losschieters door rigs???


Plaats reactie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2002 13:43

Na een lange tijd dat het rustig was aan het rigfront zie ik tegenwoordig weer verschillende creaties de revu passeren de stiff de trigger de wonderlijn etc etc
wat mij nu zo opvalt is dat ik ook steeds meer "klachten"over losschieters hoor. meestal word dit gewten aan de haak od de stugge hengel maar ik denk dat het vaak door de rigs komt! hoe denken jullie hierover???

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

04-12-2002 13:51

hoy,

goede vraag.

ik ben zelf absoluut geen voorstander van trigger rigs en de hele zooi bij elkaar. ook het vissen met d rigs heb ik totaal geen vertrouwen in!!

ik vis gewoon met een stif rig van 15 cm met een langstelige haak. of een super nova met line aligner met een klauwhaakje.

ik heb met deze 2 rigs overal gevangen en heb er vrijwel geen lossers door, ik vind het simpel weg niet nodig om een of andere rig te gebruiken waar ik geen vertrouwen in heb.

ik denk wel dat als een elastiek rig (wonderlijn) of iets dergelijks niet goed geknoopt word dat de haak verkeerd draaid waardoor je snel lossers krijgt.
dat een stugge hengel kan zorgen voor meer lossers durf ik mijn hand al bijna voor in het vuur te steken vooral als er ook nog met dynema gevist wordt. dit ligt er overigens wel aan hoe degene met die stugge hengel drilt!

groet rob
Arnold Haandrik

04-12-2002 15:07

Op 2002-12-04 13:51, schreef Rob Borjans:

dat een stugge hengel kan zorgen voor meer lossers durf ik mijn hand al bijna voor in het vuur te steken vooral als er ook nog met dynema gevist wordt. dit ligt er overigens wel aan hoe degene met die stugge hengel drilt!

groet rob




Lossers of gewoon botweg uitscheuren?
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-12-2002 15:11

Hallo,

ik denk dat het soort rig er wel iets mee te meken heeft. maar ik hou het altijd zo simpel als het maar kan met mijn rigs, meestal vis ik met een stiff-rig. hiermee heb ik zelden lossers. In die ingewikkelde soorten rigs heb ik niet echt vertrouwen, maar ik ben er dan wel weer zeker van dat ze in bepaalde situaties doorslaggevend zijn.

ik weet niet zeker ofdat je met stugge hengels meer lossers krijgt. ik denk dat dit aan de verhouding hengel-visser ligt. De ene visser drilt best met een stugge en de andere met een minder stugge hengel.

Greetz
Piotr
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-12-2002 19:57

ik denk ook dat je meer losschieter krijgt van die aparte riggen alleen omdat je verkeerd knoopt denk ik maar daar ga ik verder niet op in omdat ik niet zoveel riggen maak omdat ik ze niet of nouwelijks nodig heb

ik weet wel dat als je stuggen hengels pakt en stuggen lijn zonder rek dat je dan meer verspild omdat het dan simpel weg uitscheurt
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2002 11:45

Las een tijdje geleden een stukje en daa stond iets in in de trand van: ik hou mijn rigs zo simpel mogelijk....en vervolgens werd de heel santekraam van trigge rigs uit de doeken gedaan! op zich gelloof ik best dat er sitiuaties zijn waarbij een rig het verschil kan uitmaken maar die zijn in mij ogen zo zeldzaam dat je vaak onnodige risoco's neemt zelgs een stiff rig vind ik persoonlijk niet zo'n topper
Het leuke is dat je vaak leest dat ze een bep rig gebruken omdat ie op een of andere sessie goed ving, vrvolgens lees je over een behoorlijke hoeveelheid lossers....persoonlijk zou ik mijn rig na 2 lossers in een sessie al gaan veranderen(ben al vaak genoeg afgestraft)

mvg martijn
Laurens van Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 20-11-2002 01:00
Locatie: Plekje in Nederland

05-12-2002 13:56

Ik wil hier ook wel wat aan toevoegen.
Ik heb vorig jaar een tijd gevist op een water waar de bekken van de karper behoorlijk zacht zijn. Ik zat op een stek waar je gewoon simpel op de gooi kon vissen, dus boot etc. waren niet nodig. Ik viste met een 4.5 oz lood en een haak 6 (DBCH)en het line aligner 30 cm. systeem, ik had eigenlijk met de boot en dit systeem nooit losschietters totdat ik zo onder kant begon te vissen tot zo'n 60 meter.
Ik had zo 1 op de 4/5 runs een losser, totdat ik een vis kon scheppen die net voor het net losschoot. Juist, kijken dus hoe dat er uit ziet van binnen. Was gewoon gaan glijden die haak een cm of 1.5 en daarna eruit geschoten.
Denken.... Juist lichter lood! Daarna nog 1 vis gelost op 16 aanbeten!
Wat ik dus eigenlijk wil vertellen is dat het niet altijd aan de haak of hengel, lijn e.d. hoeft te liggen. Denk maar eens aan hoe een lood achter een vis aanbungelt tijdens een dril die niet verkort wordt omdat je uit een boot drilt. Door te zwaar te vissen, kan een haak op deze manier eruit worden gewrikt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-12-2002 14:11

Ik hou m,n rigs over het algemeen vrij sim-
pel, maar er zijn soms situatie, waarbij
een andere rig wel voor een klein verschil kan zorgen, ik bedoel dan het instant vissen
op dressuur water.
Normaal gesproken echt ik meer waarde aan
stek keuze, en voeren, dit over treft in
mijn ogen alle denkbare rigs, maar zoals ik
al zei kan het bij instant vissen op "dres-
suur" water toch soms voor een klein verschil zorgen, maar ik geloof niet dat het
je veel bonus vissen zal opleveren, maar
misschien weleens 1 of 2 extra.

Tot slot: je zult nooit weten was het DANKZEI
of ONDANKS de rig.

gr. Benny
Plaats reactie