Koude winter, goed jaar komend jaar ??


Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-12-2002 18:13

Frank,

De waterlopen hebben niet dicht gelegen, sommige plassen wel. Maar het ijs was niet echt dik en zal waarschijlijk zeer tijdelijk zijn.

Wij hebben van zondag tot woensdag strenge vorst gehad, net zoals in Nederland. De koudste nacht was -10°C. In de Kempen en aan de Maaskant toch.

Effe over die wind: Als er wakken zijn waait de wind daar volgens mij gewoon over. en als hij (of is wind vrouwelijk?) er nog zou inwaaien, dan zou het effect ervan voor de rest van het water miniem zijn.
Ik denk dat als het water een lange tijd bevroren is geweest, er na die periode een felle heropleving van de activiteit komt, onder invloed van de wind, die een tijdlang van geen tel is geweest.

MVG, Mark
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

12-12-2002 19:46

Ik heb mijn logboeken eens nagekeken. Daar staan in elk geval twee seizoenen in na een winter waar in een elfstedentocht is gehouden. De seizoenen erna zijn niet mijn beste seizoenen geweest. Ik kan geen opmerkelijke vangstgegevens vinden. En dan bedoel ik vangstgegevens die naar boven of beneden toe afsteken tegen seizoenen zonder strenge vorstperiode. Nou weet ik ook wel dat hier geen wetenschappelijke onderbouwing op is te geven, maar gezien de algemene verwachting hierboven geschreven valt dit toch een beetje tegen lijkt mij.

Sjors
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2002 21:35

Had ook niet anders verwacht Sjors.

Ik keek al op van al die veelbelovende reacties op een weekje vorst. Al vriest het de hele winter, de karper is koudbloedig wat inhoud dat de stofwisseling bij lage temperaturen nagenoeg stil ligt. En of er nou veel minder voedsel aanbod is. Doorgaans weet het voedsel van de karper ook wel waar te overwinteren en komt er gewoon de normale explosie als de zaak weer opwarmt. Of ga ik nu wat al te kort door de bocht?

Kees
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-12-2002 22:13

Ik denk dat jullie gelijk hebben Sjors en Kees.
Misschien ga je zelf de vangsten na een strenge winter onbewust in een ander kader plaatsen, gewoon omdat de échte winters steeds minder en minder voorkomen.

Je gaat dan misschien de vangsten overappreciëren of zo. Zoals de eerste vis van een water met sterk negatief geconditioneerde karpers, of de eerste reeks vissen na een periode van blanken.

Mark
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

12-12-2002 23:45

Laten we hopen dat de wolhandkrabpopulatie eens flink wordt uitgedund. NB. In het voorjaar en de zomer van 1997 (Elfstedentocht in januari) ving ik op het open water uitstekend, voornamelijk doordat er bijna geen wolhandkrabben waren; het aas bleef ten minste liggen voor de karper.

Met kwakkelende groet,

Peter
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

13-12-2002 00:28

Kees,

je gaat helemaal niet kort door de bocht.
In Lapland, het noordelijke deel van Finland,
komen ieder jaar temperaturen voor van 40 tot 50 gr. onder nul. Wat zorgt voor een ijslaag van 1,5 tot 2 meter. Moet je in de zomer eens kijken hoe die onbeschrijfelijke zwermen muggen tot een ware plaag kunnen worden! Nee hoor, een strenge winter hoe streng ook doet niets af aan het dierlijk leven onder water. Integendeel!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

13-12-2002 00:34

een aantal mensen denken dat de vis passief word als er ijs ligt ,

ben het hier niet mee eens heb namelijk heb verschillende malen al karpers onder het ijs gezien .
ooit zagen wij een groep karpers ongeveer 15 stuks en die waren volop aktief.
ook ben ik van mening dat wanneer mensen zich op het ijs bevinden de vis hierdoor aktief word en zich gaat verplaatsen.
laat bv.maar eens iets vallen op het ijs je kan het dan 100 meter verder net zo hard horen vallen duidelijk horen .
het geluid draagt enorm en dat verstoord zeker de rust voor de vissen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

13-12-2002 00:55

Mark,

het licht dringt juist verder door in het water als er ijs ligt.

Doordat het water niet in beweging meer is wordt het water helderder.

Jeroen
HansPeter van Ee

13-12-2002 20:24

Heren

Het hangt volgens mij gewoon nauw samen met het type water, voedselaanbod en de grootte van de populatie.
Er zullen best vissen zijn die heel passief zijn in de winter.
Ik heb echter onder zeer barre omstandigheden karpers zien springen en gevangen dus wat is wijsheid ?

met boilie-draaiende groet

HPE
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

14-12-2002 13:07

Goedemiddag,

Frapant heel de week hebben we een lekker zonnetje gehad.Zodra het zonnetje op mijn vijver scheen,zwommen de vissen (goudwindes en spiegels) binnen het half uur op het ondiepe (o.50m),zodra het zonnetje achter de woning begon te zakken zwommen de spiegels als eerste naar dieper water (1.50m) terwijl de goudwindes soms wel tot s'avonds op het ondiepe bleven liggen (passief).Momenteel is het grauw en grijs en ik kan geen enkel teken van leven bespeuren.....

Dus heb het idee dat licht?warmte wel degelijk een rol speelt.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

16-12-2002 17:49

Ja ik DENK dat dit niet zo een grote rol speelt want de karper houd ongeveer elke jaar dezelfde gewoonten aan hoor en als dit zo was geweest dan hadden we hier al veel meer over moeten horen! En ook hoe kouder de temperatuur word dan dat de karper gewoon is hij zal dit nie t zo goed gewaar worden en zo zal hij toch ook nog wel eten hoor. maar als het water warmer word dan zal de karper inderdaad meer gaan eten maar dit behoort tot hun gewoontes en dit is al lang zo!! Dus ik denk niet dat het van de winter zal afliggen hoor als je weet wat de karper nog allemaal eet buiten waterplanten en diertjes in het water! Nee ik geloof er niet echt in! Maar wel een leuke topic moet ik zeggen en een leuk onderwerp. Zo zal iedereen zijn mening wel hebben.

vriendelijke karpergroeten nick
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 17:11

ik ben van mening dat het niet zoveel uitmaakt of het een strenge winter is geweest of niet, want net zoals jullie zeggen ligt de stofwisseling van de karper in de winter nagenoeg stil en verbruikt de karper dus zeer weinig energie, en omdat de karper in de herfst zich al helemaal heeft volgevreten, kan hij dus de hele winter (of bijna de hele winter) teren op zijn voedselreserves.
Als de watertemperatuur dan weer stijgt, word de karper weer actiefer en stijgt de behoefte aan voedsel ook weer, dus ik ben van mening dat het meer aan de watertemperatuur ligt dan aan een strenge winter of niet.

mvgr Richard

_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: richard van der vliet op 2002-12-17 17:13 ]</font>