Koude winter, goed jaar komend jaar ??


Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-12-2002 14:10

Dag samen,
had het er laatst met een vismaat over, dat als het zo koud blijft, de karper niet veel te eten kan vinden, en dat het dus volgend jaar bij het opwarmen van het water weer eens een goed jaar kon worden ???

Lulpraat of klopt het een beetje, en wat is jullie meningen hierover..

mvg
stefan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-12-2002 14:28

volgens mij klopt het wel een beetje
de vissen zijn naar mijn idee hongeriger als er een tijdje ijs gheeft gelegen


mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-12-2002 14:57

Wat je zegt kan inderdaad wel eens kloppen. Vorig jaar lag er ook een tijdje ijs, na die periode hebben we goed gevangen. We zullen het zien. Let's hope 4 a good year!

Groet Bart
Jeroen Leuven

11-12-2002 15:26

Ik denk dat de karper altijd in het voorjaar of als het water begint op te warmen hongerig wordt, aangezien het voedsel aanbod in de winter miniem is.
Voor mijn gevoel maakt het dan niet uit of het -5 of -10 is.
Het heeft meer te maken met bepaalde enzymen in de darmen van de de karper die bij een bepaalde teperatuur geactiveerd worden om meer voedsel op te nemen.

Gr.
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

11-12-2002 16:33

Mijn visie is dat na een winter met veel ijs het natuurlijk voedsel veel minder wordt, dit betekend dat gedurende het volgende seizoen er ook minder natuurlijk voedsel beschikbaar is om de doodeenvoudige redenen dat er minder materiaal is wat zich voortplant dus is er minder voedsel beschikbaar gedurende het seizoen. De karper moet actiever zoeken waardoor het fourageergebied groter wordt, en de vangkansen toenemen.
Als ik zo naar mijn ervaringen kijk van mijn 25 jarige karpervissersloopbaan is het zo dat na winters met veel ijs de vangsten in de het seizoen daarna veel beter waren.
De vissen lijken mij in het seizoen na een koude winter altijd minder vet, het water is later opgewarmd waardoor de karper langer op zijn vet heeft moeten teren in de winter.
Ik kan mij nog goed herinneren dat na de "elfstedenwinters" karpers gevangen werden waar letterijk de graten uit staken.

Jos.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

11-12-2002 17:58

Heren,

Mijn idee is: wanneer de watertemperatuur langer laag blijft de karper langer passief. Ik kan me best goed voorstellen dat deze iets meer eet wanneer hij weer 'ontwaakt'... Maar het is zeker een interessant onderwerp dat nog niet vaak is doorgelicht!

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

11-12-2002 18:58

Jos,

volgens jou visie zou ik dan elk jaar een moord seizoen moeten hebben!? Dat is echter helemaal niet zo, ik vang echt geen honderden karpers per jaar.
Ik denk dat het ook veel met aanpassings vermogen te maken heeft. Finse karpers zitten nu al twee maanden onder het ijs en dat gaat nog wel een maandje of vier door!!!
Als ik dan zo eind april mijn hengels weer op ga tuigen om te proberen een stijve nog steeds verkleumde vis te vangen, lukt me dat zo af en toe wel maar die vissen zijn dan echt niet zo broodmager als waar jij over spreekt, ook al hebben ze dan een half jaar onder het ijs zitten vasten. Hoewel ze natuurlijk wel iets aan gewicht hebben moeten indammen in die periode, hebben ze m.i.z. toch nog steeds redelijk mollige maten. Ook van vissterfte na of tijdens de winter heb ik nog nooit iets waar genomen, en ik struin in het vroege voorjaar toch heel wat bekende wateren af.
Als er karpers gaan sterven door zuurstof gebrek en zo mager kunnen worden in zo'n kort wintertje als bij jullie, zoals jij schrijft, schort er volgens mij iets aan het visbestand in het algemeen.

Vrindelijke groeten,

Hans
Harald Huizing
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-10-2002 01:00
Locatie: Wageningen

11-12-2002 19:00

Wat ik wel weet vanuit mn studie is dat er zoiets bestaat als "compensatory growth".

Dit gaat gepaard met hyperfagie. Op een engelse website vond ik de volgende vertaling: hyperphagia (abnormally increased appetite for consumption of food)

Dus dit zou betekenen dat vissen na een tijd een beperkt dieet te hebben gehad, meer honger hebben, en dus makkelijker te vangen zijn voor ons.

Met enigszins weteschappelijke groet,
Harald
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-12-2002 19:16

Hoi Hans, zou je mij eens wat willen vertellen over het bestand aan karpers in Finland. Heb wel in Denemaken gevist maar de maat daar bleef beperkt, veel kleiner dan hier, is dat in Finland ook zo. Ben al in alle scandinavische landen geweest m.u.v. Finland, lijkt me een prachtig land maar dan met name voor de snoek.

Betreft Stefans Topic, na een kwakkel winter heb je de minste insecten, dit doordat ze actief worden en als het dan weer gaat vriezen gaan ze alsnog dood. Ik kan me heir voor de onderwaterwereld ook wel wat voorstellen en vraag me dan ook af of de vangsten na een strenge winter heel veel toe zullen nemen althans als het natuurlijk aanbod er niet minder om is geworden.
Wel denk ik dat het aasgedrag na een plotslinge temperatuursoploop veel aggressiever kan zijn dan normaal.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

11-12-2002 19:17

Ooh ja, ps: Leuke topic.

Richard
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

11-12-2002 20:08

Goedemiddag,

Mijn (bescheiden) mening is dat het zeer goed is voor de Flora en Founa.Zowel dat veel planten zullen doen afsterven als zwakke/zieke dieren zullen sterven.

Zoals gezegd,een topic waar nog weinig over is gedisscucieerd.Naar mijn idee wel een zinnig iets om eens over te hebben,toch ?

MVG "GRUM"
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

11-12-2002 20:38

Richard,

Al gelezen?

http://karperwereld.nl/artikel/hvmoorsel1.php

Groet,

hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans van Moorsel op 2002-12-11 20:39 ]</font>
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

11-12-2002 21:49

Hans,

Ik weet niet of je de omstandigheden wel helemaal vergelijken kan. In Finland zijn de klimatologische omstandigheden denk ik niet te vergelijken met Nederland. Hier in Noordholland zijn de meeste wateren niet echt diep, die paar zandputten daargelaten. Het water waar ik deze sterke vermagering een paar keer heb meegemaakt is misschien ook niet relevant voor alle nederlandse wateren. Het water waar veel sterk vermagerde karper aangetoffen wordt na een koude winter betreft een water met een (misschien wel te) hoge karperbezetting.
Ik heb hier in het verleden tijdens het schaatsen een paar keer zwemmende karpers onder het ijs gezien. Er zijn altijd wel slimme rakkers die hun kostje weten te vinden.
Maar het blijft voor mij een feit dat na een winter met een of meerdere ijsperioden het karpervissen betere resultaten geeft.
Ik ben net eens langs "mijn" wateren gereden, en moest constateren dat er nog veel open ligt. Ik hoop zelf op een flinke ijsperiode, als de vangsten weer stijgen kan het zijn dat mijn theorie klopt.
Afgelopen twee seizoenen waren hier niet echt goed, en dit jaar was het ronduit slecht. Hier in Noordholland is er al twee winters geen noemenswaardig ijs geweest. En verder kan ik nog een aantal seizoenen na kwakkelwinters herinneren waarin de karper het massaal liet afweten. Misschien heeft dit ook wel te maken met het feit dat er veel wildbroed karper rondzwemt op de wateren in mijn omgeving.
Ik vis op een water waar jij bij mijn weten afgelopen voorjaar een keer met Edwin W hebt gevist. In een seizoen kon ik daar meestal zo'n 200 tot 250 karpers landen, en afgelopen jaar kwam ik niet verder dan 12. Ondanks dat ik ieder jaar evenveel uren in mijn visserij steek.
Wat mij opviel afgelopen seizoen dat er enorm veel watervlooien waren, en dat de mosselbanken aanmerkelijk groter en dichtbevolkt waren. Dit kan naar mijn mening maar een oorzaak hebben; Er waren veel ouderdieren die zichzelf vroeg en veelvuldig voorgeplant hebben.

Jos
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

11-12-2002 21:58

Heren,

leuke vraag van Stefan,
maar laten we is naart andere factoren kijken....
dus de omgeving in het water...
is het nie dat nu na een voor ons strenge winter, dat dan de wierbedden en ;lelies zover afsterven dat het weer heel warm moet worden om ze er weer te laten komen...
is dit nou waar?

mvg Frank
Martijn Schild

11-12-2002 22:46

Het vriest weer een paar dagen hoor :smile:
Nee, leuk onderwerp!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-12-2002 01:06

Volgens mij kan het geen kwaad als de winter nou eens een keer echt doorzet.

laat de karpers maar lekker passief wezen onder het ijs. Een top voorjaar in het vooruitzicht?

Nu in ieder geval de mogelijkheid om je viswateren van een andere kant te bekijken, als je op het ijs staat lijkt het allemaal veel kleiner en kun je warmere plekken vinden zonder uren met een termometer in de weer te zijn.

jeroen
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

12-12-2002 08:44

Frank even terugkomend op jou bewering
[/quote]

is het nie dat nu na een voor ons strenge winter, dat dan de wierbedden en ;lelies zover afsterven dat het weer heel warm moet worden om ze er weer te laten komen...
is dit nou waar?

[/quote]

Nee dit is niet waar frank hoe koud het ook wordt altijd pas bij 10 graden beginnen de knoppen van waterlelie's en wierbedden uit te groeien. Het is wel zo dat bij strengere vorst wierbedden verder zullen afsterven maar lelie's zullen altijd in even grote of grotere mate terug komen.
Dit komt doordat wierbedden ( ik versta onder wierbedden bijvoorbeeld glanzend fonteinkruid en geen groene alg) een uitgroei zijn op een oorspronkelijke plant en van daaruit elk jaar opnieuw groeien, als de oorspronkelijke plant kleiner wordt door een koudere periode met veel ijs dan zal dit wier in mindere mate terugkomen. Een lelie daarentegen is een uitgroei op een originele stam die elk jaar zich verlengt en uiteeindelijk ook kan gaan woekeren doordat die stam zeer lang wordt.

MVG Josse
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-12-2002 12:03

ik denk niet dat de karper honger heeft omdat er een tijdje ijs heeft gelegen ik denk dat de karper wanneer er ijs ligt massaal actief word waardoor de vangsten nadat het ijs verdwenen is zeer goed zijn (meestal duurthet wel even voor het echt loopt) als er geen of weinig ijs heeft gelegen wisselen ze elkaar een beetje af wat betreft activiteit waadoor de vangsten laag maar wel constant zijn


mvg martijn
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

12-12-2002 12:51

Hmmm,

Martijn ik zet zo mijn vraagtekens bij jouw reactie:
ik denk dat de karper wanneer er ijs ligt massaal actief wordt

Hmm als er ijs ligt zal de karper nooit massaal actief gaan worden want daar is er veel te weinig zuurstof voor onder het ijs, en tevens zal ook de temperatuur van het water in de onderste lagen een graad of 3-4 zijn en dan lijkt het mij erg stug dat ze massaal actief worden.

Denk dat jouw bericht niet goed weergeeft wat er gebeurt onder het ijs.
Weet waarover je praat als je reageert want zo schep je verwarring.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-12-2002 13:01

Vraagje:
wanneer wordt de karper nou actief net als het ijs weg is of duurt het een tijdje voor ze opgang komen?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-12-2002 13:05

Denk dat het niet zozeer iets met ijs te maken heeft, meer met hoe snel het water begint op te warmen. Denk dat dat veel meer invloed heeft op het azen van de karper

mvg
stefan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-12-2002 13:06

josse...ik bedoelde dat de karper actief word nadat het ijs verdwenen is sorry staat er niet echt duidelijk ..maar doordat ze passief worden als er ijs ligt zullen massal actief worden wanneer het weg is

mvg martijn
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

12-12-2002 16:13

misschien een beetje off topic maar in de winter (als er ijs ligt) kan je ook mooi al je verspilde rigs uit de bomen gaan halen

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-12-2002 17:14

Ik was aan het denken geslagen door deze topic. Ik denk niet dat de koude invloed heeft, de onderste waterlaag is toch steeds 4°C.
Ook maakt het voor een karper niet uit of het nu 7°C is of 4°C. Onder de tien graden is het koud, winter.

Volgens mij valt de invloed van de wind op een water helemaal weg wanneer het met ijs is bedekt. En is de lichtintesiteit misschien ook wat minder?

Periode ijs = periode windstil.....

Met nog steeds denkende groeten, Mark
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

12-12-2002 17:47

Bedankt Josse,

ik snap hem,
maar om die wierbedden af te laten sterven, wat ik wel hoop, want wier ligt juist op de mooiste plekken op veel wateren...

maar hoe lang moet het dan vriezen ong? een indicatie van tijd?
dan hopen dat we op de goeie weg zitten met de tijdelijke ijstijd:)

Mark wat jij zeg is vrij logisch, want onder die 10cm ijslaag is het zeker 4 graden ... en dat is toch vrij normaal voor een wintertijd in nederland?
en de wind is iss ff weg als er ijs ligt, maar is het nie zo dat wanneer er wakken zijn, dan hierdoor de wind scherp onder het ijs waait en dan zo nog wind is...
En over het licht? is is tog beetje doorschijnend... ik denk ook wel dat het de stralen licht wel doet verminderen... Effect van een zonnebril misschien?

En ff offtopoc, liggen de wateren in belgie al beetje dicht mark?


mvg
Frank