Opspuiting met zand.


Plaats reactie
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-12-2002 21:12

Hallo medekarpervissers,

ik vraag mij het volgende af. Als men een water met zand is aan het opspuiten, is het dan warmer op deze plaats?

Ik heb er echt geen idee van, maar toch zou het wel eens kunnen.
Misschien dat het op deze plaatsen wat warmer is door de omwoeling van het water. Want hierdoor komt volgens mij toch ook de bodem in beweging, waardoor die dus ook wordt omgegooid. en is de onderliggende grond mss warmer en dat die daardoor warmte afgeeft aan het water.
Ik heb er eens over nagedacht, maar ik kom er toch niet echt aan uit.

Wat zijn jullie meningen hierover? weet iemand hier iets meer over? en is die onderliggende laag ook wel warmer?

Ik ben eens benieud.

Met vriendelijke groeten
Piotr
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

12-12-2002 22:50

Lijkt me allemaal een beetje vergezocht en niet heel relevant.
Wel interessant is uiteraard de omgewoelde bodem
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

12-12-2002 22:52

sorrie ik was nog niet klaar, ik bedoelde te zeggen dat een omgewoelde bodem uiteraard wel vis en dus ook karper moet aantrekken. Ik denk dan even naar hjet land waar de meeuwen altijd achter de trekker aanvliegen in de hoop op iets te eten in de omgewoelde bodem. Maar goed zelfs al is dit zo dan nog kun je in de praktijk niks met deze informatie en kom ik weer terug bij m,n begin; niet erg relevant denk ik...

Richard
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

13-12-2002 12:27

het water zal in ieder gaval niet bevriezen aangezien het in beweging blijft. Zou er gewoon voor gaan, water blijft boven het vriespunt en is dus de moeite waard

groet,

michel
Jorn de Wals
Berichten: 190
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Enschede

13-12-2002 15:48

Beste Piotr,

Voor de temperatuur maakt het niet uit want zand is vaak kouder dan het water. Water komt praktisch nooit onder de vier graden, met uitzondering van de bovenste laag.
Ik denk dat je het het beste eens kunt proberen. Ik sta zelf een beetje in dubio over de voor- en nadelen.
Voordeel is dat een karper wel op losgewoelde of verse grond/zand afkomt. Het bewijs ligt in het feit dat al heel veel kanaalvissers een run kregen na het passeren van een boot die de bodem omwoelde.
Aan de andere kant houdt een karper wel van rust. Misschien is het dan beter om het te proberen al de werkzaamheden stilliggen en het zand gaat bezinken.

Veel succes, Jorn
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-12-2002 16:58

Richard,

ik weet dat het ver gezocht is. maar het water is nu ook niet het water waar je de karpers voor het "scheppen" hebt. Dus moet ik iets proberen.

jorn,

Zou die zand van op de bodem en eventueel onder de bovenste bodemlaag dan ook kouder zijn? Want kouder als 4 graden kan ik mij niet echt voorstellen omdat de watertemperatuur op de bodem minstens 4 graden is.
en zoals ik al zei is het er niet gemakkelijk, dus zoek ik een plekje waar het een beetje warmer zou kunnen zijn. Al is het maar slechts 1 graden.

MVG
Piotr
Jorn de Wals
Berichten: 190
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Enschede

16-12-2002 08:18

Piotr,

Ik denk dat de temperatuur op de bodem in eerste instantie dezelfde temperatuur heeft, als het water dat uit de lozingspijp komt. Het zal echter snel de temperatuur van het water krijgen, dus weer een graad of vier.
Je zegt dat je een plek zoekt die iets warmer is, maar volgens mij maakt het niets uit of je nu in vier of vijf graden vist, pas als het water boven de tien graden komt wordt de vis pas echt aktiever.
Als je wat meer wil weten over wintervissen moet je de boeken van Groothuis of Carpfever van Maddocks eens doorbladeren, maar ook de karperbijbel van de Baets is een goed boek met veel nuttige info, en niet alleen over voertechnieken maar ook over het gedrag van karper.
Doe er je voordeel mee

Groeten Jorn
Plaats reactie