Een nieuwe stelling


Plaats reactie
HansPeter van Ee

04-12-2002 22:52

Heren

De karper met de mens of andere dieren vergelijken is onzin.

met stellingnemende groet

HPE
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-12-2002 23:04

Beste Hans Peter,

ben het dit keer met je eens :smile:
ieder individu staat voor zichzelf of het nu hans-peter, een koe of een karper betreft.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
HansPeter van Ee

04-12-2002 23:21

Peter

Speciaal voor jouw en tipje van de sluier waar ik op doel.
Bij oostenwind lijkt het er heel sterk op dat de karper zeer passief wordt.
Koeien blijven echter loeien, vogels blijven gewoon fluiten en mensen veranderen ook niets aan hun gedrag.
Toch lees ik regelmatig dat men de karper te veel vergelijkt met andere dieren en zelfs mensen.
Voor mij totale onzin.

met onzinnige groet

HPE
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-12-2002 23:27

Beste hans-Peter,
In mijn optiek onzin heb karper gevangen met alle windrichtingen.

Indien je doelt op oostenwind die er voor zorgt dat de winter in aantocht is dan zie ik hier wel iets in maar dan alleen doelende op het metabolisme v/d karper waardoor hij zijn aasgedrag aan zal passen.

met winderige groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-12-2002 02:29

Niet helemaal onzin,

om uit te leggen hoe een karper zich gedraagt kan het wel degelijk heel handig zijn om menselijke begrippen te gebruiken.

wel onzin als je doelt op:

"hoe zou jij het vinden als ik een haakje door jou lip zou slaan"

Hoe vaak ik al verteld heb dat een karper anders in elkaar zit dan een mens en geeneens een prefrontale cortex heeft weet ik niet maar het gemiddelde dierenbeschermingslid staat daar toch niet voor open. Die benadert ieder dier vanuit een humanitair oogpunt.

Waar wil je eigenlijk naar toe met je stelling?

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

05-12-2002 08:26

Als ik het goed heb is een karper koudbloedig( toch?) misschien moeten we de karper met andere koudbloedigen vergelijken???
HansPeter van Ee

05-12-2002 09:38

Peter

Voor mij geen onzin want wanneer het weer een tijdje redelijk stabiel is dan worden bij mij de vangsten beter.
Wanneer er een weeromslag is dan vallen de vangsten terug.
Tot het weer weer een beetje stabiel is.
De kou hoeft trouwens helemaal geen reden te zijn voor teruglopende vangsten.
Op tijd beginnen met voeren en de karper blijft behoorlijk actief.
Zo ken ik water waar een voerstek gemiddeld drie vissen oplevert, als het stormt loopt dat op tot vijf tot tien vissen.
Het weer heeft gewoon veel invloed op het gedrag van het beestje, dat ziet men bij geen enkel ander levend organisme terug.
Bepaalde theorieen zijn zelfs een gebaseerd op andere wezens dan karper, denk hierbij aan bijvoorbeeld Fred Wilton.

Jeroen

Jij begrijpt waar ik heen wil.
Als ik bijvoorbeeld de discussie 'neemt
de boilie de geur van de bodem op lees valt mij iedere keer weer op dat mensen blijven denken dat een karper kan ruiken onder water.
Vergeet dat gerust.
Hetzelfde geldt voor het zien en horen.
Een karper benut deze gewoon anders en dat kan zelfs per water verschillen.

Kiron

Dat lijkt mij in ieder geval wel logischer.

met zinnige groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-12-05 10:55 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-12-2002 10:11

HPE,

Niet helemaal waar...

Ik ben wel eens mensen met de hersencapaciteit en het lerend vermogen van een karper tegengekomen.

Vanuit de logica geredeneerd heb je zonder meer gelijk. Alhoewel de smaakacceptatie tussen karper en hond soms wel sterk overeen lijkt te komen.

Met blaffende groet,
Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

05-12-2002 10:24

ja het is een raar iets dat vergelijken ik denk dat geen een dier met elkaar overeen komt maar daar kan ik misschien in fout zitten
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-12-2002 10:45

Hans-Peter,
Vergelijkingen met andere dieren hoeft geen onzin te zijn.
Het ligt er aan of die dieren leven in de vrije natuur of de "gehouden" huisdieren.

Laurens trekt het vergelijk door op de hond betreffende de smaakacceptatie, doch een groot verschil kan zijn dat de hond als zovele huisdieren geen keuze heeft.
Hij vreet het voer wat het baasje hem voorzet, omdat de smaakstoffen in het voer een belangrijke factor zijn, vooral gericht op het "lekker" zijn.
Het doel van de smaakstoffen is een hapreactie te bewerkstelligen zodat het baasje weer gelukkig is, omdat het beestje gretig eet.

Wij willen eenzelfde hapreactie bewerkstelligen met het karpervoer en dat is ook zeer goed mogelijk, (o.a door toevoeging van een aantal vrije aminozuren) , maar wanneer het voer op den duur minder goed kan bevallen, zal de karper het links laten liggen en terugkeren naar de aloude in het water aanwezige voedsel.

Hier houd dan ook de vergelijking op tussen Hond en Karper, want de hond zal blijven vreten wat de baasjes hem voorzetten, ook al zal hij zich minder prettig voelen en last krijgen van verschillende ziektes en kwalen, hij heeft niets te kiezen.

Het vergelijken met andere dieren is "meestal" onzin, het ligt een beetje aan in welke positie de andere dieren zich bevinden.
Zelfs het vergelijk met Koi's en andere vijvervissen gaat mank.

Sportieve groeten Henk
HansPeter van Ee

05-12-2002 11:10

Laurens

Niet helemaal waar wat betreft mensen die het lerend vermogen van een karper hebben.
Daar doe je de karpers die zelden gevangen worden mee te kort :smile:

Henk

Allemaal heel logisch wat jij beweerd maar er zijn weinig diersoorten die hun eetgedrag laten beinvloeden door bijvoorbeeld de luchtdruk c.q. een weeromslag.
Soms lees ik wel eens dat men niet vangt omdat de wind verkeerd stond.
Sommige vinden dat onzin, ik niet want met een harde zuidwester loopt het vaak wel storm(qua vangsten dan).

Zo had ik bijvoorbeeld op 30 december 1995 samen met een maat een weredldsessie bij een buitentemperatuur van maar liefst 14 graden.
De volgende dag sprak ik een andere maat en die had die nacht ook extreem goed gevangen.
Ook zo'n voorbeeld dat een karper zijn eetgedrag laat beinvloeden door bepaalde weersomstandigheden.
Kent iemand een diersoort waarvan het voedselgedrag zo wordt beinvloed door het weer ?

met vragende groet

HPE
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2002 11:58

ik vind dat je een karper sosm best met een mens kan vergelijken hoewel het een karper blijft(volgen jullie het nog??)wat een karper eet moet een karper lekker vinden(wat een karper lekker vind hoeven wij weer niet lekker te vinden)en zolang hij het lekker vind zal hij er vaak veel veel van blijven eten (patat chips denk eens aan die moddervette mensen/karpers)tenzij ze er ziek van worden(wel es over datum vlees gahad?)als en karper pijn in zijn smoel krijgt (haak) zal ie de volgense keer wel beter opletten(als wij een klap krijgen van iemand gaan wij die ook uit de weg)
dat een karper met oosten wind minder aast is onzin een karper aast niet minder omdat d wind uit het oosten komt maar omdat die wind vaak lage tempraturen met zich meebrengt waardoor de water temp daalt. Dit geld voor iedere windrichting die koude temp meebrengt
Een karper blijft voor mij een koedboedig dier met menslijke trekejes hoewel ja dat niet overdrijven

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2002 11:59

ik vind dat je een karper sosm best met een mens kan vergelijken hoewel het een karper blijft(volgen jullie het nog??)wat een karper eet moet een karper lekker vinden(wat een karper lekker vind hoeven wij weer niet lekker te vinden)en zolang hij het lekker vind zal hij er vaak veel veel van blijven eten (patat chips denk eens aan die moddervette mensen/karpers)tenzij ze er ziek van worden(wel es over datum vlees gahad?)als en karper pijn in zijn smoel krijgt (haak) zal ie de volgense keer wel beter opletten(als wij een klap krijgen van iemand gaan wij die ook uit de weg)
dat een karper met oosten wind minder aast is onzin een karper aast niet minder omdat d wind uit het oosten komt maar omdat die wind vaak lage tempraturen met zich meebrengt waardoor de water temp daalt. Dit geld voor iedere windrichting die koude temp meebrengt
Een karper blijft voor mij een koedboedig dier met menslijke trekejes hoewel ja dat niet overdrijven

mvg martijn
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-12-2002 15:19

Hoezo zou Laurens de karpers die zelden gevangen worden tekort doen voor wat betreft het lerend vermogen? Wellicht dat deze karpers sneller leren dan andere karpers. Dit is iets dat ook gesignaleerd wordt bij mensen (ja, je leest het goed).

In mijn optiek zijn zowel karpers als mensen dieren. Het zijn beide instanties. Met andere woorden, karpers vertonen dierlijke eigenschappen, maar ook mensen kunnen dierlijke eigenschappen vertonen. Echter, tussen twee instanties hoeft geen relatie te bestaan. Met andere woorden, een karper hoeft geen menselijke eigenschappen te vertonen en een mens hoeft geen eigenschappen van een karper te vertonen. Echter, vanuit relatieleer gezien kan het wel. Het is derhalve net zo onzinnig om te zeggen dat een karper menselijke eigenschappen heeft, dan om te zeggen dat een karper geen menselijke eigenschappen heeft.

Groet,
Ron
Plaats reactie