Gesloten tijd voor de KARPER


Plaats reactie

Gesloten tijd voor karper?

Peiling eindigde op 23-05-2006 20:34

ja
10
18%
nee
47
82%
 
Totaal aantal stemmen: 57
Gebruikersavatar
Richard Schigt
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: Roermond

09-05-2006 20:34

Beste boarders,

Het is mij opgevallen dat elk jaar in het voorjaar voornamelijk, karpersterfte voorkomt. De ene keer is het erger dan de andere keer.

Men oppert dat de karper afzwakt in de winter en mede door het wintervissen de slijmlaag van onze vriend wordt beschadigd waardoor ze gevoelig zijn voor ziektes waar ze later aan bezwijken.

Mischien is het een idee om ook voor de karper een gesloten tijd in te stellen.

Mischien kunnen we hiermee massale karpersterfte voorkomen.
en mischien alleen karper uitzetten als onze vrienden op hun sterkst zijn en wat stress bestendiger.

Gesloten tijd mischien van 1 november tot 31 maart

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken

Groet Richard Schigt
conjo "The Legend"
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

09-05-2006 20:55

Ja en nee
heb liever dat de vis blijft leven en groter word.
ze zouden bevoorbeeld op een paar wateren in nederland dat doen en dan het jaar er op op weer andere wateren,en dat zich dat elk jaar zo afwiseld..
lars van der sluijs
Berichten: 207
Lid geworden op: 26-04-2006 22:44

09-05-2006 21:06

denk dat het op wateren waar vis word uitgezet wel een goed idee is maar om het landelijk te doen lijkt me onnodig
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

09-05-2006 21:14

Wat moet ik dan gaan doen in gesloten tijd?
Voorntjes tikken ofzo. Of gaan biljarten. Ten minste ik zie een gesloten tijd niet zitten. Maar als het voor de karper beter is mag het er van mij best komen.
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

09-05-2006 21:16

ja op het 1ne helft van nl en het jaar er op op het andere helft..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-05-2006 22:07

Beste Richard:
- pakweg 25-30 jaar geleden werd er lang niet zoveel 's winters gevist dan nu, maar kwam karpersterfte in het voorjaar evengoed voor
- het aantal vissen dat daadwerkelijk 's winters wordt gevangen staat in geen enkele verhouding tot de vissen die in de overige maanden worden gevangen m.a.w. zoveel vissen worden er 's winters echt niet gevangen
- het immuumsysteem van een karper gaat pas bij ca. 15 gr watertemperatuur werken, dus zijn karpers, ook zonder dat erop gevist wordt, in pakweg de maanden december, januari, februari en maart, veel gevoeliger voor bacteriën, parasieten etc. Anderzijds hebben karpers het minste last van stress bij lage (lagere) watertemperaturen.
- om die reden worden pootkarpertjes ook alleen bij lage watertemperaturen uitgezet.
- het eventueel niet meer vissen vanaf 1 niovember tot 31 maart zal dan ook niet of bijna niet van invloed zijn op sterftes in het voorjaar.
- er is geen sprake van massale karpersterfte, iedere sterfte is beroerd, maar de werkelijkheid moet wel voorop blijven staan en geen overdreven uitspraken als massale karpersterfte.
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

09-05-2006 22:09

volgens mij klopt boven staande wel aardig :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2006 09:53

Niet alleen worden de visjes om die reden dan uitgezet ook een monitoring vindt om die reden plaats bij lagere temperaturen.

Je kunt je ook afvragen wat is massaal? 5 % mag per jaar het loodje leggen.
Stel nu komt sterfte vrijwel nooit voor, je zult op een gegeven moment wel een grote(re) sterfte kunnen constateren; reden dezelfde uitzetting en de vis heeft niet het eeuwige leven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mike van 't zelfde
Berichten: 138
Lid geworden op: 01-11-2004 13:11
Locatie: zuid - holland

10-05-2006 10:04

Een gesloten tijd lijkt mij wel goed voor de karper zelf, om tot rust te kunnen komen zeker op de heel druk beviste wateren waar de karper meerdere keren per jaar of per maand gevangen word (de stadswateren en de parvijvers, waar dag in dag uit gevist word en vaak ook gevangen).
Ik ken wel wateren waar het zeer zeker goed zal doen voor de vis.
Maar een gesloten tijd van 5 maanden dat hoeft van mij niet.
Op een rivier lijkt mij een gesloten tijd overbodig, omdat deze vissen in mijn ogen veel minder last hebben van stress dan de vissen in de stadswateren en parkvijvers.
Ik denk niet dat een gesloten tijd een extra invloed heeft op de karper voor het tegen gaan van de karper sterfte.
Als er ooit een gesloten tijd zal komen voor het vissen op karper is het wel jammer voor ons, de vissers.

Ik zeg dus ja en ook eigenlijk nee..... :-? lekker duidelijk dus...
Plaats reactie