysystem moet verplicht worden.

Safetysystemen moeten zoveel mogelijk aanbevolen worden. Er zijn wel meerdere veilige systemen, dus niet enkel het "speldsysteem". Elke visser moet zich verplicht voelen om op een verantwoorde manier te karperen.

stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

Een visser die zich bewust is van zijn verantwoordelijkheden t.o.v. de karpers en zijn medevissers herken je o.a. aan het gebruik van een goede onthaakmat.

vraag 1:
hoe groot en hoe dik moet de onthakingsmat nou eigenlijk zijn?

Dat verschilt van de populatie karpers waarop je vist. Op een kleine put met een bestand aan kleinere vissen heb je geen matrassen nodig... De grootte? Een mat die groot genoeg is. Als de karper wild is, is geen enkele mat groot genoeg. Een natte weegzak over z'n kop doet wonderen.

vraag 2:
waarom word er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?


vraag 3:
als je met de karper op de foto wilt, waar moet je de karper dan precies vastpakken?

Onder z'n hoofd en onder z'n aarsvin. Niet te hoog van de mat heffen. Als je met de karper op de foto gaat, hou hem dan ook vooral nat.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-12-2002 18:39

Hoi Richard

stelling 1:
"een karper mag NOOIT gezakt worden"

Oneens...een karper mag wat mij betreft verantwoord gezakt worden. Ik haast me erbij te zeggen dat een karper niet onnodig gezakt zou moeten worden.

stelling 2:
"weerhaakloos vissen en/of een safetysystem moet verplicht worden."

Weer oneens...en niet zo'n beetje.
Ten eerste, weerhaakloos vissen levert wat betreft beschadigde bekken geen meerwaarde. De papagaaien zijn ontstaan door onverantwoord drillen, met vaak te grote haken. Ik gebruik zelf bijna altijd haken met een weerhaakje, maar ik moet wel zeggen dat ik er geen MOEITE mee zou hebben als het verboden zou worden.
Ten tweede, als een safety-systeem verplicht zou moeten worden, dan wordt onze karpervisserij behoorlijk beperkt. Je zou beter kunnen zeggen: "Een onveilig systeem zou verboden moeten worden"
Wat is een safety-systeem? In mijn ogen is een inline vastlood...zonder knoop van een voorslag ook een safety-systeem. Een schuivend wartelloodje is ook een safety-systeem.

stelling 3:
"een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat."

Grote onzin. Als je doelt op behandeling van karpers (want een goede visser is in mijn ogen iemand die vooral altijd en overal een hele berg karpers vangt door inzicht, ervaring, gevoel en strategisch denken...je bedoelt waarschijnlijk meer een goede "karperbehandelaar") .....-dan is een "goede visser" iemand die weet hoe hij weidelijk moet vissen, en weet hoe hij met zijn vangst omgaat. En dat herken je echt niet aan een goede en dikke onthakingsmat.
Zo weet ik mensen die de dikste mat in bezit hebben, maar zo'n beetje iedere karper half verminkt terugzetten.

vraag 1:
"hoe groot en hoe dik moet de onthakingsmat nou eigenlijk zijn?"

Bij een type visser die ik eerder noemde...iemand die goed met zijn vangst omgaat, is een dikkere mat meerwaarde. Bij deze mensen liefst zo dik mogelijk.
Bij alle andere mensen...dus karpervissers die een potje maken van het behandelen van een karper...heeft een onthaakmat geen zin, dus die kunnen het net zo goed met een theedoek doen.

vraag 2:
"waarom word er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?"

Ik ken geen mensen in mijn omgeving die geen mat gebruiken. Als er nog mensen zijn die er geen gebruiken, dan zal dat waarschijnlijk komen omdat ze het niet zo noodzakelijk vinden. Nogmaals...het heeft ook geen zin om mensen erop te wijzen dat ze een mat moeten gebruiken. Ze weten dat ze bestaan. Als dit karpervissers zijn die toch al niet met een karper om kunnen gaan, dan heeft die mat ook geen zin. En als het mensen zijn die WEL weten hoe ze een karper behandelen, dan verzeker ik je dat bij deze vissers de karpers ook zonder de mat ongeschonden het water weer in gaan. Alleen bij de laatstgenoemde zou het kunnen zijn dat ze een mat aanschaffen omdat ze van mening zijn, dat ze daarmee de karpers nog beter behandelen...en dat is dan ook zo.

vraag 3:
"als je met de karper op de foto wilt, waar moet je de karper dan precies vastpakken?"

Euh...Ergens bij de staartwortel en ergens tussen de borstvinnen, zou ik zeggen. Zolang je geen vinnen dubbelvouwt, en zolang je hem zodanig vasthebt dat hij niet al te gemakkelijk kan vallen, dan moet het wel zo'n beetje goed zijn.

Groeten ChrisN
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

17-12-2002 19:51

stelling1:
Niet volledig mee eens. Van mij mag je hem zakken vermits je verdomd goed weet wat je doet. Anders terug in zijn element laten. Maar het zakken dan alleen in noodgevallen om het zo te zeggen. Bv bij een PRACHTvis, waar je gewoon een foto van moet hebben. Dan even, maar niet te lang. Als het ervoor is omdat je je weegschaal ofzo niet vindt, dan niet dus.

stelling2:
Weerhaakloos vissen moet verplicht worden vind ik. Volgens mij de mensen die zeggen dat ze er veel meer lossers door krijgen, die hebben het nog nooit geprobeerd. ikzelf gebruik het en ik ken nog personen, en allemaal geen probleem.
Tevens is het "een beetje" in het voordeel van de vis, en daar draait het toch ook om he!

stelling3:
Je moet een onthaakmat hebben, maar je hoeft niet per sé een dikke te hebben. Natuurlijk ook niet zo een "zeiltje". Zorg er zeker voor dat ie groot genoeg is. Je kan ook met een dunnere mat je vis perfect behandelen, soms zelfs beter als sommige personen met een dikke mat.

MVG
Piotr
HansPeter van Ee

17-12-2002 20:38

Richard

Stelling 1:
Statestieken uit mijn logboek vertellen mij dat ik statitisch gezien steeds minder vissen zak.
Als de vis het waard is dan zak ik hem/haar zoals het hoort.

Stelling 2:
Ik ben van mening dat het verstandiger is op wateren waar vissen geen echt harde bek hebben weerhaakloos/platgeknepen weerhaak te vissen.
Scheelt ook nog eens losschieters!!

Op wateren waar karpers mosseltjes, kreeften en krabjes op het menu heeft maakt een Hayabusa maatje 4 met weerhaak weinig indruk op de keiharde bek.

Een karpervisser behoort zijn verantwoordelijkheid te kennen wanneer deze met vastlood vist.
Gewoon een kwestie van je 'botte' verstand gebruiken.

Stelling 3:
Als een goede visser wordt herkend aan een goede en dikke onthaakmat dan ben ik heel lang een slechte visser geweest en ben dat nog wel eens.
Een vis in het net onthaken en weer laten zwemmen is het beste voor het visje, maarja cijfertjes en foto's....

Antwoord 1.
Om op te zitten kun je het beste die van PROLINE nemen.

Antwoord 2.
Een rubberboot of luchtbed mag ook ?

Antwoord 3.
Zie Mark en Chris.

met voerende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-12-19 21:23 ]</font>
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 20:51

hallo,

mark, chris
met stelling 2 bedoelde ik een veilig systeem ik had het alleen wat verkeerd verwoord, mijn excuses hiervoor.

hanspeter,
tuurlijk een luchtbed of een rubberbootje beschouw ik ook als een onthakingsmat, mits ze goed nat zijn.

mvgr Richard
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

17-12-2002 22:06

Richard,

Hierbij mijn mening:

Stelling 1:
Een karper mag NOOIT gezakt worden.

Helemaal mee eens. In mijn opinie moeten na het landen alle niet noodzakelijke handelingen met de karper geminimaliseerd worden. Het zakken van karpers hoort daar zeker bij.

Stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een safetysystem moet verplicht worden.

Helemaal mee eens. Voor de tegenstanders: Durf eens een seizoen zónder weerhaak te vissen en ook jullie zijn om! (ik vis al 6 jaar met grote tevredenheid zonder weerhaak bij elk systeem)

Stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

Niet helemaal mee eens. Hij heeft er in ieder geval één, dat is al meegenomen maar het zegt niets over zijn andere handelingen of over zijn viswijze.

vraag 1:
hoe groot en hoe dik moet de onthakingsmat nou eigenlijk zijn?

Zo dik en groot dat het te verwachten formaat karper geen averij oploopt

vraag 2:
waarom word er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?

Onthaakmatten kosten geld, zijn vaak onhandig groot (karpervissers zijn in de regel lui) en leveren geen extra karpers op (het geld wordt liever besteed aan aas of glimmend materiaal op de rodpod).

vraag 3:
als je met de karper op de foto wilt, waar moet je de karper dan precies vastpakken?


Onder de borstvinnen én onder de anaalvin.


Gr,

Frank
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

17-12-2002 23:47

Kan me goed vinden in de antwoorden van Frank.
Stelling 1:
Een karper mag NOOIT gezakt worden.

Volledig mee eens.Waarom moet een vis gezakt worden, alleen voor de foto? Ik heb hele mooie nachtfoto,s en daar kan ik heel goed mee leven.
Overigens veroordeel ik niemand die ze wel gebruikt, er zijn belangrijkere punten

Stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een safetysystem moet verplicht worden.

ook mee eens. Kan ne herinneren dat Fran ze ooit billeknijpers noemden zij die dit niet durfden. Opzich hoeft verspelen helemaal niet, en mocht je er toch 1 verspelen, so be it...

Stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

Natuurlijk onzin. Misschien was die grote mat wel in de aanbieding. Van mij mogen ze de verkoop van die dunne matjes verbieden. Immers soms zie je zulke onzinmatten dat je denkt, laat dan helemaal maar zitten.
Winkeleliers zouden ze gewoon eens uit hun assortiment moeten doen.


hoe dan ook Safety first.....

Richard Lodewijks
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-12-2002 11:01

In de antwoorden van sommigen kan ik mij wel vinden, maar andere staan mij niet aan.

Stelling 1:
Ik vind dat als je weet waar je mee bezig bent dat je dan best een karper mag zakken maar alleen als de omstandigheden het toelaten en als het strikt noodzakelijk wordt geacht.

Stelling 2:
Weerhaakloos visen en met een safetysysteem vissen komt de karper zeker ten goede, ik zelf vis er ook mee en wil dat vooral blijven doen. Echter het verplicht stellen vind ik te ver gaan, en wel om de volgende reden. Het gevaar bestaat dat, als je deze zaken verplicht wil stellen ,men bij de regering ook meten wil hebben dat dit ook gebeurt bij de visserij op roofvis en witvis. Deze vissen springen meer en maken meer vreemde sprongen waardoor bij die visserijen je veel vissen verspeeld. Ik durf bijvoorbeeld niet op forel te gaan vissen zonder weerhaak.

Stelling 3:
Grote onzin, ik zal je zeggen, ik vis met een vrij dunne mat, dit heeft diverse redenen, maar dan ben ik absoluut niet een slechte(re) visser. Ook ik heb het beste met de vis voor en er zijn dit jaar bij mij welgeteld nul vissen beschadigt teruggegaan door het gebruik van een dunnere mat (sowieso niet trouwens). Overigens staat een andere mat in de top vijf van zaken die ik voor het komend jaar wil gaan kopen.

Vraag 1:
Deze vraag is naar mijn mening al goed beantwoord door o.a. Frank, Chris en Mark.

Vraag 2:
De meesten die geen onthaakmat gebruiken zijn of de jongere generatie die het vissen op karper nog moeten leren en hier dus geen weet van hebben, de noodzaak er niet van inzien en bovendien ook het budget niet hebben. Een tweede groep is zaak kortzichtig en denkt dat het allemaal onzin is en dat het ook wel meevalt met de schade die ze op deze manier aan de vis toebrengen.

Vraag 3:
Ook hierop is al een goed antwoord gegeven door Frank.

Ik geloof dat het zo wel lang genoeg is dus ik zeg: de groeten uit Limburg.

Rob van Os
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

18-12-2002 11:56

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden.

Elke vis die ik fotografeer gaat in de zak. Hoe te zakken etc is al wel duidelijk denk ik, het waarom zakken is een ander verhaal.Ik vang een mooie vis, die gaat in de zak. Dan gaat mijn hengel, met welke de vis gevangen is, indien mogelijk, nieuw beaast direct terug. Niet uit gulzigheid, maar ik wil eerst de stek weer stabiel hebben. Kleine dingen effe opruimen, zoals: ingooien, het net standbye leggen, camera standbye zetten, bovenal de plaats van fotograferen klaar zetten, met andere woorden: zorgen dat alles voorbereid gebeurd, en dit kan ik niet direct na een vangst. Belangrijk aspect is hierbij dat zowel de vis, als ik zelf even de tijd krijg rust te vinden. Een dril is chaotisch. Een sigaret erna is nodig.

Echter heb ik erg gemengde, maar ook tegenstrijdige gevoelens bij het zakken om hem bij het morgenlicht te kunnen fotograferen. Dit is van een groot egoistich gehalte. Dat recht heb je niet op de een of andere manier (gevoelsmatig)

Bezie de bladen, de internetsites etc. Honderden foto's staan er al. Allemaal daglicht foto's. Vreemd op de een of andere manier. In al de jaren dat ik vis, pak ik de meeste vissen in het donker. Vooral de avondschemering is een hot tijdstip, en dit zal op vele wateren het geval zijn. (belang van nachtvisserij)

Een vis zakken, zelfs indien gezakt volgens alle geldende morale regels, betekent automatisch toestaan dat je een karper dus verscheidene uren uit haar water haalt... een beetje wrede manier van behandellen van dat dier wat je (je in het algemeen) zegt zo te liefhebben. Het is niet zo dat ik dit zou willen verbieden, dat mag ik niet, want ik zak ze soms ook tot het morgenlicht. Echter, dan betreft dit een bijzondere vangst. Hierin vind ik dat je een hoge grens moet stellen, en het steeds moet behouden tot een hoge uitzondering. Echte bekijk ik alle fotoos op het net en in de bladen, kan ik echter niets anders constateren dat alle vangsten overdag gevangen worden, of is het standaard een vis te zakken tot het morgenlicht?

Hoe zouden eigenlijk gemiddeld de verdeling zijn? 70 procent van de gevangen karpers in het donker?

stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een veilig loodsysteem moet verplicht worden.

Er bestaan voldoende rigs, vaak de meest simpele, die met weerhaak veilig genoeg zijn. Verwondingen in een bek zijn eerder veroorzaakt door de vorm van de haak / rig, of een verkeerde combinatie van lengte rig / type haak. De benthook is een goed voorbeeld. Dit is een veilige haak ALLEEN als hij direct in de lip haakt, en je maakt deze haak echt niet minder schadelijk door er de weerhaak van te verwijderen.

Voor wat betreft het veilige loodsysteem. Daar kan ik alleen op antwoorden als ik de stelling dan iets mag aanscherpen:
Een veilig loodsysteem bestaat niet indien met een voorslag wordt gevist . Het verplicht stellen van een veilig loodsysteem behelst dus een voorslag verbod?

stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

Bull ;o)
maar dat heb ik al eerder verwoord onder de topic lekker slim (dacht ik).

Groeten Ed
;o)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-12-2002 11:42

hmmm als het zakken van een vis egoïstisch is, waarom is het vangen van een vis voor je eigen plezier niet egoïstisch??? zolang je een vis goed zakt is er in mijn ogen niks aan de hand. Ook volgens onderzoeken is al gebleken dat het zakken van een vis, mits goed gedaan, geen kwaad kan

safety system zijn al gemeen goed en ik denk dat die ene pipo die ze nog niet gebruikt dat uit onwetendheid doet dus verplichten heeft geen zin. Wat wel zin heeft is het verbieden van die achterlijke loodclips waar je de wartel met een stukje draad vastzet in de clip, ik geloof er geen reet van dat het lood altijd loskomt uit de clip(anders zou je na elke run je lood moeten vervangen en das niet echt goed voor het milieu)
Weerhaak loos zie ik ook niet echt zitten micro weerhaken wel

Steling 3 is inderdaad bull maar dat lijkt me zo onderhand wel logisch

mvg martijn

p.s. laten we ophouden met allemaal regeltjes te verzinnen nederland zit al vol met regeltjes!
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-12-2002 12:31

[quote]
Op 2002-12-19 11:42, schreef Martijn Nederpel:
hmmm als het zakken van een vis egoïstisch is, waarom is het vangen van een vis voor je eigen plezier niet egoïstisch???

Tsja, dan kunnen we inderdaad net zo goed op houden met vissen. Het gaat echter over het wel of niet zakken, gewoon der over lullen, gezellig zo met de kerst. (lekker discuseren, zie begin topic) Das net wat anders dan regeljes stellen ;o)

in de originele stelling van wel of niet zakken, ga ik er sowiso vanuit dat er goed gezakt wordt.

Egoïsme komt juist tevoorschijn, als je gaat bekijken waarom er gezakt wordt... bijvoorbeeld om hem met daglicht te fotograferen. Of je maat er in de morgen er bij te kunnen halen voor een foto, etc. Of, dit zal zeker nog gebeuren, te zakken omdat men graag eens met 2 vissen op een foto wilt... (hoewel ik wel blij mag constateren, dat van dubbele vangsten er maar weinig foto's verschijnen)

Voorts ben ik nog immer benieuwd of er nog reakties komen op het dan ook verbieden van voorslag bij het gebruik van safety rigs?

en enig ideeën over een globaal gemiddelde van gevangen karpers in het donker ten opzichte van overdag??

blijvend nieuwschierig ;o)

groeten ed

ps:

Quote> zolang je een vis goed zakt is er in mijn ogen niks aan de hand. Ook volgens onderzoeken is al gebleken dat het zakken van een vis, mits goed gedaan, geen kwaad kan


dus alles wat geen kwaad kan mag/kan ook? ;o)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-12-2002 12:51

waarom zou het niet mogen als het geen kwaad kan?????
dus in jouw ogen is het dus egoïstisch als je een vis zakt om met daglicht een foto te maken met behulp van je maat, maar het is niet egoïstisch als je een karper en haak door de lip scheurt voor je eigen genoegen??denk dat dit wel een discussie is waar je nooit uit komt
De reden waarom ik de regeltjes aanhaalde is dat er op dit moment een tendens is ook op kw in de trand van dingen verbieden etc maw regels opstellen, ik ben daar dus geen voorstander van

met vriendelijke kerstgroet martijn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-12-2002 13:53

martijn:

de manier waarop ik stellingen in neem, nogtans een soort van mening, is slechts een denken wat gebasseerd is op gevoelsmatige benadering, een soort van idealisme.

Als ik stel dat je niet zou moeten zakken met eerder genoemde redenen dan is dat ook puur gevoelsmatig... en overigs aan ieder vrije wil te doen en te laten wat men zelf wilt. Ik heb er geen moeite mee als jij je vangst zou zakken, natuurlijk op de juiste wijze gehangen. Het kan echter geen kwaad je soms af te vragen waarom je een vis zakt.

geen mededeling als zijnde dat het een leidraad moet zijn, danwel dat ik voor of tegen regels ben. TEGEN overigs ;o)

Ik begrijp mijn eigen nietigheid vrij goed.
ben dankbaar dat ik een beetje mee mag tiepen, maar een voorkeur hebben voor een bepaalde regel, nee, das boven mijn pet...

ps:

ben eens eerlijk, puur gevoelsmatig gezien en alleen gedacht vanuit de karper: zou je liever gezakt worden, of meteen terug gezet worden?

Puur gevoelsmatig zie ik het voor MIJZELF als egoisme als ik een karper zak voor het fotograferen met morgenlicht. Dit wil niet zeggen dat ik dit nooit doe. Om mij niet al te schuldig te voelen, bewaar ik het tot uitzonderingen. Wat ik overigs sowiso al heb gedaan, want de meeste vissen gaan niet eens meer op de foto.

Maar ook dit gaat niet immer op, want alle vissen die ik bijv aan de seine vang, gaan weer wel op de foto... maar ook daar geld nog immer dat je ze ook snachts kunt fotograferen.

Ik hou niet van regels martijn
daar ben ik te egoïstisch voor ;o)

groeten ed
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

19-12-2002 15:16

Hoi Edwin (en alle anderen),
Jouw gedachtengang van het zakken van de vis tussen onthaken en fotograferen in kan ik niet volgen. Meestal heb je al even zitten wachten over hoe je de eerste vis vangt (als we überhaubt al iets vangen), en het lijkt me dat je dan al kan nadenken hoe je die vis ONGEVEER op de foto wil zetten. Als je hem dan onthaakt hebt lijkt het me beter dat je hem gewoon ff laat liggen en je toestel pakt en dan eerst de foto's maakt en dan de vis terugzet. Als dat meer dan een paar minuten nodig hebt zorg je dat de vis EXTRA nat gehouden wordt.
Als je de vis eerst in de zak doet en dan eerst opnieuw gaat uitgooien en alles in orde maakt gaat er idd minder van de eigelijke vistijd verloren. MAAR, en nu komt het, die vis heeft in die tussentijd wel weer een hoop energie opgebouwd en dan is de kans dat de vis begint te klappen weer een stuk groter. en dat is het laatste wat we willen hebben. Overigens ben je met het hele gebeuren meer tijd kwijt voor je weer op je stretcher ligt (dit omdat je de vis eerst zakt en dan weer uit het water plukt.)

Of is het zodat half karpervissend Nederland het op jouw manier doet en ik het helemaal bij het verkeerde eind heb?

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

19-12-2002 15:59

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden:

Ik vindt dat je een karper wel mag zakken maar alleen s'nachts en op een verantwoordelijke plaats (niet in harde stroming of tussen het wier). Natuurlijk mogen graskarpers niet gezakt worden

stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een veilig loodsysteem moet verplicht worden:

Ik vindt niet dat dit verplicht moet worden maar het zou wel verstandig zijn als je op opstakelrijke plaatsen vist of leadcore gebruikt.

stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.

Natuurlijk herken je een goede visser niet aan een dikke onthaakmat maar een goede visser heeft wel een dikke onthaakmat. Want om tot een "goede" visser te behoren moet je ook goed met de vissen om gaan naar mijn mening. Ook vindt ik een boot of luchtbed niet voldoende voor de vis (Denk aan vervoer van de kant naar het water en het weer laten zwemmen van de vis en trouwens wat kost zo'n onthaakmat nou vergeleken met foxjes en boilies)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wim schotman op 2002-12-19 17:11 ]</font>
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-12-2002 17:46

[quote]
Op 2002-12-19 15:16, schreef Rob van Os:
Hoi Edwin (en alle anderen),
Jouw gedachtengang van het zakken van de vis tussen onthaken en fotograferen in kan ik niet volgen. Meestal heb je al even zitten wachten over hoe je de eerste vis vangt (als we überhaubt al iets vangen), en het lijkt me dat je dan al kan nadenken hoe je die vis ONGEVEER op de foto wil zetten.

Natuurlijk. Alles is in gedachte al helemaal uitgetekend... hoe en wanneer de top een tik krijgt, hoe een drill verloopt, waar mijn net ligt etc... In de praktijk echter klopt mijn denken nooit, en gebeuren er steeds weer andere dingen. Chaos.

[quote] Als je hem dan onthaakt hebt lijkt het me beter dat je hem gewoon ff laat liggen en je toestel pakt en dan eerst de foto's maakt en dan de vis terugzet. Als dat meer dan een paar minuten nodig hebt zorg je dat de vis EXTRA nat gehouden wordt.

Persoonlijk raak ik immer in een soort van paniek met een vis op het droge... dat wil ik niet. ook dat gewoon is gevoelsmatig. onthaken, zakken en opruimen. Eerder ben ik toch niet echt rustig.

Even ter verduidelijking: Ik vis niet verder pakweg 30 meter uit de kant, waarmee ik slechts wil zeggen dat een hengel zo terug ingegooid is.

[quote] Als je de vis eerst in de zak doet en dan eerst opnieuw gaat uitgooien en alles in orde maakt gaat er idd minder van de eigelijke vistijd verloren.

Dat minder vistijd is werkelijk van totaal ondergeschikt belang. Het is niet uit gulzigheid. Het gaat gewoon om een routine volgorde. Kost een kwartiertje. Deze heb ik nodig. De rust. Het droogkrijgen van mijn handen. camera uitpakken, Het klaarzetten van een camera op statief, ballonnetje uitrollen etc. Mijn camera zit standaard goed ingepakt in een pukkel, en nee, die zet ik niet van te voren klaar. daar vang ik veel te weinig voor ;o) maar bovenal zit ik gewoon vaak op stekken waar het gewoon nat is, danwel kleigrond etc.

[quote] MAAR, en nu komt het, die vis heeft in die tussentijd wel weer een hoop energie opgebouwd en dan is de kans dat de vis begint te klappen weer een stuk groter. en dat is het laatste wat we willen hebben.

Hier ben ik het niet mee eens, nogtans heb ik de tegenovergestelde ervaring. Hierin komt hoogstwaarschijnlijk echter wel bij kijken dat er een groot verschil zal zijn tussen zegmar kleine (tot 20 pond ofzo), de tussen grens tot 35 pond, en de zwaardere die daar boven gaan. De eerste gaan direct terug, daar hoef ik geen foto van, uitzonderingen daargelaten.

In mijn visserij waren het juist die vissen (-20 pond) die direct na een dril, het meest klapperig waren. Echter juist hier had ik de ervaring dat een tien tot 15 minuten zakken, een voor de vis rustbrengende reaktie opleverden. Het middengebied (tot 35 pond) is soms wisspelturig, maar in de regel al aardig stil aan de kant, omdat deze vis zichzelf mijns inzien uitgebluster in het net beland ziet. Voor wat betreft de zware bakken, daar weet ik niets van ;o) maar ik bedenk me toch graag in dat ook deze vissen zich rustig zullen gedragen, ook na een 15 minuten zakken.

Vissen die tot aan de volgende morgen gezakt zijn is een heel ander verhaal natuurlijk ;o)

[quote] Overigens ben je met het hele gebeuren meer tijd kwijt voor je weer op je stretcher ligt (dit omdat je de vis eerst zakt en dan weer uit het water plukt.)

Mocht ik een vangst vangen die de moeite waard is om op de foto te zetten, dan duurt het meestal wel effe vooraleer ik weer een strecher op zoek. Adreline enzo.... dat overigs niet alleen, maar vangen betekent voorlopig even scherp blijven... een vis zwemt zelden alleen, wie weet springt er noch wel een... of krijg ik nog een tik tegen mijn top... info binnen handbereik...

[quote] Of is het zodat half karpervissend Nederland het op jouw manier doet en ik het helemaal bij het verkeerde eind heb?

hm, ik hoop niet dat ik het hetzelfde doe dan half nederland ;o)

groeten Ed
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

22-12-2002 20:08

hier zal ik nu ook maar even mijn MENINGEN over de stellingen prijsgeven.

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden.
niet mee eens, mits het op de goede manier gebeurd en de karper niet te lang gezakt word.

stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of een veilig loodsysteem moet verplicht worden.
eens en oneens, een veilig loodsysteem hoeft niet verplicht te worden vind ik want als de karper met een meter lijn rondzwemt scheurt zijn bek toch wel uit.
weerhaakloos vissen moet wel verplicht worden vind ik.

stelling 3:
een goede visser herken je aan een goede grote en dikke onthakingsmat.
oneens, zelfs grote onzin.
want een goede karpervisser kan misschien een karper zonder onthakingsmat nog beter behandelen dan een slechte karpervisser met onthakinsmat

vraag 2:
waarom word er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?
ik denk dat dat is omdat (vooral beginners) het nut er niet van inzien en het te duur vinden.


mvgr Richard
_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet