welke factor wint?


Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-05-2006 12:29

het volgende:

De wind knalt al ruim een week zw-w op de kant.
De Temperatuur is in de weken er voor hoog geweest en heeft het water goed opgewarmt.
de temperatuur is in de laatste week afgenomen en in combinatie met de wind is de watertemp. zeker weer afgenomen....

ik verwacht toch de vis aan te treffen op de Noordkant van het water, zal de vis echter nog actief zijn, of misschien zelfs weer actiever aangezien hun paaiplannetje niet doorgaat......(onder de 14grc verwacht ik het water niet te zijn)


Ik ga in ieder geval de proef op de som nemen morgen... ben erg benieuwd en vraag me ook af hoe anderen hier over denken.

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

24-05-2006 12:45

gewoon vissen.. ik zou de kant waar de wind op staat kiezen..
ik ga gewoon vissen ookal zijn de voortekenen slecht. wie niet waagt wie niet vangt!!

Gr. Remko
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-05-2006 13:08

remco, je begrijpt m'n topic niet helemaal, ik vraag hier niet om een tip... wel aardig van je dat je er één geeft hoor :D Als je m'n verhaal goed leest zie je al dat ik zowiezo ga vissen en ook nog op de windkant!...

Mijn doel in dit topic is juist om eens te kijken hoe men denkt over de voortekenen! Het mooie hier vind ik dat ze enigsinds tegenstrijdig zijn en ik vraag me af of ze dus positief of negatief zullen uitvallen... Ennnnn wie het bij het juiste end zal hebben!...

Zal uiteraard de resultaten naderhand melden om te kijken wie er juist beredeneerde.....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

24-05-2006 14:17

Vinnie?? k heb noh sow gesegt dat je van die sylver moet aflijven!
Prutser
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

24-05-2006 14:19

Vinnie,

ik denk dat je op de windkant de meeste vis kunt verwachten. Of ze inderdaad nog met de paai in de kop zitten durf ik niet te zeggen. Met al die regen zal de watertemperatuur wel gedaald zijn tot rond de 14 graden...

Ik denk alleen dat je, wanneer de zon er doorkomt ook nog wel vis kan verwachten op de ondiepe (paai?) plaatsen. Ik denk dus dat je in je theorie ook nog het bodemverloop op moet nemen, en niet alleen kijken naar de watertemperatuur en de windrichting. Heb in het verleden wel gekkere dingen meegemaakt....

Dit kan een interessante discussie wordne trouwens...

Stefan Gooijert...
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-05-2006 15:08

Jasper.... Valt reuze mee hoor 8) ! hoor dat jullie goede zaken hebben gedaan! 8)

Stefan.... Paaiplaatsen niet ver uit de buurt, nog een pluspunt dus...

Ik verwacht er zeker vis, alleen niet 100% op de kant

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

24-05-2006 15:13

Vinnie, voortekenen kunnen nog zo duidelijk zijn, ik vertrouw er bijna nooit op. Heb al een keer meegemaakt dat een baai van ongeveer een meter diep (paaiplaats op een 27 ha groot water) 3 weken vol de wind erin had staan blazen. Watertemperatuur was 19 graden (al bijna de hele week) geen vis zien rollen of zien paaien.

Wat ik wil zeggen is dat het soort water ook nog erg bepalend is. Zijn er veel overhangende bosjes? Is het een groot water met veel diepteverschil of juist klein? hoe is de hengeldruk?

Met zulke info komen de meeste mensen een stuk verder. Staar je niet blind op de voortekenen!!!

Stefan
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-05-2006 15:22

Heb je helemaal gelijk in Stefan, de uitzondering op de regel is vaker en regel dan andesom... voortekenen zijn dus niet altijd een teken... (haha, zou m'n nieuwe onderschift kunnen zijn)

Wat ik de laatste 15 jaar wel heb geleerd van groot water is hoe groter, hoe meer de wind geld.......het water in kwestie is redelijk van formaat (200ha+) en ik verwacht ook wel dat de vis hier de wind zal volgen...

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

24-05-2006 15:25

Vinnie, dat is erg goed mogelijk, dat een gedeelte van het bestand de wind volgt. Maar ik dnek niet dat je het grootste gedeelte daar aantreft. wind op die kant betekend ook wind op die kant van een zandbankje. Dit zijn dus ook plaatsen waar de vis rondhangt. Ik kijk voordat i kde sessie start altijd eerts een half uurtje rond of ik ook activiteit zie en dan bepaal ik waar ik ga zitten. heb regelmatig gehad dat ik een goeie nacht draaide tegen alle regels in. Iedereen verklaard je dan voor gek en kansloos, totdat je ze de volgende dag verteld wat je gevangen hebt...

In ieder geval succes...

Stefan
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-05-2006 17:03

Ik heb zondag ook in de wind gezeten, het probleem was echter dat de wind op dat moment kouder was dan de watertemperatuur. Gevolg was dat de vis uit de wind lag ipv in de wind!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-05-2006 18:24

Frank...u hit the point.... dat is nu waar ik ook een btje voor vrees....
het afgekoelde opp water zal daar circuleren...dan zal het misschien de moeite zijn om wel aan de windkant maar dan verder uit de kant te vissen op zeg 3 meter water.... De vis zal misschien wel in de buurt blijven maar niet tegen de kanten.....

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

24-05-2006 18:24

Gisteren nog even naar mijn thuiswater wezen kijken, hier lagen de vissen nou juist niet op de windkant. De meest zaten op de wat rustigere delen van het water. Ik denk dat het komt door de koude wind van gisteren.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-05-2006 11:11

Vinnie,

Je kunt het proberen, maar ik zou dan zeker ver uit de kant vissen, maar dat zeg je zelf ook al. Gewoon proberen, dan zie je vanzelf of het de goeie keuze is geweest!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

26-05-2006 13:06

ik heb vinnie gesproken... en had gister aaf 1 vis gevangen die de 10 pond nog niet haalt.. maar hij is alles afgeweest met de dieptemeter.. enige plek waar vis lag was op de windkant.. en zelfs alleen op de ondiepe platen van de windkant.. waar ongeveer 1 meter water staat..
Prutser
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

26-05-2006 16:08

denk dat het vreetgedrag een opdonder krijgt met de weer afnemende watertemperatuur, wel gunstig dat de wind al een week uit 1 hoek komt. maar het water dat valt is kouder als de temperatuur van het water krijg ik het idee. dus word moeilijker om een visje te vangen denk ik.
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

26-05-2006 19:11

gister een karper gevangen, precies in de luwte. Overal dikke golven, en wind op de kant. Toch pakte ik de vis in de luwte...

Maar, op een plek waar ik helaas met de hengel niet kon komen, lagen wel 4 a 5 karpers. In een hoekje waar de wind vol op blies. Er lag aardig wat drijfvuil enzovoorts bij.

Dus ja...
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-05-2006 09:08

helaas, niet echt van de grond gekomen deze topic, ook door een aantal niet begrepen....het ging hier niet om tips....

Jasper had het al een btje doorgegeven , de praktijk was als volgt:

Op de windkant veel vis gesignaleerd, op ondieptes tot 1,5 m vangst viel wel tegen, slechts 1 vis.
Op de luwte zijde geen vis gesignaleerd, alleen op openingen naar jachthaventjes..... hier ook 1 vis.
Op het wijd geen vis gesignaleerd, buiten snoekbaars dan.....

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

29-05-2006 10:19

He Vinnie,

als ik je dan ook een tip mag geven :)

Altijd voeren op je water als alle omstandigheden goed (lijken) te zijn, al kan je niet vissen!

In dit geval weet ik zeker als je de goede warme week ervoor gevoerd had, je de week erop met de dalende temperaturen de dikke vissen eraf kon plukken..

succes volgende keer
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-05-2006 10:46

Bedankt voor de tip Lexus...
had ik ook gedaan, als ik er was.... zat helaas in Frankrijk (helaas omdat ik geen hengels mee had).

Maar i.d.d. dat is wel m'n aanpakplan voor dit jaar, al wil ik wel rekening houden met de trek, toch zoveel mogenlijk op dezelfde 2 a 3 stekken 9afhankelijk van jaargetijde) blijven voeren en vissen..... hopen dat als de vis wegtrekt de grotere vissen net wat langer blijven hangen dankzij het regelmatig aanwezige voer....

gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
dennis groot
Berichten: 42
Lid geworden op: 25-01-2006 19:47

29-05-2006 19:23

heb gister een nacht gemaakt op een meer van zoon 3 hectaar. zaten al jongens te vissen die lagen allemaal tegen de kant waar de wind op stond! ik niet (ze zeiden dat ik weinig kans had), omdat tegen de wind stille kant ging leggen! en wat bleek pakte een 18 ponder en een 26ponder(de 1 na zwaarste naar hun weten) en die andere hadden niks!

dus zeg het maar!? zal het mazzel wezen?
begrijp het af en toe ook niet meer!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-05-2006 19:26

Tja, wat wil je Vinnie. De wind is gedraaid.

Kees
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-05-2006 20:37

[quote="Kees Ouwehand"]Tja, wat wil je Vinnie. De wind is gedraaid.

Kees[/quote]


??? hoe bedoel je Kees? toen ik zat draaide hij niet meer dan een graad of 70, nog steeds op dezelfde kant.......

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-05-2006 21:01

Ik zou het niet weten Vinnie. Noem me het water. Als ik er dan een tijdje vis hoor je wel hoe het werkt.

De voorspelbaarheid hangt niet alleen samen met windrichting. Ook lokale omstandigheden doen er toe. Ik ken wel degelijk wateren waar een bepaalde windrichting de voorwaarde is om te vangen. Daarna moeten er nog wat andere zaken kloppen. Op weer andere wateren schijnen de karpers zich maar weinig aan te trekken van de windrichting en zijn er weer andere voorwaarden waarbij de vangsten goed zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-05-2006 21:17

"Onvoorspelbaarheid"..

In the shuffling madness
Of the locomotive breath,
Runs the all-time loser,
Headlong to his death.
He feels the piston scraping --
Steam breaking on his brow --
Old Charlie stole the handle and
The train won't stop going --
No way to slow down.
He sees his children jumping off
At the stations -- one by one.
His woman and his best friend --
In bed and having fun.
He's crawling down the corridor
On his hands and knees --
Old Charlie stole the handle and
The train won't stop going --
No way to slow down.
He hears the silence howling --
Catches angels as they fall.
And the all-time winner
Has got him by the balls.
He picks up Gideon's Bible --
Open at page one --
God stole the handle and
The train won't stop going --
No way to slow down...
8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-05-2006 21:57

@kees: ik vat toch nog steeds niet wat je bedoelde Kees.....
Ik bedoel het "wat wil je"... doel je op de onverwachte vangst of de onverwachte slechte vangst in dit geval?? er waren niet echt verwachtingen, die moesten juist ontstaan in deze topic (mijn verwachtingen stonden al vast, en zijn niet helemaal uitgekomen)

Het water doet er in dit geval niet zo toe, het is een water waar normailter de vis de wind volgt..

Het doel hier was de boarders met weinig voorkennis buiten dat wat genoemd te laten brainstormen over de mogelijke scenarios met de meteorologische omstandigheden van het moment.....

zoals ik alseerder een paar keer scheef, het is helaas niet helemaal van de grond gekomen :-?

@ henk.... altijd al een hekel aan treinen gehad....... :wink:

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o