voorkeuren voor smaak


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 10:00

volgende gedachte kruiste door mijn hoofd:

veel mensen en ook dieren als honden en katten etc hebben voorkeuren voor bepaalde smaken voedsel.

de een houd van pizza tonijn, de ander lust geen vis ;-)

nu vroeg ik mij zo af: zou dit ook zo kunnen zijn bij vriend karper? dus wanneer je een knoflookboilie gebruik in plaats van je vertrouwde aarbeiden boilie (k noem maar wat) dat je plots andere karpers zult gaan vangen? wat denken jullie? natuurlijk ceterus paribus clausule toepassen ;-) zelfde boilie, maar andere smaak.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-05-2006 10:04

Ja, dit is zeker zo.

Op particles vang je andere vissen dan op een boilie, zelfde geld voor verschil in samenstelling en combinatie van boilie ( vismeel / zoete boilie etc. ).

Verandering van spijs doet eten.
Het kan soms erg verassende resultaten opleveren, en vissen die al tijden niet zijn gevangen.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-05-2006 10:24

Op particles vang je andere vissen dan op een boilie,


iets meer nuance

... komt het voor dat...


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-05-2006 10:34

Daar heb je gelijk in Klaas, kortom op ander aas komt het voor dat je andere vissen kunt vangen.

Zelf meegemaakt op een water waar heeel veel met boilies werd gevist en niet tot nooit met particles.
Door met maples en hennep te voeren / vissen een 26er gevangen die er al 3 jaar niet uit was gekomen plus enkele andere vissen.

Tja, en wie zal het zeggen, misschien wel op het juiste moment op de juiste plek.

Ken ook een water waar de karper een voorkeur heeft voor rood / roze boilie met voorkeur smaak zoet, dus kleurherkenning en smaak, leverde toen ook vis op. viste je met iets anders was het over het algemeen niks, er visten niet super veel mensen op dit water dus was vrij goed te monitoren.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 11:42

oke dus over het algemeen zou het lonen dezelfde stukken opnieuw te bevissen, maar dan met andere aassoorten?

toch ben ik nog niet helemaal tevreden met het antwoord. ik bedoel dus iets met precies dezelfde samenstelling, MAAR met een ander smaakje
Laatst gewijzigd door Andre Jacobs op 19-05-2006 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

19-05-2006 11:52

Vissen blijft vissen..
Het is een kwestie van uitproberen, eventueel op je bek gaan, en weer verder proberen.

mvg
Robbert
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-05-2006 13:14

Sorry André, maar zo ver ben ik nog niet gegaan, om dit per flavour te testen.
Ik geloof wel dat de ene flavour de andere niet is, en meer vis kan aantrekken als de ander (voorkeur), wellicht ook per water afhankelijk, qua ph waarde van water ook een rol hierin.

Wellicht dat 1 van de boilie draaiers hier nog verder op kan ingaan.
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

19-05-2006 13:19

ik heb een paar keer met aardbei gevist in mijn thuiswater en kreeg geen run ik probeerde een andere smaak(weet niet welke smaak et is want ik kreeg ze van iemand)en toen had ik er gelijk 5 :lol:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-05-2006 14:13

tjah ik zelf houd bv helemaal niet zo van chocola maar een ander is er dol op :p

nu ben ik natuurlijk wel in de positie om voorkeuren te hebben. dieren hebben dit lang niet altijd....
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

19-05-2006 15:01

ik heb een paar keer met aardbei gevist in mijn thuiswater en kreeg geen run ik probeerde een andere smaak(weet niet welke smaak et is want ik kreeg ze van iemand)en toen had ik er gelijk 5


Dat is mischien wel erg kort door de bocht Rene. Misschien waren de vissen niet aan het azen, was de temperatuur, luchtdruk, windrichting en tijdsduur van het vissen anders.

Zelf heb ik wel gemerkt dat ik over het algemeen met tijgernoten andere(kleinere vissen) vang dan met boilies. Ook vang ik met zoete boilies relatief meer spiegelkarpers. Ook denk ik dat er vissen zijn die puur op natuurlijk voedsel azen.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-05-2006 16:25

Andre,
Wat versta je precies onder exact dezelfde samenstelling met een ander smaakje? Bedoel je puur een andere flavour of een andere (vaste) toevoeging om een ander smaakje te krijgen.
Zelf gebruik ik geen flavour, dus als ik een ander smaakje wil veranderd er zeker 5% van mijn mix.
Ik denk dat het ene flavourtje of het andere niet zo veel verschil maken, het zal die vis volgens mij een zorg zijn of die boilie nou naar aarbei of tutti frutti ruikt, het zijn allebei zoete flavours.
Als je echter de complete samenstelling gaat veranderen, je gaat bijvoorbeeld van een geflavourde zoete bol naar een bol met 30% kwaliteitsvismeel met een scheut aminol erdoor ga je zeker andere vissen vangen, of bepaalde vissen vaker vangen dan je met het andere aas deed. Of die andere vissen ook grote vissen zijn is altijd maar de vraag, je kan ook opeens de hele populatie aan kleine schubjes vangen waarvan je niet eens wist dat ze er rondzwommen.
Van sommige (grote) targetvissen is ook de aasvoorkeur bekend. Natuurlijk gaat ook dat niet voor elke vis op, maar er zijn zeker vissen waarvoor het wel opgaat. Zo ken ik er een paar met een duidelijke voorkeur voor zoet aas.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie