Schandalig of niet?


peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-12-2002 13:43

Die mensen mogen dan 50 jaar achterlopen: moderne communicatiemiddelen zijn niet aan hen voorbijgegaan, fatsoensnormen klaarblijkelijk wel.
Henri, over onze karpatenkop die die snoeken zo vriendelijk vasthoudt: dacht jij ook eerst dat Fred Benavente van Farce Majeur (ken je die nog?) zich op de 'sportvisserij' had gestort?!

Met hoofdschuddende groet,

Peter
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

08-12-2002 14:49

Banax kon die rommel die ze maken toch al niet aan mij slijten, maar nu zijn ze helemaal afgewerkt.
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

08-12-2002 15:00

ik heb net ff een mailtje naar banax gestuurd om aan te geven hoe de karpervissers hier in Nederland denken over de sponsoring van dergelijke activiteiten.
Misschien een ideetje, aangezien banax misschien inziet dat ze op deze wijze klanten verliezen en op houd met de sponsoring van dergelijke activiteiten. Wordt er in ieder geval op deze manier geen extra geld verdient met deze praktijken.

hoe meer mailtjes hoe beter!!

Karpergroet,

Michel
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-12-2002 19:04

tja, 1 dingetje moeten wij die desbetreffende "Banax-oostblokker" wel nageven...

Die man vangt wel dikke vissen....

Jammer van die vis, als ik daar gewoond had, zou ik waarschijnlijk ook dikke vis vangen, dood maken en opvreten....
Denk ik...

Als ik een eskimo geweest was, dan zou ik nu op dit moment ook bezig zijn om een lekker warme bontjas bij elkaar te knuppelen...

'T ligt er net aan waar je opgroeid, en waar je prioriteiten liggen, die oostblokker heeft (denk ik) last van een vorm van Boulimia, en hij vist graag, dus hij vangt vis, euthaniseerd ze, en bakt ze waarschijnlijk in roomboter... of hij maakt er "carpsticks" van... whatever, dat moet ie helemaal zelf weten, het is zijn feestje... Het is wel erg jammer van de vis.

Zelf zie ik ook niet graag dat een stel Duitsers (alweer??) een invasie gaan uitvoeren met als doel om zoveel mogelijk karpers uit "mijn" thuis-kanaaltje te degraderen tot "weinachtskarpfen". Maar het gebeurt, en de mens is altijd een jager-verzamelaar geweest, dus waarom zou dat nou niet meer kunnen??

Met honger krijgende groet,

Wouter Steggink
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

09-12-2002 15:49

opeten kan ik me nog voorstellen, maar het gaat hier gewoon om commerciele handel. Waarbij er meer vissen gevangen worden als dat er op natuurlijke wijze of via uitzetting (als dat daar al gebeurd) terug komen. Hierdoor zijn er dadelijk geen karpers meer in deze landen en komen ze samen met hun Duitse 'karpervrienden' naar Nederland om toch nog een karpertje te kunnnen eten en zijn we uiteindelijk allemaal uitgevist.

Sportieve groet,

Michel
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

10-12-2002 13:10

Ja michel in die stelling zit mss wel wat in!! Zou er daar al uitzetting gebeuren?? Wat kunne wij doen dat onze vissen hier beschermd blijven(benelux)??

vriendelijke karpergroeten nick
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2002 13:34

heel simpel.....ga eerst eens naar de vergaderingen van je hengelsport vereniging....en vraag daar og het mogelik is om een meeneem verbod op karper in te laten gaan
vanav volgend jaar mag dat in ons vereniging water niet meer
natuurlijk is dat moeilijk te controlen maar als iemand een karper meenemmt kan je in ieder geval wat doen en dat kan je nu niet!

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2002 13:51

ik vind het punt van mijn naamgenoot erg sterk op de een of ander manier beseffen de meeste hier niet dat dat daar heel gewoon is net als wij een harinkje eten eten ze daar kaper honger of niet ik vind er niks mis mee zolang het hier niet gebeurd

mvg martijn
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

10-12-2002 14:48

haring is hier ook al drie keer bijna uitgestorven door overbevissing waardoor er alles bij elkaar zo'n 15 jaar niet commerciel op gevist kon worden

gr,

Michel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2002 14:54

dus jijbent vegetarier??
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

10-12-2002 15:01

Al het overdadig gebruik van vispopulaties zonder goed toezicht en beheer leidt uiteindelijk tot ernstige schade aan die populaties of zelfs uitsterven. Nu kunnen we wel mooi zeggen van, ik vind het niet erg dat dat daar gebeurd, wij doen het ook dus dan is het goed!? Maar dat neemt niet weg dat mijn kinderen of jou kinderen of wie dan ook over een paar jaar door zo'n instelling en zo'n gedrag nog niet eens meer de mogelijkheid hebben om de hobby, die we allemaal delen, te beoefenen.

Rp,

Michel
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

10-12-2002 15:02

en nee ik ben geen vegetariër, maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor vernieling van onze natuurlijke omgeving ben!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-12-2002 15:07

je haalt twee dingen door elkaar michel!!
ten eerste het onderwerp van deze discussie: de foto's en het opeten van karper en ten tweede over bevissing.
ik ben tegen overbevissing en ik zou nooit een karper meenemen om hem op te eten maar in andere landen doen ze dat wel net als wij een haring of paling of snoekbaars eten en daar is op zich niks mis mee, met overbevissing daarentegen is vanallles is maar das een andere discussie

mvg martijn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-12-2002 15:18

Nick,

Jij vraagt wat je kan doen om de karper te behouden.


"De definitie van ecologisch verantwoord karperbeheer zoals gehanteerd door de KSN luidt als volgt:

Het ten gunste van de groei van karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte dat een water biedt, zonder dat kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en visgemeenschappen worden aangetast.

Verantwoord karperbeheer kan alleen op basis van kennis over de aard en ontwikkelingen van de karperstand gevoerd worden en dient planmatig te geschieden. Om een goed beeld te krijgen van de aard en ontwikkelingen van een karperstand is het in de meeste gevallen ons inziens onontbeerlijk om de door karpervissers verzamelde vangstgegevens (hengelvangstregistratie) bij dit onderzoek te betrekken. Immers de effectiviteit van professioneel vistuig (o.m. zegen) laat wat betreft het vangen van karper nogal eens te wensen over.

Ook monitoring van het karperbestand kan uitstekend geschieden door vangstgegevens jaarlijks in een databestand onder te brengen. Wat dit betreft beschouwt de KSN zogenaamde Spiegelkarperprojecten met volledige monitoring, waarbij individuele spiegelkarpers gedurende hun gehele leven gevolgd kunnen worden, als het summum van monitoring. De KSN wil zoveel als mogelijk deze projecten stimuleren en initiëren. "


Oftewel als karpervisser zouden we zelf moeten aantonen dat wegvangen van karper niet verantwoord is. Dit kan dmv een hengelvangstregistratie.

Voorgaande is nmiddels de KSN Visie Karperbeher binnen VBC's aan alle VBC's toegezonden.

MVG

Klaas
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

10-12-2002 15:25

Naar mijn mening is dit precies hetzelfde verhaal, aangezien die oostblokkers dusdanig veel karpers meenemen dat dit niet op natuurlijke wijze aangevuld kan worden. Jij hebt het over onze haring en paling. Ik weet niet of je in de zomer weleens gaat palingen, maar als gevolg van de overbevissing op paling is er bijna niets meer te vangen en snoekbaars zal als het zo door gaat het zelfde lot beschoren zijn. Die twee topics zijn dus wel degelijk een en hetzelfde onderwerp. Dat verklaard dan ook waarom wij allemaal zo zuinig zijn op 'onze' karpers, waren we dat maar op al onze vissen.
Ik zeg ook niet dat het slecht is om karper te eten, mits dit gebeurd binnen de grenzen waar binnen de populatie zich zelf kan herstellen.

Sportieve en duurzame groet,

Michel
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

11-12-2002 13:02

tjonghe jonge,

tja geen prettige gezicht voor ons hier. maar wat willen we? Onze eigen grootouders deden hetzelfde. Vis was toen vreten! heel simpel. Zo is dat daar ook. Dus we hebben dat maar te respecteren. Helaas.

tweede: als eens foto's van een slachthuis gezien? Die koeien en varkens wat jullie opvreten dat kan allemaal wel he? maar een karper doden das onmenselijk!

jongens jullie meten met twee maten en zijn totaal onredelijk!! Niks meer en niks minder!

Begrijp me niet verkeerd. Ik kijk er ook niet graag naar en zie het ook liever niet maar ja, ook ik vreet andere dieren op.

Veroordeel een ander dus niet met hetgeen je zelf ook doet. Wij maken allemaal 1 en dezelfde fout: We verheerleken de karper en zien m als een of andere heilige wat ie overigens niet is!

Groetjes Tim
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-12-2002 13:07

michel
probeer het nog een keer uit te leggen....de topic gaat over die fotos met dode karpers en of we dat erg vinden, mijn antwoord nee ik heb niks tegen het opeten van vis hoewel het bij een karper mij wel aa het hart gaat
Ik heb wel iets tegen over bevissing das iest totaal anders dat is gewoon zoveel moelijk vis vangen voor economisch gewin ik ben een voorstender van goed visstand beheer en daar is het best mogelik om es een visje mee te nemen!

mvg martijn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

11-12-2002 14:33

Michel van Neerven schrijft: Ik zeg ook niet dat het slecht is om karper te eten, mits dit gebeurd binnen de grenzen waar binnen de populatie zich zelf kan herstellen.

Als ik deze zin verder door lees zou ik je terug willen stellen, dat als ik bijv de overbekende nederlandse record schub zou vangen, het gezien het feit dat daar zichzelf herstellende populatie is, het haast begrijpelijk (acceptabel) is, dat iemand deze gewoon mee naar huis neemt om te eten?

nee toch? ;o)

het verschil zit hem in een emotionele waarde die deze vis voor een sportvisser heeft. En juist dit is iets wat sommigen, door hun cultuur en leefgewoonten, simpelweg niet zo zien.

Overigs, het meest sjokeerende wat ik op deze foto's aantrof, was mijn denken dat deze Farce-Majeur-lookalike er mijns inzien er erg veel plezier vind in het minachten van leven in het algemeen. met name de snoek foto; die wrange lach van het gedood hebben. De manier van het vasthouden. Die vingers....

Maar das maar een papieren foto impressie. Het oogt als een jager die ervoor kiest een jong hert naast het moeder hert neer te schieten, en te genieten van het doden EN het verdriet van de moeder.... affijn...

eh, nah
de groeten toch ;o)
ed
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

11-12-2002 17:05

Edwin,

Strak voorbeeld voor wat betreft 'onze' recordschub. Ik ben het er honderd procent mee eens dat er dan op eens met heel andere ogen naar gekeken wordt. Maar is dit juist niet een beetje absurd dat het ons eigenlijk geen flikker uit maakt dat het gebeurd, maar zo gauw het gebeurd met een karper waar wij emotionele waarde aan toekennen dan kan het op eens niet. Ik weet wel dat dit de realiteit is maar het is en blijft de waarde die wij er als mens aan toekennen. (of wordt het nou te filosofisch?)

Nog even naar martijn:

Ik weet wel dat het hier over die foto's gaat. Ik wijs er echter alleen op waar zulk onverantwoord gedrag toe kan leidden. Aangezien jij het er in je stukjes over hebt hoe we tot een oplossing van dergelijke praktijken komen, neem ik aan dat jij die mening deelt. Je wijst er op dat je het niet erg vind zolang het niet hier gebeurd. Als iedereen zo zou denken dan zouden we deze discussie niet eens hoeven te hebben aangezien iedereen zijn tuin dan schoon houdt. Het bekende gezegde 'Think globally, act locally' past hier perfect. Zoals het door jou genoemde initiatief van je hengelsportvereniging. Dit zouden alle hengelsportverenigingen moeten doen. Laten we hopen dat de initiatieven die we hier in Nederland op dit gebied ondernemen, afwrijven op andere landen. Wij doen in ieder geval ons best om onze hobby op zo'n verantwoord mogelijke wijze uit te oefenen en zijn daarmee een voorbeeld voor vissers over de hele wereld.

hobby delende groet,

Michel
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

11-12-2002 17:13

ik vind het dubbel zinnig dat jullie zo erover denken
haring wijting enz op eten is het zelfde maar omdat wij nu eenmaal bezeten zijn door de karper en het vissen erop zou dit verkeerd zijn.
karpervissen is bij ons ook voor vele een economische zaak als dit niet het geval was zat iedereen met een bamboe hengel en aardappels te vissen hier wordt er ook genoeg geld mee verdiend alleen blijven de karpers leven
ik zal ze ook niet eten of verkopen begrijp me niet verkeerd
maar denk eens na voor je reageert
michel van neerven
Berichten: 65
Lid geworden op: 02-12-2002 01:00
Locatie: mierlo

11-12-2002 17:44

Dirk,

Nadenken is hier volop gebeurt!! Zie 10-12-2002. daar is jouw haring/wijting verhaal al volop aan de orde gekomen.
Je zegt dat karpervissen een levensstijl en geen hobby is. met de hengelsport wordt overigens veel meer verdiend dan met de binnenvisserij. Een voorbeeldje voor Nederland. 1 miljoen sportvissers en in de hengelsportbussiness wordt miljoenen omgezet.
Dit terwijl de beroepsbinnenvisserij uit zo'n 50 bedrijfjes bestaat die gezamenlijk slecht een klein percentage omzetten van wat er in de hengelsport verdient wordt. Het mag dan ook zijn te verwachten dat ook in de oostblok landen (als het straks economisch wat beter gaat)de hengelsport het uiteindelijk zal winnen van deze commerciële praktijken. Hopelijk nemen ze dan een voorbeeld aan de manier waarop wij met onze vissen omgaan, in plaats van dat de vis in de goulash beland.

Karpervissen is inderdaad een levensstijl en nog steeds m'n grootste hobby
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-12-2002 18:41

Quote:
"Dit terwijl de beroepsbinnenvisserij uit zo'n 50 bedrijfjes bestaat die gezamenlijk slecht een klein percentage omzetten van wat er in de hengelsport verdient wordt. Het mag dan ook zijn te verwachten dat ook in de oostblok landen (als het straks economisch wat beter gaat)de hengelsport het uiteindelijk zal winnen van deze commerciële praktijken. Hopelijk nemen ze dan een voorbeeld aan de manier waarop wij met onze vissen omgaan, in plaats van dat de vis in de goulash beland. ""

Hoezo 'ook in de oostbloklanden'?? Volgens mij maakt in Nederland die anderhalve beroepsvisser nog steeds de dienst uit; het zou prettig zijn als de hengelsportbranche eens een lobby in de Tweede Kamer start, als tegengif voor die zielige broepsvissers.

Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-12-2002 21:11

Heren,

even terug naar de eerste posting. Op deze foto's staan lui die net doen of ze sportvissers zijn. En ondertussen de gevangen vissen schandalig behandelen.

Dat deugt niet. Mocht er voor de pot gevist worden kan dat ook op een andere manier.

Peter,

Als de hengelsportbranche nu eerst eens met geld over de brug komt om zulke acties te ondersteunen. Een enkele uitzondering he. Reken maar dat Vis tv een visitekaartje voor de hengelsport is.

Michel,

die 50 beroepsvissers is aardig, veel schadelijker zijn de paar 100 hobbisten met een vergunning.

Uitkopen die handel. Was trouwens in april door o.a Poppe van de SP al voorgesteld.

MVG

Klaas
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-12-2002 22:08

Klaas e.a., zie ook wat 'Fuut' op de toalfishing site, vraag en aanbod, hierover te zeggen heeft.

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-12-2002 12:12

Het is niet zo dat ik mijn eigen straat je schoon probeer te houden en het me niks interesseert wat daar gebeurd, sterker nog liever zou ik zien dat die vissen niet voor de pot gevangen werden.......maarrrr de mens is en blijft nu eenmaal een alles eter dus staat er ook vis op ons menu of dit nu een haring karper of wat mij betreft een schele pos het maakt niet uit, alleen jammer dat wij zo enorm begaan zijn(ik dus ook) met "onze vis" dat deze twee gedachten niet kunnen rijmen
vanuit het oogpunt van de meesten hier zou de plezier jacht ook verboden moeten worden, ik vind van niet zolang het geen bedrijging is voor de populatie(tja en karper plant zich hier moeilijk voort in tegenstelling tot een ree))is er geen beter stuk scharrel vlees(vis) dan wild!

'mvg martijn